Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien niet het juiste topic, maar ik had een eenvoudige (beginners?)vraag

Simply put : waarom toont de tesla enkel het verbruik van de aandrijving ? En niet het verbruik van de verwarming en andere verbruikers zoals de computer en dergelijke meer ??

Bv sta een half uur stil met je verwarming aan en de Wh/km stijgt niet! Dit geeft natuurlijk een zeer vertekend beeld van het effectieve verbruik.

Op deze manier heb je er bv ook totaal geen zicht op wat de battery heater verbruikt.

Ik denk dat hij dat alleen meetelt als je rijdt en dus niet als je stil staat.
Je staat stil dus Wh/km is vrij zinloos. Het aantal km's is nul en delen door nul kan niet.
 
Misschien niet het juiste topic, maar ik had een eenvoudige (beginners?)vraag

Simply put : waarom toont de tesla enkel het verbruik van de aandrijving ? En niet het verbruik van de verwarming en andere verbruikers zoals de computer en dergelijke meer ??

Bv sta een half uur stil met je verwarming aan en de Wh/km stijgt niet! Dit geeft natuurlijk een zeer vertekend beeld van het effectieve verbruik.

Op deze manier heb je er bv ook totaal geen zicht op wat de battery heater verbruikt.
Delen door nul is flauwekul!
 
Als je Teslafi gebruikt dan zie je wel wat je effectief hebt verbruikt tijdens een rit dus inclusief verbruikt van verwarming etc.

Via onderstaande link hebt je een maand proef i.p.v. maar 2 weken.

- Sign Up

Na registratie wel even de sleep instellingen activeren.

En is dan wat Teslafi aangeeft gelijk aan wat de Tesla zelf aangeeft, rijdend, of geeft de Tesla het rijdend aan zonder verwarming, airco, etc?
 
En is dan wat Teslafi aangeeft gelijk aan wat de Tesla zelf aangeeft, rijdend, of geeft de Tesla het rijdend aan zonder verwarming, airco, etc?
Het verbruik is het verbruik voor het rijden exclusief andere verbruikers zoals airco, radio, ruitenwisser en verwarming :)

Teslafi kijkt naar capaciteit van het pack bij de start en het eind en calculeert het verlies dat gedeeld wordt door de afstand om het verbruik inclusief alles te tonen.

M'n laatste rit:

upload_2019-4-26_16-54-3.png
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Het verbruik is het verbruik voor het rijden exclusief andere verbruikers zoals airco, radio, ruitenwisser en verwarming :)

Oke dus dat mensen hun verbruik wat Tesla aangeeft vermelden in Wh/km en daarbij aangeven dat hun verwarming, airco, stoelverwarming, radio, etc aan stond heeft dus geen zin. Tesla rekent dat immers toch niet mee.

Vermoed dat dit dan voor alle Tesla's geldt (S#X)

Teslafi kijkt naar capaciteit van het pack bij de start en het eind en calculeert het verlies dat gedeeld wordt door de afstand om het verbruik inclusief alles te tonen.

En Teslafi doet dit dus wel inclusief alles dus de 2 verbruiken (Teslafi vs Tesla) zullen niet gelijk zijn aan elkaar.
 
Het verbruik is het verbruik voor het rijden exclusief andere verbruikers zoals airco, radio, ruitenwisser en verwarming :)

Teslafi kijkt naar capaciteit van het pack bij de start en het eind en calculeert het verlies dat gedeeld wordt door de afstand om het verbruik inclusief alles te tonen.

M'n laatste rit:

View attachment 400898

Is dit dan ooit veranderd bij een software update? Ik weet zeker dat ik vroeger in m’n Model S zag dat er meer verbruikt werd als ik de verwarming aan had staan. Zodra ik die uitzette, zag je de Wattmeter terugzakken.
 
Ik kan het mis hebben maar dacht dat de trip meter enkel rijden is en dit is de enige meter zover ik weet die het rit verbruik toont.

Volgens mij heb je dat mis. Trip meter registreert volgens mij alles tijdens het rijden. maar zodra je stil staat (ook bv. stoplicht) loopt je verbruik voor AC/verwarming/verlichting wel door, maar dat wordt niet geregistreerd door de trip meter.

Het is nu wellicht wat lastiger, maar je kunt dit ook duidelijk zien als het kouder is. bv. range mode aan/uit zetten heeft duidelijk effect bij een accu rond het vriespunt.
 
Last edited:
Volgens mij heb je dat mis. Trip meter registreert volgens mij alles tijdens het rijden. maar zodra je stil staat (ook bv. stoplicht) loopt je verbruik voor AC/verwarming/verlichting wel door, maar dat wordt niet geregistreerd door de trip meter.

Het is nu wellicht wat lastiger, maar je kunt dit ook duidelijk zien als het kouder is. bv. range mode aan/uit zetten heeft duidelijk effect bij een accu rond het vriespunt.

Dat ben ik met je eens want dat zie ik ook maar de batterij zie ik als onderdeel van de drivetrain dus verlies voor verhitting zie logisch als onderdeel zijnde van het verbruik omdat het later juist de rit juist efficiënter pakt. Het zou niet kloppen als de battery heater dan wordt buitengesloten.

Neem mijn uitspraken maar niet aan als waarheid want ik weet niets zeker.
 
Ik meet dagelijks mijn laadsessies thuis met een kWh meter. Het laadverlies (verschil tussen kWh die naar mijn MS gaan en de kWh die mijn MS zegt te hebben opgenomen) is zo'n 10%. Als ik bij thuiskomst de geladen (werkelijke) kWh deel door de gereden kilometers kom ik op een verbruik dat ook zo'n 10% hoger ligt dan het dashboard van de MS aangeeft. Conclusie: de MS telt ook het verbruik van de verwarming, radio, etc mee in de Wh/km op het dashboard (of dit verbruik is verwaarloosbaar).
 
Ik meet dagelijks mijn laadsessies thuis met een kWh meter. Het laadverlies (verschil tussen kWh die naar mijn MS gaan en de kWh die mijn MS zegt te hebben opgenomen) is zo'n 10%. Als ik bij thuiskomst de geladen (werkelijke) kWh deel door de gereden kilometers kom ik op een verbruik dat ook zo'n 10% hoger ligt dan het dashboard van de MS aangeeft. Conclusie: de MS telt ook het verbruik van de verwarming, radio, etc mee in de Wh/km op het dashboard (of dit verbruik is verwaarloosbaar).

Waar heb je die kWh meter geplaatst?
Je hebt namelijk ook altijd verlies in je kabel. Zeker als deze lang en aan de dunne kant is.