Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Allereerst wil ik beginnen met iedereen te bedanken voor de berg aan informatie die hier te vinden is!!!
Wat een enorme hoeveelheid, 464 pagina's inmiddels.

Na zoveel mogelijk tips, en ervaringen te hebben doorgenomen en de kennis tot mij genomen te hebben: heb ik besloten om onderstaande aan te laten leggen op basis van alle info van julllie.

Mijn situatie thuis:
- ik heb een 3*25A aansluiting bij Liander (vanwege een warmte pomp die volledig geflopt is hier in de wijk)
- daardoor heb ik 1 groep van 3*16A over want die was voor de warmtepomp
- naast het huis 3 publieke parkeerplaatsten waar ik zou kunnen laden
- voor het huis 2 waar ik zou kunnen laden.
- slimme meter sinds dec 2014 welke ik uitlees met de p1 meter van Enelogic
- Wij koken electrisch inductie en ik zie daar piek vermogens van 7kWh
- De golf GTE van mijn vrouw laadt met 2,7kWh (direct op 230 aansluiting en komt dan niet verder als 13A)of 3,8kWh op de KEBA laadkast (230V met 16A zoals verwacht)
-


Overwegingen:
- aansluiting upgrade naar 3*35A kost €700 meer per jaar Zoals iemand opmerkte kun je hier heeeeel veel voor snelladen bij Fastned + eenmalige kosten + aanschaf nieuwe groep -> dus gewoon 3*25A houden
- zonnepanelen worden ook nog aangeschaft: Bij greenchoice kan ik nog salderen, maar als dit niets meer oplevert dan kan Loxone regelen dat er eerste een Powerwall of Tesla geladen word alvorens terug te leveren
- in Zevenaar zit een SuC (30km hiervandaan en kom daar geregeld langs) In Duiven Ikea, Makro etc dus shoppen en laden combineren is goed mogelijk

Wat ik aan heb laten leggen:
- (op de 3*16A groep) naast het huis een KEBA p20 laadkast (ingesteld op max 16A) , gemonteerd aan de schutting ( hiervoor is 21 meter kabel ingegraven inclusief netwerkabel)
- KEBA p20 met een losse kabel van 6M heb ik genomen: omdat de laadkast aan het voetpad ligt hebben we echter de losse kabel permanent " vergrendeld" in de laadkast.
LET OP! HOOGSPANNING: laadkast openschroeven, kabel erin, wachten tot vergrendeling plaatsvind, en dan stekker van vergrendeling los-> kabel blijft altijd vergrendeld ;-)
- KEBA zit aangesloten op thuisnetwerk en wordt bedient, en uitgelezen met home automation software van Loxone en de bijbehorende app. Stoppen, starten van laden en laadstroom instellen behoort ook tot de mogelijkheden.
- in de app verschijnt netjes per dag/sessie de hoeveelheid afgenomen kWh en/of het laadvermogen
- voor het het huis komt enkel de rode 16A stekker aan het huis gemonteerd waarop de Mobile Connector kan van de Tesla (deze zit dus niet achter de kWh meter van de KEBA , maar dit is min of meer wel weer uit te lezen met de p1 Enelogic meter)
- naast de laadkast aan de schutting wordt nog een 230V stopcontact gemaakt zodat de GTE de hele nacht ook stroom heeft om te ontdooien en de Tesla gewoon op de laadkast de hele nacht kan bijladen (13A voor de Tesla, 3A voor de GTE voor slowcooking en laden)


Wat nog uitgezocht moet worden:
- Iedereen die mijn laadkabel inprikt gaat laden; ik moet nog even ergens zien in te stellen in Loxone dat dit standaard uit staat
- het rekensommetje met 3*25A en 3*16A en/of dan koken op een aparte 3*16A groep, en GTE laden werkt ...heb ik niet helemaal helder...iemand die daarbij wil helpen?
 
Last edited:
Lolo3 afmetingen?

Is besteld, levering eind februari, S gaat vroeger geleverd worden dan de laadpaal, dus maar even een rode stekker monteren.
Lolo3 ga ik in een "kast" monteren. (een steigerhouten kastje dat deels in de haag komt te staan, dit ga ik nu al maken)

De afmetingen van de Lolo3 heb ik al (HxBxD - 503,5x200x137)
Ben nog op zoek naar de totale diepte van de Lolo3 inclusief de stekker zodat ik mijn "kastje" diep genoeg maak.
Kan iemand me hierbij helpen?
 
Allereerst wil ik beginnen met iedereen te bedanken voor de berg aan informatie die hier te vinden is!!!
Wat een enorme hoeveelheid, 464 pagina's inmiddels.

Na zoveel mogelijk tips, en ervaringen te hebben doorgenomen en de kennis tot mij genomen te hebben: heb ik besloten om onderstaande aan te laten leggen op basis van alle info van julllie.

Mijn situatie thuis:
- ik heb een 3*25A aansluiting bij Liander (vanwege een warmte pomp die volledig geflopt is hier in de wijk)
- daardoor heb ik 1 groep van 3*16A over want die was voor de warmtepomp
- naast het huis 3 publieke parkeerplaatsten waar ik zou kunnen laden
- voor het huis 2 waar ik zou kunnen laden.
- slimme meter sinds dec 2014 welke ik uitlees met de p1 meter van Enelogic
- Wij koken electrisch inductie en ik zie daar piek vermogens van 7kWh
- De golf GTE van mijn vrouw laadt met 2,7kWh (direct op 230 aansluiting en komt dan niet verder als 13A)of 3,8kWh op de KEBA laadkast (230V met 16A zoals verwacht)
-


Overwegingen:
- aansluiting upgrade naar 3*35A kost €700 meer per jaar Zoals iemand opmerkte kun je hier heeeeel veel voor snelladen bij Fastned + eenmalige kosten + aanschaf nieuwe groep -> dus gewoon 3*25A houden
- zonnepanelen worden ook nog aangeschaft: Bij greenchoice kan ik nog salderen, maar als dit niets meer oplevert dan kan Loxone regelen dat er eerste een Powerwall of Tesla geladen word alvorens terug te leveren
- in Zevenaar zit een SuC (30km hiervandaan en kom daar geregeld langs) In Duiven Ikea, Makro etc dus shoppen en laden combineren is goed mogelijk

Wat ik aan heb laten leggen:
- (op de 3*16A groep) naast het huis een KEBA p20 laadkast (ingesteld op max 16A) , gemonteerd aan de schutting ( hiervoor is 21 meter kabel ingegraven inclusief netwerkabel)
- KEBA p20 met een losse kabel van 6M heb ik genomen: omdat de laadkast aan het voetpad ligt hebben we echter de losse kabel permanent " vergrendeld" in de laadkast.
LET OP! HOOGSPANNING: laadkast openschroeven, kabel erin, wachten tot vergrendeling plaatsvind, en dan stekker van vergrendeling los-> kabel blijft altijd vergrendeld ;-)
- KEBA zit aangesloten op thuisnetwerk en wordt bedient, en uitgelezen met home automation software van Loxone en de bijbehorende app. Stoppen, starten van laden en laadstroom instellen behoort ook tot de mogelijkheden.
- in de app verschijnt netjes per dag/sessie de hoeveelheid afgenomen kWh en/of het laadvermogen
- voor het het huis komt enkel de rode 16A stekker aan het huis gemonteerd waarop de Mobile Connector kan van de Tesla (deze zit dus niet achter de kWh meter van de KEBA , maar dit is min of meer wel weer uit te lezen met de p1 Enelogic meter)
- naast de laadkast aan de schutting wordt nog een 230V stopcontact gemaakt zodat de GTE de hele nacht ook stroom heeft om te ontdooien en de Tesla gewoon op de laadkast de hele nacht kan bijladen (13A voor de Tesla, 3A voor de GTE voor slowcooking en laden)


Wat nog uitgezocht moet worden:
- Iedereen die mijn laadkabel inprikt gaat laden; ik moet nog even ergens zien in te stellen in Loxone dat dit standaard uit staat
- het rekensommetje met 3*25A en 3*16A en/of dan koken op een aparte 3*16A groep, en GTE laden werkt ...heb ik niet helemaal helder...iemand die daarbij wil helpen?
Kom maar eens langs. Woon niet te ver uit de buurt als je in Zevenaar laad.
 
Lolo3 afmetingen?

Is besteld, levering eind februari, S gaat vroeger geleverd worden dan de laadpaal, dus maar even een rode stekker monteren.
Lolo3 ga ik in een "kast" monteren. (een steigerhouten kastje dat deels in de haag komt te staan, dit ga ik nu al maken)

De afmetingen van de Lolo3 heb ik al (HxBxD - 503,5x200x137)
Ben nog op zoek naar de totale diepte van de Lolo3 inclusief de stekker zodat ik mijn "kastje" diep genoeg maak.
Kan iemand me hierbij helpen?

Is ook beetje afhankelijk van het merk kabel dat je gebruikt. I kan wel even kijken bij mij hoever de connector uitsteekt buiten de laadpaal.
Ik kom erop terug ;-)
 
Allereerst wil ik beginnen met iedereen te bedanken voor de berg aan informatie die hier te vinden is!!!
Wat een enorme hoeveelheid, 464 pagina's inmiddels.

Na zoveel mogelijk tips, en ervaringen te hebben doorgenomen en de kennis tot mij genomen te hebben: heb ik besloten om onderstaande aan te laten leggen op basis van alle info van julllie.

Mijn situatie thuis:
- ik heb een 3*25A aansluiting bij Liander (vanwege een warmte pomp die volledig geflopt is hier in de wijk)
- daardoor heb ik 1 groep van 3*16A over want die was voor de warmtepomp
- naast het huis 3 publieke parkeerplaatsten waar ik zou kunnen laden
- voor het huis 2 waar ik zou kunnen laden.
- slimme meter sinds dec 2014 welke ik uitlees met de p1 meter van Enelogic
- Wij koken electrisch inductie en ik zie daar piek vermogens van 7kWh
- De golf GTE van mijn vrouw laadt met 2,7kWh (direct op 230 aansluiting en komt dan niet verder als 13A)of 3,8kWh op de KEBA laadkast (230V met 16A zoals verwacht)
-


Overwegingen:
- aansluiting upgrade naar 3*35A kost €700 meer per jaar Zoals iemand opmerkte kun je hier heeeeel veel voor snelladen bij Fastned + eenmalige kosten + aanschaf nieuwe groep -> dus gewoon 3*25A houden
- zonnepanelen worden ook nog aangeschaft: Bij greenchoice kan ik nog salderen, maar als dit niets meer oplevert dan kan Loxone regelen dat er eerste een Powerwall of Tesla geladen word alvorens terug te leveren
- in Zevenaar zit een SuC (30km hiervandaan en kom daar geregeld langs) In Duiven Ikea, Makro etc dus shoppen en laden combineren is goed mogelijk

Wat ik aan heb laten leggen:
- (op de 3*16A groep) naast het huis een KEBA p20 laadkast (ingesteld op max 16A) , gemonteerd aan de schutting ( hiervoor is 21 meter kabel ingegraven inclusief netwerkabel)
- KEBA p20 met een losse kabel van 6M heb ik genomen: omdat de laadkast aan het voetpad ligt hebben we echter de losse kabel permanent " vergrendeld" in de laadkast.
LET OP! HOOGSPANNING: laadkast openschroeven, kabel erin, wachten tot vergrendeling plaatsvind, en dan stekker van vergrendeling los-> kabel blijft altijd vergrendeld ;-)
- KEBA zit aangesloten op thuisnetwerk en wordt bedient, en uitgelezen met home automation software van Loxone en de bijbehorende app. Stoppen, starten van laden en laadstroom instellen behoort ook tot de mogelijkheden.
- in de app verschijnt netjes per dag/sessie de hoeveelheid afgenomen kWh en/of het laadvermogen
- voor het het huis komt enkel de rode 16A stekker aan het huis gemonteerd waarop de Mobile Connector kan van de Tesla (deze zit dus niet achter de kWh meter van de KEBA , maar dit is min of meer wel weer uit te lezen met de p1 Enelogic meter)
- naast de laadkast aan de schutting wordt nog een 230V stopcontact gemaakt zodat de GTE de hele nacht ook stroom heeft om te ontdooien en de Tesla gewoon op de laadkast de hele nacht kan bijladen (13A voor de Tesla, 3A voor de GTE voor slowcooking en laden)


Wat nog uitgezocht moet worden:
- Iedereen die mijn laadkabel inprikt gaat laden; ik moet nog even ergens zien in te stellen in Loxone dat dit standaard uit staat
- het rekensommetje met 3*25A en 3*16A en/of dan koken op een aparte 3*16A groep, en GTE laden werkt ...heb ik niet helemaal helder...iemand die daarbij wil helpen?


Mooie oplossing, had hem bijna zelf kunnen bedenken! :biggrin:
 
Is ook beetje afhankelijk van het merk kabel dat je gebruikt. I kan wel even kijken bij mij hoever de connector uitsteekt buiten de laadpaal.
Ik kom erop terug ;-)

Thnx :)
Ik heb hem met vaste laadkabel besteld
097a83117c7a40ea9a90737ecd904c0d.jpg
 
Nog een update;

Volgende week komen ze mijn meterkast voorbereiden van 1x 35A naar 3x 25A, de Lolo installeren met hoop graafwerk naar garage en is stedin deze week langgeweest om een slimme meter te installeren.

Ja. Dat dacht ik ook.

Die doet z'n werk, dus ik zei: is dat niet gek als ik naar 3x 25A ga? Maar hij gewoon z'n werk doen, heb 'm ook maar gelaten. Kreeg een DSRM 4.2 versie, hij had nog nooit een v5.0 geïnstalleerd.

Dus volgende week voorbereiding en na wat belletjes met Stedin gaan ze de week van 15 feb de 3x 25A ook echt aanzetten in m'n meterkast en ja hoor, ook meteen een nieuwe slimme meter installeren. Dat wordt versie 4.2.2, ze hebben simpelweg nog geen 5.0, ook niet na aandringen en ook niet na teruggebeld te zijn door de manager.. :)

Zou dat nog een nadeel zijn voor slim laden icm een lolo3?
 
Binnenkort wat knutselen. Toch nog een twijfel: kan ik de type B verliesstroomschakelaar na de reeds geïnstalleerde 0,3amp type a installeren?
Dank voor het advies.
Mocht je laadinstallatie een gelijkstroom (geen aardfout) door de aardedraad laten lopen, dan zal de type A vertraagd of helemaal niet meer afschakelen bij een echte aardfout. Je moet dus zorgen dat de hele huisinstallatie achter de type B aangesloten zit (en die kan dan op zijn beurt op de type A aangesloten zijn). Je type B moet wel berekend zijn op die stroom, maar dat lijkt me in orde met een 63Amp type.

Als je alleen de laadpaal op de type B aansluit en de rest van de woning zit daar parallel aan direct op de type A, dan loop je dus kans dat de type A je niet meer tegen aardfouten beschermt.
Ik zou zelf de type A gewoon vervangen door de type B maar ik weet niet of dit toegestaan is in België.
 
Binnenkort wat knutselen. Toch nog een twijfel: kan ik de type B verliesstroomschakelaar na de reeds geïnstalleerde 0,3amp type a installeren?
Dank voor het advies.
Natuurlijk mag je de 0,03A achter de 0,3A aansluiten. Ik denk dat 98% van de installaties in Belgie zo zijn opgebouwd.
0,3A is de maximale beveiliging voor een woonhuis. (anders geen keuring)
0,03A is de beveiliging voor vochtige ruimtes. (keuken, badkamer, washok)
Waarom niet alles ineens op 0,03A zetten? Er zullen altijd verliezen optreden, maar in de moderne huishoud-elektronica zijn deze zeer beperkt.
Heb je echter zware machines in je garage staan, dan kunnen die zorgen dat elke keer je deze opstart, je verliesstroomschakelaar afspringt.