Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb idd een 0,3 en een 0,03 type A staan. Uit bovenstaande Posts versta ik dat ik de type B voor de laadpaal dus beter ook aansluit op de meterkast, dus voor beide type A's. In feite dus 2 parallelle circuits, huis R en laadpaal.

Ja, zolang als er geen gelijkstroom in de aardleiding (veroorzaakt door de laadpaal) door een type A verliesstroomschakelaar gaat is het goed.

- - - Updated - - -

Natuurlijk mag je de 0,03A achter de 0,3A aansluiten. Ik denk dat 98% van de installaties in Belgie zo zijn opgebouwd.
Zolang als er geen gelijkstroom (van de laadpaal) door de aardleiding van die type A verliesstroomschakelaars kan lopen is het goed. Maar zoals jij hier voorstelt zou er wel een gelijkstroom door de 0,3A type A aardleiding kunnen lopen (immers type B zit dan verbonden aan 0,3Amp type A), en dan zal die type A verliesstroomschakelaar minder goed functioneren (gelijkstroom verzadigt de meetspoel). Het is in bovenstaand geval dan alleen veilig als je daarna alles eerst via die type B laat lopen en niets meer direct via de type A.
 
Even een plaatje gemaakt om het probleem met de type B en type A verliesstroomschakelaars te illustreren:
(links een (mogelijke) veilige installatie, rechts een onveilige implementatie - lees de tekst hieronder voor uitleg)
Screen Shot 2016-02-06 at 22.20.18.png


De blauwe lijn illustreert de gelijkstroom die vanuit de laadinstallatie door de aardleiding kan vloeien, als gevolg daarvan zal een type A verliesstroomschakelaar slechter of niet meer functioneren.
De rode verbindingen laten zien waar de installatie onveilig is v.w.b. aardfouten.
In het rechtse schema is te zien dat de 0,3A type A verliesstroomschakelaar die stroomkringen die daar direct op zijn aangesloten niet meer afdoende beveiligt. Om deze goed te beveiligen zullen deze achter een extra verliesstroomschakelaar moeten worden geplaatst, net zoals dit voor de natte kringen (dit zijn de wasmachine, droogkast etc) verplicht gedaan is. In nieuwbouw wordt dit meen ik sowieso al gedaan.

In het linker schema is de type B parallel aan de 0,3A type A geplaatst, waarmee de installatie veilig is voor aardfouten. Ik weet echter niet of dit toegestaan is in België, want ik lees op sommige plaatsen dat de er één algemene verliesstroomschakelaar van max 300mA type A bij binnenkomst geplaatst mag zijn, en hier zijn het er dus twee parallel...
 
Wellicht interessant voor degenen die professioneel met duurzame mobiliteit en aanverwante zaken bezig zijn:

In vervolg op de eerder gehouden masterclass elektrisch rijden (waar o.a. Hans en ik aan deelgenomen hebben) wordt er van 10 tot 12 maart de 'Cities Course - Mobility and Air Quality' georganiseerd.
Sprekers zijn onder andere Maarten Steinbuch (jullie allen bekend) en Jelle Vastert, Head of EV Infrastructure Europe of Tesla.
De kosten bedragen €750,- (excl btw) voor de drie dagen inclusief hotel, lunches en diners (of €599,- zonder hotel).
Meer informatie vind je hier: http://www.d-incert.nl/join-our-climate-kic-cities-course-on-sustainable-mobility/
Of hier (pdf): http://www.climate-kic.org/wp-conte...ure-Cities-Course-Sustainable-Mobility-v3.pdf
 
Last edited:
Even een plaatje gemaakt om het probleem met de type B en type A verliesstroomschakelaars te illustreren:
(links een (mogelijke) veilige installatie, rechts een onveilige implementatie - lees de tekst hieronder voor uitleg)
View attachment 110589

De blauwe lijn illustreert de gelijkstroom die vanuit de laadinstallatie door de aardleiding kan vloeien, als gevolg daarvan zal een type A verliesstroomschakelaar slechter of niet meer functioneren.
De rode verbindingen laten zien waar de installatie onveilig is v.w.b. aardfouten.
In het rechtse schema is te zien dat de 0,3A type A verliesstroomschakelaar die stroomkringen die daar direct op zijn aangesloten niet meer afdoende beveiligt. Om deze goed te beveiligen zullen deze achter een extra verliesstroomschakelaar moeten worden geplaatst, net zoals dit voor de natte kringen (dit zijn de wasmachine, droogkast etc) verplicht gedaan is. In nieuwbouw wordt dit meen ik sowieso al gedaan.

In het linker schema is de type B parallel aan de 0,3A type A geplaatst, waarmee de installatie veilig is voor aardfouten. Ik weet echter niet of dit toegestaan is in België, want ik lees op sommige plaatsen dat de er één algemene verliesstroomschakelaar van max 300mA type A bij binnenkomst geplaatst mag zijn, en hier zijn het er dus twee parallel...


Dank, duidelijker dan dit wordt het niet... En het zit gemonteerd zoals afgebeeld links. Wetgeving voor laadpalen zal ooit wel eens volgen... Indien die er al niet zou zijn (wat ik niet vermoed).
 
Even een plaatje gemaakt om het probleem met de type B en type A verliesstroomschakelaars te illustreren:
(links een (mogelijke) veilige installatie, rechts een onveilige implementatie - lees de tekst hieronder voor uitleg)
View attachment 110589

De blauwe lijn illustreert de gelijkstroom die vanuit de laadinstallatie door de aardleiding kan vloeien, als gevolg daarvan zal een type A verliesstroomschakelaar slechter of niet meer functioneren.
De rode verbindingen laten zien waar de installatie onveilig is v.w.b. aardfouten.
In het rechtse schema is te zien dat de 0,3A type A verliesstroomschakelaar die stroomkringen die daar direct op zijn aangesloten niet meer afdoende beveiligt. Om deze goed te beveiligen zullen deze achter een extra verliesstroomschakelaar moeten worden geplaatst, net zoals dit voor de natte kringen (dit zijn de wasmachine, droogkast etc) verplicht gedaan is. In nieuwbouw wordt dit meen ik sowieso al gedaan.

In het linker schema is de type B parallel aan de 0,3A type A geplaatst, waarmee de installatie veilig is voor aardfouten. Ik weet echter niet of dit toegestaan is in België, want ik lees op sommige plaatsen dat de er één algemene verliesstroomschakelaar van max 300mA type A bij binnenkomst geplaatst mag zijn, en hier zijn het er dus twee parallel...

Eén probleem in België: De hoofdverliesstroom schakelaar vervangen, betekent een herkeuring. Dit omdat de kant richting de meter voor zien is van een 'loodje' of verzegeld is.
 
Eén probleem in België: De hoofdverliesstroom schakelaar vervangen, betekent een herkeuring. Dit omdat de kant richting de meter voor zien is van een 'loodje' of verzegeld is.

Heb me al regelmatig afgevraagd. Waarom wordt die eigenlijk verzegeld? Of anders gezegd, waarom mag je je hoofddiff. Niet vervangen zonder herkeuring?
 
Eén probleem in België: De hoofdverliesstroom schakelaar vervangen, betekent een herkeuring. Dit omdat de kant richting de meter voor zien is van een 'loodje' of verzegeld is.

Ja dat wist ik niet zeker inderdaad. Dan is het zaak om bij het plaatsen van een laadpaal alle andere kringen die direct op de hoofdverliesstroomschakelaar zijn aangesloten te voorzien van (een) extra verliesstroomschakelaar(s) (net als voor de natte kringen al gedaan wordt).
De hoofdverliesstroomschakelaar is dan eigenlijk gedegradeerd tot veredelde hoofdschakelaar.

- - - Updated - - -

Heb me al regelmatig afgevraagd. Waarom wordt die eigenlijk verzegeld? Of anders gezegd, waarom mag je je hoofddiff. Niet vervangen zonder herkeuring?
In Nederland is die inderdaad niet verzegeld, alles na de meter is zo'n beetje je eigen verantwoordelijkheid.
Sowieso zit er hier in een huisinstallatie niet gauw een 300mA aardlek. Normaliter zijn het één of meerdere 30mA aardlekschakelaars, met elk maximaal 4 kringen op 1 aardlek. Dus vaak meerdere aardlekschakelaars naast elkaar. Als het er meer dan twee zijn dan zit er een hoofdschakelaar voor (het idee is geloof ik dat je met twee handen in één handeling de hele installatie stroomloos moet kunnen maken).
Hier levert het toevoegen van een laadpaal (of zonnepanelen, of motorsturingen) met hun eigen type B aardlek geen problemen op.
 
Ja dat wist ik niet zeker inderdaad. Dan is het zaak om bij het plaatsen van een laadpaal alle andere kringen die direct op de hoofdverliesstroomschakelaar zijn aangesloten te voorzien van (een) extra verliesstroomschakelaar(s) (net als voor de natte kringen al gedaan wordt).
De hoofdverliesstroomschakelaar is dan eigenlijk gedegradeerd tot veredelde hoofdschakelaar.

- - - Updated - - -


In Nederland is die inderdaad niet verzegeld, alles na de meter is zo'n beetje je eigen verantwoordelijkheid.
Sowieso zit er hier in een huisinstallatie niet gauw een 300mA aardlek. Normaliter zijn het één of meerdere 30mA aardlekschakelaars, met elk maximaal 4 kringen op 1 aardlek. Dus vaak meerdere aardlekschakelaars naast elkaar. Als het er meer dan twee zijn dan zit er een hoofdschakelaar voor (het idee is geloof ik dat je met twee handen in één handeling de hele installatie stroomloos moet kunnen maken).
Hier levert het toevoegen van een laadpaal (of zonnepanelen, of motorsturingen) met hun eigen type B aardlek geen problemen op.

In België zaten vermoedelijk te veel prutsers (beunhazen) die kringen na de meter bijzetten zonder een aardlekschakelaar ertussen. Door het verzegelen kan dat niet meer en is er een minimum beveiliging (300mA door je lichaam zal je behoorlijk doen herinneren dat het gevaarlijk is). Bijkomend voordeel: de installatie kan nu uitgeschakeld worden met 1 vinger (de testknop)
 
In België zaten vermoedelijk te veel prutsers (beunhazen) die kringen na de meter bijzetten zonder een aardlekschakelaar ertussen. Door het verzegelen kan dat niet meer en is er een minimum beveiliging (300mA door je lichaam zal je behoorlijk doen herinneren dat het gevaarlijk is). Bijkomend voordeel: de installatie kan nu uitgeschakeld worden met 1 vinger (de testknop)
Tja die beunhazen zullen er hier ook zijn, want als je toch 4 tientjes kunt uitsparen op een ding wat niet nodig is om de installatie te laten werken, dan weten ze er in NL wel raad mee :)
 
Ik heb thuis een 3x25 aansluiting
Ik laat het laden altijd om 23:10 plaatsvinden.
Altijd op 13A.
Ik heb nu 3x gehad dat de zekering eruit was geklapt, het laden was gestopt en geen 13A maar 32A
1x zat ik in de auto, zette handmatig op 13A en zag dit vervolgens oplopem van 13,14,15,16,17,18,19A.
Toen heb ik het laden weer afgebroken.
De dagen erop ging het weer goed.

Laadklep ontgrendelen met de fob ging ook een aantal dagen niet goed.
Moest dit via het beeldscherm doen.

Iemand vergelijkbare ervaringen?

De auto wordt woensdag opgehaald voor controle.
 
Zo, even een update voordat m'n Tesla komt.. Ok ok, nog 4 weken.. :)

Ik heb m'n meterkast laten aanpassen door Willem van Leeuwen; die heeft op zijn beurt weer een mannetje ingehuurd en dat is echt supernetjes gedaan.

Voor de volledigheid, misschien handig voor de inlezers;

- Ik heb een vrij recent huis waar ik 1x 35A aansluiting heb. Voor de Tesla wil je het liefst 3-fase stroom om zo snel te kunnen laden. Bij Stedin kun je 3x25 aanvragen, dat kost niets meer, maar daarvoor moet je meterkast aangepast worden. Daar heb ik geen verstand van, maar daar moeten wat dingen gebeuren.. :)

- Aanvraag gedaan bij Stedin; hier zijn wat administratiekosten bij. Meteen ook een slimme meter aangevraagd hierbij.

- Bij TheNewMotion een Lolo3 besteld, deze kan allerlei laadsnelheden/amperes aan, maar is niet goedkoop. Je bent al snel 1000 euro kwijt. Wat leuk aan deze paal is, dat er wat slimme dingetjes in zitten i.c.m. theNewMotion;

- Hij houd bij hoeveel kWh je 'tankt' van je privé energie thuis, en als je een eigen bedrijf hebt, wordt er van je zakelijke rekening netjes geld overgemaakt naar je privé rekening
- Hij praat met een slimme meter, en weet dan hoeveel stroom hij kan gebruiken, en neemt wat minder stroom als je wasmachine aanstaat.

Nadat Willem van Leeuwen klaar was, had ik dit in mijn meterkast:

View attachment 111418

Dat oranje ding is mijn glasvezel verbinding en daarboven is een nieuw kastje gekomen alleen voor de laadpaal.

Dan heb ik de lolo in een kleur grijs genomen op een sokkel:

View attachment 111419

Meteen met een vaste kabel erbij, lekker makkelijk inprikken.

Nadat de meterkast was voorbereid voor 3x25A kon Stedin aan de gang. Die kwamen een week later en gingen de oude slimme meter vervangen voor eentje die 3-fase aankan (versie DSRM 4.2.2) en meteen zetten ze de zekering om naar 3x25A.

De slimme meter is wel een stukje groter:

View attachment 111422

Vanaf de lolo loopt er een dikke stroomkabel de meterkast in, wat ik begreep had ie 'm extra 'dik' gebruikt, zodat de kabel niet te warm word. Verder is er meteen een UTP kabel getrokken, die zit meteen in de slimme meter (dat is het kabeltje dat je ziet). Zo weet de lolo paal wanneer hij lekker je tesla vol kan blazen.

Ik ben er erg gelukkig mee; de laatste stap is dat TheNewMotion nog, wat zij noemen, "Dynamic Load Balancing" configureert, zodat het loadbalancen van stroom ook echt gaat werken. Dat kost eenmalig EUR 175 (...) en per maand bijna 5 euro incl btw.

Dus, alles zou er klaar voor moeten zijn.

Iemand die dadelijk zijn Tesla eraan durft te hangen om te testen? :)
 
Zo, even een update voordat m'n Tesla komt.. Ok ok, nog 4 weken..
smile.gif


Ik heb m'n meterkast laten aanpassen door Willem van Leeuwen; die heeft op zijn beurt weer een mannetje ingehuurd en dat is echt supernetjes gedaan.

Voor de volledigheid, misschien handig voor de inlezers;

- Ik heb een vrij recent huis waar ik 1x 35A aansluiting heb. Voor de Tesla wil je het liefst 3-fase stroom om zo snel te kunnen laden. Bij Stedin kun je 3x25 aanvragen, dat kost niets meer, maar daarvoor moet je meterkast aangepast worden. Daar heb ik geen verstand van, maar daar moeten wat dingen gebeuren..
smile.gif


- Aanvraag gedaan bij Stedin; hier zijn wat administratiekosten bij. Meteen ook een slimme meter aangevraagd hierbij.

- Bij TheNewMotion een Lolo3 besteld, deze kan allerlei laadsnelheden/amperes aan, maar is niet goedkoop. Je bent al snel 1000 euro kwijt. Wat leuk aan deze paal is, dat er wat slimme dingetjes in zitten i.c.m. theNewMotion;

- Hij houd bij hoeveel kWh je 'tankt' van je privé energie thuis, en als je een eigen bedrijf hebt, wordt er van je zakelijke rekening netjes geld overgemaakt naar je privé rekening
- Hij praat met een slimme meter, en weet dan hoeveel stroom hij kan gebruiken, en neemt wat minder stroom als je wasmachine aanstaat.

Nadat Willem van Leeuwen klaar was, had ik dit in mijn meterkast:

IMG_0026.jpg


Dat oranje ding is mijn glasvezel verbinding en daarboven is een nieuw kastje gekomen alleen voor de laadpaal.

Dan heb ik de lolo in een kleur grijs genomen op een sokkel:

IMG_0024.jpg


Meteen met een vaste kabel erbij, lekker makkelijk inprikken.

Nadat de meterkast was voorbereid voor 3x25A kon Stedin aan de gang. Die kwamen een week later en gingen de oude slimme meter vervangen voor eentje die 3-fase aankan (versie DSRM 4.2.2) en meteen zetten ze de zekering om naar 3x25A.

De slimme meter is wel een stukje groter:

IMG_0143.jpg


Vanaf de lolo loopt er een dikke stroomkabel de meterkast in, wat ik begreep had ie 'm extra 'dik' gebruikt, zodat de kabel niet te warm word. Verder is er meteen een UTP kabel getrokken, die zit meteen in de slimme meter (dat is het kabeltje dat je ziet). Zo weet de lolo paal wanneer hij lekker je tesla vol kan blazen.

Ik ben er erg gelukkig mee; de laatste stap is dat TheNewMotion nog, wat zij noemen, "Dynamic Load Balancing" configureert, zodat het loadbalancen van stroom ook echt gaat werken. Dat kost eenmalig EUR 175 (...) en per maand bijna 5 euro incl btw.

Dus, alles zou er klaar voor moeten zijn.

Iemand die dadelijk zijn Tesla eraan durft te hangen om te testen? :)
 
Dat ziet er allemaal netjes uit!

En zo kan je maximaal gebruik maken van de 3*25A
Ik vind het wel een hele bijzonder oplossing Het automatisch geld overmaken.

De NewMotion oplossing ontzorgt in ieder geval wel goed;-)

Staat de levering van je MS nog steeds geplanned voor late feb-maart?

Jeps, ik moet dat nog zien, misschien dat mijn holding aan hen betaald en zij weer aan mij prive, geen idee :)

De levering staat vooralsnog bevestigd door mijn DS op 11 maart!
 
Jeps, ik moet dat nog zien, misschien dat mijn holding aan hen betaald en zij weer aan mij prive, geen idee :)

De levering staat vooralsnog bevestigd door mijn DS op 11 maart!

Ik heb dit systeem nu al bijna een jaar en naar volle tevredenheid met NewMotion.
Netjes automatisch een factuur voor je administratie. Verrekenprijs is in te stellen.
Het aantal geladen kw's in overzichten per laadbeurt of tijdsperk te downloaden.
 
Lengte type 2 laadkabel. Ik begrijp dat je heel af en toe wel eens 7 of 8 meter kabel kan gebruiken maar eigenlijk 95% van de tijd een veel kortere kabel het ook doet.

Om gezeul te vermijden: Hoe kort kan die korte kabel dan zijn met de gebruikelijke laadpaalinstallaties? Ik vermoed ergens tussen 1.5 en 3 meter maar wat zou u aanraden?

Alvast dank,
k.

Koenraad