Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Heb ook wat startersvraagjes hoor:
  • Ik heb de apps bekeken van SlimLaden, NewMotion, Nuon e.d., en het valt me op dat ze allemaal net iets andere data lijken te gebruiken, en allemaal net wat andere palen in de buurt missen. Welke is het betrouwbaarst cq. volledigst? Of heeft de Tesla zelf genoeg kennis van ook de niet-SUC laadpunten?

De Tesla laat alleen Tesla SuCs en DeCs zien. In de kaart alleen SuCs. Ik gebruik zelf Chargemap. Dat is een App die is "gevoed" door externe databases maar ook door gebruikers zelf. Daar staat meer in dan bv. de app van NewMotion is mijn ervaring.


  • [*]Er lijken een paar laadpunten, specifiek bij de 2 supermarkten in de buurt, vrijwel nergens te vinden. Gaan die wel gewoon werken met een standaard pasje van Vandebron of NewMotion? En werken al die 'buurtlaadpaaltjes' wel gewoon met de beschikbare stekkers?

Soms is het zo simpel als een uitbater die het vinkje 'Publiceren op map' niet heeft aangevinkt of simpelweg niet weet van het bestaan. Ik voeg dat soort laadpunten toe aan Chargemap.

  • Is er qua betaalbaarheid nog iets te "cheaten" om thuis sneller te laden dan met de 220v? Ik zit in een huurhuis komende tijd dus weinig zin om 1000+ euro te investeren in een wall charger, genoeg publieke punten bij kantoor en in de buurt, maar als ik voor zeg 250 euro een 30~40A uit de meterkast kan krijgen zodat thuis opladen wel in een goede nacht bruikbaar is vind ik dat wel een overweging. Is dat haalbare kaart om verder uit te zoeken?
In Nederland zijn aansluitingen meestal 1x35A, 1x40A of 3x25A. "ongeveer 30 a 40A" uit de meterkast trekken is dus lastig, want dat zit beide erg dicht tegen je hoofdzekering aan. De Tesla kan bovendien niet harder laden dan 32A op 1 fase. Dus meer dan 32A heeft zowieso geen zin op 1 fase.

Voor +/- 250 euro moet het naar mijn idee mogelijk zijn om, wanneer je een 3x25A aansluiting hebt, een simpel rood CEE stopcontact te fixen ergens in het huisje en daar een mobiele EVSE op aansluiten. De oude Tesla UMC bijvoorbeeld (de nieuwe bij de Model 3 is slechts 1-fase). Alternatief is bv. een Fivari lader of een JuiceBooster 2.
 
  • Helpful
Reactions: job-lek and RobPet
Helaas wel. Krijg van tesla te horen dat de lease koper is en dat zij op de hoogte worden gehouden. Geen mogelijkheid tot koppeling tot het moment van levering? Balen want de informatiestroom van de LM is wellicht nog beroerder dan van Tesla Ach ja geen 3e wereld probleem hij zal wel een keer komen.
Dat is raar. Ik had zelf account gemaakt en vervolgens heeft Tesla de MS besteld. Zo kon ik ook een referral doorgeven. Als het maar geen onwil is. Mss moet je Femke eens bellen of mailen.
 
Dag allen

Het leek me niet interessant om een nieuwe thread aan te maken voor de vraag die ik heb, aangezien deze volgens mij perfect onder deze topic kan geplaatst worden:

Op 17/04 doe ik een testrit met de m3 te Sint Martens Latem (Gent). Ik wil natuurlijk niet onvoorbereid naar de verkoper toestappen, dus ik heb al enkele vragen neergeschreven die ik wens te stellen.

- Ingave/inruil huidige wagen, hoe werkt dit? Wordt prijs verrekend?
- Concrete prijzen + levertermijn RWD Long range + andere modellen die nu nog niet te verkrijgen zijn op de EU markt?
- Hoe met het onderhoud? (meer in de zin van: Wanneer moeten de remschijven vervangen worden, banden, jaarlijks onderhoud nodig,...)?
- Welke fiscale voordelen zijn nu juist te verkrijgen voor een EV ingeschreven in België?
- Tesla finance (financial lease)?
- Eventuele kortingen indien ik via een verdeler/verkoper zou kopen ipv online?
- Laden? Beste opties? Ik heb de mogelijkheid om mijn (hope soon to be) Tesla op te laden op het werk aan een 32A. Is dit schadelijk voor de wagen op termijn?

Dit zijn de vragen die ik momenteel heb. Zijn er nog vragen die ontbreken die ik zeker moet stellen. Eventueel naar rijervaring toe, naar software toe,...

Het wordt ten zeerste geapprecieerd indien er mensen zijn die mij kunnen helpen :).

Groetjes
L
 
- Ingave/inruil huidige wagen, hoe werkt dit? Wordt prijs verrekend?
Tesla neemt foto’s en stuurt je een voorstel op. Verwacht niet te veel. Ik heb zelf wel niks beter gevonden 2,5 jaar geleden. Is vooral heel gemakkelijk. Gewoon oude afgeven, nieuwe krijgen. Ik weet niet hoe het nu is.

- Concrete prijzen + levertermijn RWD Long range + andere modellen die nu nog niet te verkrijgen zijn op de EU markt?

Verkopers weten doorgaans niet meer dan wat er op de site staat. Ze waren bijna afgeschaft weet je.

- Hoe met het onderhoud? (meer in de zin van: Wanneer moeten de remschijven vervangen worden, banden, jaarlijks onderhoud nodig,...)?

Bij het onderhoud: niets moet. Ook niet om de garantie te bewaren. Ik heb 112000km en heb 1 onderhoud laten doen, net voor de garantie verviel, om eventuele problemen nog onder garantie te kunnen laten vervangen. Remmen gaan 200000 km mee omdat je vooral regeneratief remt. Ik heb onlangs, mijn 4 zomerbanden vervangen en 2 winterbanden. Als je inruilwaarde-garantie wil (bestaat dit nog?), moet je om de 20000km op onderhoud (afwisselend 600 en 900€), al zijn er geruchten dat dit zou afgeschaft worden.

- Welke fiscale voordelen zijn nu juist te verkrijgen voor een EV ingeschreven in België?

Ik veronderstel dat je zakelijk koopt. Nog steeds 100+20% aftrekbaar. 20% is eigenlijk fictief. Wordt op een passiefrekening gezet, je betaalt de belasting ans je liquideert. Tesla maakt een simulatie, je boekhouder kan die bevestigen. Behalve de laadverliezen (10%) en 1% vampire drain, klopt die redelijk goed.

- Tesla finance (financial lease)?
Geen idee.

- Eventuele kortingen indien ik via een verdeler/verkoper zou kopen ipv online?
0,0, wat je ziet op de site is wat je betaalt. Verdelers zijn er niet en verkopers krijgen een loon, geen %.

- Laden? Beste opties? Ik heb de mogelijkheid om mijn (hope soon to be) Tesla op te laden op het werk aan een 32A. Is dit schadelijk voor de wagen op termijn?
Geen zorgen maken. Een teslalader à 500euro kan zelf geïnstalleerd worden. Ik heb enkel een nieuwe kring aan mijn bestaande installatie toegevoegd. Zekering van 32A. Ik laad op 1 fase 32A/230V aan 34km/u. Ruim voldoende. Als je installatie zwaarder is, des te beter. Voor die ene keer dat het niet volstaat heeft Tesla het SuC (supercharger) netwerk.
Met een M3 kom je nog sneller, nog verder. Reken maar eens uit hoe ver je komt als je vol vertrekt en onderweg 20 minuten stopt om bij te laden. Zo ver dat het onverantwoord zou zijn om geen 20 minuten te stoppen. Speel maar eens op abetterrouteplanner.com.
 
Tesla neemt foto’s en stuurt je een voorstel op. Verwacht niet te veel. Ik heb zelf wel niks beter gevonden 2,5 jaar geleden. Is vooral heel gemakkelijk. Gewoon oude afgeven, nieuwe krijgen. Ik weet niet hoe het nu is.



Verkopers weten doorgaans niet meer dan wat er op de site staat. Ze waren bijna afgeschaft weet je.



Bij het onderhoud: niets moet. Ook niet om de garantie te bewaren. Ik heb 112000km en heb 1 onderhoud laten doen, net voor de garantie verviel, om eventuele problemen nog onder garantie te kunnen laten vervangen. Remmen gaan 200000 km mee omdat je vooral regeneratief remt. Ik heb onlangs, mijn 4 zomerbanden vervangen en 2 winterbanden. Als je inruilwaarde-garantie wil (bestaat dit nog?), moet je om de 20000km op onderhoud (afwisselend 600 en 900€), al zijn er geruchten dat dit zou afgeschaft worden.



Ik veronderstel dat je zakelijk koopt. Nog steeds 100+20% aftrekbaar. 20% is eigenlijk fictief. Wordt op een passiefrekening gezet, je betaalt de belasting ans je liquideert. Tesla maakt een simulatie, je boekhouder kan die bevestigen. Behalve de laadverliezen (10%) en 1% vampire drain, klopt die redelijk goed.


Geen idee.


0,0, wat je ziet op de site is wat je betaalt. Verdelers zijn er niet en verkopers krijgen een loon, geen %.


Geen zorgen maken. Een teslalader à 500euro kan zelf geïnstalleerd worden. Ik heb enkel een nieuwe kring aan mijn bestaande installatie toegevoegd. Zekering van 32A. Ik laad op 1 fase 32A/230V aan 34km/u. Ruim voldoende. Als je installatie zwaarder is, des te beter. Voor die ene keer dat het niet volstaat heeft Tesla het SuC (supercharger) netwerk.
Met een M3 kom je nog sneller, nog verder. Reken maar eens uit hoe ver je komt als je vol vertrekt en onderweg 20 minuten stopt om bij te laden. Zo ver dat het onverantwoord zou zijn om geen 20 minuten te stoppen. Speel maar eens op abetterrouteplanner.com.

Volgens mij vroeg @LukeLukas niet om antwoorden op zijn vragen maar om eventueel aanvullende vragen die hij straks zou moeten stellen tijdens zijn proefrit. ;)
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Volgens mij vroeg @LukeLukas niet om antwoorden op zijn vragen maar om eventueel aanvullende vragen die hij straks zou moeten stellen tijdens zijn proefrit. ;)
Oeps, inderdaad. Ik ben hier niet gewend dat vragen onbeantwoord moeten blijven.
Sowieso moet hij de verkoopspraatjes hier dubbel checken. Of erger, hier stellen, omdat de verkoper het niet wist.

Ik hoor het wel graag als ik ergens verkeerd was.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Tesla neemt foto’s en stuurt je een voorstel op. Verwacht niet te veel. Ik heb zelf wel niks beter gevonden 2,5 jaar geleden. Is vooral heel gemakkelijk. Gewoon oude afgeven, nieuwe krijgen. Ik weet niet hoe het nu is.



Verkopers weten doorgaans niet meer dan wat er op de site staat. Ze waren bijna afgeschaft weet je.



Bij het onderhoud: niets moet. Ook niet om de garantie te bewaren. Ik heb 112000km en heb 1 onderhoud laten doen, net voor de garantie verviel, om eventuele problemen nog onder garantie te kunnen laten vervangen. Remmen gaan 200000 km mee omdat je vooral regeneratief remt. Ik heb onlangs, mijn 4 zomerbanden vervangen en 2 winterbanden. Als je inruilwaarde-garantie wil (bestaat dit nog?), moet je om de 20000km op onderhoud (afwisselend 600 en 900€), al zijn er geruchten dat dit zou afgeschaft worden.



Ik veronderstel dat je zakelijk koopt. Nog steeds 100+20% aftrekbaar. 20% is eigenlijk fictief. Wordt op een passiefrekening gezet, je betaalt de belasting ans je liquideert. Tesla maakt een simulatie, je boekhouder kan die bevestigen. Behalve de laadverliezen (10%) en 1% vampire drain, klopt die redelijk goed.


Geen idee.


0,0, wat je ziet op de site is wat je betaalt. Verdelers zijn er niet en verkopers krijgen een loon, geen %.


Geen zorgen maken. Een teslalader à 500euro kan zelf geïnstalleerd worden. Ik heb enkel een nieuwe kring aan mijn bestaande installatie toegevoegd. Zekering van 32A. Ik laad op 1 fase 32A/230V aan 34km/u. Ruim voldoende. Als je installatie zwaarder is, des te beter. Voor die ene keer dat het niet volstaat heeft Tesla het SuC (supercharger) netwerk.
Met een M3 kom je nog sneller, nog verder. Reken maar eens uit hoe ver je komt als je vol vertrekt en onderweg 20 minuten stopt om bij te laden. Zo ver dat het onverantwoord zou zijn om geen 20 minuten te stoppen. Speel maar eens op abetterrouteplanner.com.

Dag Phil.
Fantastisch! Thanks voor de info! Dit waren inderdaad de vragen die ik sowieso ging stellen, maar ik stel het enorm op prijs dat je de tijd hebt genomen om ze allemaal te overlopen! Ben er een stuk wijzer van geworden.

Ik houd zeker rekening met de verkoopspraatjes, goede tip!
 
Alle gangbare elektrische auto's kunnen idd aan de Tesla Wall Connector laden. (mode 3 / type 2 stekker*) Andersom kan een Tesla ook aan andere laders gekoppeld worden alleen mis je dan een knopje om je klepje mee open te doen. (blijven er nog 2 opties over: scherm en op klepje drukken)

*=met dank aan robertvg ;)
@fabian Alleen als de switch in de TWC juist is ingesteld kunnen andere merken laden.
Deze switch staat standaard op “alle auto’s” geloof ik, maar check even of hij niet per ongeluk op “tesla only” staat (exacte aanduiding van die switch is een beetje afwijkend maar met deze beschrijving vind je ‘m vast)
 
Dat is raar. Ik had zelf account gemaakt en vervolgens heeft Tesla de MS besteld. Zo kon ik ook een referral doorgeven. Als het maar geen onwil is. Mss moet je Femke eens bellen of mailen.

Tja, ik weet het ook niet precies. Het lijkt erop dat er meerdere leaserijders zijn die wel spreken over een account, sms of berichtje van tesla etc. Ik heb een bevestiging van de Lease gekregen dat de auto besteld is en dat is het. Lease weet me verder tot op heden niets te vertellen enkel dat zij geen account aanmaken maar dat ik dat zelf moet doen. Heb ik gedaan maar ja dan zit er geen auto aan gekoppeld. Tesla gebeld en die geeft aan wordt pas gekoppeld bij aflevering? Dat betekend dat ik ondertussen niets weet en hier wel lees dat er al mensen rijden en info ontvangen met gelijkwaardige besteldata's. Uiteindelijk zal alles wel goed komen met een beetje geduld vermoed ik :) BTW weet niet wiet Femke is laat staan hoe ik haar moet bereiken.
 
Tesla app kan iedereen downloaden maar de daadwerkelijke auto is dan nog niet zichtbaar/bedienbaar. Op moment dat auto opgehaald wordt maakt Tesla de auto "benaderbaar voor derden" en dan kan -na koppelen telefoon- alles bediend worden mbv telefoon. Koppelen kun je eventueel zelf maar het "benaderbaar" maken is een Tesla-actie welke door de Tesla-medewerker werd verricht een paar minuten voordat hij naar ons toe kwam. (ahv kenteken zag ik dat ze iets vrijgaven, dat bevestigde hij ook tijdens overdracht)