Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij weerhoudt van de fivari is het kastje. Bij mij moet-ie 24/7 buiten hangen, onduidelijk of dat n goed idee is en t oogt niet mooi

Je kan het kastje ook gewoon binnen of ergens uit het zicht hangen en dan enkel de laadkabel door de muur steken/zichtbaar laten.
Alternatief zou zijn dat iemand een fancy wallbox maakt met 3D printer en/of CNC alu snijmachine en dat Fivari z'n componenten daar dan in inbouwt.
Bij mij werkt de smartEVSE waarop de Fivari gebaseerd is al jaren prima, inclusief "smart" charging functionaliteit, en daar heb ik geen derde partijen met abonnementen allerhande voor nodig. De componenten zitten in een IP66 kastje in het struikgewas, enkel de laadkabel is zichtbaar. Ik zou niks anders willen, ook niet de HPWC want die moet ook weer op een paaltje gemonteerd en daar hou ik niet zo van. Bovendien houdt de HPWC nog geen rekening met het vermijden van overbelasting van de hoofdautomaat, maar van zodra het loadbalancingprotocol van de HPWC ge-reverse-engineered is, is dat ook opgelost en dan heb je daar ook geen Maxem of andere meer voor nodig. Ik lees elders op het forum dat @widodh daar mee bezig is :)
Wat ik van de makers van de Maxem en Smappee en anderen verwacht is een oplossing die mij garandeert dat ik geen fossiele stroom tank. Net zoals met duurzame producten, waar de hele keten van grondstofwinning over producent en distributie tot retail en gebruiker en recyclage wordt gemonitord, zo zou ik dat ook voor stroom willen. Blijkbaar is dat moeilijk, wellicht omdat velen lijken te vinden dat zonnepanelen op het eigen dak gecombineerd met een groenestroomcontract een garantie zijn op groene stroom. Quod non.
 
Fivari binnen en 45m laadkabel naar buiten is helaas geen optie. Ik parkeer aan t eind van de achtertuin, meterkast bij de voordeur, geen kruipruimte, zucht.
Kan je geen buis langs de omheining of haag o.i.d. leggen en in de buurt van de parkeerplaats een klein verdeelbordje laag bij de grond plaatsen waarin je de Fivari onderbrengt? Zet er meteen een WiFi AP bij in en een bewegingsmelder en een LEDlamp, als je dan ooit een dashcam plaatst dan uploadt ie op je parkeerplaats vanzelf de beelden en zo komen de Tesla updates ook makkelijker binnen, en bij nachtelijke beweging is er meteen helder beeld. Vanuit dit discreet opgesteld verdeelbordje vertrek je dan met 10m laadkabel.
 
De website heeft voor mij idd niet de eerste prioriteit. Het blijft een werkpuntje voor de nabije toekomst. Nochtans denk ik dat hij informatief wel volledig is en in die zin zelfs wat verder gaat dan sommige andere afgelikte websites die in essentie reclameaffiches zijn. Ik sta open voor concrete suggesties. Welke software zou ik best gebruiken om zo'n techisch-commercieel geheel wat aantrekkelijker te maken?

Het betreft wel degelijk een volledig product: het is lader en intelligentie in één. De vraag of die samenwerkt met de Tesla lader is dan ook niet van toepassing.
De lader beperkt de totale inkomende stroom in elk van de geleiders tot het maximum toelaatbare, bv. 25A bij 3x25A aansluiting. De stroom die door de zonnepanelen wordt gegenereerd, wordt uiteraard op die manier mee in rekening gebracht en zal de stroom naar de auto langer hoog houden. Die stroom gaat immers in mindering van de inkomende stroom.
Voor het declareren van het energieverbruik voor het laden van de auto, kan een afzonderlijke kWh-meter worden ingebouwd.
Beveiligen tegen gebruik door onbekenden, bv. bij gevelmontage, kan eventueel met behulp van een zendertje.

Ik zou graag de tesla lader ( die is krijg met mijn referrals ) buiten willen hangen en dit kastje binnen.
Is dat mogelijk ?

Als er een mooie manier zou zijn om alleen de kabel naar buiten te brengen met houder voor de stekker zou dat ook wel mooi zijn!

Ik bedoel niet letterlijk in rekening brengen van de stroom, maar rekening houden met de extra capaciteit die op dat moment beschikbaar is.

Ik zou altijd voor een wordpress website kiezen, eenvoudig en netjes, je afbeeldingen hier Fivari-SMART zien er nogal vreemd uit. De eerste indruk van een website en het uiterlijk van je product moet je niet onderschatten, ik geloof wel in je techniek maar marketing is zeker zo belangrijk.

Dank voor je snelle reactie!
 
Last edited:
Heren, houden we ons wel aan de (wettelijke) regels met kastjes in het struikgewas en/of laag bij de grond?
Als er ooit iets gebeurd (kortsluiting of nog erger) en de verzekering moet worden ingeschakeld keuren die de installatie onherroepelijk af. Geen uitbetaling kan dan het gevolg zijn. Het "uitsparen" van enkele Euri kan dan een dure grap worden. Zeker als je laad installatie je Tesla (of huis) beschadigd.

jm2c
 
Heren, houden we ons wel aan de (wettelijke) regels met kastjes in het struikgewas en/of laag bij de grond?
Als er ooit iets gebeurd (kortsluiting of nog erger) en de verzekering moet worden ingeschakeld keuren die de installatie onherroepelijk af. Geen uitbetaling kan dan het gevolg zijn. Het "uitsparen" van enkele Euri kan dan een dure grap worden. Zeker als je laad installatie je Tesla (of huis) beschadigd.

jm2c
No worries, alles gebeurt bij mij volgens de geldende normen, want met hoge stromen neem je maar beter geen risico (en met lage stromen ook niet trouwens).
 
  • Like
Reactions: Fred85D and S-19910
Fivari binnen en 45m laadkabel naar buiten is helaas geen optie. Ik parkeer aan t eind van de achtertuin, meterkast bij de voordeur, geen kruipruimte, zucht.
Tja, ik was een paar jaar geleden zelf circa 3500 euro ex. btw kwijt inclusief Maxem, Keba en vervanging meterkast, 12 meter door de kruipruimte en lader direct aan de gevel. Dus ik vind die €4000 inclusief 45m sleuven graven die je noemde an sich niet eens zo slecht.
45m sleuf graven en weer dichtgooien en afwerken, daar gaat al 1000 a 1500 euro in zitten afhankelijk van hoe een en ander afgewerkt is...

Let wel op het minimum investeringsbedrag voor de investeringsregelingen... Duik je eronder met een slimme oplossing dan is al het uitzoekwerk het de besparing opeens niet meer waard...
 
  • Like
Reactions: Pepp
Waar heb je die software-updates eigenlijk voor nodig? Ik heb thuis sinds ruim 4 jaar een Keba KeContact P20 met vaste kabel. Aan laten sluiten door een elektricien, geen internet-verbinding - nooit update gehad - werkt volstrekt probleemloos al die tijd.. Ik neem eens in de maand een foto van de kWh-teller die de geleverde stroom telt... declareren van privé naar BV...simpel, zou ook jaarlijks kunnen.,
Ik zou graag de tesla lader ( die is krijg met mijn referrals ) buiten willen hangen en dit kastje binnen.
Is dat mogelijk ?

Als er een mooie manier zou zijn om alleen de kabel naar buiten te brengen met houder voor de stekker zou dat ook wel mooi zijn!

Ik bedoel niet letterlijk in rekening brengen van de stroom, maar rekening houden met de extra capaciteit die op dat moment beschikbaar is.

Ik zou altijd voor een wordpress website kiezen, eenvoudig en netjes, je afbeeldingen hier Fivari-SMART zien er nogal vreemd uit. De eerste indruk van een website en het uiterlijk van je product moet je niet onderschatten, ik geloof wel in je techniek maar marketing is zeker zo belangrijk.

Dank voor je snelle reactie!

Ik ga het liefste voor apparatuur voorzien van de juiste keuringen en eventuele noodzakelijke certificeringen. (Niet alleen van individuele componenten maar het product als geheel). Bedrijven die de productaansprakelijkheid goed geregeld hebben. Een voorbeeld hiervan is de declaration of conformity (CE) in de handleiding. Maar ook certificeringen die aangeven dat de relevante testen van EMC en EMI uitgevoerd zijn.
 
Als de Tesla bij de laadpaal thuis staat is de wifi-ontvangst in de Tesla erg zwak. Nu begreep ik dat de wifi-antenne in de rechter buitenspiegel zit. Als de S aan de lader staat, is die spiegel het verst van de AP in huis.

Dus: heeft iemand al een wifi AP of een range extender ingebouwd in de laadpaal? Of is er een extra wifi-antenne aan te leggen bijvoorbeeld naar een plek bij de laadklep?
 
Bovendien houdt de HPWC nog geen rekening met het vermijden van overbelasting van de hoofdautomaat, maar van zodra het loadbalancingprotocol van de HPWC ge-reverse-engineered is, is dat ook opgelost en dan heb je daar ook geen Maxem of andere meer voor nodig. Ik lees elders op het forum dat @widodh daar mee bezig is :)
In een verkennende fase ben ik daar mee bezig. Maar dat gaat nog wel een flinke tijd duren. Zo veel tijd kan/wil ik er nog niet aan besteden.
 
Naar aanleiding van een aantal opmerkingen nog even verduidelijken.
De behuizing van de Fivari-laders is IP 66. Ik kies voor een doorzichtig deksel, om volgende redenen
  • in geval van de Mobile omdat je de display nodig hebt om de settings te wijzigen: max stroom aanpassen, limiet voor laadtijd of laadenergie in te stellen enz... maar ook om de reële stroom en de laadenergie van de sessie en de totale laadenergie te kunnen aflezen.
  • in geval van de SMART omdat ik het boeiend vind te kunnen zien hoe groot stroom in elke geleider is, of de stroom beperkt wordt en in welke mate. Dus om te kunnen volgen hoe het laden gestuurd wordt. De SMART zou dus strikt genomen ook achter een niet doorzichtig geheel kunnen gemonteerd worden.
Een "slot" is mogelijk in de vorm van een zender-ontvanger combinatie waarmee de elektronica geschakeld wordt en pas dan een "levend laadstation" aanwezig is of in de vorm van een fysiek slot met een contactsleuteltje.
Indien de concrete situatie het toelaat, is, voor de niet-mobiel te gebruiken lader, een prima oplossing de componenten in de zekeringenkast bij te voegen en van daaruit met een vaste laadkabel of een kabel naar een vaste socket te vertrekken. Die socket wordt dan wat een laadstation in essentie ook is: en geavanceerd stopcontact in de garage of aan de gevel met wat intelligentie en in staat aan de wagen door te geven wat mag afgenomen worden en wanneer het kan.

Tot slot nog een woordje over de veiligheid: het laadprotocol is op zich al erg veilig: zonder succesvolle hand shake tussen voertuig en laadstation zal het laden niet starten, maar wordt ook de stroom niet vrijgegeven. Dat wil zeggen dat de laadkabel in de wagen moet ingeplugd zijn, het protocol lang beide kanten gevolgd moet worden. Een niet compatibel laadstation kan dus nooit werken.
Daardoor krijg je ook nooit een socket of losse laadkabel die onder spanning staat. Vanaf de contactor is de laadkabel spanningsloos zolang het laden niet start of vanaf het einde van het laden. Verder is er temperatuurbewaking van het laadstation, en de aardlekschakelaar, in het net of in het laadstation, grijpt in geval van "ongewenste" stromen onmiddellijk in.

Ivm CE-markering. Die gebeurt bij mijn weten in alle gevallen op basis van "declaratie" van de producent. Maar mocht iemand mij een testverslag kunnen bezorgen van een laadstation, dan ben ik erg geïnteresseerd om het door te nemen.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Riestad and nico180
Ik ben begonnen dit draadje door te lezen maar met 286 bladzijdes aan informatie probeer ik het zo:
Ik heb thuis 3X25 ampere aansluiting , met 11kw laden(3X16A) is voor mij genoeg.
Hoe kom ik er achter dat ik voldoende reserve heb voor de rest van mijn huishouding?
En is het van invloed dat ik later zonnecellen op het dak wil?

Een verwijzing naar een antwoord is ook welkom.

Met vr gr Rene
 
Ik ben begonnen dit draadje door te lezen maar met 286 bladzijdes aan informatie probeer ik het zo:
Ik heb thuis 3X25 ampere aansluiting , met 11kw laden(3X16A) is voor mij genoeg.
Hoe kom ik er achter dat ik voldoende reserve heb voor de rest van mijn huishouding?
En is het van invloed dat ik later zonnecellen op het dak wil?

Een verwijzing naar een antwoord is ook welkom.

Met vr gr Rene
Noem eens op welke grote gebruikers je tegelijkertijd gaat gebruiken terwijl de auto laadt? Dan kan ik aangeven of je goed zit met 3x16A...
 
@Superendo Je houdt 3 x 9A over, dat is max 6210Watt :) (((3 x (25-16A)) x 230V) dat zijn best wat broodroosters :)
Als je een slimme meter hebt, dan zou je een laadbox met geïntegreerde loadbalancer kunnen kiezen, dan zit je volgens mij altijd wel goed.
Ik heb een ICU EVe Mini gekozen met de optie van loadbalancing via de slimme meter.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Noem eens op welke grote gebruikers je tegelijkertijd gaat gebruiken terwijl de auto laadt? Dan kan ik aangeven of je goed zit met 3x16A...
Benieuwd wat basvk op jouw specificatie van grote gebruikers gaat adviseren, iig als je leest op 3 fasen 11KW inductieplaat hoe vanaf de meterkast - Modding, Mechanica & Elektronica - GoT krijg je al een aardige indruk dat gelijktijdigheid van grote gebruikers veel uitmaakt. Wij hebben ook 3x25A, ook een 3x230V-16A dus max 11kW laadpunt (eigen groep met automaat) , en verder alle andere grootverbruikers ( wasm., droger etc ) op aparte 16A groepen.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Lees dit draadje nu ook al enige tijd en zoek iemand die zonnepanelen zakelijk op zijn prive woning heeft liggen om zo de laadpaal te voeden. Graag zou ik willen weten of dat mag en of je dan ook KIA kunt aanvragen. Voor de laadpaal weet ik dat je MIA, VAMIL en zelfs KIA kunt aanvragen vermits je boven de €2.500,- qua investering uitkomt. Iemand een voorbeeld bij de hand of hier ervaring mee?
 
Noem eens op welke grote gebruikers je tegelijkertijd gaat gebruiken terwijl de auto laadt? Dan kan ik aangeven of je goed zit met 3x16A...

Benieuwd wat basvk op jouw specificatie van grote gebruikers gaat adviseren, iig als je leest op 3 fasen 11KW inductieplaat hoe vanaf de meterkast - Modding, Mechanica & Elektronica - GoT krijg je al een aardige indruk dat gelijktijdigheid van grote gebruikers veel uitmaakt. Wij hebben ook 3x25A, ook een 3x230V-16A dus max 11kW laadpunt (eigen groep met automaat) , en verder alle andere grootverbruikers ( wasm., droger etc ) op aparte 16A groepen.

grootgebruikers: inductie kookplaat, was droger, vaatwasser wasmachine, Combimagnetron-oven.
Inductie en vaatwasser aparte groep, droger wasmachine aparte groep, de rest weet ik zo niet.

De Tesla wall connector is 530 euro, de UMC krijg ik bij de MS.
Mijn idee was eerst maar eens op krachtstroom met de umc laden, als dit te veel rompslomp geeft dan eventueel de wall connector.
En als het niet anders kan dan ipv 3X25A laten verzwaren naar bv 3X35A.

Maar ik ben een leek op elektriciteit van daar mijn vraag.

Rene
 
grootgebruikers: inductie kookplaat, was droger, vaatwasser wasmachine, Combimagnetron-oven.
Inductie en vaatwasser aparte groep, droger wasmachine aparte groep, de rest weet ik zo niet.

De Tesla wall connector is 530 euro, de UMC krijg ik bij de MS.
Mijn idee was eerst maar eens op krachtstroom met de umc laden, als dit te veel rompslomp geeft dan eventueel de wall connector.
En als het niet anders kan dan ipv 3X25A laten verzwaren naar bv 3X35A.

Maar ik ben een leek op elektriciteit van daar mijn vraag.

Rene
Met een Maxem achtige oplossing kun je alles wel op de 3x25A houden denk ik. Dit apparaat regelt de HPWC automatisch terug als je de zware gebruikers in huis inschakelt. Tussen die 25A en 35A zit aardig verschil in 'vastrecht' kosten per maand.