Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Gisterochtend had ik dan toch bijna een Tesla cabrio nadat de slagboom van een P geen geduld had en weer omlaag kwam toen ik ging rijden.

Heeft iemand ontdekt hoe je de TM3 “op de handrem” kan zetten als je uitstapt maar dat deze toch “aan” blijft zodat je de auto na instappen weer in D kunt zetten en wegrijden?

Ik heb een pincode op de auto. Kort of lang indrukken van de P-knop maakt niets uit. Ook niet in P zetten maakt geen verschil. Zodra mijn achterwerk zich van de stoel heeft verheven gaat de auto “uit” en moet ik na weer te zijn gaan zitten de pincode intypen om verder te gaan. Dat is nogal onhandig bij een van de parkeerplaatsen waar ik vaak kom en waar ik uit moet stappen om de code in te typen. De slagboom gaat al weer naar beneden voor ik weer ben gaan zitten, de pincode heb ingetypt, de hendel in D heb kunnen zetten en het stroompedaal heb kunnen intrappen. Gelukkig blijft hij halverwege hangen als je stug doorrijdt... Maar toch!
 
Heeft iemand ontdekt hoe je de TM3 “op de handrem” kan zetten als je uitstapt maar dat deze toch “aan” blijft zodat je de auto na instappen weer in D kunt zetten en wegrijden?

Geen idee of het blijft werken bij het uitstappen Maar als je stilstaat en even op de rem drukt komt er een 'H' in beeld. Dan staat hij op de handrem zonder de P te gebruiken. Uitstappen, slagboom code doen, en weer instappen en je kan wegrijden.
 
Geen idee of het blijft werken bij het uitstappen Maar als je stilstaat en even op de rem drukt komt er een 'H' in beeld. Dan staat hij op de handrem zonder de P te gebruiken. Uitstappen, slagboom code doen, en weer instappen en je kan wegrijden.

Deur openen én gordel los -> auto gaat automatisch op de handrem!
Ik heb niet zo veel ervaring met pin (gebruik ik alleen in buitenland en op minder frisse locaties) maar als ik even kort uitstap laat ik de deur op een kier staan. De auto kan dan niet op slot en blijft volgens mij ook gewoon aan staan.

Als je voorgaande niet doet is het erg belangrijk om je telefoon mee te nemen -> auto gaat op slot en je telefoon (=sleutel bij M3) ligt in de auto ;) Ik heb m'n Tesla-pasje overigens altijd in m'n portemonnee en laat deze nooit in de auto liggen (altijd in m'n broekzak).
 
Pfoe geen idee. Heb wel een keer gehoord dat je in wasstraten hetzelfde probleem hebt dat je niet omhoog mag komen van je stoel omdat ie dan automatisch van N naar P gaat... niet handig.

Heb zelf ook een ander licht gerelateerd probleem - het kinderzitje achterin laat regelmatig tijdens het rijden onterecht het gordelalarm afgaan. Reteirritant gezien de enige echte oplossing is om te stoppen en de gordel dicht te doen. Iemand een idee of daar beter omheen te werken is, of dat bijv. SeC 1 sensor uit kan zetten?
 
Pfoe geen idee. Heb wel een keer gehoord dat je in wasstraten hetzelfde probleem hebt dat je niet omhoog mag komen van je stoel omdat ie dan automatisch van N naar P gaat... niet handig.

Heb zelf ook een ander licht gerelateerd probleem - het kinderzitje achterin laat regelmatig tijdens het rijden onterecht het gordelalarm afgaan. Reteirritant gezien de enige echte oplossing is om te stoppen en de gordel dicht te doen. Iemand een idee of daar beter omheen te werken is, of dat bijv. SeC 1 sensor uit kan zetten?

Ik begreep dat daar een knopje voor zou komen 'Childseat awareness' oid. Maar ik kan 'm niet vinden in V10.

Ik heb deze gekocht op AliExpress:

Gordel clip alarmstopper set van 2 stuks

Er zijn ook nog kleinere varianten die dat zwarte plastic niet hebben, waardoor ze eigenlijk volledig wegvallen in de gordelhouder.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
ik zal het voor de zekerheid nog een keer proberen, maar volgens mij gaat de auto ook uit als je uitstapt nadat je lang op de rem hebt gedrukt. Dus toch weer pincode intypen als je weer gaat zitten.

Heb trouwens ook de wasstraat uitgeprobeerd, dat was spannender dan ooit met een andere auto meegemaakt, maar alles ging goed. Goed blijven zitten, van tevoren even oefenen hoe je de versnelling in neutraal kan krijgen en vooral de ruitenwisser op tijd uitzetten.
 
  • Like
Reactions: MDHopper
En meteen maar weer een nieuwe vraag. Dit keer over de stemcommando‘s. Hoe kan je als iemand meerdere nummers heeft direct voor mobiel of werk kiezen? Nu krijg ik een selectieschermpje op mijn scherm maar dat is binnen een a twee seconden weer verdwenen. Niet handig als je op de weg aan de letten bent. “Bel... mobiel” werkt niet
 
ik zal het voor de zekerheid nog een keer proberen, maar volgens mij gaat de auto ook uit als je uitstapt nadat je lang op de rem hebt gedrukt. Dus toch weer pincode intypen als je weer gaat zitten.

Heb trouwens ook de wasstraat uitgeprobeerd, dat was spannender dan ooit met een andere auto meegemaakt, maar alles ging goed. Goed blijven zitten, van tevoren even oefenen hoe je de versnelling in neutraal kan krijgen en vooral de ruitenwisser op tijd uitzetten.

En zorg ervoor dat de laadklep niet automatisch opengaat als er druk op uitgeoefend wordt ;)
 
Ik begreep dat daar een knopje voor zou komen 'Childseat awareness' oid. Maar ik kan 'm niet vinden in V10.

Ik heb deze gekocht op AliExpress:

Gordel clip alarmstopper set van 2 stuks

Er zijn ook nog kleinere varianten die dat zwarte plastic niet hebben, waardoor ze eigenlijk volledig wegvallen in de gordelhouder.
Dat is toch geen oplossing? Als ik iedere keer die dingen in en uit moet pluggen voor- en nadat ze erin heeft gezeten kan ik toch net zo goed de gordel zelf inpluggen. Het zou alleen nuttig zijn als ik de echte gordel erin door kon pluggen zonder actie, een soort verlengstuk.

Het curieuze is overigens dat dit probleem 'nieuw' is - ik heb auto en zitje 7 maanden nu, eerste helft nooit last van gehad, sindsdien treedt het schijnbaar willekeurig eens per 1 of 2 weken op. En dan is het ook niet te stoppen, dan blijft ie 2 dagen zeuren hoe ik ook duw of sjor aan het zitje.

Is ook nog een Isofix zitje dus je zou denken dat ze het moeten kunnen detecteren dat er iets zit en de sensor 5kg minder gevoelig maken.
 
Geen idee of het blijft werken bij het uitstappen Maar als je stilstaat en even op de rem drukt komt er een 'H' in beeld. Dan staat hij op de handrem zonder de P te gebruiken. Uitstappen, slagboom code doen, en weer instappen en je kan wegrijden.
Net even uitgeprobeerd maar de auto gaat na een of twee seconden direct in Park en laat zich alleen met pincode weer starten.
 
Dat is toch geen oplossing? Als ik iedere keer die dingen in en uit moet pluggen voor- en nadat ze erin heeft gezeten kan ik toch net zo goed de gordel zelf inpluggen. Het zou alleen nuttig zijn als ik de echte gordel erin door kon pluggen zonder actie, een soort verlengstuk.
Which got me Googling, en heb Auto Styling Universal Autogordel Gesp Extender Extension Veiligheidsgordel Veilig Clip 21mm 7/8 net besteld. Maakt het ook nog wat makkelijker voor dochterlief om zichzelf goed in te pluggen, ze moet nu net te ver grijpen ervoor.
 
  • Informative
Reactions: Kiprich
Gisterochtend had ik dan toch bijna een Tesla cabrio nadat de slagboom van een P geen geduld had en weer omlaag kwam toen ik ging rijden.

Heeft iemand ontdekt hoe je de TM3 “op de handrem” kan zetten als je uitstapt maar dat deze toch “aan” blijft zodat je de auto na instappen weer in D kunt zetten en wegrijden?

Ik heb een pincode op de auto. Kort of lang indrukken van de P-knop maakt niets uit. Ook niet in P zetten maakt geen verschil. Zodra mijn achterwerk zich van de stoel heeft verheven gaat de auto “uit” en moet ik na weer te zijn gaan zitten de pincode intypen om verder te gaan. Dat is nogal onhandig bij een van de parkeerplaatsen waar ik vaak kom en waar ik uit moet stappen om de code in te typen. De slagboom gaat al weer naar beneden voor ik weer ben gaan zitten, de pincode heb ingetypt, de hendel in D heb kunnen zetten en het stroompedaal heb kunnen intrappen. Gelukkig blijft hij halverwege hangen als je stug doorrijdt... Maar toch!

Wat je zou kunnen proberen is "sleutelloos rijden" Dan moet je nadat je de auto in P hebt gezet, even via je telefoon "starten" met je vingerafdruk Je hoeft dan 2 minuten lang je pincode niet meer in te typen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Bas. and MaSansky
Dat is toch geen oplossing? Als ik iedere keer die dingen in en uit moet pluggen voor- en nadat ze erin heeft gezeten kan ik toch net zo goed de gordel zelf inpluggen. Het zou alleen nuttig zijn als ik de echte gordel erin door kon pluggen zonder actie, een soort verlengstuk.

Ik laat die 'alarm stoppers' er gewoon in zitten. Ik zie het probleem niet.

Overigens, wat jij bedoelt bestaat ook. Google maar op 'gordel verlengers'. Of AliExpress 'seat belt extension'.