Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De transfo maakt een licht zoemend geluid. Gezien die in de garage staat hebben we daar geen last van.
Wat het randverbruik is weet ik niet.

Ik heb een enkelfasige scheidingstransformator van 6,5 kVA. die verbruikt bij nullast 70W.


Ik heb de gewoonte genomen om de transfo uit te zetten als ik met de Tesla vertrek. Een timer installeren is een andere optie, maar voorlopig waag ik me er nog niet aan.
Van de piekstroom bij het aanzetten merk ik eigenlijk niets.
Ik schakel hem met behulp van een SSR aan bij het laden. Voor dat aanschakelen gebruik ik een oude telefoonlader (5V) met een schakelaartje tussen om de SSR te bekrachtigen. Werkt perfect. Omdat je enkel het vermogen van de telefoonlader schakelt, zou een eenvoudige tijdschakelaar ruimschoots volstaan om de transformator enkel tijdens de daluren in te schakelen.
HFS33_150.jpg
SSR3PHASE10A.jpg

SSR bestaan zowel enkelfasig als driefasig. Je kan natuurlijk ook een contactor met spoelbekrachtiging 230V AC gebruiken. Dan heb je zelfs geen telefoonladertje nodig.
2700210682_320.jpg


In beide gevallen schakel je met de tijdschakelaar maar een vermogen van enkele W.
Van de piekstroom merk ik ook niets. Die blijft volgens mij beperkt vermits de transformator op het ogenblik van schakelen nog geen vermogen verwerkt. Eerst heb je de communicatie met het voertuig en pas seconden later wordt het laadvermogen geleidelijk aan opgebouwd.
 
Het verbruik wordt volgens mij niet door belast. Tesla levert de hardware, de eigenaar van het etablissement (hotel, restaurant, golfclub, etc.) neemt de stroomrekening voor zijn rekening in ruil voor meer klandizie.

Op de site staat "Gekwalificeerde locaties ontvangen de eerste twee Tesla Wall connectors gratis". Daaruit leid ik af dat de overige wall connectors niet gratis zijn. Tesla levert dan wel de hardware, maar kennelijk moet er door het betreffende hotel enz. wel voor worden betaald.

Overigens, als ik het begrijp is zo'n Tesla Wall connector gewoon een normaal Type 2 laadstation van 32A - 22Kw. Prachtig natuurlijk als daar nog veel meer van komen, zeker ook bij hotels en restaurants, maar als ze bijv. een Keba ophangen is het net zo goed lijkt me.
Verschil is wel dat de Tesla Wall connector er zeer gelikt uitziet, en bovendien zullen de destination chargers wel worden getoond op een kaart op de Tesla site net zoals nu de Superchargers.
 
Als het gaat als in de US dan krijgt elke geschikte locatie max. 2 gratis laders en verzorgt Tesla de aansluiting. De stroom betaalt de uitbater. De clou is dat het netwerk van gratis laders voor Tesla's en toekomstige participanten (in het SuC netwerk) wordt uitgebreid. Dus geen algemene laadpalen die door elke EV gebruikt kunnen worden (3,7 kW bijvoorbeeld en enorm lang). Dat het Tesla Wall connector is is prima want we moeten Tesla meer gaan zien als stroomverdeler. Ja, ze komen in de Nav. Is goede en te verwachten tegenhanger voor commercieel uitgebate laadpalen met al hun backoffice en daarmee samenhangend gedoe en bestemd voor de Tesla's en toekomstige EV's van zelfde kaliber.
 
Ik weet in elk geval waar ik ga dineren en overnachten als dit eenmaal aan het draaien gaat. Ik kan niet wachten om het eerste restaurant met veel plezier te bezoeken. First mover advantage zou ik zeggen. Als er hier iemand een restaurant of hotel heeft, hoe sneller je hierin meestapt hoe groter te ROI.
 
Ik weet in elk geval waar ik ga dineren en overnachten als dit eenmaal aan het draaien gaat. Ik kan niet wachten om het eerste restaurant met veel plezier te bezoeken. First mover advantage zou ik zeggen. Als er hier iemand een restaurant of hotel heeft, hoe sneller je hierin meestapt hoe groter te ROI.

Welke investment?
Dat is het mooie hiervan, de uitbater hoeft niet te investeren, er zijn alleen wat elektriciteit kosten die direct gedekt worden door omzet
 
Heb ook zoiets gehad met laden, geen probleem bij publieke paal maar alleen bij eigen paal (evbox) lag toch aan een software update van Tesla

Ik zie hier EV-box staan en breng even de volgende vraag naar voren;

Zijn er meer die de EV-box home hebben welke 3x 32A zou moeten kunnen laden... Let op!
Ik zeg "zou" want bij ons klapt de zekering/automaat in de meterkast er zeker 1 op de 10 keer laden uit (en voelt loeiheet aan).
Na contact met leverancier van meterkast automaat, EV-box en grondkabel incl aansluiten komt deze met een verhaal over blind-stroom... (waar ik nog niemand over heb gehoord hier)
Men verklaard dat de stromen te hoog (lees: boven de 32A) oplopen en dat daardoor de automaat in de meterkast eruit klapt. "Typisch een Tesla dual lader probleem" aldus de leverancier...

Ik verzocht om een zwaardere automaat maar dat mag/kan niet ivm de aangelegde grondkabel. Bovendien verklaard men dat het geen zin heeft want de "vervuiling op het net" zullen alsnog (na verzwaring van automaat, grondkabel) een probleem geven.

Kan iemand hier toelichting op geven? Of beter; uitleggen waarom er overal op 22kW kan worden geladen maar hier (alleen) op dit adres niet?!

Ook verklaarde men dat de dual laders bij Tesla niet meer leverbaar zijn vanwege deze "blindstromen"... Ik heb dat gelijk weerlegd dat deze wel nog leverbaar zijn maar als een extra optie na levering.

Kortom waarom loopt de stroom te hoog op en verklaart men (met een vaag verhaal) dat het niet te verhelpen is. Waar komen die blindstromen vandaan?!

Ten slotte wil men (via Tesla?!) kijken naar de history van het laden en de onderbrekingen ervan. Men benodigd alleen het kenteken hiervoor en tijdstippen van onderbreken laden, kan dit?
 
Op de site staat "Gekwalificeerde locaties ontvangen de eerste twee Tesla Wall connectors gratis". Daaruit leid ik af dat de overige wall connectors niet gratis zijn. Tesla levert dan wel de hardware, maar kennelijk moet er door het betreffende hotel enz. wel voor worden betaald.
...

Als ik eigenaar van een restaurant was geweest, zou ik niet eens meer dan 2 willen hebben.
Je wordt net zo goed vermeld op de kaart als iemand met 8 of 12 laadpunten. Komt nog eens bij: hoe meer laadpunten, hoe groter de kans dat er lege plekken zijn. Lege parkeerplaatsen bij een restaurant geeft een slechte uitstraling.
 
Is een Tesla Wall connector geen gewone Type2 (AC) laadpaal waar ook wel andere merken terecht kunnen?

Neen, niet die in het destination charger netwerk. Wellicht die je thuis koopt wel. Overigens heb ik ergens gelezen dat er in het netwerk wel degelijk communicatie is tussen de charger, het moederschip en de auto. Daarmee zou je ook de beschikbaarheid kunnen aflezen en zelfs een reservering maken vanaf de NAV. (Natuurlijk nog wat updates te gaan maar uiteindelijk gaat dat er komen).

Overigens vroeg iemand mij gisteren welke app ik gebruikte toen ik liet zien waar de auto stond etc. want dan zou hij dat ook voor zijn auto, een gewone ICE van wat jaartjes oud, kunnen gebruiken.
 
Welke investment?
Dat is het mooie hiervan, de uitbater hoeft niet te investeren, er zijn alleen wat elektriciteit kosten die direct gedekt worden door omzet

Als je niet wil dat de plek waar de charger staat continu geICEd wordt, ga je toch meer moeten doen dan ergens lukraak een Tesla lader aan een muur hangen. Het zal dus heus wel nog een (kleine) investering vergen om het goed te doen.
 
Als je niet wil dat de plek waar de charger staat continu geICEd wordt, ga je toch meer moeten doen dan ergens lukraak een Tesla lader aan een muur hangen. Het zal dus heus wel nog een (kleine) investering vergen om het goed te doen.

Eens,
Lijkt me ook handig een privé parkeerplaats voor je gasten te hebben.
Anders moet je met de gemeente in de weer voor die aanpassingen
 
Voor de SUC zijn er technische argumenten, maar denken jullie echt dat het zinvol is dat elk merk exclusieve semi-snellaadpalen gaat neerzetten die enkel toegankelijk zijn voor de wagens van het eigen merk? Dat lijkt mij echt geen optimale oplossing.

Dat zal ook niet gebeuren. Geen ander merk bouwt SuC's. Komt het zover dat ze echte EV's gaan bouwen ( >300 km en 135 kW laden) zal er wel een samenwerking komen.

We hebben nu een overvloed aan eigenlijk al outdated PHEV's en mini EV's die laadplekken bezet houden. 3,7 kW aan een 22 kW paal en dat vele uren lang is helaas realiteit.

Voor de toekomst alleen palen voor de nieuwe generatie met daarbij het doortrekken van de pre-paid gedachte, d.w.z. geen gedoe met pasjes, abo's, verdienmodellen, maar een simpel plug and charge. Wie mee wil doen, ok, als men de juiste wagens brengt (en bijdraagt, net als bij de SuC)
 
Niet als het om AC laadpalen gaat. Het enige dat dan verschilt is de on board charger die een andere spanning levert. De bestaande DC snelladers zouden wel onbruikbaar zijn tenzij er een krachtige DC-DC concertorganisator in de wagens wordt ingebouwd.

Deze "bekendmakingen" moeten we een beetje zien in het licht van de IAA dus wellicht wat geforceerd gebracht.

We hebben het dan over auto's die (hopelijk) in 2018 op de weg gaan komen. Dat is drie jaar vanaf nu. Ik denk dat als de batterijtechniek in die periode het toe zal laten om sneller (daar gaat het om bij hogere voltages) te kunnen laden dan zal dat wel het eerst bij de ontwikkelaars van Tesla bekend zijn. Een grotere range zal zeker mogelijk zijn en er zal meer differentiatie komen. Kies ik voor een range van 800 km tegen zoveel dollar meer of kies ik voor de 500 km variant voor dezelfde prijs maar met meer opties?

In het verhaal van Porsche staat ook dat de auto's ook op 400 volt kunnen laden, dat lijkt me technisch niet zo'n huzarenstukje.

Het is in ieder geval een goede ontwikkeling dat de grote fabrikanten nu (ook openlijk) aangeven dat de toekomstauto's elektrisch zullen zijn. Ook daar zal de concurrentie weer gaan spelen en de prijs speelt daar nog steeds een belangrijke rol. Een autokoper zou het "worst" zijn welke merk batterij er in zijn auto ligt als hij maar goed is. Dus gaat men op zoek naar de goedkoopste, goede, variant en ontwikkelt die dan wellicht samen verder want dat bespaart ook kosten.
Wellicht kent men over drie jaar Tesla nog wel van de auto's maar vooral van de andere producten, met name de levering en het beheer van elektriciteit. Dan vervaagt ook een beetje het idee dat het om de concurrent gaat en zou het best wel eens kunnen dat het een verkoopargument zal zijn als de auto's op het Tesla netwerk (dat er in 2018 wellicht ook wat anders uit zal zien) kunnen laden. We hebben dan denk ik dekking van de Noordkaap tot Afrika.

In feite is stroom net zo iets als water. Het kan overal uit de kraan komen en waarschijnlijk nog wel heel wat goedkoper dan water. Als niet teveel mensen/bedrijven ertussen gaan zitten. Een van de grootste uitdagingen zal zijn om de nieuwe economie van prepaid stroom en dan overal gewoon inpluggen (wat naar mijn overtuiging uiteindelijk veel goedkoper is dan een kWh afrekenvariant) vast ter houden. Voor de gebruiker is het gewoon het fijnste systeem.

En over drie jaar zal de discussie over welk type stekkertje er op zit wen achter de rug zijn.
 
Dat verhaal over de dual charger lijkt mij sterk.

Een slechte Cos Phi is de oorzaak van blindstroom en kan wel heel vervelend zijn. De vraag is of je hier last van heb of dat het probleem elders in de installatie zit. Meten is weten.

Consequenties van een slechte Cos Phi
· Overbelasting en oververhitting van de elektrische installatie
· hogere aansluitwaarde bij netbeheerder dan noodzakelijk
· Procentuele belasting per ruimte, rack of circuit
· Het onbedoeld uitschakelen van installatie automaten en dus processen
· Een boete van het energiebedrijf en een hogere energierekening dan nodig
· Een hoge energierekening


Ik zie hier EV-box staan en breng even de volgende vraag naar voren;

Zijn er meer die de EV-box home hebben welke 3x 32A zou moeten kunnen laden... Let op!
Ik zeg "zou" want bij ons klapt de zekering/automaat in de meterkast er zeker 1 op de 10 keer laden uit (en voelt loeiheet aan).
Na contact met leverancier van meterkast automaat, EV-box en grondkabel incl aansluiten komt deze met een verhaal over blind-stroom... (waar ik nog niemand over heb gehoord hier)
Men verklaard dat de stromen te hoog (lees: boven de 32A) oplopen en dat daardoor de automaat in de meterkast eruit klapt. "Typisch een Tesla dual lader probleem" aldus de leverancier...

Ik verzocht om een zwaardere automaat maar dat mag/kan niet ivm de aangelegde grondkabel. Bovendien verklaard men dat het geen zin heeft want de "vervuiling op het net" zullen alsnog (na verzwaring van automaat, grondkabel) een probleem geven.

Kan iemand hier toelichting op geven? Of beter; uitleggen waarom er overal op 22kW kan worden geladen maar hier (alleen) op dit adres niet?!

Ook verklaarde men dat de dual laders bij Tesla niet meer leverbaar zijn vanwege deze "blindstromen"... Ik heb dat gelijk weerlegd dat deze wel nog leverbaar zijn maar als een extra optie na levering.

Kortom waarom loopt de stroom te hoog op en verklaart men (met een vaag verhaal) dat het niet te verhelpen is. Waar komen die blindstromen vandaan?!

Ten slotte wil men (via Tesla?!) kijken naar de history van het laden en de onderbrekingen ervan. Men benodigd alleen het kenteken hiervoor en tijdstippen van onderbreken laden, kan dit?
 
Ik zie hier EV-box staan en breng even de volgende vraag naar voren;

Zijn er meer die de EV-box home hebben welke 3x 32A zou moeten kunnen laden... Let op!
Ik zeg "zou" want bij ons klapt de zekering/automaat in de meterkast er zeker 1 op de 10 keer laden uit (en voelt loeiheet aan).
Na contact met leverancier van meterkast automaat, EV-box en grondkabel incl aansluiten komt deze met een verhaal over blind-stroom... (waar ik nog niemand over heb gehoord hier)
Men verklaard dat de stromen te hoog (lees: boven de 32A) oplopen en dat daardoor de automaat in de meterkast eruit klapt. "Typisch een Tesla dual lader probleem" aldus de leverancier...

Ik verzocht om een zwaardere automaat maar dat mag/kan niet ivm de aangelegde grondkabel. Bovendien verklaard men dat het geen zin heeft want de "vervuiling op het net" zullen alsnog (na verzwaring van automaat, grondkabel) een probleem geven.

Kan iemand hier toelichting op geven? Of beter; uitleggen waarom er overal op 22kW kan worden geladen maar hier (alleen) op dit adres niet?!

Ook verklaarde men dat de dual laders bij Tesla niet meer leverbaar zijn vanwege deze "blindstromen"... Ik heb dat gelijk weerlegd dat deze wel nog leverbaar zijn maar als een extra optie na levering.

Kortom waarom loopt de stroom te hoog op en verklaart men (met een vaag verhaal) dat het niet te verhelpen is. Waar komen die blindstromen vandaan?!

Ten slotte wil men (via Tesla?!) kijken naar de history van het laden en de onderbrekingen ervan. Men benodigd alleen het kenteken hiervoor en tijdstippen van onderbreken laden, kan dit?

Ik laad al 2 jaar op 22kW thuis en heb hier nog nooit last van gehad. Mijn meterkast wordt warm, maar zeker niet heet. Dat het warm wordt is ook normaal, er gaat 22kW aan vermogen doorheen.