Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Nieuwe UMC gekregen, laden is al 3 keer gestopt vandaag. 1e keer na 2 of 3km, 2e keer na 50km en de 3e keer naar 40km. Wordt er nu wel een beetje moe van. Kan al een week of 3 niet fatsoenlijk laden... Met de eerste umc begon het ook zo, eerst af en toe stoppen en na een tijdje helemaal niks meer doen.

Gelukkig is de supercharger dichtbij ;)
Wil je mijn umc lenen om te testen?
 
Nieuwe UMC gekregen, laden is al 3 keer gestopt vandaag. 1e keer na 2 of 3km, 2e keer na 50km en de 3e keer naar 40km. Wordt er nu wel een beetje moe van. Kan al een week of 3 niet fatsoenlijk laden... Met de eerste umc begon het ook zo, eerst af en toe stoppen en na een tijdje helemaal niks meer doen.

Norway, all over again in The Netherlands.

Of dumpen ze de Noorse reject UMC's hierzo?
 
Many owners with UMC problems in Norway , specially during cold weather

Gelukkig neemt Tesla dit serieus op, maakten een speciale 'laden'-gerelateerde s/w-release en stuurden Elon op een charme offensief naar Noorwegen. (deed ook nog even achterblijvende markt (D) en success story (NL) aan)
Gezien het dreigement om naar de pers te stappen, wordt het stillaan de moment de aandelen te verkopen. Sommige media kennende zullen ze er weer een EV-bashing verhaal van maken.
 
Ik denk dat ik het hier al eens gelezen heb, maar kan het niet terug vinden.
Ik heb op 2 plaatsen een keba 32A geinstalleerd. Omdat ik op 1 plaats onvoldoende vermogen had, had ik deze tijdelijk op 16A begrensd. Nu is de aansluiting verzwaard en heb ik de keba op 32 gezet, maar krijg de ms niet hoger ingesteld dan 16A.Is dit omdat hij dit laadpunt heeft opgeslagen als 16A? Op het andere station kan ik wel gewoon 32 (sorry, voorlopig nog 26) laden.
 
Ik denk dat ik het hier al eens gelezen heb, maar kan het niet terug vinden.
Ik heb op 2 plaatsen een keba 32A geinstalleerd. Omdat ik op 1 plaats onvoldoende vermogen had, had ik deze tijdelijk op 16A begrensd. Nu is de aansluiting verzwaard en heb ik de keba op 32 gezet, maar krijg de ms niet hoger ingesteld dan 16A.Is dit omdat hij dit laadpunt heeft opgeslagen als 16A? Op het andere station kan ik wel gewoon 32 (sorry, voorlopig nog 26) laden.
De tesla slaat de maximale stroomsterkt op op basis van GPS en gebruikt die voor volgende laadsesies. Gewoon manueel hoger zetten en voor de volgende keer komt het wel goed.
Betekent ook dat, eenmaal we terug 32A kunnen laden dat we veel werk gaan hebben. Het zou handig zijn als we selectief laad punten zouden kunnen wissen. Bv alle enkefazige met 16A
 
Vandaag mijn 22kW Walb lader (met ethernet optie) binnen gekregen. Hierbij mijn indruk en wat foto's.

Algemene indruk : Ik moet zeggen dat het er degelijk uitziet, een stevige Rittal kast en de belangrijktse componenten zijn van Phoenix (EV charger module met Ethernet, Kabel & connector). Er zit een document bij met specificaties en een download link naar een gebruikershandboek, maar dat is eigenlijk alleen de technische info van de Phoenix EV Chage Control module.

Omdat ik nogal lang moest wachten heeft de Nederlandse importeur wat moeite gedaan om hem zo veel mogelijk in Tesla style uit te voeren (Vroeg zelfs mijn kleurnummer).

DSC_0002_a.jpg
DSC_0006_a.jpg
DSC_0007.JPG



Er is flink wat ruimte in de kast.

Ik ben van plan om Fuzzy's SmartEVSE module er in te gaan zetten en wat te experimenteren met SmartCharging (i.c.m. 3x Stroomtrafo in de meterkast). Zo te zien zal dat eenvoudig zijn. Even de CP en de Contactor aansturing omzetten. Fuzzy's module neemt dan eigenlijk alle functies over van de (dure) Phoenix EV charger module. Eigenlijk zou je deze kast moeten kunnen bestellen zonder de Phoenix EV module ;-).
 
Last edited:
Fraai. Ik vind de uitvoering top. Mag ik vragen naar de prijs. Mijn installateur is zich nu aan het oriënteren.

Bij de Nederlandse importeur besteld. Alle prijzen staan op Shop - wallb-es Webseite! (Naar beneden scrollen naar de 'groene' voor 22kW). Daar kun je met vaste kabel / ethernet en dergelijke opties kiezen. Men stuurde mij door naar de NL importeur, zelfde prijs als op de Wallb-e website.


De Nederlandse importeur heeft volgens mij ook een spuiterij. Voor een meerprijs heeft hij de in de kleur van de auto gespoten en als extratje het Logo er op.

Wallb-e laadstations Nederland
[email protected]
Wallb-E Laadstations Electrische autos - Welkom bij Corrie Beerten Schadeherstel


Note Bene : ik heb geen enkele relatie met Walb-e of deze NL importeur :)
Mijn orginele plan was zelf smart charging te bouwen, vandaar de Ethernet optie. Maar tegen het elegante design van Fuzzy kan ik niet op :)
 
Last edited: