PascalH
Member
Allereerst wil ik beginnen met iedereen te bedanken voor de berg aan informatie die hier te vinden is!!!
Wat een enorme hoeveelheid, 464 pagina's inmiddels.
Na zoveel mogelijk tips, en ervaringen te hebben doorgenomen en de kennis tot mij genomen te hebben: heb ik besloten om onderstaande aan te laten leggen op basis van alle info van julllie.
Mijn situatie thuis:
- ik heb een 3*25A aansluiting bij Liander (vanwege een warmte pomp die volledig geflopt is hier in de wijk)
- daardoor heb ik 1 groep van 3*16A over want die was voor de warmtepomp
- naast het huis 3 publieke parkeerplaatsten waar ik zou kunnen laden
- voor het huis 2 waar ik zou kunnen laden.
- slimme meter sinds dec 2014 welke ik uitlees met de p1 meter van Enelogic
- Wij koken electrisch inductie en ik zie daar piek vermogens van 7kWh
- De golf GTE van mijn vrouw laadt met 2,7kWh (direct op 230 aansluiting en komt dan niet verder als 13A)of 3,8kWh op de KEBA laadkast (230V met 16A zoals verwacht)
-
Overwegingen:
- aansluiting upgrade naar 3*35A kost €700 meer per jaar Zoals iemand opmerkte kun je hier heeeeel veel voor snelladen bij Fastned + eenmalige kosten + aanschaf nieuwe groep -> dus gewoon 3*25A houden
- zonnepanelen worden ook nog aangeschaft: Bij greenchoice kan ik nog salderen, maar als dit niets meer oplevert dan kan Loxone regelen dat er eerste een Powerwall of Tesla geladen word alvorens terug te leveren
- in Zevenaar zit een SuC (30km hiervandaan en kom daar geregeld langs) In Duiven Ikea, Makro etc dus shoppen en laden combineren is goed mogelijk
Wat ik aan heb laten leggen:
- (op de 3*16A groep) naast het huis een KEBA p20 laadkast (ingesteld op max 16A) , gemonteerd aan de schutting ( hiervoor is 21 meter kabel ingegraven inclusief netwerkabel)
- KEBA p20 met een losse kabel van 6M heb ik genomen: omdat de laadkast aan het voetpad ligt hebben we echter de losse kabel permanent " vergrendeld" in de laadkast.
LET OP! HOOGSPANNING: laadkast openschroeven, kabel erin, wachten tot vergrendeling plaatsvind, en dan stekker van vergrendeling los-> kabel blijft altijd vergrendeld ;-)
- KEBA zit aangesloten op thuisnetwerk en wordt bedient, en uitgelezen met home automation software van Loxone en de bijbehorende app. Stoppen, starten van laden en laadstroom instellen behoort ook tot de mogelijkheden.
- in de app verschijnt netjes per dag/sessie de hoeveelheid afgenomen kWh en/of het laadvermogen
- voor het het huis komt enkel de rode 16A stekker aan het huis gemonteerd waarop de Mobile Connector kan van de Tesla (deze zit dus niet achter de kWh meter van de KEBA , maar dit is min of meer wel weer uit te lezen met de p1 Enelogic meter)
- naast de laadkast aan de schutting wordt nog een 230V stopcontact gemaakt zodat de GTE de hele nacht ook stroom heeft om te ontdooien en de Tesla gewoon op de laadkast de hele nacht kan bijladen (13A voor de Tesla, 3A voor de GTE voor slowcooking en laden)
Wat nog uitgezocht moet worden:
- Iedereen die mijn laadkabel inprikt gaat laden; ik moet nog even ergens zien in te stellen in Loxone dat dit standaard uit staat
- het rekensommetje met 3*25A en 3*16A en/of dan koken op een aparte 3*16A groep, en GTE laden werkt ...heb ik niet helemaal helder...iemand die daarbij wil helpen?
Wat een enorme hoeveelheid, 464 pagina's inmiddels.
Na zoveel mogelijk tips, en ervaringen te hebben doorgenomen en de kennis tot mij genomen te hebben: heb ik besloten om onderstaande aan te laten leggen op basis van alle info van julllie.
Mijn situatie thuis:
- ik heb een 3*25A aansluiting bij Liander (vanwege een warmte pomp die volledig geflopt is hier in de wijk)
- daardoor heb ik 1 groep van 3*16A over want die was voor de warmtepomp
- naast het huis 3 publieke parkeerplaatsten waar ik zou kunnen laden
- voor het huis 2 waar ik zou kunnen laden.
- slimme meter sinds dec 2014 welke ik uitlees met de p1 meter van Enelogic
- Wij koken electrisch inductie en ik zie daar piek vermogens van 7kWh
- De golf GTE van mijn vrouw laadt met 2,7kWh (direct op 230 aansluiting en komt dan niet verder als 13A)of 3,8kWh op de KEBA laadkast (230V met 16A zoals verwacht)
-
Overwegingen:
- aansluiting upgrade naar 3*35A kost €700 meer per jaar Zoals iemand opmerkte kun je hier heeeeel veel voor snelladen bij Fastned + eenmalige kosten + aanschaf nieuwe groep -> dus gewoon 3*25A houden
- zonnepanelen worden ook nog aangeschaft: Bij greenchoice kan ik nog salderen, maar als dit niets meer oplevert dan kan Loxone regelen dat er eerste een Powerwall of Tesla geladen word alvorens terug te leveren
- in Zevenaar zit een SuC (30km hiervandaan en kom daar geregeld langs) In Duiven Ikea, Makro etc dus shoppen en laden combineren is goed mogelijk
Wat ik aan heb laten leggen:
- (op de 3*16A groep) naast het huis een KEBA p20 laadkast (ingesteld op max 16A) , gemonteerd aan de schutting ( hiervoor is 21 meter kabel ingegraven inclusief netwerkabel)
- KEBA p20 met een losse kabel van 6M heb ik genomen: omdat de laadkast aan het voetpad ligt hebben we echter de losse kabel permanent " vergrendeld" in de laadkast.
LET OP! HOOGSPANNING: laadkast openschroeven, kabel erin, wachten tot vergrendeling plaatsvind, en dan stekker van vergrendeling los-> kabel blijft altijd vergrendeld ;-)
- KEBA zit aangesloten op thuisnetwerk en wordt bedient, en uitgelezen met home automation software van Loxone en de bijbehorende app. Stoppen, starten van laden en laadstroom instellen behoort ook tot de mogelijkheden.
- in de app verschijnt netjes per dag/sessie de hoeveelheid afgenomen kWh en/of het laadvermogen
- voor het het huis komt enkel de rode 16A stekker aan het huis gemonteerd waarop de Mobile Connector kan van de Tesla (deze zit dus niet achter de kWh meter van de KEBA , maar dit is min of meer wel weer uit te lezen met de p1 Enelogic meter)
- naast de laadkast aan de schutting wordt nog een 230V stopcontact gemaakt zodat de GTE de hele nacht ook stroom heeft om te ontdooien en de Tesla gewoon op de laadkast de hele nacht kan bijladen (13A voor de Tesla, 3A voor de GTE voor slowcooking en laden)
Wat nog uitgezocht moet worden:
- Iedereen die mijn laadkabel inprikt gaat laden; ik moet nog even ergens zien in te stellen in Loxone dat dit standaard uit staat
- het rekensommetje met 3*25A en 3*16A en/of dan koken op een aparte 3*16A groep, en GTE laden werkt ...heb ik niet helemaal helder...iemand die daarbij wil helpen?
Last edited: