Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Om 22kwh te laden heb je dus 3x32 nodig? En dat kost je meer vastrecht dus? Ik overweeg ook zonnepanelen te nemen, heeft dat nog invloed hierop?
Het is 22kW (niet om vervelend te zijn ;)).

Ja, je kan thuis normaal kiezen tussen 1x40A of 3x25A, wil je 3x40A, dan betaal je rond de 700 euro (verschilt per regio) aan extra vastrecht.

Zonnepanelen hebben hier in principe geen invloed op, want je kan die 3x15A die je mist tussen 25A en 40A nooit opwekken met zonnepanelen zonder dat je een gigantische installatie hebt.
 
Ik heb enige tijd geleden de vraag gesteld aan Gert Jan of er een laadpaal komt via Tesla. Hieronder zijn reactie:

Beste heer Van der Stelt

Bedankt voor uw bericht. Tesla zal niet standaard bij de wagen een laadpaal leveren. Opladen aan een paal hoeft niet, u kan ook aan een stopcontact opladen.
Meer informatie over opladen vind u bijvoorbeeld bij leverancier Tesla Model S Cohere

Indien u verdere vragen heeft, verneem ik dit graag.
Met vriendelijke groeten


Gert-Jan Geerinckx | Product Specialist

ik heb al eerder contact gehad met Cohere, dus ga hier denk ik maar even mee verder. Kwamen toen op mij professioneel over. Met 40.000 km per jaar wil ik wel goed kunnen laden.
Die site ziet er netjes uit.

Ze lijken daar wel te begrijpen waar ze het over hebben. Voor 1600 euro is het ook best een prima deal, want deze paal heeft ook wat meer intelligentie in zich, zoals een kWh meter e.d. (Handig voor terug declareren bij je eigen BV).
 
Die site ziet er netjes uit.

Ze lijken daar wel te begrijpen waar ze het over hebben. Voor 1600 euro is het ook best een prima deal, want deze paal heeft ook wat meer intelligentie in zich, zoals een kWh meter e.d. (Handig voor terug declareren bij je eigen BV).

Even voor de duidelijkheid, ik heb al een offerte thuis liggen, laadpaal komt 5 meter van mijn meterkast, dus een kleine 10 meter kabel. Ik heb een kilowattuurmeter op de laadpaal en de aanpassing in mijn meterkast kost bij elkaar zo'n 2900 euro ex btw. De 1699 euro is alleen de paal zonder installatie. Ik ga daarnaast nog mijn aansluiting verhogen naar 3x 50 A, zodat ik sneller kan laden. Ik heb al eerder een stukje over deze maatschappij geschreven, hier staat meer info in.

ik heb al enige tijd contact met Michael van deze maatschappij.
 
De HPWC wordt in Europa niet geleverd, hier moet je gewoon een Type 2 station (zoals de Lolo) ergens kopen.

De Lolo is echter maar enkel-fase 16A en jij wil een 3-fase 16A.

Dan moet je nog steeds de kabel er in prikken, maar kan je met 3x16A laden, ofwel 11kW. Dan zit je Model S in zo'n 8 uur vol.

Een Duo-Lader heb je ook niet nodig, want de standaard lader doet al 3x16A, met de Duo-Lader kan je enkel 3x32A doen.
Geen HPWC ?? Dat is jammer zeg. Kan TM die beter van de site afhalen, nu lijkt het alsof we alleen nog op de prijs wachten. Waarom eigenlijk niet?

Dan vraag ik mij nog steeds af met
- een duo-lader
- een laadstation dat 3x32A kan
- een thuis-aansluiting van 3x25
op hoeveel je maximaal kan laden.
Kan de boel worden afgesteld op zeg max. 3x22A ?
Dan laadt je ± 15 kW en hou je 9A over voor overig verbruik.
Of kan dat helemaal niet; is het of 3x16A laden of 3x32A.

Er zit toch iets in een laadstation dat het laden afknijpt als er thuis (te)veel aanstaat?
En kwam er binnenkort ook niet een slimme elektriciteitsmeter die ook zoiets kan?
 
Net nog een investering gedaan met oog op de komst van de Tesla.
een nieuwe droogtrommel gekocht. De oude was 17 jaar en verbruikte waarschijnlijk elektriciteit met bakken. Bij ons draaien ze minstens een machine per dag, dus op een jaar kan dat toch aardig oplopen.
momenteel heb ik echter nog overschot aan elektriciteit die ik met mijn zonnepanelen opwek (9.2 Wp)

echter met de nakende komst van de Tesla zou ik een tekort kunnen hebben.
Dus maar een extra zuinige droogkast gekocht A-50%

Deze leverancier is tevens mijn elektricien. Ik heb met hem het laadstation gegeven eens doorgenomen en gaat me volgende leveren.

40m EXVB kabel 5G6 aan 3.14€ de meter = 125.6€ (deze graaf ik zelf wel in de oprit en boor ik door beide garagemuren)
hij gaat me een zekeringkast maken met volgende elementen:
Zekeringen voor 3fase 16A
een kwh meter
aan/uit schakelaar met controlelamp
piekstroom beveiliging voor blikseminslag
Mennekes stekker

Dit alles schat hij op zo'n 400a 500 €
met mijn kabel van 40meter er bij zou ik nog geen 700€ kwijt zijn.:rolleyes:
Mis ik soms iets waardoor ik zoveel minder uit kom vergeleken met al die "professionele laadstations"?

het moet 11kw kunnen laden en het moet veilig zijn. Meer moet het voor mij niet doen.
Aan een schone gekleurde doos in mijn garage heb ik geen behoefte.:wink:
 
Last edited:
Het is 22kW (niet om vervelend te zijn)
Je hebt me begrepen, dus dat h'tje was niet nodig :) Overigens is dit wel een reden dat de mainstream nog niet zo makkelijk zal omschakelen. De meeste mensen (include me) hebben geen verstand van Watt, Ampère, joule of voltage. Wij willen een EV en de elektricien moet maar zorgen dat het er komt.
 
superchargers nodig?

Ik ben niet heel technisch, dus wellicht een overbodige vraag.
Als de Model S snel te laden is via het Chademo protocol (van o.a. de Leaf) met zeg maar 50KW/uur, dan is een supercharger netwerk toch helemaal niet nodig? Dat is nauwelijks sneller. Grootste voordeel is dan dan het gratis is.
Toch? Of mis ik iets?
 
De Superchargers zijn al 90KW in USA. Ik geloof hier worden ze 100Kw of zelfs naar 120Kw. Is dus 2x zo snel en gratis.
Als je zo een netwerk in Europe hebt liggen, kun je de auto gebruiken om 'bijna zonder planning' naar Italie te rijden.

In theorie is het nu al mogelijk, maar zul je wel alles goed moeten plannen waar, wanneer en hoelang je gaat bijladen.
 
Geen HPWC ?? Dat is jammer zeg. Kan TM die beter van de site afhalen, nu lijkt het alsof we alleen nog op de prijs wachten. Waarom eigenlijk niet?
De HPWC doet geen 3-fase.

Verder is het gewoon een normaal laadstation in een fancy jasje.

Dan vraag ik mij nog steeds af met
- een duo-lader
- een laadstation dat 3x32A kan
- een thuis-aansluiting van 3x25
op hoeveel je maximaal kan laden.
Kan de boel worden afgesteld op zeg max. 3x22A ?
Dan laadt je ± 15 kW en hou je 9A over voor overig verbruik.
Of kan dat helemaal niet; is het of 3x16A laden of 3x32A.

Er zit toch iets in een laadstation dat het laden afknijpt als er thuis (te)veel aanstaat?
En kwam er binnenkort ook niet een slimme elektriciteitsmeter die ook zoiets kan?
Uiteraard kan je de auto knijpen naar 3x22A, maar je kan beter gewoon 3x16A doen.

Het laadstation zal namelijk 3x16A of 3x32A "adverteren" naar de auto toe.

Nu heb je wel laadstations die je aan je slimme meter kan koppelen, maar je laadstation mag nooit (uit veiligheid) een hogere capaciteit hebben dan je hoofdzekeringen.

Er zijn geen 22A zekeringen/automaten, dus dat wordt 16A of 32A, waar 32A niet kan ivm de 25A hoofdzekering.

Een 3x16A laadstation zou je wel kunnen koppelen aan je slimme meter, maar ik weet er zo geen een die 3x16A doet én aan een slimme meter kan.

Net nog een investering gedaan met oog op de komst van de Tesla.
een nieuwe droogtrommel gekocht. De oude was 17 jaar en verbruikte waarschijnlijk elektriciteit met bakken. Bij ons draaien ze minstens een machine per dag, dus op een jaar kan dat toch aardig oplopen.
momenteel heb ik echter nog overschot aan elektriciteit die ik met mijn zonnepanelen opwek (9.2 Wp)

echter met de nakende komst van de Tesla zou ik een tekort kunnen hebben.
Dus maar een extra zuinige droogkast gekocht A-50%

Deze leverancier is tevens mijn elektricien. Ik heb met hem het laadstation gegeven eens doorgenomen en gaat me volgende leveren.

40m EXVB kabel 5G6 aan 3.14€ de meter = 125.6€ (deze graaf ik zelf wel in de oprit en boor ik door beide garagemuren)
hij gaat me een zekeringkast maken met volgende elementen:
Zekeringen voor 3fase 16A
een kwh meter
aan/uit schakelaar met controlelamp
piekstroom beveiliging voor blikseminslag
Mennekes stekker

Dit alles schat hij op zo'n 400a 500 €
met mijn kabel van 40meter er bij zou ik nog geen 700€ kwijt zijn.:rolleyes:
Mis ik soms iets waardoor ik zoveel minder uit kom vergeleken met al die "professionele laadstations"?

het moet 11kw kunnen laden en het moet veilig zijn. Meer moet het voor mij niet doen.
Aan een schone gekleurde doos in mijn garage heb ik geen behoefte.:wink:
Je kan niet zó maar een "Mennekes" (Type 2!) aansluiting maken. De auto verwacht logica aan de andere kant die hem verteld met hoe veel Amperé hij mag laden.

Daar moet dus een Mode 3 controller zitten.

Ik heb thuis mijn eigen laadstation gebouwd met het Open EVSE gebouwd waar ik ook een aparte kWh meter heb, los Type 2 socket, etc, etc. Dat kostte me toch ook zo'n 800 euro.

De laadstation fabrikanten moeten ook certificeren en ergens nog wat verdienen.

Je hebt me begrepen, dus dat h'tje was niet nodig :) Overigens is dit wel een reden dat de mainstream nog niet zo makkelijk zal omschakelen. De meeste mensen (include me) hebben geen verstand van Watt, Ampère, joule of voltage. Wij willen een EV en de elektricien moet maar zorgen dat het er komt.
De meeste electriciens snappen er inderdaad nog maar weinig van. Die denken dat een 16A stopcontact meer dan voldoende is.

Als je thuis om krachtstroom/3-fase spanning vraagt kijken ze je nogal raar aan, zeker als je 3x40A capaciteit wil.
Ik ben niet heel technisch, dus wellicht een overbodige vraag.
Als de Model S snel te laden is via het Chademo protocol (van o.a. de Leaf) met zeg maar 50KW/uur, dan is een supercharger netwerk toch helemaal niet nodig? Dat is nauwelijks sneller. Grootste voordeel is dan dan het gratis is.
Toch? Of mis ik iets?
De Model S ondersteund geen CHAdeMO. Er zou volgens de geruchten en halve bevestigingen van Elon wel een CHAdeMO adapter voor de Model S komen, maar dat moet ik eerst nog zien alvorens ik het geloof.
 
Uiteraard kan je de auto knijpen naar 3x22A, maar je kan beter gewoon 3x16A doen.
Het laadstation zal namelijk 3x16A of 3x32A "adverteren" naar de auto toe.
Nu heb je wel laadstations die je aan je slimme meter kan koppelen, maar je laadstation mag nooit (uit veiligheid) een hogere capaciteit hebben dan je hoofdzekeringen.
Er zijn geen 22A zekeringen/automaten, dus dat wordt 16A of 32A, waar 32A niet kan ivm de 25A hoofdzekering.


OK.
22A automaat bestaat niet…..had ik natuurlijk eerst even moeten kijken voordat ik “zomaar” een getal roep.
20A automaten zijn er wel (en zelfs 25A).
Dat moet toch te combineren zijn met dit laadstation?
Als ik de technical data lees, lijkt het dat je die kan instellen.
http://www.keba.com/fileadmin/user_upload/KeContact_P20_EN.pdf
 
Er zou volgens de geruchten en halve bevestigingen van Elon wel een CHAdeMO adapter voor de Model S komen, maar dat moet ik eerst nog zien alvorens ik het geloof.

Elon heeft wel 2x op verschillende events (Geneva en Norway) op video gezegd en was toen geen nee-schuddende George, die keek instemmend :)
Ik ga er wel vanuit dat deze komt.
 
De laadstation fabrikanten moeten ook certificeren en ergens nog wat verdienen.

De meeste electriciens snappen er inderdaad nog maar weinig van. Die denken dat een 16A stopcontact meer dan voldoende is.
Ik weet niet of mijn elektricien er veel van af weet, maar hij kent wel mijn huis en de situatie van mijn garage/kantoor tov van mijn huis.

Ik wil wel die 22kwh (hier wel een H toch?) laadmogelijkheid hebben, want ik heb ook nog een Outlander PHEV straks, en maar 1 garage. Dan kan eerst de Tesla erin, daarna de Outlander (die laadt met een pannekoeken snelheid een paar KWtjes). Overigens heb ik een snellader van New Motion om de hoek, dus als ik echt een keer snel moet aftoppen, dan kan dat daar :)
 
OK.
22A automaat bestaat niet…..had ik natuurlijk eerst even moeten kijken voordat ik “zomaar” een getal roep.
20A automaten zijn er wel (en zelfs 25A).
Dat moet toch te combineren zijn met dit laadstation?
Als ik de technical data lees, lijkt het dat je die kan instellen.
http://www.keba.com/fileadmin/user_upload/KeContact_P20_EN.pdf
Je kan het laadstation wel programmeren naar 20A, dat kan.

Echter, dan moeten alle zekeringen binnen in het laadstation ook 20A zijn en die in de keten er naar toe ook.

Klopt het als ik zeg dat erbij de auto standaard een steker geleverd word , waar weer verloopstekers op gezet kunnen worden naar cee-form of een gewoon 230 V wandcontactdoos (stopcontact) ?
Ja, er zit een UMC (Universal Mobile Connector) bij waarmee je 1-fase 13A (normaal stopcontact) kunt laden en 3-fase 16A (Rode CEE).


Ik weet niet of mijn elektricien er veel van af weet, maar hij kent wel mijn huis en de situatie van mijn garage/kantoor tov van mijn huis.

Ik wil wel die 22kwh (hier wel een H toch?) laadmogelijkheid hebben, want ik heb ook nog een Outlander PHEV straks, en maar 1 garage. Dan kan eerst de Tesla erin, daarna de Outlander (die laadt met een pannekoeken snelheid een paar KWtjes). Overigens heb ik een snellader van New Motion om de hoek, dus als ik echt een keer snel moet aftoppen, dan kan dat daar :)
(22kW, kWh is een energie hoeveelheid).

Die Outlander kan gewoon prima aan het zelfde laadstation laden als het gewoon een Type 2 aansluiting is.
 
Ja, er zit een UMC (Universal Mobile Connector) bij waarmee je 1-fase 13A (normaal stopcontact) kunt laden en 3-fase 16A (Rode CEE)..

Dit is wat ik bedoel, met de bijgeleverde kabel van de auto kan je toch gewoon laden op een 1fase of 3 fase 16A aansluiting zonder dat het een echte laadpaal of laadstation is.
En wanneer deze stekker nog een aantal extra beveiligingen heeft, moet dit toch lukken. (of hang ik nu de domme Belg uit?:redface:)
 
Last edited: