fivari
Maker van de Fivari-charger
De transfo maakt een licht zoemend geluid. Gezien die in de garage staat hebben we daar geen last van.
Wat het randverbruik is weet ik niet.
Ik heb een enkelfasige scheidingstransformator van 6,5 kVA. die verbruikt bij nullast 70W.
Ik schakel hem met behulp van een SSR aan bij het laden. Voor dat aanschakelen gebruik ik een oude telefoonlader (5V) met een schakelaartje tussen om de SSR te bekrachtigen. Werkt perfect. Omdat je enkel het vermogen van de telefoonlader schakelt, zou een eenvoudige tijdschakelaar ruimschoots volstaan om de transformator enkel tijdens de daluren in te schakelen.Ik heb de gewoonte genomen om de transfo uit te zetten als ik met de Tesla vertrek. Een timer installeren is een andere optie, maar voorlopig waag ik me er nog niet aan.
Van de piekstroom bij het aanzetten merk ik eigenlijk niets.
SSR bestaan zowel enkelfasig als driefasig. Je kan natuurlijk ook een contactor met spoelbekrachtiging 230V AC gebruiken. Dan heb je zelfs geen telefoonladertje nodig.
In beide gevallen schakel je met de tijdschakelaar maar een vermogen van enkele W.
Van de piekstroom merk ik ook niets. Die blijft volgens mij beperkt vermits de transformator op het ogenblik van schakelen nog geen vermogen verwerkt. Eerst heb je de communicatie met het voertuig en pas seconden later wordt het laadvermogen geleidelijk aan opgebouwd.