Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Gezien de 4-polige hoofdschakelaar en kookgroep ga ik er van uit dat er 3x25A binnenkomt. Dan zou ik op z'n minst een aparte krachtstroom groep laten aanleggen (plek zat in die meterkast) en een kabel trekken naar de gevel nabij de oprit en daar een wandcontactdoos (rode CEE16) plaatsen. Zo kun je met de bijgeleverde Tesla UMC met 11kW laden, en van 0-100% laden in zo'n 8 uurtjes.
Mocht je dan ooit de behoefte aan een "echt" vast laadstation dan is die achteraf eenvoudig te monteren aan de gevel op de plek waar de rode wcd zit.
Heb exact dit gedaan, met kWh metertje in de meterkast voor zakelijke verrekening. Verreweg de simpelste, goedkoopste en flexibelste oplossing. Werkt nu ruim half jaar zonder enig probleem!
 
Kosten vallen inderdaad erg mee. Ik moest de aansluiting zelfs laten ombouwen van 1x35A naar 3x25A en bleef in totaal (extra 3f-groep, reshuffle bestaande groepen, rode wcd, MID meter en 12 m kabel) incl. betonboren en alle uren nog onder de € 1.000.
 
Ok, dat lijkt me een goede oplossing dan!

Dus een krachtstroom groep erbij.. En daarop een rode cee16

Dat zal in kosten ook erg mee vallen denk ik?

Enne... Is zo een "Rode Cee er ook in het zwart ?? :biggrin:


Kracht op deze meter?
Kracht is 3x16 of hoger bijv 3x32A.

Volgens mij komt er wel meer vermogen binnen dan je meter aan kan en zou de meter moeten worden vervangen.
Wordt toch gedaan want iedereen gaat digitaal, 3x10 is echt weinig.
Volgens mij is het vastrecht voor 3x10 en 3x 25 hetzelfde en ik denk echt dat het kastje onder je meter (zitten de zogenaamde gemeente zekeringen in, wat afkomt van het feit dat elke gemeente vroeger z'n eigen energie bedrijf had) zal 3x 25A zitten.

Je netwerk beheerder, anders dan je leverancier, heeft rechten deze kastjes te openen dus ik zou verzoeken een 3x 25 meter te plaatsen en te kijken hoe deze is "afgezekerd" zoals ze dat zeggen.
Je kunt ook voor 3 x 35A gaan maar dan betaal je een hoger recht.

Je kunt nu dus per groep 1x 10a x 240v dus 2400 watt afnemen, je kookplaat is verdeeld over drie groepen terwijl veel gezinnen de kookplaat ook op één fase kunnen zetten maar zij hebben 1x 16x240 is 3840 watt.

Mocht jij 1000 watt gebruiken dan heb je op die groep 1400 over en dan duurt laden echt lang maar dat is misschien niet erg, maar het zou in het slechtste geval kunnen zijn dat de s'morgens niet vol zit.

Ik zou zeggen, laat een nieuwe meter plaatsen, ik "denk" dat ik jouw geval je er gewoon recht op hebt want ik DENK ook dat je betaalt voor de meter aansluiting van 3x25A.
 
Eens met Loek hierboven: de aanname dat de meter maximaal 3x10A zou "doorlaten" is onjuist.

Een aparte 3x16A groep voor een CEE contactdoos of laadpaal zou moeten kunnen. Let er dan wel op dat laden op 3x16A maakt dat je nog maar 9A per fase overhoudt. Laden, koken en vaatwasser op hetzelfde moment ga je dan niet redden op een 3x25A hoofdaansluiting. Je kunt dit voorkomen door de Tesla zo in te stellen dat hij 's nachts en/of op minder vermogen (bijvoorbeeld 3x10A) laadt.
 
Kosten vallen inderdaad erg mee. Ik moest de aansluiting zelfs laten ombouwen van 1x35A naar 3x25A en bleef in totaal (extra 3f-groep, reshuffle bestaande groepen, rode wcd, MID meter en 12 m kabel) incl. betonboren en alle uren nog onder de € 1.000.

Nog wat vergelijk. Zelfde werk, 5 meter kabel (dus minder graafwerk) maar inclusief 11kw laadstation met vaste kabel voor 1200 ex btw.
 
Eens met Loek hierboven: de aanname dat de meter maximaal 3x10A zou "doorlaten" is onjuist.

Een aparte 3x16A groep voor een CEE contactdoos of laadpaal zou moeten kunnen. Let er dan wel op dat laden op 3x16A maakt dat je nog maar 9A per fase overhoudt. Laden, koken en vaatwasser op hetzelfde moment ga je dan niet redden op een 3x25A hoofdaansluiting. Je kunt dit voorkomen door de Tesla zo in te stellen dat hij 's nachts en/of op minder vermogen (bijvoorbeeld 3x10A) laadt.

Hier staat met regelmaat droger, wasmachine icm Tesla te laden op 3x25 (2300 als nachtstroom tarief ingaat). Tesla pakt dan 3x16. Met die resterende 9 per groep kun je best nog wel wat mits je alles goed verdeeld.
 
Heren,

Het is nog niet helemaal rond, maar ik ben in afwachting van een, voor mij nieuwe, s85 uit 2013.

Nu heb ik mij natuurlijk al behoorlijk ingelezen, maar voor mijn laadsituatie thuis ben ik er nog niet uit.

Graag zou ik eens wat opstart advies krijgen.

Huidige situatie: Een verbouwd jaren 70 huis, nog geen zonnepanelen, en nog een oude meter, hierop staat 3x10a, ster.

Wat ik wil: zonder al te grote kosten thuis kunnen laden, dat hoeft niet het meest snelle laden op te leveren gezien ik vrij veel thuis verblijf/werk.

Ik kan op de eigen oprit staan, en zou de aansluiting aan het huis zo onopvallend mogelijk willen maken, dus een kleine unit aan de muur, of liefst enkel zo'n mennekes aansluiting.

Wat is nu de eerste stap ? Een nieuwe meter aanvragen? (Mijn leverancier is Delta, in Zeeland.)

En wat ik mij afvroeg.. stel nu dat mijn meter nog niet vervangen is en de elektriciën nog niet gereed is, is het dan eigenlijk mogelijk om, weliswaar heel langzaam, al te kunnen laden?

Kortom.. graag eens wat beginnersadvies.. dan ga ik me aan de hand daarvan weer verder inlezen..

Bedankt alvast!

grt,

Jasper

Off-topic maar toch even:
Leuk om te lezen dat gebruikte S'sen hun weg naar nieuwe eigenaren ook beginnen te vinden!
Mijn S is ook van 2013 dus ben wel benieuwd wat je voor deze moest betalen? Als ik zo vrij mag zijn.
Wat is de uitvoering en hoeveel km's heeft ie nu?
 
Nog een heel andere opmerking... Je gaf aan wellicht in de toekomst zonnepanelen te willen installeren. Op de foto viel t me op dat je nog zo'n mooie meter met draaischijf hebt. Bij het hebben van zonnepanelen draait deze achteruit. Van alle kanten zal je geadviseerd worden een nieuwe intelligente meter te laten installeren. Op dit moment kunnen we de opgewekte stroom nog salderen, je krijgt net zoveel terug als dat je ervoor betaald. Op enig moment zal dit niet meer zo zijn. Je krijgt dan nog maar een klein percentage terug of misschien moet je wel gaan betalen voor de opslag van de stroom. Met je oude meter zul je hier nooit last van hebben. Als je stroom opwekt draait ie gewoon achteruit. Regels of geen regels.
 
Heb exact dit gedaan, met kWh metertje in de meterkast voor zakelijke verrekening. Verreweg de simpelste, goedkoopste en flexibelste oplossing. Werkt nu ruim half jaar zonder enig probleem!
+1
Heb het hele spul op een gegeven moment wel in een kastje gedaan; dan blijft de UMC droog... Werkt al een jaar zonder problemen. Ik zou wel gelijk 5G6 kabel nemen (of dikker indien de afstanden erg groot zijn, maar volgens mij speelt dat niet?). Succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst straks!
 
Bij het hebben van zonnepanelen draait deze achteruit. Van alle kanten zal je geadviseerd worden een nieuwe intelligente meter te laten installeren. Op dit moment kunnen we de opgewekte stroom nog salderen, je krijgt net zoveel terug als dat je ervoor betaald. Met je oude meter zul je hier nooit last van hebben. Als je stroom opwekt draait ie gewoon achteruit. Regels of geen regels.

Met het verschil in België (sinds juli) dat je jaarlijks bijna 1.000 euro (incl. btw) moet bijbetalen voor een installatie van 10.000 kWh omdat je het net extra belast.
 
Met het verschil in België (sinds juli) dat je jaarlijks bijna 1.000 euro (incl. btw) moet bijbetalen voor een installatie van 10.000 kWh omdat je het net extra belast.

Als dat in Nederland zou gebeuren betekent dat de doodsteek voor de zonnepanelen branche. Voor 1000 euro krijg ik vijf maanden lang gemiddeld 1.333 kWu per maand geleverd. Hoef ik niks voor te doen en geen eurocent te investeren, apparatuur te onderhouden of af te schrijven.
Wel zal die 1000 euro die jullie in België moeten betalen bezitters van zonnepanelen stimuleren om met goede accu's off-grid te gaan. Jammer dat er in de winter zo weinig zon is.
 
Als dat in Nederland zou gebeuren betekent dat de doodsteek voor de zonnepanelen branche. Voor 1000 euro krijg ik vijf maanden lang gemiddeld 1.333 kWu per maand geleverd. Hoef ik niks voor te doen en geen eurocent te investeren, apparatuur te onderhouden of af te schrijven.
Wel zal die 1000 euro die jullie in België moeten betalen bezitters van zonnepanelen stimuleren om met goede accu's off-grid te gaan. Jammer dat er in de winter zo weinig zon is.

Ik ben van mening dat dit juist wel stimulerend werkt voor de zonnepanelen branche. Door zonnepanelen te plaatsen blijf je onder 10.000 kwh en hoef je die 1.000 euro niet te betalen.
In Nederland betaal je veel minder energiebelasting als grootverbruiker vanaf 10.000 kwh. Zelf ben ik grootverbruiker en ik plaats juist daarom geen zonnepanelen. Eerst valt namelijk het goedkope tarief van 0,09 per kwh weg en is het voor mij niet rendabel om panelen te plaatsen.
 
Off grid gaan met enkel zonnepanelen is in onze regio niet haalbaar. Je kan onmogelijk de wintermaanden doorkomen. Vorige winter met een installatie van 6 kWpiek had ik een productie van:
  • 383 kWh in oktober
  • 251 kWh in november
  • 103 kWh in december
  • 166 kWh in januari.
  • 320 kWh in februari
En dat met een zeer bescheiden gemiddelde verbruik per maand van ongeveer 500 kWh. Dat geeft een deficit van 1277 kWh: dat zijn zeer veel Powerwalls, voor zeer veel geld.
De installatie opschalen zodat het deficit wel kan gestockeerd worden, is al even zinloos, want veel te kostelijk en een te klein dak.

- - - Updated - - -

Klopt, per maand dus doe jouw cijfer maar x12. :frown:
Ik had vollediger moeten zijn.
De tarieven zijn niet per maand maar wel per kW vermogen van de omvormer. Dus voor een installatie van 10 kWp inderdaad ongeveer 1000€.
 
Ik ben van mening dat dit juist wel stimulerend werkt voor de zonnepanelen branche. Door zonnepanelen te plaatsen blijf je onder 10.000 kwh en hoef je die 1.000 euro niet te betalen.
In Nederland betaal je veel minder energiebelasting als grootverbruiker vanaf 10.000 kwh. Zelf ben ik grootverbruiker en ik plaats juist daarom geen zonnepanelen. Eerst valt namelijk het goedkope tarief van 0,09 per kwh weg en is het voor mij niet rendabel om panelen te plaatsen.

Ook als je kleine installaties hebt moeten de Belgen het prosumententarief betalen, naar rato dus.
 
Nog een heel andere opmerking... Je gaf aan wellicht in de toekomst zonnepanelen te willen installeren. Op de foto viel t me op dat je nog zo'n mooie meter met draaischijf hebt. Bij het hebben van zonnepanelen draait deze achteruit. Van alle kanten zal je geadviseerd worden een nieuwe intelligente meter te laten installeren. Op dit moment kunnen we de opgewekte stroom nog salderen, je krijgt net zoveel terug als dat je ervoor betaald. Op enig moment zal dit niet meer zo zijn. Je krijgt dan nog maar een klein percentage terug of misschien moet je wel gaan betalen voor de opslag van de stroom. Met je oude meter zul je hier nooit last van hebben. Als je stroom opwekt draait ie gewoon achteruit. Regels of geen regels.

Yes. Helemaal mee eens. Die slimme meter gewoon even weigeren voorlopig.

Edit; lees hierboven dat dat weigeren niet al te lang meer kan.