Zo, even een update voordat m'n Tesla komt.. Ok ok, nog 4 weken..
Ik heb m'n meterkast laten aanpassen door Willem van Leeuwen; die heeft op zijn beurt weer een mannetje ingehuurd en dat is echt supernetjes gedaan.
Voor de volledigheid, misschien handig voor de inlezers;
- Ik heb een vrij recent huis waar ik 1x 35A aansluiting heb. Voor de Tesla wil je het liefst 3-fase stroom om zo snel te kunnen laden. Bij Stedin kun je 3x25 aanvragen, dat kost niets meer, maar daarvoor moet je meterkast aangepast worden. Daar heb ik geen verstand van, maar daar moeten wat dingen gebeuren..
- Aanvraag gedaan bij Stedin; hier zijn wat administratiekosten bij. Meteen ook een slimme meter aangevraagd hierbij.
- Bij TheNewMotion een Lolo3 besteld, deze kan allerlei laadsnelheden/amperes aan, maar is niet goedkoop. Je bent al snel 1000 euro kwijt. Wat leuk aan deze paal is, dat er wat slimme dingetjes in zitten i.c.m. theNewMotion;
- Hij houd bij hoeveel kWh je 'tankt' van je privé energie thuis, en als je een eigen bedrijf hebt, wordt er van je zakelijke rekening netjes geld overgemaakt naar je privé rekening
- Hij praat met een slimme meter, en weet dan hoeveel stroom hij kan gebruiken, en neemt wat minder stroom als je wasmachine aanstaat.
Nadat Willem van Leeuwen klaar was, had ik dit in mijn meterkast:
View attachment 111418
Dat oranje ding is mijn glasvezel verbinding en daarboven is een nieuw kastje gekomen alleen voor de laadpaal.
Dan heb ik de lolo in een kleur grijs genomen op een sokkel:
View attachment 111419
Meteen met een vaste kabel erbij, lekker makkelijk inprikken.
Nadat de meterkast was voorbereid voor 3x25A kon Stedin aan de gang. Die kwamen een week later en gingen de oude slimme meter vervangen voor eentje die 3-fase aankan (versie DSRM 4.2.2) en meteen zetten ze de zekering om naar 3x25A.
De slimme meter is wel een stukje groter:
View attachment 111422
Vanaf de lolo loopt er een dikke stroomkabel de meterkast in, wat ik begreep had ie 'm extra 'dik' gebruikt, zodat de kabel niet te warm word. Verder is er meteen een UTP kabel getrokken, die zit meteen in de slimme meter (dat is het kabeltje dat je ziet). Zo weet de lolo paal wanneer hij lekker je tesla vol kan blazen.
Ik ben er erg gelukkig mee; de laatste stap is dat TheNewMotion nog, wat zij noemen, "Dynamic Load Balancing" configureert, zodat het loadbalancen van stroom ook echt gaat werken. Dat kost eenmalig EUR 175 (...) en per maand bijna 5 euro incl btw.
Dus, alles zou er klaar voor moeten zijn.
Iemand die dadelijk zijn Tesla eraan durft te hangen om te testen?