Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Naar aanleiding van een aantal opmerkingen nog even verduidelijken.
De behuizing van de Fivari-laders is IP 66. Ik kies voor een doorzichtig deksel, om volgende redenen
  • in geval van de Mobile omdat je de display nodig hebt om de settings te wijzigen: max stroom aanpassen, limiet voor laadtijd of laadenergie in te stellen enz... maar ook om de reële stroom en de laadenergie van de sessie en de totale laadenergie te kunnen aflezen.
  • in geval van de SMART omdat ik het boeiend vind te kunnen zien hoe groot stroom in elke geleider is, of de stroom beperkt wordt en in welke mate. Dus om te kunnen volgen hoe het laden gestuurd wordt. De SMART zou dus strikt genomen ook achter een niet doorzichtig geheel kunnen gemonteerd worden.
Een "slot" is mogelijk in de vorm van een zender-ontvanger combinatie waarmee de elektronica geschakeld wordt en pas dan een "levend laadstation" aanwezig is of in de vorm van een fysiek slot met een contactsleuteltje.
Indien de concrete situatie het toelaat, is, voor de niet-mobiel te gebruiken lader, een prima oplossing de componenten in de zekeringenkast bij te voegen en van daaruit met een vaste laadkabel of een kabel naar een vaste socket te vertrekken. Die socket wordt dan wat een laadstation in essentie ook is: en geavanceerd stopcontact in de garage of aan de gevel met wat intelligentie en in staat aan de wagen door te geven wat mag afgenomen worden en wanneer het kan.

Tot slot nog een woordje over de veiligheid: het laadprotocol is op zich al erg veilig: zonder succesvolle hand shake tussen voertuig en laadstation zal het laden niet starten, maar wordt ook de stroom niet vrijgegeven. Dat wil zeggen dat de laadkabel in de wagen moet ingeplugd zijn, het protocol lang beide kanten gevolgd moet worden. Een niet compatibel laadstation kan dus nooit werken.
Daardoor krijg je ook nooit een socket of losse laadkabel die onder spanning staat. Vanaf de contactor is de laadkabel spanningsloos zolang het laden niet start of vanaf het einde van het laden. Verder is er temperatuurbewaking van het laadstation, en de aardlekschakelaar, in het net of in het laadstation, grijpt in geval van "ongewenste" stromen onmiddellijk in.

Ivm CE-markering. Die gebeurt bij mijn weten in alle gevallen op basis van "declaratie" van de producent. Maar mocht iemand mij een testverslag kunnen bezorgen van een laadstation, dan ben ik erg geïnteresseerd om het door te nemen.
In dit geval ben jij toch de producent, of ik moet zeggen je brengt het in het Europese handelsverkeer? Voor zover ik weer moet je dan zorgen voor de CE en andere relevante zaken...
 
@Superendo Je houdt 3 x 9A over, dat is max 6210Watt :) (((3 x (25-16A)) x 230V) dat zijn best wat broodroosters :)
Als je een slimme meter hebt, dan zou je een laadbox met geïntegreerde loadbalancer kunnen kiezen, dan zit je volgens mij altijd wel goed.
Ik heb een ICU EVe Mini gekozen met de optie van loadbalancing via de slimme meter.

Met een Maxem achtige oplossing kun je alles wel op de 3x25A houden denk ik. Dit apparaat regelt de HPWC automatisch terug als je de zware gebruikers in huis inschakelt. Tussen die 25A en 35A zit aardig verschil in 'vastrecht' kosten per maand.

Maxem werkt samen met de icu Eve Mini en Tesla wall connector lees ik.
Of begrijp ik het verkeerd en heeft de ICU Eve Mini een geintegreerde loadbalancing?
Qua kosten zijn zij dan vergelijkbaar.
Wat doet je kiezen voor de ICU Eve Mini in plaats vd Tesla wall connector met Maxem?
 
Met een Maxem achtige oplossing kun je alles wel op de 3x25A houden denk ik. Dit apparaat regelt de HPWC automatisch terug als je de zware gebruikers in huis inschakelt. Tussen die 25A en 35A zit aardig verschil in 'vastrecht' kosten per maand.
Lijkt me een goed advies ( kheb weliswaar nog geen Tesla..maar een Leaf heeft ook zo zijn laad eigenaardigheden ) ! Is dit de kabel waar het over gaat Mobile Charging Cable Options ? Dan kun je volgens mij op je 3x230V-16 zo deze optie uit de link gebruiken ...16A red three-phase commando... dus 11kW. Een echte Tesla MS rijder kan dit zo vdertellen lijkt me...
Mennekes.jpg
 
grootgebruikers: inductie kookplaat, was droger, vaatwasser wasmachine, Combimagnetron-oven.
Inductie en vaatwasser aparte groep, droger wasmachine aparte groep, de rest weet ik zo niet.

De Tesla wall connector is 530 euro, de UMC krijg ik bij de MS.
Mijn idee was eerst maar eens op krachtstroom met de umc laden, als dit te veel rompslomp geeft dan eventueel de wall connector.
En als het niet anders kan dan ipv 3X25A laten verzwaren naar bv 3X35A.

Maar ik ben een leek op elektriciteit van daar mijn vraag.

Rene
Ben toevallig met dezelfde situatie bezig. Als je een inductiekookplaat hebt...ga je het zonder bewaking van je het niet redden. Een inductiekookplaat zit meestal op 2 groepen van 16A. Ik ga er vanuit dat deze over 2 fase verdeeld zitten. Als je auto dan 16A per fase aan het laden is en je gaat lekker koken...zit je je op 32A. Dat is al een stuk meer dan de 25A die je hebt zitten. De zekering houdt het vast wel even maar wil je het risico lopen? Ik wil met een EVSE gaan werken. Ik heb een domme laadpaal die ik wil gaan ombouwen
 
Last edited:
Ben toevallig met dezelfde siituatie bezig. Als je een inductiekookplaat hebt...ga je het zonder bewaking van je net het niet redden. Een inductiekookplaat zit meestal op 2 groepen van 16A. Ik ga er vanuit dat deze over 2 fase verdeeld zitten. Als je auto dan 16A per fase aan het laden is en je gaat lekker koken...zit je je op 32A. Dat is al een stuk meer dan de 25A die je hebt zitten. De zekering houdt het vast wel even maar wil je het risico lopen? Ik wil met een EVSE gaan werken. Ik heb een domme laadpaal die ik wil gaan ombouwen
Duidelijk en goede tip. Maar wij hebben (gelukkig) dus wel een één aparte (voormalige) kookgroep van 3x230V-16a ( gezekerd via één automaat ) nu in gebruik genomen voor EV laden tot max 11kW.
 
3x25A, 11 kW laden en elektrisch koken vergen opletten, laden uitstellen tot na het koken. Wachten met de vaat tot na het laden of permanent een lager laadvermogen instellen.
Als dat geen praktische optie is, heb je door een slimme lader geen zwaardere aansluiting nodig. De meerprijs van enkele honderden euro's is dan op 1 jaar tijd al terugverdiend.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Ik denk dat jullie het allemaal een beetje te moeilijk maken.
De meesten onder ons hebben voldoende aan 's nachts opladen van de auto, dus je stelt je auto in dat ie om 22u30 begint te laden, zo zal hij in de meeste gevallen klaar zijn tegen 07u00 's morgens. Ik kan me moeilijk voorstellen dat jullie tijdens de nacht dan bezig zijn met inductiekookplaten en frituurpannen en dergelijke...? Zelfs al start je de wasmachine op het kookprogramma op om 21u 's avonds dan is de verwarmingscyclus na een uurtje al voorbij en is het verbruik van je machine te minimaliseren... .
Als jullie op 3 x 400V opladen aan bv 10 Amps. zal dat al een aanvaardbare oplaadsnelheid geven, bvb 30 km/h, als hij zo 10u laadt heb je al 300km geladen... .
 
Ik denk dat jullie het allemaal een beetje te moeilijk maken.
De meesten onder ons hebben voldoende aan 's nachts opladen van de auto, dus je stelt je auto in dat ie om 22u30 begint te laden, zo zal hij in de meeste gevallen klaar zijn tegen 07u00 's morgens. Ik kan me moeilijk voorstellen dat jullie tijdens de nacht dan bezig zijn met inductiekookplaten en frituurpannen en dergelijke...? Zelfs al start je de wasmachine op het kookprogramma op om 21u 's avonds dan is de verwarmingscyclus na een uurtje al voorbij en is het verbruik van je machine te minimaliseren... .
Als jullie op 3 x 400V opladen aan bv 10 Amps. zal dat al een aanvaardbare oplaadsnelheid geven, bvb 30 km/h, als hij zo 10u laadt heb je al 300km geladen... .
Klopt, ik heb het de 1e 2 jaar met een krachtstroomaansluiting en UMC gedaan, dus 11kW.

Echter met 3 terras heaters, 2x inbouwboiler, Qooker, oven, magnetron, vaatwasser, droger, wasmachine frituurpan etc. en 3 pubers ben ik blij dat er een Maxem bestaat. Helemaal nu ik een X heb die met 3 x 24A kan laden en ook nog een Fiatje die met 1 x 30A kan kaden:eek:.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Prima antwoorden van iedereen hier, kan er eigenlijk niks anders dan mijn eigen mening aan toe voegen:
grootgebruikers: inductie kookplaat, was droger, vaatwasser wasmachine, Combimagnetron-oven.
Inductie en vaatwasser aparte groep, droger wasmachine aparte groep, de rest weet ik zo niet.
Die inductiekookplaat is de grote verbruiker hier idd, de rest is niet zo spannend en zal mits ze een beetje goed verdeeld zijn over de 3 fasen het laden niet zo gauw in de weg zitten. Dus zonder smart charging optie moet je zorgen dat je tijdens het koken niet laadt.
De Tesla wall connector is 530 euro, de UMC krijg ik bij de MS.
Mijn idee was eerst maar eens op krachtstroom met de umc laden, als dit te veel rompslomp geeft dan eventueel de wall connector.
En als het niet anders kan dan ipv 3X25A laten verzwaren naar bv 3X35A.

Maar ik ben een leek op elektriciteit van daar mijn vraag.

Rene
Dat lijkt me een prima idee. Laat een 3fase stopcontact aanleggen en gebruik gewoon de UMC een tijdje (laat de UMC gewoon in het 3fase stopcontact zitten, zorg er wel voor dat het buiten bereik van kinderen en regen zit). Stel de auto in op laden buiten de tijd dat er gekookt wordt, en stel de stroom in de auto wat lager in (bijv. 12A of zo).
Staat je auto in weer en wind of krijg je het niet kindveilig weggewerkt, ga dan meteen voor de Tesla wall connector.
Zo niet, dan kun je nog even de tijd nemen om het rustig uit te dokteren.
Merk je dat je elke dag veel thuis laadt, dan kun je beter een goede laadpaal (zoals de Tesla wall connector) neerzetten, de UMC is eigenlijk niet voor weer en wind jaarrond gebruik ontworpen.

Merk je dat je toch soms wel sneller wilt laden, of komt er een 2e EV of een warmtepomp, ja dan is een smart charge oplossing zoals de Maxem, EV smart box of Fivari smart prima. Let wel op compatibiliteit met je laadpaal. Verzwaren naar 3x35A is zonde van het geld.

Lees dit draadje nu ook al enige tijd en zoek iemand die zonnepanelen zakelijk op zijn prive woning heeft liggen om zo de laadpaal te voeden. Graag zou ik willen weten of dat mag en of je dan ook KIA kunt aanvragen. Voor de laadpaal weet ik dat je MIA, VAMIL en zelfs KIA kunt aanvragen vermits je boven de €2.500,- qua investering uitkomt. Iemand een voorbeeld bij de hand of hier ervaring mee?
Ja dat mag, mits je minimaal 10% van de opgewekte stroom zakelijk verbruikt, en mits de zonnepanelen niet vast verbonden zijn met de woning (dus geen in-dak systeem ipv dakpannen).
Op de zonnepanelen + installatie kun je EIA 55% en KIA 28% aftrekken.
Je zult 2 meterstanden bij moeten houden, voor de geleverde zonnestroom en voor de door de auto verbruikte stroom, zodat je kunt aantonen dat je meer dan 10% zakelijk gebruikt.
Zie o.a. Home | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | RVO.nl voor de subsidieregelingen. Niet vergeten binnen 3 maanden na bestelling de melding te doen!
 
Lijkt me een goed advies ( kheb weliswaar nog geen Tesla..maar een Leaf heeft ook zo zijn laad eigenaardigheden ) ! Is dit de kabel waar het over gaat Mobile Charging Cable Options ? Dan kun je volgens mij op je 3x230V-16 zo deze optie uit de link gebruiken ...16A red three-phase commando... dus 11kW. Een echte Tesla MS rijder kan dit zo vdertellen lijkt me...
View attachment 255718
De blauwe kabel op de foto is een 1fase 10A 230V oftewel 2,3kW. Niet interessant voor een Tesla (behalve dan als noodoplossing zoals Tesla die een tijdje in de UK heeft geleverd).
De door Tesla bijgeleverde UMC levert maximaal 11kW inderdaad.
 
Ik ben begonnen dit draadje door te lezen maar met 286 bladzijdes aan informatie probeer ik het zo:
Ik heb thuis 3X25 ampere aansluiting , met 11kw laden(3X16A) is voor mij genoeg.
Hoe kom ik er achter dat ik voldoende reserve heb voor de rest van mijn huishouding?
En is het van invloed dat ik later zonnecellen op het dak wil?

Een verwijzing naar een antwoord is ook welkom.

Met vr gr Rene
Ik heb voor de simpele oplossing gekozen: tussenmeter, kabeltje naar buiten, rood stopcontact en het laden starten na 23 uur. Ik heb wel eens gehad dat een van de fasen van de lader eruit klapte, maar dan laadt de Tesla vrolijk door op 2 x 16A.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik heb voor de simpele oplossing gekozen: tussenmeter, kabeltje naar buiten, rood stopcontact en het laden starten na 23 uur. Ik heb wel eens gehad dat een van de fasen van de lader eruit klapte, maar dan laadt de Tesla vrolijk door op 2 x 16A.


Het rode stopkontakt kan bij mij met de UMC binnen gezet worden. Dan heb ik de keuze om of buiten of in de garage( nu opslagplaats fietsen , stookhout en rommel..... , dus dat moet dan worden opgeruimd...).
Het enige wat aan de weersinvloeden wordt blootgesteld is dan de Tesla en laatkabel/ aansluiting.

Zou geen probleem horen te zijn.

Ik denk dat als er 1 fase uitklapt deze eenvoudig te resetten is. Klopt dat?

René.
 
Mooi die patstelling tussen 2 stromen gebruikers hier, de minimalisten vs. maximalisten. Beide hebben gelijk:
Tuurlijk is voor 99% van de gebruikers 11kW of minder genoeg en kan dat met n dik stopcontact.
Maar.... als je al een overdadige auto met tig gadhets koopt, waarom dan niet n vette lader met minstens zoveel gadgets....Heb je meteen de veiligheid van altijd genoeg laden zonder dat de stoppen klappen te pakken.

Ik hoor toch tot de 2e groep merk ik
 
  • Like
Reactions: Superendo
Thuis 3x32A zonder neuter.
Ik ben begonnen met een Keba P20, vast ingesteld met behulp van dipswitches op 26A, met alle gevolgen van dien: regelmatig de hoofdzekering terug moeten opzetten, en alle wekkers en digitale klokjes
Vervolgens een Fivari-Mobile. Al wat handiger want overdag met de zonnepanelen erbij op 30A, 's avonds voorzichtig op 20A en niet wassen en drogen tegelijkertijd en 's nachts opnieuw hoger. De eenvoudig aan te passen maximale stroom, laat zoiets gemakkelijk toe.
Nu de Fivari-SMART: ingesteld op 30A met consigne de totale stroom te beperken tot 32A. Geen ommezien meer naar: laadt altijd maximaal beschikbaar vermogen zonder dat de zekeringen eruit vliegen.
 
Mooi die patstelling tussen 2 stromen gebruikers hier, de minimalisten vs. maximalisten. Beide hebben gelijk:
Tuurlijk is voor 99% van de gebruikers 11kW of minder genoeg en kan dat met n dik stopcontact.
Maar.... als je al een overdadige auto met tig gadhets koopt, waarom dan niet n vette lader met minstens zoveel gadgets....Heb je meteen de veiligheid van altijd genoeg laden zonder dat de stoppen klappen te pakken.
Ik hoor toch tot de 2e groep merk ik

Een 22 kW lader, mits je S is voorzien van een dubbele lader, is vooral in de winter heel prettig. Het laden met 22 kW, in tegenstelling tot 11 kW, warmt de accu echt op. Doe je dit bijv. een uur voor vertrek dan is de accu lekker warm en zal veel eerder en meer 'regen' genereren. De bekende gele stippellijn is veel eerder weg.
Wel rekening houden met je maximale aansluitcapaciteit. 22 kW is wel 3 x 32 A en dat hebben de meeste rijders niet.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Een 22 kW lader, mits je S is voorzien van een dubbele lader, is vooral in de winter heel prettig. Het laden met 22 kW, in tegenstelling tot 11 kW, warmt de accu echt op. Doe je dit bijv. een uur voor vertrek dan is de accu lekker warm en zal veel eerder en meer 'regen' genereren. De bekende gele stippellijn is veel eerder weg.
Wel rekening houden met je maximale aansluitcapaciteit. 22 kW is wel 3 x 32 A en dat hebben de meeste rijders niet.
En de Tesla's van tegenwoordig ook niet... Die kunnen maximaal met 16,5kW laden...;)
 
  • Like
Reactions: Superendo
Het rode stopkontakt kan bij mij met de UMC binnen gezet worden. Dan heb ik de keuze om of buiten of in de garage( nu opslagplaats fietsen , stookhout en rommel..... , dus dat moet dan worden opgeruimd...).
Het enige wat aan de weersinvloeden wordt blootgesteld is dan de Tesla en laatkabel/ aansluiting.

Zou geen probleem horen te zijn.

Ik denk dat als er 1 fase uitklapt deze eenvoudig te resetten is. Klopt dat?

René.
Gewoon schakelaar van die stop weer omhoog zetten is bij mij voldoende. En het klopt, ik hou van minimalisme.
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Gewoon schakelaar van die stop weer omhoog zetten is bij mij voldoende.
Dat zou je in Vlaanderen niet lukken; de hoofdautomaat is een 3P (3x230) of 4P (3x400+N) dus als één fase overbelast wordt vliegen ze er allemaal uit en zit je dus volledig in het donker.
Vraagje: is het wel zo verstandig om toe te laten dat elke fase apart onderbroken kan worden aan de meterkast? Driefasige verbruikers zoals een elektromotor kunnen dan bij uitval van 1 fase toch enkelfasige verbruikers die op de uitgevallen fase zitten (en nog met de nul verbonden zijn) gaan voeden?
 
Maxem werkt samen met de icu Eve Mini en Tesla wall connector lees ik.
Of begrijp ik het verkeerd en heeft de ICU Eve Mini een geintegreerde loadbalancing?
Qua kosten zijn zij dan vergelijkbaar.
Wat doet je kiezen voor de ICU Eve Mini in plaats vd Tesla wall connector met Maxem?
De Maxem kan samen met ICU. Maar een ICU EVe Mini kan je laten uitrusten met een bedrade verbinding met de slimme meter, zodat die met elkaar kunnen “praten” en er loadbalancing plaatsvindt. De Maxem is een kast die aan de meterkast wordt gehangen, maar sinds dit jaar alleen met een abonnement werkt.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Dat zou je in Vlaanderen niet lukken; de hoofdautomaat is een 3P (3x230) of 4P (3x400+N) dus als één fase overbelast wordt vliegen ze er allemaal uit en zit je dus volledig in het donker.
Vraagje: is het wel zo verstandig om toe te laten dat elke fase apart onderbroken kan worden aan de meterkast? Driefasige verbruikers zoals een elektromotor kunnen dan bij uitval van 1 fase toch enkelfasige verbruikers die op de uitgevallen fase zitten (en nog met de nul verbonden zijn) gaan voeden?
Dit gaat over de stoppen van de Tesla voeding. Die kunnen klappen bij overbelasting.