Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag houten balkje geraakt met band en velg, 2 kleine stukjes rubber van de achterband.:confused:
Velg heb ik al met wat poets kunnen herstellen, maar hoe erg is dit op de band...?
Schermafbeelding 2023-05-05 om 22.57.33.png
 
Waarom zou een bedrijf een > 5 jaar oude EV willen aanschaffen? Marge of BTW maakt dan niet meer uit, als je het toch al niet wilt hebben.

Omdat de aanschafprijs en dus ook je afschrijving fors lager is ;)

En privé gebruik ( en dus bijtelling) een keuze is.

Waardoor je zakelijk bijzonder goedkoop / milieuvriendelijk een mooie auto kunt rijden.
 
Helder, maar ik denk dat die use case (zakelijk 2e hands aanschaf zonder privégebruik, > 5 jaar oud) zo weinig voorkomt dat dit niet de vraag naar marge vs BTW auto’s significant beïnvloed. Voor auto’s < 5 jaar oud waarschijnlijk wel ivm gunstige bijtelling.
 
Eens. Weinig vraag naar. Tegelijkertijd denk ik dat de use case tweedehands privé aanschaffen in dit segment en prijsklasse ook nog erg beperkt is. (Relatief hoge prijzen, huiverig voor betrouwbaarheid maar ook range hoor ik om mij heen in ieder geval als reden om t nog niet te willen doen).

Veel gaat volgens mij ook naar t buitenland / de handel. Waar btw aftrek ook prettig is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
waarom een 75D en niet een 90 of 100? Ik rijd nu een Ioniq Electric met krap 200 km range en daarmee kunnen we prima uit de voeten. De ruim 300km van de 75D zijn voor ons gebruik prima en het verschil in prijs is toch al gauw 6-8k. Dat hou ik liever in m'n zak, voor als er een keer een koplamp stuk gaat bijvoorbeeld :)

Ik heb ook een 75D genomen omdat ik toen (2018) het prijsverschil met een 100 te groot vond. Maar achteraf gezien had ik er wel spijt van.

300km met een 75D is nogal optimistisch moet ik zeggen. Als ik de mijne volledig laadt (100%) en we dan op reis vertrekken, dan haal ik net de SuC van Reims, wat 240km is. Dat is echt wel ongeveer het maximum. En dat enkel als hij 100% is opgeladen, wat je onderweg dus nooit doet.

Laadsnelheid is ook lager dan bij een 100 dacht ik.

Nu, het hangt natuurlijk van het gebruik af. Wij gaan meerdere malen per jaar wat verder dan naar zee (3 keer skiën, twee keer Zuid-Frankrijk of medio Spanje), en dan gaat het meer opladen wel snel tegensteken.

Dus: in de overgrote meerderheid van de gevallen is een 75 perfect. Hoe groot die meerderheid precies is, is bij iedereen anders, net als de prijs die je wilt betalen om de minderheid net iets comfortabeler te maken.

Maar het blijft wel een super auto.
 
Ik heb ook een paar beginnersvraagjes, waar ik met de zoekfunctie en Google toch niet uit kom:

Er is een MYLR naar mij onderweg vanuit Berlijn. Waarschijnlijk ergens in februari gebouwd, want hij stond al (en staat nog) in Tilburg sinds eind maart of zo.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er aan USB in de auto zal zitten. Zoeken op USB en A of C geeft heel veel amerikaanse hits (Fremont en Austin zijn vast anders dan Berlijn) en nog meer irrelevante hits. Deze vragen blijven open staan:
  1. Heeft deze nou wel of geen data op de USB-C aansluitingen in de middenconsole?
  2. Als ze toch power-only zijn, welk protocol spreken ze dan? PD of iets anders? Of zijn het "domme" pluggen waar toevallig spanning op staat?
  3. De USB aansluiting in het dashboard-kastje, wat is dat precies? USB-C 3.x? Of is het toch een USB-A stekker met 3.0? Of zelfs 2.0?
  4. Hoeveel ampere kan ik maximaal uit alle USB aansluitingen trekken? Per stuk en in totaal?
Verder ben ik benieuwd wat ik ga krijgen aan updates:
  1. Heeft deze Berliner al de "Matrix LED" koplampen?
  2. De verlengde zitting achter?
  3. HW 4.0? (vast niet)
  4. Dubbel glas voor én achter
  5. Andere leuke dingen?
En tenslotte:
  1. Werken de S3XY buttons via mijn GSM of praten ze zelfstandig met de Commander?
Mmm.. Misschien had ik voor iedere vraag een apart topic kunnen openen. Weet nog niet zo wat er op dit forum het meest gewaardeerd wordt...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Nick-m
1) Neen
2) ik wist niet dat er mrotocollen voor bestonden. Opladen doe ik sowieso draadloos, dus nooit gebruikt.
3)USB-c geen idee welk versie. Weet niet wat de impact van de versies is
4)Geen idee
Verder
1) mijn MY van juni ‘22 (MiC) heeft die al, maar de software stuurt ze dnkel bij de lightshow aan. Work in process
2) lijkt een hoax. Werd ooit eens over gesproken, met een foto zelfs en daarna niet meer.
3)geen idee er is nogal wat verwarring over wat HW4 is, rode lenzen, camera’s in de bumper…
4) heeft mijn MY (MiC) van juni vorig jaar al.
En tenslotte
1)die ken ik niet.
Sorry, veel vragen niet beantwoord, maar toch een beetje geholpen.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Ik heb ook een paar beginnersvraagjes, waar ik met de zoekfunctie en Google toch niet uit kom:

Er is een MYLR naar mij onderweg vanuit Berlijn. Waarschijnlijk ergens in februari gebouwd, want hij stond al (en staat nog) in Tilburg sinds eind maart of zo.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er aan USB in de auto zal zitten. Zoeken op USB en A of C geeft heel veel amerikaanse hits (Fremont en Austin zijn vast anders dan Berlijn) en nog meer irrelevante hits. Deze vragen blijven open staan:
  1. Heeft deze nou wel of geen data op de USB-C aansluitingen in de middenconsole?
  2. Als de power-only zijn, welk protocol spreken ze dan? PD of iets anders? Of zijn het "domme" pluggen waar toevallig wat spanning op staat?
  3. De USB aansluiting in het dashboard-kastje, wat is dat precies? USB-C 3.x? Of is het toch een USB-A stekker met 3.0? Of zelfs 2.0?
Verder ben ik benieuwd wat ik ga krijgen aan updates:
  1. Heeft deze Berliner al de "Matrix LED" koplampen?
  2. De verlengde zitting achter?
  3. HW 4.0? (vast niet)
  4. Dubbel glas voor én achter
  5. Andere leuke dingen?
En tenslotte:
  1. Werken de S3XY buttons via mijn GSM of praten ze zelfstandig met de Commander?
Mmm.. Misschien had ik voor iedere vraag een apart topic kunnen openen. Weet nog niet zo wat er op dit forum het meest gewaardeerd wordt...
1) Neen
2) ik wist niet dat er mrotocollen voor bestonden. Opladen doe ik sowieso draadloos, dus nooit gebruikt.
3)USB-c geen idee welk versie. Weet niet wat de impact van de versies is
4)Geen idee
Verder
1) mijn MY van juni ‘22 (MiC) heeft die al, maar de software stuurt ze dnkel bij de lightshow aan. Work in process
2) lijkt een hoax. Werd ooit eens over gesproken, met een foto zelfs en daarna niet meer.
3)geen idee er is nogal wat verwarring over wat HW4 is, rode lenzen, camera’s in de bumper…
4) heeft mijn MY (MiC) van juni vorig jaar al.
En tenslotte
1)die ken ik niet.
Sorry, veel vragen niet beantwoord, maar toch een beetje geholpen.
1 De mijne usb c is van September 2022 en die van Phil iets ouder
 
  • Like
Reactions: job-lek
1 De mijne usb c is van September 2022 en die van Phil iets ouder
Hoe bedoel je dit? De 2 aansluitingen in de middenconsole zijn USB-C, maar de vraag is of ze ook Data voeren. Met andere woorden: kan ik er USB apparaten op aansluiten, zoals gamecontrollers of USB-sticks?

Vroeger kon dit wel, maar ergens tijdens de chip-shortage zijn ze daar - in ieder geval in de USA fabrieken - mee gestopt. Heb je geluk, dan ligt er nog een kabel en kun je het fixen door een module aan te schaffen waar die kabel in prikt. Heb je pech, dan moet je die kabel zelf nog trekken naar een MCU ergens onder het dashboard. Het is mij nog steeds niet duidelijk of de Berlijn-versies dit ook nodig hebben. Sterker nog, ergens ben ik bang dat de aansluiting op de MCU op een gegeven moment zelfs helemaal verdwijnt.

Dit zou ik mogelijk moeten bestellen (al dan niet inclusief die kabel) als ik de USB ten volle wil benutten: Buy Tesla Model 3 & Y Console Data Transmission Module

Iets geknipt. Sorry nog voor de onhandige nummering:
2) ik wist niet dat er mrotocollen voor bestonden. Opladen doe ik sowieso draadloos, dus nooit gebruikt.
3)USB-c geen idee welk versie. Weet niet wat de impact van de versies is

1) mijn MY van juni ‘22 (MiC) heeft die al, maar de software stuurt ze dnkel bij de lightshow aan. Work in process

Sorry, veel vragen niet beantwoord, maar toch een beetje geholpen.
Bedankt voor de antwoorden die je wel wist!

Over USB: Dat is een chaos van standaarden en dingen die wel of niet samen willen werken. Wel eens gemerkt dat een Samsung met het ene kabeltje sneller laadt dan met de andere? Of dat de ene adapter toch sneller gaat dan de andere ondanks dezelfde kabel en dezelfde specs? Dat kan het verschil zijn tussen wel of niet ergens een extra weerstandje of verbindinkje in de lijn. Hier is iemand die geprobeerd heeft dat in kaart te brengen: USB charging.

Bij USB-C hebben ze geprobeerd dat te standariseren. PD (Power Delivery) is er eentje van, maar als je die pagina leest, zie je dat daar ook weer varianten van bestaan. Het is zelfs mogelijk dat er alleen maar 5V op wat pennen staat, waarbij aangesloten apparaten dus niet kunnen onderhandelen over het te leveren vermogen. Ik ben dus eigenlijk benieuwd of iemand ergens in een Wiki al heeft bijgehouden wat Tesla ondersteunt. Niet in de laaste plaats omdat ik een fototoestel heb dat niet aan alle USB-C laders wil opladen...

Daarnaast heb je nog USB versie 2.0 en 3.x (x=0, 1, 2) wat iets zegt over de transfersnelheid. Bij de platte plug zie je bij USB 3 dat de binnenkant blauw is. Als zowel je SSD als de PC een blauwe binnenkant hebben, dan haal je iets van 5 Gbit/seconde. Is het slechts een 2.0, dan is de maximale snelheid 480 Mbit/seconde. Bij USB-C gaat het vrijwel altijd om USB 3.x-snelheden, maar gegarandeerd is dat zeker niet. Er zijn apparaten met een USB-C plug die enkel USB 2.0 snelheden aankunnen.

Disclaimer: dit is allemaal zeker niet volledig en voor de kenner vast te kort door de bocht, maar ik kon nergens de precieze specs vinden van wat er straks in mijn Tesla zit.

Wel goed om te horen dat de Matrix-LEDs er al in zitten. Leuk voor de lightshows en hopelijk ook gauw rijdend ondersteund via de software.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Phil V