Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Laadprobleempje: ik heb sinds maart de model 3 die ik sinds het begin probleemloos oplaadt via een tesla wall charger. Zonet wilde het laden niet starten, met als foutmelding “voltage too high - try a different power source”. Een paar keer opnieuw geprobeerd (stekker in en uit, reset...) en telkens hetzelfde, je ziet het voltage ook kort oplopen tot 290V op het scherm. Enig idee waaraan dit kan liggen en wat de oplossing is? Begint wel spannend te worden, vertrekken vrijdag op autovakantie - eerste keer met EV is al bijzonder genoeg, laadproblemen kan ik wel missen. Moest het van belang zijn, we hebben 3 fasen zonder neuter.
 

Attachments

  • C16E9769-C180-48AD-ADBD-9FB10B9C69A5.png
    C16E9769-C180-48AD-ADBD-9FB10B9C69A5.png
    1.2 MB · Views: 70
Laadprobleempje: ik heb sinds maart de model 3 die ik sinds het begin probleemloos oplaadt via een tesla wall charger. Zonet wilde het laden niet starten, met als foutmelding “voltage too high - try a different power source”. Een paar keer opnieuw geprobeerd (stekker in en uit, reset...) en telkens hetzelfde, je ziet het voltage ook kort oplopen tot 290V op het scherm. Enig idee waaraan dit kan liggen en wat de oplossing is? Begint wel spannend te worden, vertrekken vrijdag op autovakantie - eerste keer met EV is al bijzonder genoeg, laadproblemen kan ik wel missen. Moest het van belang zijn, we hebben 3 fasen zonder neuter.
Probeer het eens met de UMC?
 
Vandaag even gebeld met tesla. Heel vriendelijk man, maar hij wist niet goed wat de oorzaak was. Hij kon wel zien dat het probleem ‘buiten de wagen’ lag, dus TWC of de elektrische installatie. Op zich geruststellend voor de vakantie, maar misschien toch nog even langs de SUC passeren voor een testje voor vertrek. Bedankt voor de tips in elk geval!
 
Vandaag even gebeld met tesla. Heel vriendelijk man, maar hij wist niet goed wat de oorzaak was. Hij kon wel zien dat het probleem ‘buiten de wagen’ lag, dus TWC of de elektrische installatie. Op zich geruststellend voor de vakantie, maar misschien toch nog even langs de SUC passeren voor een testje voor vertrek. Bedankt voor de tips in elk geval!
Ik zou in zo'n geval ook zelf even de spanning meten met een goede voltmeter. Die laadpaal doet daar niets mee, maar als de spanning echt te hoog is kan dat thuis tot genoeg andere problemen leiden. Een te hoge spanning is overigens een steeds vaker voorkomend probleem, vanwege de vele zonnepanelen...
 
Ik zou in zo'n geval ook zelf even de spanning meten met een goede voltmeter. Die laadpaal doet daar niets mee, maar als de spanning echt te hoog is kan dat thuis tot genoeg andere problemen leiden. Een te hoge spanning is overigens een steeds vaker voorkomend probleem, vanwege de vele zonnepanelen...

Met zonnepanelen kan de spanning idd behoorlijk oplopen maar zou wettelijk niet veel verder dan 250 Volt kunnen/mogen worden. (tussen L&N gemeten) Loopt de spanning nog veel verder op dan kan er sprake zijn van een "zwevende nul" (komt niet vaak voor maar is gevaarlijk en kan veel schade aanrichten) Ik lees echter dan dit een netwerk zonder neuter/nul is. Dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat er echt sprake is geweest van de vermelde 290V Eerder een "meetfout" omdat bij 290V veel apparaten welke ontworpen zijn voor 230V heel snel overlijden)

Maar mee eens -> meten=weten (spanning meten in belaste en onbelaste toestand)
 
Goeie tips, zal me na mijn verlof eens een metertje aanschaffen en wat testen doen. Het probleem deed zich gisteren weer voor, uiteindelijk is het laden toch rond 5AM gestart. Dit deed zich dus 2 keer voor na zonsondergang, dus vermoed dat zonnepanelen geen rol spelen? Het toeval (of juist niet?) wil dat we sinds 2-3 weken ook zonnepanelen hebben liggen...
 
Goeie tips, zal me na mijn verlof eens een metertje aanschaffen en wat testen doen. Het probleem deed zich gisteren weer voor, uiteindelijk is het laden toch rond 5AM gestart. Dit deed zich dus 2 keer voor na zonsondergang, dus vermoed dat zonnepanelen geen rol spelen? Het toeval (of juist niet?) wil dat we sinds 2-3 weken ook zonnepanelen hebben liggen...

Je kunt in de logging van je panelen vaak ook een grafiek van AC-spanning opvragen. (vaak niet via app maar wel via logging op je PC)
Als de panelen op dezelfde fase zitten als de TWC dan kun je terugkijken wat er gebeurd met de spanning :)

Er zijn strenge regels voor omvormers ALS men de juiste landinstelling heeft geselecteerd kan de AC spanning niet boven de (ca.) 250 Volt komen. (DC spanning kan wel veel hoger komen afhankelijk van aantal panelen/strings en je tracker)
 
  • Like
Reactions: Marsellus_2000
Als je een omvormer met een schermpje hebt kun je de AC spanning op het moment aflezen. Zoals gezegd mag de spanning niet boven 250 V komen. Als er veel zonnepanelen in de buurt liggen is het mogelijk dat de spanning oploopt.

Maar na zonsondergang zou dat niet het probleem kunnen zijn.

Heb je al met de UMC geprobeerd direkt nadat de TWC niet werkt? Want 290V op het net lijkt me erg hoog.
 
Zijn er al wat Belgen aan het rekenen geslagen met het vooropgestelde capaciteitstarief vanaf 2021?

Toekomst nettarieven – capaciteitstarief

Het capaciteitstarief zal aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’.

Deze gemiddelde maandpiek zal berekend worden als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de digitale meter . Het maakt hierbij niet uit hoe vaak (tijdens 1 kwartier of tijdens meerdere kwartieren) u dit piekvermogen heeft gebruikt. Als er nog geen meetgegevens van 12 maanden beschikbaar zijn, bv. na de vervanging van een klassieke meter door een digitale meter, zal de gemiddelde maandpiek berekend worden op basis van alle beschikbare maandpieken.
 
In een eerder voorstel was de zwaarte van de aansluiting van belang, zoals nu in Nederland het geval is. Nu dus van het piekvermogen. Per maand wordt het kwartier genomen met je maximaal gemiddeld (op dat kwartier) vermogen en van die twaalf piekwaarden wordt dan het gemiddelde per jaar genomen. Gewoon laden en blijven doen wat je normaal deed, zal dus tot een hogere factuur leiden.
Ik begreep ook dat de minimumbijdrage gebaseerd is op 2,5 kW piekvermogen. En dat het gemiddelde op 3,15 kW zou liggen. Elektrisch koken, warmtepomp en elektrisch rijden worden dus afgestraft. Dat wordt puzzelen.
Het gaat dus over de netkosten en die bedragen op dit moment gemiddeld 183€ per jaar. Ik vind het nettarief, het bedrag waarmee je gemiddeld piekvermogen wordt vermenigvuldigd niet terug. Dat zal waarschijnlijk nog moeten vastgelegd worden. Als de 183€ overkomt met het minimale piekvermogen van 2,5kW dan zou het dus 73€/kW bedragen . Wie wil laden aan 11kW zal dan 800€ aan netkosten betalen. Wie geen voorzorgsmaatregelen neemt en naast het laden nog regelmatig elektrisch kookt en het volle beschikbare vermogen van 3f25A benut gedurende een kwartier per maand zal zelfs 1.260€ betalen. Toch flinke bedragen. Zelfs als het gemiddelde van 3,15kW als maatstaf voor het piekvermogen genomen wordt, kom je nog op 58€/kW. Dan krijg je respectievelijk 638€ (voor 11 kW) en ruim 1.000€ voor maximaal vermogen. Wie een dual charger heeft en dat laadvermogen ook thuis kan en wil benutten, betaalt zich blauw.
Met een slimme lader, zoals de Fivari-SMART of de Fivari-Solar zou je het piekvermogen kunnen beperken of het laden zelfs automatisch tijdelijk kunnen pauzeren wanneer het wassen en koken begint. De laadtijd neemt maar een beetje toe, maar het gemiddeld piekvermogen en dus de netkosten worden ermee beperkt.
Een elektrisch kookplaat met vier vuren gaat naar 7000W, Een oven 3500W, wasmachine 2000W, klassieke wasdroger +2000W. Laden auto: 11.000W of 7400W. Het wordt toch echt wel kwestie van een en ander te spreiden.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Paco and robertvg
Ja, na tijden van best na middernacht laden komt er nu een periode dat je je lader moet afregelen zodat ie niet over een piek gaat gaan.

Ik heb op zich geen probleem met het betalen voor een piek, maar vind niks bijster slim aan een slimme teller die een piek van 15 minuten als maandelijkse piek registreert. Ja, als ik 11kW vraag is dat een belasting op het netwerk, maar als ik dit op een zondagavond na mijn verlof doe om op 5 uren van 10% naar 90% te laden, de buur rechts van me continu 5kW trekt overdag en de overbuur een paar keren per maand 's avonds piekt aan 11kW, lijkt het me niet alsof het net uitgerust moet zijn voor 28kW continue vraag en we daar ook zo voor moeten betalen.

Met een slimme lader ben je nog wat geholpen, maar 1) wie heeft een slimme lader, en 2) kunnen alle EV's eenvoudig in hun laadvermogen geknepen worden om accidentjes te vermijden? Een TWC kopen en laten installeren lijkt nu erg zonde, als je er financieel best aan doet om niet harder te laden dan wat je TMC op stopcontact aan kan.

Nogal een geluk dat ik zelf mijn TMC heb aangesloten, en ik ga met een Rasbperry Pi wat knutselen om toch vanop afstand het vermogen te kunnen regelen en plannen.

Tesla Owner Hacks The Tesla Wall Connector To Charge On Sunshine

dracoventions/TWCManager

@widodh doe jij er nog wat mee?

Tegelijk is verbruik berekenen aan een prijs per minuut blijkbaar geen probleem in het buitenland?
 
Dat kunnen/moeten ze allemaal. Via het Pilot-signaal, een PWM tussen aarde en het pilot contact wordt permanent de maximaal toelaatbare stroom door de lader aan de auto doorgegeven. De auto reageert hier onmiddellijk (binnen de seconde) op.
Ja, maar kán je dat ook eenvoudig met pakweg elke lader en je auto of app? Bij Tesla moet je daarvoor in de auto gaan zitten en het maximum vermogen bijstellen als je een domme lader zoals de TWC hebt, of je moet de TWC in slave-modus zetten en aansturen met RS-485.
 
Inderdaad, dan heb je een slimme lader nodig die op de juiste manier de maximale stroom dynamisch aanstuurt. De maximale laadstroom via de App aanpassen is volgens mij alleen bij Tesla mogelijk. Bij de e-tron kan de laadstroom zelfs in de auto niet aangepast worden: die pakt dus wat de lader aanbiedt (binnen de mogelijkheden van de on board lader dus max 16 bij driefasig laden en max 32A bij enkelfasig laden, net zoals bij de Zoe (max 32A, zowel bij driefasig als enkelfasig laden).
 
Ja, maar kán je dat ook eenvoudig met pakweg elke lader en je auto of app? Bij Tesla moet je daarvoor in de auto gaan zitten en het maximum vermogen bijstellen als je een domme lader zoals de TWC hebt, of je moet de TWC in slave-modus zetten en aansturen met RS-485.
Het wordt tijd dat Tesla die V3 van de TWC in Europa uitbrengt.
Met de nodige functionele software natuurlijk.
De maximale laadstroom via de App aanpassen is volgens mij alleen bij Tesla mogelijk
Kan alleen in de auto zelf, niet via de app/api.