Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net mijn model x via leasemij. mogen ontvangen. Het is een versie met EAP. Ik lees (als ik het goed begrijp) van mensen die in hun tesla account of app de mogelijkheid zien voor een upgrade naar FSD. In de app zie ik dit niet, en als ik via de website inlog op mijn (Tesla) account zie ik niets wat verband houdt met mijn auto (niet wat ik heb en niet wat voor upgrades mogelijk zijn). Mis ik iets of komt dit doordat ik de auto via een leasemij. rij? Jullie nog tips?
 
ik heb vrijdag m'n blauwe model X mogen ontvangen en na een zeer uitgebreide uitleg van Tesla Delivery medewerker met een grote glimlach vertrokken (en meteen de perikelen van vertraging en onduidelijkheid van levering vergeten).

Ondertussen een paar vraagjes:

1) Ophanging: de hoogte van de vering/ophanging: wordt dit niet onthouden? Als ik deze op bv 'laag' zet en de volgende keer weer instap dan staat 't terug op 'standaard'.. kan ik niet instellen dat die standaard steeds op 'laag' moet staan (ongeacht de locatie)?

2) Ontgrendeling: als ik in de buurt van de wagen kom (met de keyfob in m'n broekzak) dan zie ik wel dat de lichten aan gaan (dus de wagen detecteert dat ik in de buurt ben) maar de wagen unlockt niet (dus ik kan de deur niet openen met een druk op de knop van het portier). Ik moet dan dubbelklikken op de keyfob om de bestuurdersdeur automatisch te openen. Ik was van de veronderstelling dat ik op z'n minst gewoon op de deurklink kon duwen om 'm te openen (of zelfs dat de deur automatisch open gaat als ik kom aangewandeld). Kan dit anders..? Mis ik iets qua instellingen (alles staat aangevinkt wat automatische deuren betreft in het menu).

3) Rammel luidspreker: ik speel graag muziek met een stevige beat en afhankelijk van de bass-diepte/frequentie hoor ik dan een rammeltje in de voorste passagiersdeur... niet ter hoogte van de speakers zelf maar een beetje hoger ... ongeveer waar de deurgreep zit. Is dit een gekend probleem? Het klinkt alsof er een stuk bekabeling aan de binnenkant tegen de deurbekleding trilt bij iedere bass/beat.

4) De waarschuwingsgeluiden van de gordel-verklikkers zijn erg aanwezig... ik veronderstel dat er geen manier is om deze wat stiller te zetten? Als je aan het inparkeren bent dan zijn al die geluiden van parkeersensoren en gordel-verklikkers (van de kinderen die zich al uitklikken) vreselijk verwarrend en klinkt het alsof je binnenin een flipperkast zit :p
 
2) Ontgrendeling: als ik in de buurt van de wagen kom (met de keyfob in m'n broekzak) dan zie ik wel dat de lichten aan gaan (dus de wagen detecteert dat ik in de buurt ben) maar de wagen unlockt niet (dus ik kan de deur niet openen met een druk op de knop van het portier). Ik moet dan dubbelklikken op de keyfob om de bestuurdersdeur automatisch te openen. Ik was van de veronderstelling dat ik op z'n minst gewoon op de deurklink kon duwen om 'm te openen (of zelfs dat de deur automatisch open gaat als ik kom aangewandeld). Kan dit anders..? Mis ik iets qua instellingen (alles staat aangevinkt wat automatische deuren betreft in het menu).

Volgens mij staat er nog een instelling bij de safety&security tab over automatisch ontgrendelen. Mij is aangeraden dan ook een pincode in te stellen zodat iemand er niet met je auto vandoor gaat als jij er vlak bij in de buurt bent/komt...Ik denk dat dat het is (maar ik ben ook maar een beginner ;-))
 
Even een beginnersvraag: ik zag vandaag een mooi Tesla filmpje waarmee een model 3 in de US een heel eind volledig autonoom rijdt. Provinciale weg, snelweg, etc.
Het filmpje laat de rit versneld zien, maar een aantal keer moet een voorrangsweg vanuit stilstand linksaf worden opgedraaid. Ik vraag me af hoe de auto kan beoordelen of er verkeer van links of rechts komt. De camera’s kunnen vanuit de neus niet naar links of rechts kijken dus hoe werkt dat?
 
Even een beginnersvraag: ik zag vandaag een mooi Tesla filmpje waarmee een model 3 in de US een heel eind volledig autonoom rijdt. Provinciale weg, snelweg, etc.
Het filmpje laat de rit versneld zien, maar een aantal keer moet een voorrangsweg vanuit stilstand linksaf worden opgedraaid. Ik vraag me af hoe de auto kan beoordelen of er verkeer van links of rechts komt. De camera’s kunnen vanuit de neus niet naar links of rechts kijken dus hoe werkt dat?
Hier een vertraagde versie, met ook het detail van het scherm uitvergroot.
Gaaf om te zien dat bij splitsingen het perspectief veranderd naar een 3D birdseye view.
FSD Demo slowed down, with blown-up Augmented Display : teslamotors
 
Even een beginnersvraag: ik zag vandaag een mooi Tesla filmpje waarmee een model 3 in de US een heel eind volledig autonoom rijdt. Provinciale weg, snelweg, etc.
Het filmpje laat de rit versneld zien, maar een aantal keer moet een voorrangsweg vanuit stilstand linksaf worden opgedraaid. Ik vraag me af hoe de auto kan beoordelen of er verkeer van links of rechts komt. De camera’s kunnen vanuit de neus niet naar links of rechts kijken dus hoe werkt dat?

Zie hier wat de camera's kunnen zien:

 
ik heb vrijdag m'n blauwe model X mogen ontvangen
Gefeliciteerd, welkom bij de club :)

1) Ophanging: de hoogte van de vering/ophanging: wordt dit niet onthouden? Als ik deze op bv 'laag' zet en de volgende keer weer instap dan staat 't terug op 'standaard'.. kan ik niet instellen dat die standaard steeds op 'laag' moet staan (ongeacht de locatie)?
Nee, dat is niet mogelijk. Overigens gaat je auto al standaard op laag als je hogere snelheden rijd, op de snelweg bijvoorbeeld. En je kunt de locatiegebaseerde verhoging (en verlaging) inschakelen.

2) Ontgrendeling: als ik in de buurt van de wagen kom (met de keyfob in m'n broekzak) dan zie ik wel dat de lichten aan gaan (dus de wagen detecteert dat ik in de buurt ben) maar de wagen unlockt niet (dus ik kan de deur niet openen met een druk op de knop van het portier). Ik moet dan dubbelklikken op de keyfob om de bestuurdersdeur automatisch te openen. Ik was van de veronderstelling dat ik op z'n minst gewoon op de deurklink kon duwen om 'm te openen (of zelfs dat de deur automatisch open gaat als ik kom aangewandeld). Kan dit anders..? Mis ik iets qua instellingen (alles staat aangevinkt wat automatische deuren betreft in het menu).
Dit is inderdaad een instelling. De bestuurdersdeur kan automatisch openen als je in de buurt komt, alle andere deuren kun je met de knop openen. Laat maar even weten als het niet lukt qua instelling, dan maak ik even een foto van mijn instellingen (ik heb het ingesteld staan zoals jij wilt).

3) Rammel luidspreker: ik speel graag muziek met een stevige beat en afhankelijk van de bass-diepte/frequentie hoor ik dan een rammeltje in de voorste passagiersdeur... niet ter hoogte van de speakers zelf maar een beetje hoger ... ongeveer waar de deurgreep zit. Is dit een gekend probleem? Het klinkt alsof er een stuk bekabeling aan de binnenkant tegen de deurbekleding trilt bij iedere bass/beat.
Nee, dit is mij niet bekend. Even melden (via de app) en ze lossen het binnen garantie voor je op. In de praktijk ga je waarschijnlijk nog wel meer dingetjes ontdekken. Altijd even melden en dan wordt t netjes opgelost.

4) De waarschuwingsgeluiden van de gordel-verklikkers zijn erg aanwezig... ik veronderstel dat er geen manier is om deze wat stiller te zetten? Als je aan het inparkeren bent dan zijn al die geluiden van parkeersensoren en gordel-verklikkers (van de kinderen die zich al uitklikken) vreselijk verwarrend en klinkt het alsof je binnenin een flipperkast zit :p
Nope..al is eea wel afhankelijk van het volume van je muziek. De oplossing is je kinderen vroegtijdig losklikken afleren ;-)

Ps. Tipje: kijk/lees de handleiding van je auto eens door, hier staan heel veel interessante dingetjes in! Bijvoorbeeld hoe je optimaal gebruik maakt van TACC (traffic aware cruse control).
 
@Wouter_E bedankt voor je reactie(s) :)

Ivm automatisch openen/ontgrendelen van bestuurdersporties: opgelost door de juiste instelling aan te passen (zoals Midway123 hierboven ook al uitgelegd had).

De rest ga ik verder 'behandelen' zoals je me voorgesteld hebt (zeker TACC ... want soms reageert die iets te onnatuurlijk), thanks!
 
  • Like
Reactions: Wouter_E
Misschien niet het juiste topic, maar ik had een eenvoudige (beginners?)vraag

Simply put : waarom toont de tesla enkel het verbruik van de aandrijving ? En niet het verbruik van de verwarming en andere verbruikers zoals de computer en dergelijke meer ??

Bv sta een half uur stil met je verwarming aan en de Wh/km stijgt niet! Dit geeft natuurlijk een zeer vertekend beeld van het effectieve verbruik.

Op deze manier heb je er bv ook totaal geen zicht op wat de battery heater verbruikt.