Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan een"pig tail" laadkabel kopen van de gewenste lengte en die monteren in de plaats van de originele. Die kan dan eenvoudig door een gaatje in de muur.
Of je kan de kabel doorknippen en daar een stukje 5x6+1×.75 kabel tussen monteren met connectoren met voldoende sectie en waterdicht.
De eerste optie is te verkiezen ook al is ze duurder.
 
Hi,

Gaaf forum....erg veel info te vinden. Ik ben Willem, nieuw hier en verwacht binnenkort mijn Model S. Mijn eerste EV auto, dus ben erg benieuwd....

Nu heb ik een vraag waarbij ik hier nog geen antwoord heb kunnen vinden. Mijn Tesla komt ca 10 meter van mijn huis te staan. Nu kan ik daar de HPWC ophangen, maar ik heb al eerder vandalisme en diefstal gehad op de oprit. Nu zou ik het liefst de oplaadunit binnen hangen en de kabel ná op HPWC verlengen naar de oprit. Dan kan in iedergeval de HPWC niet worden vernield of gestolen. Kan dat? In dit draadje kwam ik iets tegen dat er op lijkt, maar niet geheel juist is wat is zoek:

Type 2 gebruiken als verlengkabel UMC

Ik wil dus niet een verlengkabel gebruiken, maar ik wil de originele kabel verlengen met een extra meter of 10. Kan dat? Zo ja, hoe kan mijn elektricien dat het beste doen? (De HPWC heb ik al thuis en heeft een kabel van 7,5 meter die ik dus graag met ca. 10 meter wil verlengen)
Met een 10m-lange 32A-kabel van EV-chargking en een uurtje sleutelen zou je deze kunnen aanpassen.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Hi,

Gaaf forum....erg veel info te vinden. Ik ben Willem, nieuw hier en verwacht binnenkort mijn Model S. Mijn eerste EV auto, dus ben erg benieuwd....

Nu heb ik een vraag waarbij ik hier nog geen antwoord heb kunnen vinden. Mijn Tesla komt ca 10 meter van mijn huis te staan. Nu kan ik daar de HPWC ophangen, maar ik heb al eerder vandalisme en diefstal gehad op de oprit. Nu zou ik het liefst de oplaadunit binnen hangen en de kabel ná op HPWC verlengen naar de oprit. Dan kan in iedergeval de HPWC niet worden vernield of gestolen. Kan dat? In dit draadje kwam ik iets tegen dat er op lijkt, maar niet geheel juist is wat is zoek:

Type 2 gebruiken als verlengkabel UMC

Ik wil dus niet een verlengkabel gebruiken, maar ik wil de originele kabel verlengen met een extra meter of 10. Kan dat? Zo ja, hoe kan mijn elektricien dat het beste doen? (De HPWC heb ik al thuis en heeft een kabel van 7,5 meter die ik dus graag met ca. 10 meter wil verlengen)
Dan kom je dus een vergelijkbare kabel aan het kopen van ten minste 17,5 meter en deze door de muur heen voeren naar de UMC aansluiten en op het uiteinde de stekker van de ouder kabel er op aan het monteren.
 
Dan kom je dus een vergelijkbare kabel aan het kopen van ten minste 17,5 meter en deze door de muur heen voeren naar de UMC aansluiten en op het uiteinde de stekker van de ouder kabel er op aan het monteren.
Of een grondkabel gebruiken van de HPWC naar de oprit (netjes ingraven in de grond) en bij een oprit een lasdoos monteren en hieraan de originele kabel van de HPWC monteren. Kan er niemand over de kabel struikelen.
 
Dan kom je dus een vergelijkbare kabel aan het kopen van ten minste 17,5 meter en deze door de muur heen voeren naar de UMC aansluiten en op het uiteinde de stekker van de ouder kabel er op aan het monteren.
Dat kan wel eens een probleem worden. Je Pilot (PP) kabel wordt dan érg lang. Dit is normaliter een hele dunne ader en over die lengte kan de weerstand wel eens gaan oplopen waardoor de communicatie tussen de auto en de TWC niet lekker loopt, dat kan problemen bij het laden gaan opleveren.
 
Of een grondkabel gebruiken van de HPWC naar de oprit (netjes ingraven in de grond) en bij een oprit een lasdoos monteren en hieraan de originele kabel van de HPWC monteren. Kan er niemand over de kabel struikelen.
Zo wil ik het inderdaad gaan doen. De HPWC binnen, dan een kabel onder de grond van ca 10 m, en die dan vastmaken aan de originele 7,5m kabel met de handle/stekker die in de auto gaat.

Wat Widoh zegt zou wel eens zo kunnen zijn, uiteindelijk kom ik inderdaad aan een totaal lengte van 17,5meter. De Pilot/communicatie kabel is een dun kabeltje (0,75m2 dik). Zou ik dan niet beter voor de zekerheid een standaard 5G6 (5x6mm2) kabel kunnen gebruiken voor de laadstroom en er een losse 1,5mm2 schakeldraad naast kunnen leggen? Alle kabels liggen stil in de grond en lopen totaan binnen in huis naar de HPWC.
(De pilotwire in een J1772 handle is ook al 1,3mm2 dik las ik).
 
Zo wil ik het inderdaad gaan doen. De HPWC binnen, dan een kabel onder de grond van ca 10 m, en die dan vastmaken aan de originele 7,5m kabel met de handle/stekker die in de auto gaat.

Wat Widoh zegt zou wel eens zo kunnen zijn, uiteindelijk kom ik inderdaad aan een totaal lengte van 17,5meter. De Pilot/communicatie kabel is een dun kabeltje (0,75m2 dik). Zou ik dan niet beter voor de zekerheid een standaard 5G6 (5x6mm2) kabel kunnen gebruiken voor de laadstroom en er een losse 1,5mm2 schakeldraad naast kunnen leggen? Alle kabels liggen stil in de grond en lopen totaan binnen in huis naar de HPWC.
(De pilotwire in een J1772 handle is ook al 1,3mm2 dik las ik).
Let wel op dat je het verlengen ook goed doet. Want een soldeerverbinding levert ook weerstand op.

Heel makkelijk gaat het niet zijn. Als je die PP verlengt, gebruik dan draad met een zo laag mogelijke weerstand. Ik hoop dat het werkt, maar het kan zo maar eens problemen opleveren.

Denk er ook aan dat je de Proximity Pilot moet verlengen naast de Control Pilot. Want die zit denk ik óók in de Type 2 stekker ivm de codering voor de stroom die er mag lopen.
 
Als vandalisme het potentiele probleem is dan zou ik geen kabel zonder kast neerleggen maar een robuuste laadkast waar je zelf je type 2 kabel moet insteken (een kast zonder kabel dus). Zo'n kabel is snel doorgeknipt en meegenomen. En een camera op je oprit.
 
Als vandalisme het potentiele probleem is dan zou ik geen kabel zonder kast neerleggen maar een robuuste laadkast waar je zelf je type 2 kabel moet insteken (een kast zonder kabel dus). Zo'n kabel is snel doorgeknipt en meegenomen. En een camera op je oprit.

Ik zou het zeker op camera willen zien als ze 3x 230V 24A even doorknippen :eek::p
Zelf zou ik het niet zomaar durven....

Ik heb overigens wel een camera op de auto's / oprit gericht staan.
 
Let wel op dat je het verlengen ook goed doet. Want een soldeerverbinding levert ook weerstand op.

Heel makkelijk gaat het niet zijn. Als je die PP verlengt, gebruik dan draad met een zo laag mogelijke weerstand. Ik hoop dat het werkt, maar het kan zo maar eens problemen opleveren.

Denk er ook aan dat je de Proximity Pilot moet verlengen naast de Control Pilot. Want die zit denk ik óók in de Type 2 stekker ivm de codering voor de stroom die er mag lopen.

Goed dat je het zegt. Ik zie bij de Tesla-stekker inderdaad 5 dikke (voor het laden neem ik aan) en 2 dunne (communicatie neem ik aan). Alleen.....waarom zijn de Type 2 verlengkabels (zoals bijvoorbeeld bij EV Chargeking) maar 6-aderig (5 dikke en 1 dunne)? Zou het dan toch gewoon met 6 aders kunnen?
 
Goed dat je het zegt. Ik zie bij de Tesla-stekker inderdaad 5 dikke (voor het laden neem ik aan) en 2 dunne (communicatie neem ik aan). Alleen.....waarom zijn de Type 2 verlengkabels (zoals bijvoorbeeld bij EV Chargeking) maar 6-aderig (5 dikke en 1 dunne)? Zou het dan toch gewoon met 6 aders kunnen?
Waarom niet de volledige hpwc in een veilige sterke kast nabij waar je auto staat, met een slot erop en ook je kabel erin?
Dan kan je met een normale grondkabel tot aan die kast werken zonder alle eventuele problemen. En is ook direct je stekker veilig tegen mogelijke vandalen!
 
  • Like
Reactions: Superendo
Tesla adviseert in handleidingen enz. om de auto zo veel mogelijk aan de lader te laten hangen als hij opgeladen is.
Nu staat mijn auto vaak dagenlang op het erf voor mn huis (ik weet het, het is een speeltje), maar ik laat het laden thuis altijd pas starten na elf uur ‘s avonds i.v.m. Nachttarief. Het grootste deel van de 24 uur staat hij dus wel aan de kabel, maar te wachten tot hij weer mag. Ik denk zelfs dat hij direct na de start van het laden tot de conlusie komt dat hij vol is (80% ingesteld) en dan meteen weer in de wacht gaat.
Is het dan nog wel nuttig om hem aan de kabel te laten hangen?