Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Enexis opdracht gegeven m’n 1x35A aansluiting aan te passen naar 3x25A. De kosten hiervoor bedragen standaard Eur 207,35.
Gisteren is een onderaannemer langs gekomen om eea te bekijken. Tot mijn verbazing geeft hij aan dat alle bouwkundige voorziening (diverse wanddoorvoeringen, herbestrating, etc) door mij zelf uitgevoerd moeten worden.
Toen ik een paar weken geleden telefonisch contact had met Enexis, gaven ze aan dat de aangeven kosten van Eur 207,35 inclusies alle benodigde werkzaamheden zouden zijn. Zelf net even de algemene voorwaarden bekeken maar daar staat idd helaas in dat dit soort zaken uitgesloten zijn. Balen. Niet zozeer vanwege extra kosten, maar meer omdat dit klaar moet zijn voor de werkzaamheden van de onderaannemer gaan plaatsvinden. En dat is extra lastig te realiseren met bestaande bekabeling en meters nog op hun plek. Zou allemaal stuk simpeler zijn als je eea doet nadat oude meters/kabels weg zijn gehaald.

Iemand anders ervaring met Enexis op dit vlak? De onderaannemer zal uiteraard zo min mogelijk willen doen…

Heb je dan nog geen 3 fasen +N kabel van Enexis in je woning?
 
Heb je dan nog geen 3 fasen +N kabel van Enexis in je woning?
Daar ga ik vanuit; oude jaren 30 woning.
Echter, tijdens inspectie is niks opengemaakt of bekeken. Kabel is zeker (meer dan) duimdik. Liefste zou ik zelf toch ff willen checken of ik geen 3 fasen heb. Moet daar zegel voor gaan verbreken. Ook weer zo wat.... Ga toch nog eens contact met Enexis opnemen.
 
Last edited:
Daar ga ik vanuit; oude jaren 30 woning.
Echter, tijdens inspectie is niks opengemaakt of bekeken. Kabel is zeker (meer dan) duimdik. Liefste zou ik zelf toch ff willen checken of ik geen 3 fasen heb. Moet daar zegel voor gaan verbreken. Ook weer zo wat.... Ga toch nog eens contact met Enexis opnemen.

Toen ik mijn S kreeg heb ik bij mijn ouderlijk huis ook de meterkast vervangen en de boel naar 3-fase om laten zetten. Is een huis uit 1932 in Amersfoort en daar lag gewoon 3-fase binnen. Was een kwestie van een nieuwe meter + hoofdzekeringen.

Ik vind het heel apart als je geen 5-aderige kabel binnen zou krijgen.
 
Een jaren 30 woning wil niet zeggen een jaren 30 elektrische installatie.
Deze is zeker recenter.

Kan je kabel zien (je schrijft duimdik, dus ik vermoed het wel) ?
Op de kabel staat een code, lees deze eens af en post ze.

Ikzelf vermoed dat je de prijs en richtlijnen gekregen hebt voor een volledig nieuwe aansluiting, door een misverstand.


Overigens wel bijzonder te lezen dat in Nederland de aansluiting met een 5-aderige kabel zou gebeuren.
In België is dit 4-aderig (bij 3x400V, met name 3F+N). Aarding is steeds lokaal.
 
Ik zit ook in de aanloop naar de levering van een Model S 90D en moet een laadstation thuis laten aanleggen. De drie aanbieders die een offerte hebben uitgebracht leveren bijna allemaal de ICU Compact als advies met de Lolo als alternatief. Zij er naast het uiterlijk van deze apparaten andere zaken waar ik op moet letten ? Dank...
 
Ik zit ook in de aanloop naar de levering van een Model S 90D en moet een laadstation thuis laten aanleggen. De drie aanbieders die een offerte hebben uitgebracht leveren bijna allemaal de ICU Compact als advies met de Lolo als alternatief. Zij er naast het uiterlijk van deze apparaten andere zaken waar ik op moet letten ? Dank...
Laat ze een 5G6 kabel leggen. Dan kan er altijd voldoende stroom, tot maximaal 32A overheen.

Een kabel zijn de kosten niet, de kabel later vervangen wel.
 
En direct een gewoon stopcontact 220V er bij kan handig zijn... stofzuiger voor de auto, kerstverlichting in de tuin etc.
hangt uiteraard van je situatie af, was voor mij wel handig - ter plekke bij de aanleg nog toegevoegd na tip.

Tip: Wel shielded (STP), hier af en toe problemen met het netwerk die toe te schrijven zijn aan de Unshielded (UTP) kabel die bij de 3fase kabel in de buis ligt.
 
En direct een gewoon stopcontact 220V er bij kan handig zijn... stofzuiger voor de auto, kerstverlichting in de tuin etc.
hangt uiteraard van je situatie af, was voor mij wel handig - ter plekke bij de aanleg nog toegevoegd na tip.

Dank voor alle tips.... Garage aanwezig met reguliere 230v aansluiting en de ethernetkabel zit achter de muur...
Iemand nog een voorkeur voor een apparaat ? Keba P20, ICU Compact of de Lolo
 
laadkastje voor de UMC

Zoals beloofd, nu twee foto's van het resultaat met logo. Nu heb ik ook de kabel wat netter opgehangen. Zoals ik al had gemeld kan ik er meer van maken. De prijs voor het kastje wordt dan 490 euro. Als er meer dan 10 gegadigden zijn wordt dat 390 euro. PM me maar bij interesse.

met logo links.jpg
met logo rechts.jpg