Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hebben ze de prijs van de Maxem zelf dan verlaagd? Maandelijkse kosten was voor mij ook een afknapper geweest. Voor je het weet heb je een hele reeks maandelijkse kosten aan je broek hangen, netflix, spotify, maxem, Swapfiets,...

Ik weet dat Maxem destijds met de professional versie een abbo meeleverde waarmee je dan maanden kon terugkijken naar je data, en dus meer analyses kan doen. Bijv. Hoe verloopt de belasting over de verschillende fases.

Keer bellen met die mannen verheldert de boel misschien.
 
Yups, sinds dit jaar gaat de Maxem alleen met abonnement. Ik had ze even gebeld om te vragen met welke laadkasten de Maxem zoal kon werken. Inderdaad, de prijs van het apparaat is verlaagd.
De laadkast die ik uiteindelijk heb gekozen maakt gebruik van de loadbalancing an de slimme meter. Doorbelasting zakelijk gebruik gaat via een backoffice dienst.
 
Ik heb de Smappee. Geen abo nodig. Het verbruik van de WP wordt apart gemeten net zoals de autolader en de lokale energieproductie. En aardgasverbruik. En leidingwaterverbruik. Heel wat verbruikers in mijn huis worden ook individueel herkend en apart geregistreerd. Mooi zichtbaar allemaal in een app...
Ze hebben sinds kort de Smappee Plus uit. 500 plus btw.

Energiemonitor Plus - energieverbuik app voor je huis - Smappee
 
  • Informative
Reactions: basvk
Ik heb de Smappee. Geen abo nodig. [..]
Interessant. Ik heb even gekeken op de site. Ik kreeg alleen de indruk dat het vooral veel meten is en geen/minder load balancing. Maar ik kan het mishebben.

Het aansturen van de warmtepomp en autolader (met hoger vermogen als ik het goed begrijp) van Maxem klinkt in theorie erg interessant. Maar jammer van de abokosten inderdaad. Ook de Maxem-site vind ik niet heel duidelijk; veel uitleg in Jip- en Janneke-taal, maar niet heel veel diepgang. Het snelladen lijkt wel interessant, maar 12 uur normaal laden (b.v. 19:00-7:00) zal in veel gevallen wel voldoende zijn.

Ook vind ik de claim 'Bespaar € 670 per jaar' op z'n minst misleidend. Het lijkt alsof je per definitie geld bespaart, maar dit bedrag gaat puur over het voorkomen van een aansluiting met meer vermogen (>3x25A) wat leidt tot een hoger vastrechttarief.
 
Last edited:
Precies.
Met 3x25A en in de daluren laden is totaal geen probleem.
Installeer een 3-fase MID kWh meter van € 70,-- voor de zakelijke verrekening.

 
Die SmartEVSE heb ik al jaren en werkt prima. Recent heb mijn aansluiting laten verkleinen van 3x32 naar 3x25 dus nu zal ik de SmartEVSE moeten uitbreiden met een sensorbox voor een duizelingwekkende 30 euro zodat "smart charging" (of load balancing zoals sommigen het noemen) mogelijk wordt.

Smart EVSE Sensorbox - Stegen Electronics

Wellicht dat de Smappee via hun IFTTT interface ook de laadstroom van de S kan moduleren, ze claimen toch dat ze dat kunnen en zo ook het laden kunnen afstemmen op lokale productie. De baas van Smappee heeft zelf trouwens ook al lang een Tesla, er zal dus wel over nagedacht zijn :)
 
Ik ben bezig met de Smart EVSE, alleen dan gekoppeld aan een slimmer meter (via de P1 poort, versie 5.0), zit alleen wel wat DIY in... maar is zo goed als klaar
heb er ook een 3-fase MID kWh meter tussen hangen
Je laat SmartEVSE direct de P1 poort ofwel RS-232 lezen vanaf de slimme meter? Software en klein stukje hardware neem ik aan?

Ik zou dat er heel graag bij zetten op SmartEVSE zijn website, dus zodra je dat klaar hebt zie ik het heel graag!
 
Morgenavond is er een voorlichtingsavond van de gemeente 020 betreffende oplaadmogelijkheden voor VVE's
De technische kant wordt toegelicht door iemand van Tesla zie ik net.
Benieuwd of er iets nieuws te melden valt betreffende loadbalancing en HPWC's
Onderlinge loadbalancing bedoel je? Of icm Slimme meter?

Want onderling loadbalancen doen de HPWC's gewoon :)
 
Je laat SmartEVSE direct de P1 poort ofwel RS-232 lezen vanaf de slimme meter? Software en klein stukje hardware neem ik aan?

Ik zou dat er heel graag bij zetten op SmartEVSE zijn website, dus zodra je dat klaar hebt zie ik het heel graag!
Die doet toch maar eens per 10 seconden meten? Dan klappen alsnog je stoppen eruit. Iedere oplossing welke niet binnen een halve seconde (liefst korter) kan anticiperen op een overbelasting is echt niet wat je moet willen.
 
Die doet toch maar eens per 10 seconden meten? Dan klappen alsnog je stoppen eruit. Iedere oplossing welke niet binnen een halve seconde (liefst korter) kan anticiperen op een overbelasting is echt niet wat je moet willen.
Zekeringen springen onmiddellijk bij kortsluiting. Bij overbelasting kan het minutenlang duren, afhankelijk van de curve van de zekering. Moderne leidingen zijn daarom overgedimensioneerd in vergelijking met wat strikt nodig is. 10" is echt wel op tijd.
 
  • Like
Reactions: basvk
Om de lange periode tussen bestelling van mijn MX (deze week) en aflevering (begin volgend jaar), ben ik me wat aan het verdiepen in het thuisladen. In de weekenden ben ik veel te vinden in ons vakantiehuis aan het water. Dit is oorspronkelijk gebouwd in de jaren 70 en recent helemaal gerenoveerd. Ik kan me nog herinneren toen de nieuwe meterkast werd aangesloten met nieuwe hoofstop dat de monteur verrast was dat er zo'n lichte aansluiting aangelegd was. Dit zou normaal eerder bij stacaravans gebruikt worden.

Iemand een idee of je met een lichte aansluiting wel kan thuisladen? Ik zie allerlei getallen over aansluitingen maar geen idee in hoeverre laden aan zo'n "stacaravanaansluiting" zal lukken?

Als het langzaam gaat maakt het weinig uit omdat we hier toch het hele weekend zitten.
 
Om de lange periode tussen bestelling van mijn MX (deze week) en aflevering (begin volgend jaar), ben ik me wat aan het verdiepen in het thuisladen. In de weekenden ben ik veel te vinden in ons vakantiehuis aan het water. Dit is oorspronkelijk gebouwd in de jaren 70 en recent helemaal gerenoveerd. Ik kan me nog herinneren toen de nieuwe meterkast werd aangesloten met nieuwe hoofstop dat de monteur verrast was dat er zo'n lichte aansluiting aangelegd was. Dit zou normaal eerder bij stacaravans gebruikt worden.

Iemand een idee of je met een lichte aansluiting wel kan thuisladen? Ik zie allerlei getallen over aansluitingen maar geen idee in hoeverre laden aan zo'n "stacaravanaansluiting" zal lukken?

Als het langzaam gaat maakt het weinig uit omdat we hier toch het hele weekend zitten.
Gewoon op 220v laden= 11 km/ph