Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Op het overzicht van uitgevoerde acties bij mijn S zag ik deze staan:


Concern: Second Generation Charger Logic Reset
Cause: charger reset performed
Correction: Update Firmware; Temporarily Remove Charger Fuse

Ik heb even geïnformeerd, maar de zekering is ook al weer teruggezet.

Ebullio, waar haal jij dit overzicht vandaan. Mytesla op gewoon in je Tesla
 
Sta ik bij ons datacenter in Amsterdam. Pas voor EV-Box, knippert groen en daarna rood. Ik al van alles proberen, blijkt het een storing in de backoffice bij EV-Box.

Wat ik nou niet snap, en elke laadpaal doet dit, WAAROM geven die dingen niet gewoon ALTIJD vrij als de backoffice niet werkt. Die "gemiste" kWh's kunnen me gestolen worden, als die laadpaal maar gewoon werkt.

Geen connectie met backoffice? Dan gewoon met elke laadpas vrij geven. Laden moet altijd kunnen als er spanning op die paal staat!

Bij publieke laadpalen is het het zelfde. Als Vodafone er mee stopt kan niemand bij de palen van E-Laad laden.
 
Major fail in het ontwerp lijkt me..

Je zou toch verwachten dat elke paal een lijst met geldige pasnummers bijhoudt, zodat je ook zonder internet verbinding nog gewoon passen kan accepteren.

Als ik me niet vergis is dat ook een vereiste in het OCPP protocol..

Before an electric car can be charged the owner first needs to authorize the charge action. When a charge pass is held in front of the reader the charge point then sends a message to the central system. This message contains the ID of the charge pass. The central system then responds with a message stating the validity, expiry date and possible parent-ID (a parent-ID is applicable when the pass belongs to a particular group). If the charge pass is approved then the charge point may proceed with charging.
A charge point has the option of maintaining a local list (Local White List) of ID cards used and accepted by the central system. This list can be used by the charge point to authorize charge actions when no connection can be made with the central system.


Ah. het is een "optie"..
 
... Geen connectie met backoffice? Dan gewoon met elke laadpas vrij geven. Laden moet altijd kunnen als er spanning op die paal staat!
Bij publieke laadpalen is het het zelfde. Als Vodafone er mee stopt kan niemand bij de palen van E-Laad laden...
Klinkt logisch, maar dan heb je überhaupt geen laadpas meer nodig. Een GSM Jammer volstaat dan ook. :confused:
 
Major fail in het ontwerp lijkt me..

Je zou toch verwachten dat elke paal een lijst met geldige pasnummers bijhoudt, zodat je ook zonder internet verbinding nog gewoon passen kan accepteren.

Als ik me niet vergis is dat ook een vereiste in het OCPP protocol..

Before an electric car can be charged the owner first needs to authorize the charge action. When a charge pass is held in front of the reader the charge point then sends a message to the central system. This message contains the ID of the charge pass. The central system then responds with a message stating the validity, expiry date and possible parent-ID (a parent-ID is applicable when the pass belongs to a particular group). If the charge pass is approved then the charge point may proceed with charging.
A charge point has the option of maintaining a local list (Local White List) of ID cards used and accepted by the central system. This list can be used by the charge point to authorize charge actions when no connection can be made with the central system.


Ah. het is een "optie"..
Idd een major fail. Want ik wil niet alle passen in een whitelist zetten.

Dat iemand gratis kan laden boeit me niet, als hij/zij maar kan laden.

Klinkt logisch, maar dan heb je überhaupt geen laadpas meer nodig. Een GSM Jammer volstaat dan ook. :confused:
De groep die met een GSM Jammer rond gaat rijden om zijn leven zo moeilijk te maken moet ik nog tegen komen.

Toen Vodafone twee jaar geleden die brand had kon mijn collega een paar dagen de laadpaal niet gebruiken.
 
Volgens mij is mijn UMC stuk… Afgelopen tijd stopte het laden steeds vaker net nadat ie gestart was, maar nu doet ie helemaal niets meer. Zowel met rode stekker niet als met schuko niet.


Ik ben er vandaag na weken laadproblemen eindelijk achter wat de oorzaak is. Het ligt aan de liftinstallatie in het gebouw. Iedere keer als iemand de lift pakt reset de UMC en stopt het laadproces. Ik zit in een bedrijfsverzamelgebouw en de lift zit op een aparte aansluiting/meter, maar blijkbaar veroorzaakt die toch een storing of spanningsdip op mijn net. Andere apparatuur die ik op kantoor gebruik heeft nergens last van…
 
Ik ben er vandaag na weken laadproblemen eindelijk achter wat de oorzaak is. Het ligt aan de liftinstallatie in het gebouw. Iedere keer als iemand de lift pakt reset de UMC en stopt het laadproces. Ik zit in een bedrijfsverzamelgebouw en de lift zit op een aparte aansluiting/meter, maar blijkbaar veroorzaakt die toch een storing of spanningsdip op mijn net. Andere apparatuur die ik op kantoor gebruik heeft nergens last van…


briefje plakken op de lift "buiten gebruik, excuses voor de overlast" als jij aan het laden bent???
 
Ik ben er vandaag na weken laadproblemen eindelijk achter wat de oorzaak is. Het ligt aan de liftinstallatie in het gebouw. Iedere keer als iemand de lift pakt reset de UMC en stopt het laadproces. Ik zit in een bedrijfsverzamelgebouw en de lift zit op een aparte aansluiting/meter, maar blijkbaar veroorzaakt die toch een storing of spanningsdip op mijn net. Andere apparatuur die ik op kantoor gebruik heeft nergens last van…

Weet je zeker dat het een reset is?
Kan het zijn dat het gebouw automatische zekeringen heeft die automatisch weer aangaan (bestaat dat?)?
Ik had hetzelfde met een overhead deur.
Wanneer ik aan het laden was en de overhead deur ging open, vloog de zekering eruit.
Ik moest de zekering handmatig laten omzetten. De deur deed het dan weer maar het laadproces was gestopt.
 
Ik heb een laadpaal via Cohere en inmiddels ook zonnepanelen via Opdezon. Allemaal prima verlopen, kan ze zeker aanbevelen.
Vlgs mij waren er een paar pagina's terug vragen over, laat maar weten of dat nog zo is!

Als testpiloot had ik ook de eer de nieuwste beta van de smart charger geinstalleerd te krijgen, mooie doorontwikkeling en miniaturisering vanaf voorgaande versie. Lijkt een beetje op een Apple TV, maar dan ietsje groter en met meer poortjes. Er zit uiteraard ook een poortje op voor de zonnepanelen dus direct aangesloten.
Nu nog even ongeduldig wachten op v6.0 van de Tesla software zodat er ook echt variabel geladen kan worden!

Auto, laadpaal, smart charger en de inverter van de zonnepanelen zijn allemaal internet connected, leuke uitdaging dat allemaal eens aan elkaar te knopen :)
 
Ik heb een laadpaal via Cohere en inmiddels ook zonnepanelen via Opdezon. Allemaal prima verlopen, kan ze zeker aanbevelen.
Vlgs mij waren er een paar pagina's terug vragen over, laat maar weten of dat nog zo is!

Als testpiloot had ik ook de eer de nieuwste beta van de smart charger geinstalleerd te krijgen, mooie doorontwikkeling en miniaturisering vanaf voorgaande versie. Lijkt een beetje op een Apple TV, maar dan ietsje groter en met meer poortjes. Er zit uiteraard ook een poortje op voor de zonnepanelen dus direct aangesloten.
Nu nog even ongeduldig wachten op v6.0 van de Tesla software zodat er ook echt variabel geladen kan worden!

Auto, laadpaal, smart charger en de inverter van de zonnepanelen zijn allemaal internet connected, leuke uitdaging dat allemaal eens aan elkaar te knopen :)

Dat was ik. Leuk om te horen dat je tevreden bent! Heb inmiddels besteld, installatie in April.
Laden op alleen zonne energie is een mooie optie, werkt dat alleen met een internet connected inverter?
 
Weet je zeker dat het een reset is?
Kan het zijn dat het gebouw automatische zekeringen heeft die automatisch weer aangaan (bestaat dat?)?
Ik had hetzelfde met een overhead deur.
Wanneer ik aan het laden was en de overhead deur ging open, vloog de zekering eruit.
Ik moest de zekering handmatig laten omzetten. De deur deed het dan weer maar het laadproces was gestopt.


Denk niet dat dit hetzelfde is, de lift zit op een aparte aansluiting en meter, en dus ook andere zekeringen (ander huisnummer). Enexis gebeld, wordt teruggebeld voor een afspraak. To be continued…
 
Afgelopen paar dagen in een vakantiehuisje gezeten waar ik alleen kon laden met schuko/UMC. Huisje was redelijk afgelegen: de spanning niet bijzonder stabiel. Laden was ondanks dat mogelijk, maar door spanningsfluctuaties schakelde de auto al snel terug van 13A naar 10A, soms binnen seconden, soms na minuten, maar hij bleef in elk geval niet op 13A laden.

Het lukte na een aantal pogingen om het laden toch op 13A te houden, ondanks dat de spanning soms rond de 205V lag. Ik heb de indruk dat de fluctuaties worden bepaald ten opzichte van de aanvangs spanning bij het instellen van het amperage. Als je aanvangt met 220V, en de spanning daalt vervolgens naar 205, dan ziet de auto dit als grote fluctuatie en schakelt terug naar 10A. Als je het laden begint met lagere spanning (zeg 212V) dan is het verschil met een dip van 205V niet groot genoeg om terug te schakelen, en kun je doorladen op 13A.

De volgorde om op deze fluctuerende aansluiting toch continue met 13A te kunnen laden was om het laden te beginnen op 10A (instelling auto), daarmee ging - door de belasting - de spanning wat omlaag, en dan laadsnelheid verhogen naar 13A. Ik had de indruk dat op het moment van het verhogen naar 13A de aanvangs-spanning voor het bepalen van fluctuaties werd bepaald, die dus op deze manier wat lager geregistreerd werd dan als ik direct met 13A probeerde te laden. Heb zo in elk geval de hele nacht met 13A kunnen laden, ondanks lage spanning.

Blijft beetje gerommel in de marge zo met 1 fase laden, maar 10A of 13A scheelt toch 30% laadsnelheid.