You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Interessant!Die komen er meer: http://koopman.nu/files/dclader.pdf
Interessant!Die komen er meer: http://koopman.nu/files/dclader.pdf
Interessant!
DC laden kan je namelijk veel mooier sturen dan AC laden. Die laders zullen zeker niet goedkoop zijn, maar wel gaaf.
Webasto laders: Ons aanbod
Deze al gezien?
In 2018 komt hun Life, een 22kW CCS DC lader voor thuis.
Als Tesla dan ook CCS gaat doen op 3/S/X is dat handig. Zal wel niet goedkoop zijn, maar wel gaaf. Elke CCS EV kan je dan thuis lekker snel laden.
Ik kreeg toevallig gisteren een folder van die Webasto's.
Maar ik zie toch het voordeel nog niet zo ?
Iets hogere efficiency, maar de prijs zal er zeker niet om liegen.
En je bent meteen beperkt tot wagens met een CCS aansluiting, alle auto's met een AC stekker kan je niet meer laden.
Het voordeel tov. AC-laden bij een Tesla ontgaat me.
Er lijkt me wel een voordeel dat in de toekomst ook andere auto's met kleine DC-laders aan boord toch "vlot" 22kW kunnen laden.
Dat is inderdaad een groot voordeel dat we momenteel niet hebben. Daar had ik nog niet aangedacht.AC kan vanaf 6A t/m 80A laden waar je per A kan sturen. Je kan achter niet per fase balanceren.
Met DC laden kan je wel veel beter sturen
Het is natuurlijk mooier als auto's geen gelijkrichters meer hoeven bevatten en onnodig rondslepen.
Inderdaad, dat is wat ik begreep waarom de Ampera-e/Bolt een 1-fase lader heeft.Het is natuurlijk mooier als auto's geen gelijkrichters meer hoeven bevatten en onnodig rondslepen.
Thuislader voor werknemers, wie heeft daar ervaring mee?
Ik dacht zelf dat het redelijk zou zijn om het laadstation te betalen en voor min of meer onbepaalde tijd ter beschikking te stellen. Het stroomverbruik te meten vanaf een tussenmetertje op declaratiebasis te vergoeden.
- Wie betaalt het laadstation en de installatie
- hoe vergoed je het stroomverbruik
Uiteraard gaat die DC lader al snel 3000 kosten, dat is mijn vermoeden. Van 5.000 sta ik zelfs niet raar te kijken.Komt toch bij dat een DC-lader een complex stukje vermogenelektronica is. In grote getale zakken de prijzen ongetwijfeld, maar toch.
Een 22 kW DC-lader zal toch gauw een veelvoud kosten van een 22 kW AC laadstation.
Een EV heeft best ook een on board lader, zodat de totale kost lader in de auto en DC lader thuis hoger zal liggen dan voor de combinatie met een AC-lader thuis.
Anderzijds, als ik zie wat de boost converter annex power supply kost waarmee ik onze elektrische scooters oplaad, prijzen zijn zeer redelijk voor een 600W oplossing.
3000 euro? Dan hebben er al velen aan verdiend voordat die prijs bereikt is. Die DC laders zitten nu (soms per twee) onder de achterbank van je Tesla geschroefd...Uiteraard gaat die DC lader al snel 3000 kosten, dat is mijn vermoeden. Van 5.000 sta ik zelfs niet raar te kijken.
Maar zo kan je wel elke CCS EV met 22kW thuis laden. Nogmaals, ik vermoed dat S/X/3 dit ook zullen krijgen in 2018.
Een auto kan zo een 11kW AC lader hebben en kan op bepaalde plekken dan met 22kW laden dmv DC of op 50kW als het nodig is.
Voor thuis is een DC lader handig omdat je gewoon altijd snel kan laden, maar ook omdart DC dus veel mooier gestuurd kan worden en zelfs met bijv maar 1A kan laden mocht het nodig zijn.
Thuislader voor werknemers, wie heeft daar ervaring mee?
Ik dacht zelf dat het redelijk zou zijn om het laadstation te betalen en voor min of meer onbepaalde tijd ter beschikking te stellen. Het stroomverbruik te meten vanaf een tussenmetertje op declaratiebasis te vergoeden.
- Wie betaalt het laadstation en de installatie
- hoe vergoed je het stroomverbruik
Derden mogen daar dan niet laden. Nooit. Daar zou ik als werkgever heel streng in zijn want het zet de deur open voor fraude. Je wil ook niet hebben dat je medewerkers de auto van de buurman even voltanken met de zakelijke tankkaart, toch? En zéker niet dat als dat dan toch occasioneel gebeurt dat ze daar dan cashvergoedingen voor zouden innen namens het bedrijf. Je zou als werkgever die laadpaal zo moeten kunnen programmeren dat ie wel open is maar enkel op de rekening van de zaak gaat laden als ie het juiste voertuig ziet. Intelligentie in de stekker of zo. Als dat dan universeel gemaakt wordt scheelt het meteen een hoop gedoe met pasjes.Het enige wat er zonder back-Office mis kan gaan, hoe verreken je de kW die geladen zijn door de buurman en vrienden. (een back-Office is dan ook niet waterdicht).