Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoop zaterdag mijn M3 te kunnen ophalen. Thuis heb ik inmiddels een 11 kW EV Box laten monteren. Deze komt zonder handleiding, geen idee dus hoe ik in de praktijk moet opladen. Wat is de juiste volgorde voor opladen? Eerst stekker aan de auto en dan laden activeren met ‘tankpas’, of juist andersom (eerste tankpas er voor houden en dan pas stekker aan de auto koppelen)?
 
Hoop zaterdag mijn M3 te kunnen ophalen. Thuis heb ik inmiddels een 11 kW EV Box laten monteren. Deze komt zonder handleiding, geen idee dus hoe ik in de praktijk moet opladen. Wat is de juiste volgorde voor opladen? Eerst stekker aan de auto en dan laden activeren met ‘tankpas’, of juist andersom (eerste tankpas er voor houden en dan pas stekker aan de auto koppelen)?
Bij de meeste Nederlandse laadpalen is het stekker erin (aan beide kanten) dan laadpas scannen. Alleen bij sommige laadpalen is het andersom. Die laatste variant ben ik in het buitenland vaker tegengekomen.
Weet je overigens zeker dat de scanner in je EV-box is geactiveerd? Bij mij staat het ding gewoon uit. Potentieel nadeel is dat iedereen er kan laden. Voor vakanties ed. kan ik de laadpaal gewoon uitzetten in de meterkast (nog nooit gedaan overigens).
 
Het kan wel, zie mn vorige reply
Beginners vragen

Een account delen is qua beveiliging 'bad practice'.
Bijvoorbeeld, als de een zn wachtwoord moet aanpassen, zou de ander opeens niet meer kunnen rijden (in model 3).

Thanks, wist ik niet dat 't kan (dat 'fleetmappen'), weer wat geleerd. Mbt. 'account delen', in principe heb je natuurlijk gelijk, maar bij een auto... Vroeger, of nouja, de eigenaren van ICE autos doen het nog steeds, had man en vrouw ook gewoon ieder een auto sleutel. Dat is eigenlijk ook 'hetzelfde account'

Hoop zaterdag mijn M3 te kunnen ophalen. Thuis heb ik inmiddels een 11 kW EV Box laten monteren. Deze komt zonder handleiding, geen idee dus hoe ik in de praktijk moet opladen. Wat is de juiste volgorde voor opladen? Eerst stekker aan de auto en dan laden activeren met ‘tankpas’, of juist andersom (eerste tankpas er voor houden en dan pas stekker aan de auto koppelen)?

Op publieke laadpalen staat vaak wel een korte instructie met pictogrammen. Ik doe altijd eerst kabel erin, dan scannen. Zeker met "dubbele palen" (1 paal, 2 aansluitingen) moet dat, omdat hij anders niet weet welke van de 2 aansluitingen geactiveerd moet worden.

Mijn NewMotion paal slikt beide. Als je eerst tag er voor houdt gaat ie een tijdje wachten op een aangesloten kabel.

Handleiding staat hier:
https://www.tozz.nl/tmc/MANUAL_HL_DIGITAL.pdf
 
Hele eind 140+ gereden en gewoon rond de 3 a 5% rest aan houden op de navi en dan zit je veilig.
Je aankomst percentage is heel goed te sturen door je snelheid wat aan te passen waar nodig. Maar die melding dat je onder een bepaalde snelheid moet blijven krijg je wel erg snel en kijk ik ook echt niet naar. Enige dat telt is % bij aankomst in mijn ogen, als die boven 0 blijft is het goed. :D

Die algoritmes in de Tesla zijn toch wonderbaarlijk", afgelopen week met een roadtrip rijdend van SuC naar SuC ook weer gemerkt:

- Tijdens het rijden geeft hij bijvoorbeeld de melding "Stay under 130km/hr to reach the destination".
Terwijl ik op dat moment 110 of 120 rij. Waarom dan al die melding ? :confused:

- Bij vertrek schat de tripplanner op de center console dat ik bij aankomst 5% resterende SoC overheb.
Ik heb mijn battery indication op resterende kilometers staan, deze schat dat ik 50 kilometer meer range heb dan de totaal te rijden afstand.
Na een flink stuk van de route te hebben gereden heb ik volgens de battery indication nog maar 25km bovenop de nog te rijden afstand (afgenomen), maar de tripplanner denkt inmiddels dat ik bij aankomst bij de volgende SuC nog 8% SoC overheb (toegenomen).
Waarom ?:confused:
 
Die algoritmes in de Tesla zijn toch wonderbaarlijk", afgelopen week met een roadtrip rijdend van SuC naar SuC ook weer gemerkt:

- Tijdens het rijden geeft hij bijvoorbeeld de melding "Stay under 130km/hr to reach the destination".
Terwijl ik op dat moment 110 of 120 rij. Waarom dan al die melding ? :confused:

- Bij vertrek schat de tripplanner op de center console dat ik bij aankomst 5% resterende SoC overheb.
Ik heb mijn battery indication op resterende kilometers staan, deze schat dat ik 50 kilometer meer range heb dan de totaal te rijden afstand.
Na een flink stuk van de route te hebben gereden heb ik volgens de battery indication nog maar 25km bovenop de nog te rijden afstand (afgenomen), maar de tripplanner denkt inmiddels dat ik bij aankomst bij de volgende SuC nog 8% SoC overheb (toegenomen).
Waarom ?:confused:

Dit is een bug in de huidige software. Nadat je een SuC bezocht hebt klopt de navigatie niet meer. Navigatie stoppen en opnieuw starten lost het op.
 
Hoop zaterdag mijn M3 te kunnen ophalen. Thuis heb ik inmiddels een 11 kW EV Box laten monteren. Deze komt zonder handleiding, geen idee dus hoe ik in de praktijk moet opladen. Wat is de juiste volgorde voor opladen? Eerst stekker aan de auto en dan laden activeren met ‘tankpas’, of juist andersom (eerste tankpas er voor houden en dan pas stekker aan de auto koppelen)?

Heb zelf ook een EV box. Ik doe de stekker in de lader daarna stekker in de auto en dan pasje presenteren bij de lader. Vervolgens start de communicatie tussen auto en lader en begint het laden.
 
Misschien dat iemand mij hier kan vertellen of dit klopt, registratie van mijn model 3 bestelling is volgens mij goed via de LM. Maar ik zie dit op mijn account, als ik op versturen drukt verstuurt hij iets, maar hij blijft op dit scherm staan.

upload_2019-3-25_15-54-4.png
 
Heb ook wat startersvraagjes hoor:
  • Ik heb de apps bekeken van SlimLaden, NewMotion, Nuon e.d., en het valt me op dat ze allemaal net iets andere data lijken te gebruiken, en allemaal net wat andere palen in de buurt missen. Welke is het betrouwbaarst cq. volledigst? Of heeft de Tesla zelf genoeg kennis van ook de niet-SUC laadpunten?
  • Er lijken een paar laadpunten, specifiek bij de 2 supermarkten in de buurt, vrijwel nergens te vinden. Gaan die wel gewoon werken met een standaard pasje van Vandebron of NewMotion? En werken al die 'buurtlaadpaaltjes' wel gewoon met de beschikbare stekkers?
  • Is er qua betaalbaarheid nog iets te "cheaten" om thuis sneller te laden dan met de 220v? Ik zit in een huurhuis komende tijd dus weinig zin om 1000+ euro te investeren in een wall charger, genoeg publieke punten bij kantoor en in de buurt, maar als ik voor zeg 250 euro een 30~40A uit de meterkast kan krijgen zodat thuis opladen wel in een goede nacht bruikbaar is vind ik dat wel een overweging. Is dat haalbare kaart om verder uit te zoeken?
Alvast dank!
 
Heb zelf ook een EV box. Ik doe de stekker in de lader daarna stekker in de auto en dan pasje presenteren bij de lader. Vervolgens start de communicatie tussen auto en lader en begint het laden.
Weet je ook hoe het hoort te werken met een EV Box die op "gratis" staat? Er zit dan een knop onder het Type 2 stopcontact. Ik was vandaag bij een klant die er 4 had staan, maar ik kreeg ze niet aan de praat. Niet met die knop, niet met m'n pasje. Toen ik terugkwam stond er een Ampera vrolijk te laden.. snap er nog steeds niets van. De ring op de EV Box brandde groen, mijn MS blauw. De kabel in de EV Box werd echter niet vergrendeld en er kwam geen communicatie op gang. :(
 
Hi! Ik houd de Model 3 al een tijdje in de gaten en wacht met smart op de release van de Standard Range Plus in Nederland. Nu staat er al sinds januari dat deze waarschijnlijk halverwege 2019 beschikbaar is in Nederland, en in een recent persbericht werd weer vermeld dat het mogelijk binnen 6 maanden plaats zal vinden vanaf nu. Toen ik echter belde met Tesla Amsterdam, vertelde hij me dat er wordt gerekend op eind 2019. Bij Tesla lijkt niet veel zeker te zijn, maar ik vraag het toch maar even; heeft iemand een 'educated guess' wanneer de Standard Range (Plus) naar ons kikkerlandje komt? Alvast bedankt! :)
 
Weet je ook hoe het hoort te werken met een EV Box die op "gratis" staat? Er zit dan een knop onder het Type 2 stopcontact. Ik was vandaag bij een klant die er 4 had staan, maar ik kreeg ze niet aan de praat. Niet met die knop, niet met m'n pasje. Toen ik terugkwam stond er een Ampera vrolijk te laden.. snap er nog steeds niets van. De ring op de EV Box brandde groen, mijn MS blauw. De kabel in de EV Box werd echter niet vergrendeld en er kwam geen communicatie op gang. :(

Kan zijn dat dit privé beheerde laadpalen waren die niet voor algemeen gebruik bedoeld zijn en alleen met door de beheerde geregistreerde pasjes geactiveerd kunnen worden.
 
Ik denk dat de reden dat Tesla Nav je laat doorrijden tot een lage SoC voor superchargen te maken heeft met de laadtijd.. immers hoe leger de batterij, hoe sneller hij opgeladen kan worden.. en je dus uiteindelijk minder tijd bij de supercharger besteed.

Ben overigens ook wel op zoek naar goed adres voor een (glass)coating.. heb er een paar gevonden via Instagram maar die vragen rond de 700 voor een uitgebreide coating.. wat duur!
Heb inmiddels een paar de wasbox in de buurt geprobeerd maar na de laatste keer zag ik toch wat krasjes op de lak helaas.. :(
 
Ik denk dat de reden dat Tesla Nav je laat doorrijden tot een lage SoC voor superchargen te maken heeft met de laadtijd.. immers hoe leger de batterij, hoe sneller hij opgeladen kan worden.. en je dus uiteindelijk minder tijd bij de supercharger besteed.

Ben overigens ook wel op zoek naar goed adres voor een (glass)coating.. heb er een paar gevonden via Instagram maar die vragen rond de 700 voor een uitgebreide coating.. wat duur!
Heb inmiddels een paar de wasbox in de buurt geprobeerd maar na de laatste keer zag ik toch wat krasjes op de lak helaas.. :(

Het is veel werk, daarom is het zo prijzig.
Als je de ruimte en de spullen hebt kan je het ook zelf doen.