Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
@jasper79 ik kan ppf van harte aanbevelen. Ik heb de voorzijde incl koplampen laten uitvoeren te Tesla Carwrap in De Lier. Was 1700,= nu inmiddels duurder geworden. Ben overigens niet 100% tevreden, al hebben ze wel hun best gedaan.

Ik ben zelf hobby detailer en heb de ppf voorzien van Gyeon Cancoat (1 jaar) en de rest van de auto met Gyeon Pure (2 jaar).
De auto is voorzien van spatlappen uit China, zien er beter uit dan die van Tesla zelf. Werken alleen niet 100%.
De ppf op de flank van Tesla, raad ik af ivm kleur verschil.

20230430_122009.jpg


20230501_134708.jpg
 
  • Like
Reactions: jasper79
@jasper79 ik kan ppf van harte aanbevelen. Ik heb de voorzijde incl koplampen laten uitvoeren te Tesla Carwrap in De Lier. Was 1700,= nu inmiddels duurder geworden. Ben overigens niet 100% tevreden, al hebben ze wel hun best gedaan.

Ik ben zelf hobby detailer en heb de ppf voorzien van Gyeon Cancoat (1 jaar) en de rest van de auto met Gyeon Pure (2 jaar).
De auto is voorzien van spatlappen uit China, zien er beter uit dan die van Tesla zelf. Werken alleen niet 100%.
De ppf op de flank van Tesla, raad ik af ivm kleur verschil.

View attachment 933753

View attachment 933754
Hoe bedoel je afraden op de flank? Daar waar de steenslag komt bij het achterwiel. Voor nu zie ik geen kleur verschil tussen de PPF of de ceramic coating nog.
 
Misschien een stomme vraag maar wat is het ideale laadgedrag?

Gisteren naar een tuincentrum gereden waar ik kon laden, thuis vertrokken met ongeveer 53% en het was een rit van 12% dus aankomst met ongeveer 41%. Daar wat opgeladen tot 58% en terug naar huis.

Is het schadelijk / erg voor de degradatie van de batterij als ik korte laadsessies heb? Als ik op het werk aankom dan steek ik hem proper in tot 90% maar heb men MY nog niet lager dan 30% laden komen.

Of is het beter om dan niet voor een korte tijd aan de laadpaal te hangen en voor een langere sessie op te laden of maakt het eigenlijk niet zo veel uit?
Niets van aantrekken, gewoon laden als het je uitkomt, maar beperken tot 80-90%, als je niet meer dan dat nodig hebt. Degradatie is echt geen issue (meer). Het BMS zorgt voor de ideale condities.
Mijn MS, altijd tot 90% geladen, en indien nodig tot 100%. De helft van de laadbeurten via gratis SuC. Na 6 jaar en 200000 km slechts 8,9% degradatie. En de bijkomende degradatie werd elk jaar minder. De laadvermogen curve ifv SoC evolueerde sterk in die tijd. Het BMS werd alsmaar beter aangestuurd door de ervaring en big data die Tesla uit zijn fleet haalde.
Ik verwacht via extrapolatie dat ik 500000km zou gehaald hebben, met slechts 20% degradatie. Maar tegen dan zou mijn batterij wellicht al om een andere reden aan vervanging toe geweest zijn. De batterijen van de MS90 waren niet de beste die Tesla gemaakt heeft.
En sowieso 12000€ voor een gereviseerde batterij na zo veel km zou nu ook weer geen drama zijn, als je dat per km uitrekent is dat peanuts.
Wellicht kan je thuis niet laden, gezien jouw vraag. Ik zou immers op verplaatsing niet laden met 41%, als ik maar 12% nodig heb om thuis te geraken. Veel te veel gedoe met kabel, pasjes en nog duurder dan thuis ook.
Ik vertrek ook zo goed als nooit thuis met slechts 53%, want thuis hangt hij aan de lader als ik met minder dan 70% aangekomen ben. Tenzij er geen tijd genoeg was tussen de ritten natuurlijk.
 
Niets van aantrekken, gewoon laden als het je uitkomt, maar beperken tot 80-90%, als je niet meer dan dat nodig hebt. Degradatie is echt geen issue (meer). Het BMS zorgt voor de ideale condities.
Mijn MS, altijd tot 90% geladen, en indien nodig tot 100%. De helft van de laadbeurten via gratis SuC. Na 6 jaar en 200000 km slechts 8,9% degradatie. En de bijkomende degradatie werd elk jaar minder. De laadvermogen curve ifv SoC evolueerde sterk in die tijd. Het BMS werd alsmaar beter aangestuurd door de ervaring en big data die Tesla uit zijn fleet haalde.
Ik verwacht via extrapolatie dat ik 500000km zou gehaald hebben, met slechts 20% degradatie. Maar tegen dan zou mijn batterij wellicht al om een andere reden aan vervanging toe geweest zijn. De batterijen van de MS90 waren niet de beste die Tesla gemaakt heeft.
En sowieso 12000€ voor een gereviseerde batterij na zo veel km zou nu ook weer geen drama zijn, als je dat per km uitrekent is dat peanuts.
Wellicht kan je thuis niet laden, gezien jouw vraag. Ik zou immers op verplaatsing niet laden met 41%, als ik maar 12% nodig heb om thuis te geraken. Veel te veel gedoe met kabel, pasjes en nog duurder dan thuis ook.
Ik vertrek ook zo goed als nooit thuis met slechts 53%, want thuis hangt hij aan de lader als ik met minder dan 70% aangekomen ben. Tenzij er geen tijd genoeg was tussen de ritten natuurlijk.
Thx voor de reply, ja thuis laden is momenteel nog geen optie aangezien ze de laadpaal pas over enkele weken komen plaatsen.
Qua kabel, die zit redelijk snel in en met de laadpas van het werk is de prijs ook geen probleem.
Ik denk dat het nog een klein beetje range anxiety is :) maar als het niet kwaad kan is het goed :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
@Nick-m het is uiteraard verstandig om daar ppf aan te brengen. Ik heb zelf ondanks de spatlappen al, aan een zijde, mini steenslag.
De ppf via Tesla is niet kleurloos, na aanbrengen zag ik een duidelijk gelig vlak op de auto. Of dit ook te zien is op een blauwe Tesla is de vraag...
De detailer gaf al wel aan dat er kwaliteit verschil tussen Tesla en Gyeon PPF.
Zal eens kijken wat die adviseert. Laat het zowiezo nog doen zodat de schade niet erger word. Hele deur of alleen plaatselijk.
 
Ik ben op zoek naar mijn eerste Tesla Model S, liefst een 75D uit 2017 of 2018. Ik las dat de dagrijverlichting een punt van aandacht is bij deze modellen. Dan hier mijn beginnersvraag: hoe zet ik de dagrijverlichting aan en hoe kan ik beoordelen of die nog helemaal goed is?
 
Ik ben op zoek naar mijn eerste Tesla Model S, liefst een 75D uit 2017 of 2018. Ik las dat de dagrijverlichting een punt van aandacht is bij deze modellen. Dan hier mijn beginnersvraag: hoe zet ik de dagrijverlichting aan en hoe kan ik beoordelen of die nog helemaal goed is?
Alles omtrent verlichting en hoe je deze aan zet: Model S Owner's Manual | Tesla

Defecte verlichting bij een S/X herken je aan de volgende afbeelding (normaliter loopt het dus helemaal door tot aan de linkerkant):

image-jpg.644580
 
Ik ben op zoek naar mijn eerste Tesla Model S, liefst een 75D uit 2017 of 2018. Ik las dat de dagrijverlichting een punt van aandacht is bij deze modellen. Dan hier mijn beginnersvraag: hoe zet ik de dagrijverlichting aan en hoe kan ik beoordelen of die nog helemaal goed is?
Waarom een 75? Een 90 of 100 hebben een grotere range en voor de rest zijn ze gelijk. Grotere accu geeft meer bereik en ook sneller laden.
 
waarom een 75D en niet een 90 of 100? Ik rijd nu een Ioniq Electric met krap 200 km range en daarmee kunnen we prima uit de voeten. De ruim 300km van de 75D zijn voor ons gebruik prima en het verschil in prijs is toch al gauw 6-8k. Dat hou ik liever in m'n zak, voor als er een keer een koplamp stuk gaat bijvoorbeeld :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
waarom een 75D en niet een 90 of 100? Ik rijd nu een Ioniq Electric met krap 200 km range en daarmee kunnen we prima uit de voeten. De ruim 300km van de 75D zijn voor ons gebruik prima en het verschil in prijs is toch al gauw 6-8k. Dat hou ik liever in m'n zak, voor als er een keer een koplamp stuk gaat bijvoorbeeld :)
Gewoon iets langer zoeken en een tip een Marge auto is minder gewild dus kun je goedkoper vinden of naar beneden handelen.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Gewoon iets langer zoeken en een tip een Marge auto is minder gewild dus kun je goedkoper vinden of naar beneden handelen.
Ik vind het wel cool dat hij niet voor Max range gaat. Wij praten elkaar aan dat we meer nodig hebben. Maar er zijn er maar weinig waar dat echt noodzakelijk is. Dus goed punt: je bespaart geld en met een marge auto misschien nog meer😉
heeft ook een behoorlijke impact op grondstoffen, als velen besluiten dat ze met minder range af kunnen.
 
De spijker op z'n kop, @job-lek ! Die 25 kWh extra die de 100D meesleept is ongeveer net zoveel als de gehele accucapaciteit van m'n Ioniq.

De meeste 75D's die ik nu tegenkom komen direct uit de lease van de eerste eigenaar. Het zijn vooral de oudere 60/70/85's die als marge worden aangeboden maar de vraagprijzen daarvan liggen wat mij betreft nog best hoog.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Nick-m
Ik vind het wel cool dat hij niet voor Max range gaat. Wij praten elkaar aan dat we meer nodig hebben. Maar er zijn er maar weinig waar dat echt noodzakelijk is. Dus goed punt: je bespaart geld en met een marge auto misschien nog meer😉
heeft ook een behoorlijke impact op grondstoffen, als velen besluiten dat ze met minder range af kunnen.
Inderdaad, iedereen maar klagen over de range en dan kiezen voor een performance, spoilers en spatlappen toevoegen, hard optrekken op elk kruispunt….
 
Dubbelvraagje ivm nabije keuring van mijn Model 3 (België):

1. Praktisch, hoe gaat dit? Moet ik de pin-code inactiveren? Geef ik een instapkaart aan de keurder ?

2. Om de zoveel maanden heb ik tegenliggers die met hun lichten knipperen, waarna ik de auto zelf de lichten laat kalibreren (dat lost het probleem op). Maar kan ik daarmee zeker zijn dat mijn lichten goed staan voor de keuring? Ik lees allerlei berichten van afgekeurde Tesla's net omwille van de lichten die niet goed staan.
 
Dubbelvraagje ivm nabije keuring van mijn Model 3 (België):

1. Praktisch, hoe gaat dit? Moet ik de pin-code inactiveren? Geef ik een instapkaart aan de keurder ?

2. Om de zoveel maanden heb ik tegenliggers die met hun lichten knipperen, waarna ik de auto zelf de lichten laat kalibreren (dat lost het probleem op). Maar kan ik daarmee zeker zijn dat mijn lichten goed staan voor de keuring? Ik lees allerlei berichten van afgekeurde Tesla's net omwille van de lichten die niet goed staan.
Inderdaad: pin-code inactiveren en de sleutelkaart aan de controleur geven (of meteen op de middenconsole leggen).

Mijn M3 was afgekeurd omwille van lichten die verkeerd stonden afgesteld. Dus waarschijnlijk kan het geen kwaad om dit op voorhand te laten controleren door een garage in de buurt. Dat bespaart je mogelijks een herkeuring.
 
Ik vind het wel cool dat hij niet voor Max range gaat. Wij praten elkaar aan dat we meer nodig hebben. Maar er zijn er maar weinig waar dat echt noodzakelijk is. Dus goed punt: je bespaart geld en met een marge auto misschien nog meer😉
heeft ook een behoorlijke impact op grondstoffen, als velen besluiten dat ze met minder range af kunnen.
Mijn X was ook een Marge auto en de verkoper taakte hem niet kwijt voor de gangbare prijs op autoscout en is toen flink lager gaan zitten en nog steeds vielen kopers over het feit dat het een marge auto was. Ik kocht hem prive dus mij maakte het niet uit maar ik schat dat ik ruim 20 duizend beneden de normale prijs betaald heb.
Hoe belangrijk is range? En hoe belangrijk is laadsnelheid? Als je alleen een SUC nodig bent op vakantie dan is dat een goede vraag. Maar ik rij een X, die verbruikt iets meer en ik kan op en neer naar mijn schoonmoeder zonder te laden maar naar mijn moeder lukt sowieso niet.
Ik werk vaak ver van huis maar rij niet elke avond terug dus ik rij vaak lange afstanden. Ik heb mijn X iets meer dan 2 jaar met ruim 60.000 km zelf gereden waarbij ik net over 140 keer bij een Suc gestaan en heb en een keer of 10 bij fastnet en iomity.
Dus ik ben blij met mijn 100 kWh accu die eigenlijk iets minder is.

Waarom ik voor iedereen een grotere accu voorstel?
1. Een grotere accu krijgt minder cycles bij gelijk gebruik dus zou minder slijten in principe en dus langer meegaan.
2. Ook al krijg je degradatie, daar heb je dan bij een grotere accu minder last van.
3. Beetje egoistisch misschien maar de auto is tweede hands, dus de grondstoffen zijn al gebruikt om de auto te maken dus als je de keuze hebt tussen een grote of kleine accu maakt dan niet meer uit. Hier zal niet iedereen het mee eens zijn dat weet ik. :cool:
4. Ja de 100 kWh accu is ongeveer 30% zwaarder dan een 75 kWh accu dat zou ongeveer 200 kilo kunnen zijn maar waarschijnlijk minder dat is dus ongeveer 10% van het totaal gewicht van de auto. Ik denk niet dat je dat in het gebruik zult gaan merken in verbruik of extra slijtage.

Ik merk ook dat range steeds minder belangrijk is geworden, zelfs in de korte 2 jaar dat ik mijn X heb. Mijn eerste trip richting Hannover had ik weinig keuze in SUC's. Je had Apeldoorn, Emsburen en Lauenau voor Hanover. Maar nu heb je op hetzelfde traject al 5 meer. Dus ja Range wordt minder belangrijk.