Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
kan ik er USB apparaten op aansluiten, zoals gamecontrollers of USB-sticks? Nee helaas. hiervoor zul je de USB in het dashboard moeten gebruiken met een eventuele splitter. Of het apparaat wat jezelf al aangeeft.

Maar jij hebt volgens je sig een blauwe, dus niet uit Berlijn. Maar ik begin haast wel te denken dat dit wereldwijd er uit gehaald is, ook al houdt de manual nog een slag om de arm met "sommige auto's":

Screenshot 2023-05-09 at 07.38.39.png


Ik denk dat ik maar moet afwachten tot ik hem in handen heb. Dan zal ik gelijk de antwoorden hier plaatsen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: nico180
LPF packs gewoon tot 100% toch? Volgens mij zelfs niet goed om LPF packs tot minder te laden.
Om de x keer ja, omdat het BMS vaker de laadcurve moet ‘leren’ omdat dit nogal grillig is ifv weer, leeftijd, SoC…
Ik zou het toch niet elke eer doen. En liefst geen dagen op 100% laten staan.
Je herinnert je vast de problemen in het begin met LPF packs die stopten met laden op 60% omdat het BMS dacht dat de ze al vol waren.
 
Plaatje erbij:


IMG_6006.jpeg



Voltage afgezet tegen SoC voor LFP en NCA.

Zoals je ziet is het voltageverloop bij LFP nagenoeg vlak, met een knik omhoog bij 100% waar dat bij NCA veel meer een graduele daling is.
Die knik omhoog moet het BMS bij LFP dus regelmatig zien om te weten waar de SoC ongeveer is.

Het BMS gebruikt ook Coulomb Counting en nog meer dingen maar dat startpunt is essentieel.

Bron: NMC vs LFP: safety and performance in operation - PowerUp
 
Plaatje erbij:


View attachment 936224


Voltage afgezet tegen SoC voor LFP en NCA.

Zoals je ziet is het voltageverloop bij LFP nagenoeg vlak, met een knik omhoog bij 100% waar dat bij NCA veel meer een graduele daling is.
Die knik omhoog moet het BMS bij LFP dus regelmatig zien om te weten waar de SoC ongeveer is.

Het BMS gebruikt ook Coulomb Counting en nog meer dingen maar dat startpunt is essentieel.

Bron: NMC vs LFP: safety and performance in operation - PowerUp
Wat uitleg hierbij.
BMS baseert zich op de spanning om de SoC te bereken. Een halve procent spanningsverschil kan wel 20% verschil in SoC geven. Verder zijn er nog veel andere zaken dan enkel SoC die een spanningsverschil veroorzaken. Afgenomen vermogen op het moment van meeting, buitentemperatuur, batterijtemperatuur. Invloed daarvan scheelt dan ook nog van batterij tot batterij en voor 1 batterij wijzigt het nog eens afhankelijk van veroudering en degradatie.
Het is dus nodig dat het BMS continu monitort hoe al die parameters de SoC berekening beïnvloeden. Dit moet bij elke SoC waarde gebeuren, vandaar dat het BMS regelmatig elke SoC waarde eens moet zien. Wat betekent beginnend vanaf 100%.
Ondertussen verzamelt Tesla als maar meer peer data van de hele vloot. De nood om elk individueel voertuig tot 100% te laden zal wellicht verminderen.
Wat het 100% laden als impact op degradatie heeft is ook niet bekend gemaakt. Al lijkt dit voor alle wagens beter mee te valken dan aanvankelijk gedacht.
De Zoe’s hebben de mogelijkheid niet om een
max laadpercentage in te stellen en laden dus bijna altijd tot 100%. De batterijen doen het na meer dan 10 jaar nog steeds goed. Al zijn dat meestal niet zo’n km-vreters.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Interessant om te zien. Maar dat legt niet uit waarom het niet slecht voor de degradatie is om regelmatig tot 100% te laden. Dat het "moet" van het BMS wil nog niet zeggen dat het goed voor de cellen is.

Dat is het helaas ook niet. Echter wordt de extra degradatie weer goedgemaakt door de veel hogere Cycle Life van LFP.

De video van Cleaner Watt die hier ik hierboven heb gepost legt dit helder uit, aanrader.

Jordan Giesige van the Limiting Factor heeft er ook wat aan geweid maar die kan ik even niet vinden.
 
De Zoe’s hebben de mogelijkheid niet om een
max laadpercentage in te stellen en laden dus bijna altijd tot 100%. De batterijen doen het na meer dan 10 jaar nog steeds goed. Al zijn dat meestal niet zo’n km-vreters

Die hebben een top-buffer als ik me niet vergis, dus 100% is feitelijk 90%. Praktisch alle merken doen dit, behalve Tesla.
 
  • Like
Reactions: Phil V
2 volledig tegenstrijdige meningen:
Zo zie je maar. Met google kan je alles bewijzen.

Mjah, dat artikel zegt dat LFP en NMC gelijke cycle life hebben, dat is onjuist.

“Both these batteries can do full charge cycles between 3,000 and 5,000 times. There is one important distinction though and that is battery degradation. This is where the LFP battery really shines”

Logisch dat je een hogere degradatie ziet na 3000 cycles bij NMC als NMC maar 1500 cycles doet, wat de uiteindelijke conclusie is.
 
De Zoe’s hebben de mogelijkheid niet om een
max laadpercentage in te stellen en laden dus bijna altijd tot 100%. De batterijen doen het na meer dan 10 jaar nog steeds goed. Al zijn dat meestal niet zo’n km-vreters.
Mijn vorige wagen was een Hundai Ioniq, en die had ook geen mogelijkheid om de max laadpercentage aan te geven. NA 4j en 45000km had deze geen merkbare batterij degradatie.
 
@Ben Hinssen Dat is het effect van de top-buffer: zo lang de degradatie minder is dan die buffer merk je dat niet in je range. Nadeel is wel dat je eigenlijk meer range hebt (tot de buffer op is) maar dat je die niet volledig kan benutten.
Inderdaad, ik snap wel dat ze dat doen voor the average Joe. Ook on geen discussie te hebben rond hoeveel laden, gewoon altijd vol doen.
Ik ben nu toch blij met mijn Tesla zonder top-buffer.
 
Ik heb misschien toch nog een echte "domme" beginnersvraag, waar ik zo gauw geen duidelijk antwoord weet te vinden.

Mijn vrouw heeft de Tesla App ook op haar telefoon geinstalleerd. Ze is daarmee ingelogd op mijn Tesla-account, dus ook met mijn emailadres.

Is dat nou de manier om haar zometeen ook toegang te geven tot de auto, of is het beter/logischer om haar een eigen account aan te laten maken bij tesla.com en haar daarmee aan te melden als extra bestuurder?


EDIT: Ik moet toch wat beter leren zoeken:

Husband And Wife iPhone Tesla App/Accounts For One Car
 
Last edited:
Ik heb misschien toch nog een echte "domme" beginnersvraag, waar ik zo gauw geen duidelijk antwoord weet te vinden.

Mijn vrouw heeft de Tesla App ook op haar telefoon geinstalleerd. Ze is daarmee ingelogd op mijn Tesla-account, dus ook met mijn emailadres.

Is dat nou de manier om haar zometeen ook toegang te geven tot de auto, of is het beter/logischer om haar een eigen account aan te laten maken bij tesla.com en haar daarmee aan te melden als extra bestuurder?


EDIT: Ik moet toch wat beter leren zoeken:

Husband And Wife iPhone Tesla App/Accounts For One Car
Gewoon lekker een eigen account doen ja, daarna de telefoon even koppelen in de auto en de juiste telefoon prioriteit geven (wie er standaard rijdt als jullie samen in de auto zitten) anders heb je kans dat je stoel opeens wijzigt omdat de andere gepakt wordt.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Ik heb begrepen dat je een melding kan maken van een incident/kaartfout d.m.v. het ingedrukt houden van de menu knop. Dat gedaan, en ik zag tijdens het rijden een korte melding dat je aanvullende gegevens in de app kunt doorgeven. Ik kan echter niet vinden waar?

Het probleem:
Ik rijd regelmatig over dit stuk snelweg, A13 links thv Delft, afslag Esso Ruyven:
Steevast gaat de wagen daar fors in de ankers (met TACC of AP ingeschakeld) als ik rij op rijstrook 3 (je hoort te tellen vanaf de middenrail). Begint inmiddels wel een beetje irritant te worden. Ik kan echter niet verklaren waarom de wagen zo heftig remt. In het scherm geen roodkleurige objecten. Het enige wat ik me kan bedenken, is het rode kruis van de spitsstrook ernaast. Echter, elders heb ik daar geen last van gehad. Dus ik dacht: ik maak er een melding van. Maar hoe kan ik dit aanvullen of verduidelijken zoals aangegeven werd in de notificatie?