Ik verwacht sterke prijsdalingen.
- De MYRWD is het eerste signaal: goedkoper dan de M3. De M3 moet dus zeker al volgen. Denk niet dat de MY RWD verlieslatend is
- De onbekenden in de berekening van de kostprijs en de oprichting van de fabrieken zijn ondertussen bekend. De extra reserves in de kostprijsberekening kunnen er uit
- De verkoop daalt
- Weinig versies
- Extreme robotisering. Heel duur om tz implementeren, super goedkoop eenmaal up to speed
- De wagens zijn extreem verregaand geconcipieerd om goedkoop geproduceerd te kunnen worden. Daar kan geen enkel merk aan tippen.
- Alle onderdelen zijn zo goed als zonder naregeling te monteren. Bijna nergens is speling voorzien. Er is maar 1 manier om ze te monteren.
- Aantal onderdelen is slechts een fractie van het aantal van een ICE
- Geen knopjes
- Weinig noodzaak tot fysische terugroepingen ondanks dat de versie volledig nieuw van de tekentafel komen. Geen enkel merk durft drastische wijzigingen aan, tesla doet het vanaf een blanco blad en met zo’n success
Daarbij vermeld ik nog geen strategische of commerciële redenen, zoal het verder doodknijpen van de concurrentie. Of properder gezegd. Het verder dwingen tot volgen wat Tesla doet:
- Internet verkoop
- Ota updates
- Dealers ervan tussen
- Connectivity
- AP
- Kostenbesparend design
- (Close to) Beta releases (risico nemen)