Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ben het helemaal met je eens dat iedere auto gestolen kan worden en wil best wat comfort opgeven door een pincode te gaan gebruiken maar dan moet ik wel het idee hebben dat het nut heeft.

Daar was ik ook bang voor, dat het gedoe is, maar dat schermpje werkt goed. Knoppen zijn groot genoeg zodat misdrukken niet gebeurt. Ik kan mijn pincode in minder dan een seconde invoeren :)
 
En toch zou ik daarvoor veel liever fingerprint of retina gebruiken. Niet alsof die tech niet in iedere smartphone van 200 euro zit tegenwoordig.

De vraag was overigens valide en voor M3 klopt het antwoord afaik: de phone key feature werkt op een eigen Bluetooth antenne en is voor zover bekend niet te kraken. De keycarda gebruiken NFC en zijn dus alleen te kopiëren of "relayen" met fysiek contact equivalent aan diefstal. Pin to drive is dus inderdaad met name nuttig voor S en X die standaard met fobs werken.

Ben net wel zelf op vakantie geweest en dan zet ik alsnog voor de zekerheid pin to drive aan voor ik hem meer dan een week elders parkeer.
 
Sorry Rich

Maar nu ik toch wakker ben, nog een vraagje: sommige snelladers in de buurt hebben het 'niet parkeren' icoontje. Wat betekent dit?
 

Attachments

  • Screenshot_20190918-235814.png
    Screenshot_20190918-235814.png
    496.9 KB · Views: 72
Wie heeft al succesvol het adres van de supercharger facturen laten wijzigen?
Bij mij staat mijn eigen naam er boven met het adres van de lease maatschappij. Ik lease de auto ex "brandstof" zoals ze dat zo mooi noemen. Bovenaan deze factuur zou ik graag de gegevens van mijn werkgever willen hebben.

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt?
 
Ik Kan niet meer op 10 handen tellen hoeveel mensen mijn pincode Al gezien hebben...
Veel vrienden die interesse tonen in EV krijgen direct een testritje... en ja, ik typ Dan de pincode in op dat mega-groot scherm....
En er is ook 1 forumlid met een Model S waarmee ik zo kan.wegrijden als ik zijn sleutel heb :)
(Pin heb ik al :)

Maar dat maakt niet uit. De beroepscrimineel die auto's jat op bestelling die kent jou pincode niet. Tenzij je vrienden er misschien een sidejob op na houden.

Geen enkel slot of systeem is in staat om elke dief tegen te houden. Met een stormram krijg je elke voordeur ook open, als je maar hard genoeg beukt. Of je gebruikt wat hulpmiddelen zoals ze doen bij plofkraken. Dus niets is waterdicht, maar meerdere lagen van beveiliging helpen natuurlijk wel als geheel. En de PIN to Drive is daar een onderdeel van.
 
En toch zou ik daarvoor veel liever fingerprint of retina gebruiken. Niet alsof die tech niet in iedere smartphone van 200 euro zit tegenwoordig.

De vraag was overigens valide en voor M3 klopt het antwoord afaik: de phone key feature werkt op een eigen Bluetooth antenne en is voor zover bekend niet te kraken. De keycarda gebruiken NFC en zijn dus alleen te kopiëren of "relayen" met fysiek contact equivalent aan diefstal. Pin to drive is dus inderdaad met name nuttig voor S en X die standaard met fobs werken.

Ben net wel zelf op vakantie geweest en dan zet ik alsnog voor de zekerheid pin to drive aan voor ik hem meer dan een week elders parkeer.

Ja of dieven moeten je woning binnendringen je Gsm stelen en er zo mee wegrijden. Ik laat die daarom ook nooit zomaar slingeren en zet voor de zekerheid de bluetooth uit als ik ga slapen. Mochten ze je auto stelen heb je die volgens mij in no time gelocaliseerd.
 
En toch zou ik daarvoor veel liever fingerprint of retina gebruiken. Niet alsof die tech niet in iedere smartphone van 200 euro zit tegenwoordig.

Met het gevaar off-topic te raken. In security-land zijn veel geluiden tegen biometrie. Superkorte motivatie: als de biometrische gegeven worden gehacked, wordt het wel heel lastig om je oog/vinger te resetten.... Dus two-factor authorisation (sleutel en pin) ja, biometrie probeer ik te vermijden.
 
  • Disagree
Reactions: curry684
- Klopt het dat de SR+ alleen op Chill mode te rijden is? Er is bij mij wel een veld voor Standard, maar dat is grijs en kan ik niet aanzetten.

- Beginners FSD vraag: bij rijden op navigatie, moet ik dan zelf richting aangeven om een afrit of andere snelweg te nemen, of zou hij dat zelf moeten doen als de situatie het toelaat?
 
- Klopt het dat de SR+ alleen op Chill mode te rijden is? Er is bij mij wel een veld voor Standard, maar dat is grijs en kan ik niet aanzetten.

- Beginners FSD vraag: bij rijden op navigatie, moet ik dan zelf richting aangeven om een afrit of andere snelweg te nemen, of zou hij dat zelf moeten doen als de situatie het toelaat?
Hoi XanderB!

Standard mode zou gewoon moeten werken. Vreemd! Ook FSD zou het zelf moeten aangeven. Je moet dan wel zelf richting aanwijzer aanzetten om te 'confirmen'
 
Hoi XanderB!

Standard mode zou gewoon moeten werken. Vreemd! Ook FSD zou het zelf moeten aangeven. Je moet dan wel zelf richting aanwijzer aanzetten om te 'confirmen'
Vreemd inderdaad. Kun je dat onder het rijden wijzigen, of moet je daarvoor stilstaan? (Ik kan het overigens zowel tijdens stilstand als tijdens rijden niet aanpassen).

En FSD: hoe zie je dan dat de auto de suggestie maakt die je moet confirmen? Bij mij rijdt hij gewoon rechtdoor over de snelweg in plaats van de afslag te nemen... (Ik heb trouwens 2019.32.2.2)
 
Vraagje over dashcam. (Model 3)
Wat is de juiste manier om de USB stick uit te werpen?
Heb al van alles geprobeerd, inclusief de methode beschreven in de manual.
Maar telkens ik de USB in de laptop (windows Vista en Windows 10 geprobeerd) plaats krijg ik de melding dat er fouten op zijn. Ik laat windows dan scannen en repairen maar Windows zegt Dan altijd 'no errors found'.
Alle video clips zijn OK, maar ik doe toch ergens iets fout denk ik....
Iemand een idee? Of zelfde ervaring?
Ligt aan Windows. optie 1: gewoon negeren. optie 2: in windows consequent "veilig uitwerpen"/"eject" doen voordat je hem daar verwijderd. Windows 10 schrijft een bestandje op de stick en verwijderd deze als je op veilig uitwerpen klikt. Als je er een stick insteekt waar dit bestand nog op staat, neemt windows aan dat hij vorige keer niet "veilig" verwijderd is.
 
Last edited:
Ligt aan Windows. optie 1: gewoon negeren. optie 2: in windows consequent "veilig uitwerpen"/"eject" doen voordat je hem daar verwijderd.
Je moet de camera icon in je wagen even ingedrukt houden tot de rode stip grijs wordt. Dan schrijft de wagen niet meer naar de USB en kun je 'm veilig verwijderen en zul je de waarschuwing in Windows niet krijgen als je de stick in je computer stopt. Uiteraard dien je voor het verwijderen uit je computer ook eerst in Windows veilig uit te werpen, hetzij via symbool in je systray, hetzij via explorer -> uitwerpen of eject
 
Ik ben nog niet helemaal overtuigt voor zover ik weet is het telefoon signaal (nog) niet te repeaten (?) en het lijkt mij dat de verzekering wel uit zal keren in geval van diefstal omdat de meeste auto's geen pincode optie hebben.
Bluetooth, en zeker Bluetooth Low Energy (BLE) zoals gebruikt door Tesla, is uitermate lastig te hacken dankzij voornamelijk de frequency-hopping (invented partially by Nicola Tesla, but also Hedy Lamarr ;-) )
NFC is dermate lastig te kopieren dat bankpassen dat nu ook gebruiken (voor "tappen").
maar een Pincode van 4 cijfers maakt het nou eenmaal 10.000x lastiger!
Overigens, U2F technologie (van FIDO, een bedrijf mede-opgericht door Elon Musk) is nog veel beter als 2e factor, en wordt gebruikt o.a. door BMW.
Fingerprint en Iris-scan zijn op je telefoon vergelijkbaar met een 3-cijferige pincode, het gemak maakt de scan zo matig, dat het niet veel voorsteld. Een goede fingerprint of iris-scan zou te lang duren, en is ook nog eens onbetrouwbaar voor jong (18-26) en oude (45+) mensen. En schilders. Enzo.