Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe verloopt eigenlijk de communicatie bij DC laden ?
Met andere woorden: zou er voor deze laders een DC only plug mogelijk zijn, alleen het onderste gedeelte van de CCS plug, of zit je vanwege de CP/PP pins vast aan een lompe CCS stekker ?
Niet dat ik het onderste gedeelte als stekker ooit los heb gezien maar ik dacht eraan na de afbeelding van de 8-pins chargeport op de Tesla Semi wat duidelijk alleen DC is.
DC mist enkel de AC pinnen, maar de CP/PP is aanwezig want daar gaan de controls idd nog overheen.

Je houdt dus de wat grotere stekker (die ik zelf geen probleem vind).
 
Wie kan mij het volgende verklaren?

Gisteren reed ik op en neer naar Alkmaar, bij thuiskomst had ik nog 7% lading over. Ik heb mijn laadkabel aangesloten en dat was het. Toen ik 's avonds op mijn telefoon keek stond er dat hij was begonnen met laden en dat de accu op 0% zat. 7% vampire drain in 8 uur is wel erg gortig. Alsof Graaf Dracula persoonlijk aan mijn laadpennen had lopen zuigen.
Maar toen ik vanochtend in de auto stapte was de missende 7% weer terug, maar nu bovenop mijn charge limit. Rara hoe kan dat?
20171121_091220.jpg
 
bij thuiskomst had ik nog 7% lading over. Ik heb mijn laadkabel aangesloten en dat was het. Toen ik 's avonds op mijn telefoon keek stond er dat hij was begonnen met laden en dat de accu op 0% zat. 7% vampire drain in 8 uur is wel erg gortig. Alsof Graaf Dracula persoonlijk aan mijn laadpennen had lopen zuigen.
Maar toen ik vanochtend in de auto stapte was de missende 7% weer terug, maar nu bovenop mijn charge limit. Rara hoe kan dat?
View attachment 261901

Weet het niet zeker maar vermoed dat het met het afkoelen vd accu te maken heeft dat hij zo snel van 7 naar 0 ging. En vervolgens tijdens het laden werd de accu warmer en wamer, waarschijnlijk calibreerde het bms zich pas nadat het laden al gestopt was, vandaar de doorschieter.
 
Weet het niet zeker maar vermoed dat het met het afkoelen vd accu te maken heeft dat hij zo snel van 7 naar 0 ging. En vervolgens tijdens het laden werd de accu warmer en wamer, waarschijnlijk calibreerde het bms zich pas nadat het laden al gestopt was, vandaar de doorschieter.
Dat afkoelen lijkt me niet erg waarschijnlijk. Het was maandag niet echt koud en ik ben wel vaker met minder dan 10% SoC thuisgekomen en het nog nooit eerder meegemaakt. Als het vaker gebeurt meld ik me weer.
 
Ik heb nu 3*25a thuis die netjes verdeeld gaat worden. Ik wil de Tesla met 3*16a laten laden 's nachts.

Stel ik dan de Tesla in op 16a of op 48a (3*16a)?

Gewoon op 16A zetten op het centrale scherm.
Om alles eens te checken kun je de eerste keer de stroom op de laagste waarde instellen en dan krijg je de laadsnelheid ( km/h ) na enkele seconden te zien, je kan dan stap per stap de stroomsterkte opdrijven en zo je laadsnelheid meevolgen. Mocht bij 16A bvb je zekering uit klappen, schakel je de zekering terug in en zet je de auto op 14A... . De laatst gekozen waarde blijft voor die locatie opgeslagen in de auto en hoef je niet telkens in te stellen of aan te passen.

Xavier
 
Een vraagje ivm de HPWC van tesla
Ik zou de (vrouwelijke) stekker van mijn HPWC type 2 willen inpluggen in wandstopcontact (mannelijk) type 1, vanwaar een vaste
kabel vertrekt van 2 meter naar een (vrouwelijke) type 1 stekker (voor onze leaf)
Mijn vrouw ziet het niet zitten de adapter kabel van 0,5 m te gebruiken zoals @HWS dit doet.
Nu is het mogelijk de stuurpennen van de type 1 te gebruiken als sturing van de HPWC, anders gaat deze zeker niet starten.

(Mijn vrouw ziet het niet zitten een adapter kabel van 0,5 m te gebruiken zoals @HWS dit doet.)
 
Kreeg je hierop reacties of heb jij er ondertussen ervaring mee?
Nope. Geen enkele respons.

Heb inmiddels n ICU Eve Mini hangen via van Leeuwen (ging fijn!) die ik met n EVChargeking kabel ga gebruiken. Hij heeft nog van alles geprobeerd, maar 40+ meter lukte niet smart. Medio 2018 zou r “iets nieuws” komen waardoor grotere afstand wel kan. Ff wachten dus.

De slimme varianten van Wallbox “home sharing” moet r nu zijn. Max Afstand weet ik niet.
 
Afgelopen week het eens anders aangepakt. In plaats full force 3x20a de zeilen bijgezet en op 3x11a geladen vanaf circa 5%. Vanaf 23:00 tot in de ochtend geladen en ondervond geen regen beperking meer. Was die nacht circa 3 graden. Wellicht een overweging...
Als je vrijwel de hele nacht kan of moet laden is dit inderdaad een goed idee.
Maar niet iedereen zal met een geheel lege accu thuiskomen.
Wat in ieder geval wel werkt is een uur voor vertrek met 22 kW laden. Daar wordt de accu voldoende warm van om de gele streepjes te verdrijven.
 
  • Like
Reactions: S-19910
vraag van een simpele geest: als je in de meterkast nog maar 1 module plaats over hebt, kan je dan ook met een enkelfase tussenmeter 1 van de 3-fases meten en deze stand x3 doen om af te rekenen?
Ga jij maar eens uitleggen aan de belastinginspecteur waarom het getal op de foto van de meterstand niet overeenkomt met de opgegeven waarde... Denk dat ie meteen de rest van je financiën zal willen gaan doorlichten...
 
  • Like
Reactions: FVO