Naar aanleiding van een aantal opmerkingen nog even verduidelijken.
De behuizing van de Fivari-laders is IP 66. Ik kies voor een doorzichtig deksel, om volgende redenen
- in geval van de Mobile omdat je de display nodig hebt om de settings te wijzigen: max stroom aanpassen, limiet voor laadtijd of laadenergie in te stellen enz... maar ook om de reële stroom en de laadenergie van de sessie en de totale laadenergie te kunnen aflezen.
- in geval van de SMART omdat ik het boeiend vind te kunnen zien hoe groot stroom in elke geleider is, of de stroom beperkt wordt en in welke mate. Dus om te kunnen volgen hoe het laden gestuurd wordt. De SMART zou dus strikt genomen ook achter een niet doorzichtig geheel kunnen gemonteerd worden.
Een "slot" is mogelijk in de vorm van een zender-ontvanger combinatie waarmee de elektronica geschakeld wordt en pas dan een "levend laadstation" aanwezig is of in de vorm van een fysiek slot met een contactsleuteltje.
Indien de concrete situatie het toelaat, is, voor de niet-mobiel te gebruiken lader, een prima oplossing de componenten in de zekeringenkast bij te voegen en van daaruit met een vaste laadkabel of een kabel naar een vaste socket te vertrekken. Die socket wordt dan wat een laadstation in essentie ook is: en geavanceerd stopcontact in de garage of aan de gevel met wat intelligentie en in staat aan de wagen door te geven wat mag afgenomen worden en wanneer het kan.
Tot slot nog een woordje over de veiligheid: het laadprotocol is op zich al erg veilig: zonder succesvolle hand shake tussen voertuig en laadstation zal het laden niet starten, maar wordt ook de stroom niet vrijgegeven. Dat wil zeggen dat de laadkabel in de wagen moet ingeplugd zijn, het protocol lang beide kanten gevolgd moet worden. Een niet compatibel laadstation kan dus nooit werken.
Daardoor krijg je ook nooit een socket of losse laadkabel die onder spanning staat. Vanaf de contactor is de laadkabel spanningsloos zolang het laden niet start of vanaf het einde van het laden. Verder is er temperatuurbewaking van het laadstation, en de aardlekschakelaar, in het net of in het laadstation, grijpt in geval van "ongewenste" stromen onmiddellijk in.
Ivm CE-markering. Die gebeurt bij mijn weten in alle gevallen op basis van "declaratie" van de producent. Maar mocht iemand mij een testverslag kunnen bezorgen van een laadstation, dan ben ik erg geïnteresseerd om het door te nemen.