Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een greenflux laadpaal die ik heb aangesloten op een aparte 3x25A aansluiting. Op deze aansluiting staat alleen deze paal (geen lader). Ik heb hem laten afstellen op 3x24A om veilig te zitten. Wanneer ik het voltage en amperage tijdens het laden op een willekeurig tijdstip bekijk, is dat zeer constant. 223V en 24/24A. Ik ga de komende tijd niet scheduled, maar handmatig starten met laden (rond het zelfde tijdstip), om te kijken of het dan ook gebeurt. Soortgelijke ervaringen van andere forumleden zouden kunnen helpen om het probleem op te sporen.

Zelfde probleem hier, behalve dat het een gewone charge is, niet scheduled. Ik heb twee Keba's, de ene (=3/16amp) geeft t probleem, de ander (=1/25amp) niet. Dit is pas sinds de laatste update...

Mennekes laadstation hier, geen probleem met laden :
- handmatig indien nodig
- scheduled via centrale console, dagelijks om 22.05 (nachttarief start om 22.00), tot 80%
- scheduled via VisibleTesla, dagelijks om 06.00 tot 06.55, in de praktijk tot 92%
 
Mennekes laadstation hier, geen probleem met laden :
- handmatig indien nodig
- scheduled via centrale console, dagelijks om 22.05 (nachttarief start om 22.00), tot 80%
- scheduled via VisibleTesla, dagelijks om 06.00 tot 06.55, in de praktijk tot 92%

met de Windows Phone app kun je tegenwoordig ook een schedule instellen voor laden. Ook voor voorverwarmen.

image.jpg
 
welke Windows Phone app?

Tesla Companion. Dit soort features nu alleen nog in de beta versie. Nog meer leuke dingen als notificaties, live tile etc. Maker probeert deze versie in de shop te krijgen maar dat gaat niet erg soepel. Voor liefhebbers is de beta versie beschikbaar. Moet je hem een mail sturen. Als je geinteresseerd bent stuur me een pm, dan geef ik z'n mailadres.
 
Zelfde probleem hier, behalve dat het een gewone charge is, niet scheduled. Ik heb twee Keba's, de ene (=3/16amp) geeft t probleem, de ander (=1/25amp) niet. Dit is pas sinds de laatste update...

Ik heb deze week voor het eerst gehad dat de laadactie is afgebroken. Ik heb een EV-box op 32A staan. Natuurlijk gebeurd dit op een dag dat je naar Amsterdam moet en weet dat je proefritjes ga doen met geïnteresseerde mensen. Dus heerlijk aan de Lolo gestaan van parkeergarage WPC te Rotterdam (15 km/h erbij geladen). Ik heb EV-box gebeld en zij gaven aan dat de beveiliging van de laadpaal aan gegaan was, omdat precies om half 12 (tijdstip dat het laden begint) er een piekspanning was van 35 A (en de beveiliging van de laadpaal wil dat niet en gaat uit). Ik heb er 's morgens niet meer naar gekeken moest racen om nog een laadplek Lolo te pakken. Ik dacht ik zie het vanavond wel weer als ik thuis ben. De man van EV-box (overigens echt goede service) kon mij niet vertellen of de schakelaar echt om was gegaan of alleen de beveiliging. Maar zijn tip was, probeer gewoon eerst de stekker erin, pasje ervoor. Zo gezegd en zo gedaan, en de paal deed het gewoon weer, dus geen schakelaar om gegaan.

Blijft wel vervelend moet ik zeggen, voor hetzelfde geld was ik veel leger geweest en daar kom je in mijn geval pas 's morgens achter, maar ja dat hoort erbij als je wil laden op lager tarief.
 
Last edited:
Heeft iemand al de Smart Hub (beta) oplossing van Cohere aangeschaft?
Ik heb een offerte liggen (2800, ex btw, incl smart charging). Denk dat ik er wel voor ga, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Euro 2.800,-- Wow, dat is erg veel geld. Al weet ik natuurlijk niet of er nog meer in die kosten zit (Kabel ingraven, upgrade meterkast e.d.).

Ik ben zelf aan het kijken naar de SmartEVSE. Ik zoek bovenal iets om thuis binnen mijn aansluiting 3x 25A te blijven zonder er over na te hoeven denken wat ik aanzet in huis en toch zo snel mogleijk te laden. Dus geen authorisatie e.d. Dit kan zonder twijfel veel minder dan de Cohere SmartHUB (ik heb slechts beperkte informatie daarover), maar volgens mij is dit voor vrijwel alle thuisladers voldoende functionaliteit.

Initieel heb ik een Walb-e met Ethernet aangekocht om te kunnen uitbouwen naar Smart-charger. Echter zodra die (eindelijk) binnen is ben ik van plan om als test de (dure) Phoenix module er uit te halen en de SmartEVSE module van FuzzyLogic er in te zetten en dit via een eenvoudig serieel kabeltje aan te sluiten op de drie low-cost stroomsensors in de meterkast en hier eens ervaring mee op te gaan doen. Maar zelfs dan nog met die Walb-box als basis heb ik een complete oplossing rond de Euro 1.000,-- (en een mooie Phoenix EVSE Ethernet module in de aanbieding voor de liefhebbers :) ).

Volgende stap is de complete oplossing samen te stellen (SmartEVSE, contactor, vaste laadkabel en de die Stroomsensors in de meterkast). Dat moet voor een kostprijs van 100-en Euro's aan onderdelen kunnen. De vaste laadkabel met connector lijkt zo op het eerste gezicht de duurste component te zijn.
 
Ben zeer benieuwd naar uw bevindingen. En of 3x 24A niet regelmatig springende stopjes betekent...
Heb zelf ook een dedicated 3x 25A aansluiting. Heb echter op advies van Liander en de electricien de stroom beperkt naar 3x 20A.
Iedereen haalt om fluctutaties op te vangen 20% er van af. Maar als 24 uit 25 kan... dan zet ik dat er weer op.

- - - Updated - - -

Thanks.
Dus alle (mono en duo) moeten terug voor een boxfix.
 
Ik heb deze week voor het eerst gehad dat de laadactie is afgebroken. Ik heb een EV-box op 32A staan. Natuurlijk gebeurd dit op een dag dat je naar Amsterdam moet en weet dat je proefritjes ga doen met geïnteresseerde mensen. Dus heerlijk aan de Lolo gestaan van parkeergarage WPC te Rotterdam (15 km/h erbij geladen). Ik heb EV-box gebeld en zij gaven aan dat de beveiliging van de laadpaal aan gegaan was, omdat precies om half 12 (tijdstip dat het laden begint) er een piekspanning was van 35 A (en de beveiliging van de laadpaal wil dat niet en gaat uit). Ik heb er 's morgens niet meer naar gekeken moest racen om nog een laadplek Lolo te pakken. Ik dacht ik zie het vanavond wel weer als ik thuis ben. De man van EV-box (overigens echt goede service) kon mij niet vertellen of de schakelaar echt om was gegaan of alleen de beveiliging. Maar zijn tip was, probeer gewoon eerst de stekker erin, pasje ervoor. Zo gezegd en zo gedaan, en de paal deed het gewoon weer, dus geen schakelaar om gegaan.

Blijft wel vervelend moet ik zeggen, voor hetzelfde geld was ik veel leger geweest en daar kom je in mijn geval pas 's morgens achter, maar ja dat hoort erbij als je wil laden op lager tarief.
Ik heb sinds de laatste update ook al een paar keer een onderbroken laadsessie gehad. Ik moet dan zelfs de kabel uit de laadpaal trekken en opnieuw verbinden en mijn pasje opnieuw aanbieden. Ik heb met The New Motion en de laadpaal fabrikant gebeld (ICU), maar die zien alleen maar dat de Tesla de sessie heeft beeindigd.

Het raarste is dat het niet eens hoeft te gebeuren tijdens het laden. Ik durf niet meer 's nachts te laden omdat ik bang ben dat ik te leeg ben 's ochtends, dus ik probeer nu 's avonds voordat ik naar bed ga vol te zitten, ook als dat betekent dat ik tijdens piekuren moet beginnen met laden. Gisteravond was om 23:30 mijn accu vol (daily charge). Vanochtend keek ik op mijn appje, en zag "check charger power". Ik loop naar buiten en zie dat de paal "groen" brandt ipv blauw, hetgeen betekent dat de laadsessie beeindigd is. Ergens gedurende de nacht is dat dus gebeurd - terwijl de accu al vol zat. Schiet mij maar lek.
 
Euro 2.800,-- Wow, dat is erg veel geld. Al weet ik natuurlijk niet of er nog meer in die kosten zit (Kabel ingraven, upgrade meterkast e.d.).
Ja, kost wel wat. Keba plus installatie, kabels, meterkast (kabelbuis is reeds voorbereid) kost 2000, de keba 'ethernet' zelf kost rond de 1300. Meerkosten smart charging kost om en nabij de 800 euro, 70% hardware, 30% installatie (en abbo van 5€ per maand). Smart charging wordt als Beta geleverd met als voordeel gratis upgrades en als 'nadeel' om proefkonijn te zijn :). Belooft wel wat, bijvoorbeeld opladen afstemmen op zonne energie opbrengst.
 
Volgens mij is mijn UMC stuk… Afgelopen tijd stopte het laden steeds vaker net nadat ie gestart was, maar nu doet ie helemaal niets meer. Zowel met rode stekker niet als met schuko niet.

Nieuwe UMC gekregen, laden is al 3 keer gestopt vandaag. 1e keer na 2 of 3km, 2e keer na 50km en de 3e keer naar 40km. Wordt er nu wel een beetje moe van. Kan al een week of 3 niet fatsoenlijk laden... Met de eerste umc begon het ook zo, eerst af en toe stoppen en na een tijdje helemaal niks meer doen.