Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had eerst een Zappi V2 besteld, waar een beveiliging in zit tegen DC lekstromen. Mijn aansluiting geüpgrade naar 3 fasen, en daar ook mijn meterkast op ingericht, met een 3Fasen alamat voor de laadpaal.

Nu werd de Zappi levering steeds weer uitgesteld, en omdat ik de auto (Model 3) al heb en overnight laden op de granny niet meer (altijd)zou passen, deze afgezegd en een Tesla Wall Connector opgehangen.

Geen Type B ALS dus in de meterkast.

Ik snap dat de NEN het vereist, maar, pas sinds 2017 volgens mij en je hoeft oude installatie (toch?) niet aan te passen, dus, hoe gevaarlijk is het nu? De Tesla auto heeft galvanische scheiding AC/DC, vrienden die elektrisch rijden (mochten ze ooit willen laden bij ons) hebben ook allemaal een tesla, dus geen ZOE laders.
 
Even een vraagje. Wij hebben een (leuk) nieuwbouw appartement gekocht, en kennelijk zijn er meer kopers in het complex die een laadpaal in de parkeergarage willen hebben. Nu heeft de bouwbegeleider ons een aanbod gedaan voor het aanleggen van de elektrakabels, dit omdat de kabels in een van de schachten kunnen worden getrokken tijdens de bouw. Achteraf kabels trekken is niet mogelijk. Dan hebben jullie een beetje een beeld van de situatie.
De optie die er is, is elektra kabels en uitbreiding van 1x35A naar 3x25A, dus dat is al een goed begin. Maar nu vind ik het wel handig als de auto middels loadbalancing geladen kan worden. Dit heeft te maken met de “domme” gebruikers zoals een inductiekookplaat, hetelucht oven, wasmachine/-droger etc. Dus de beschikbare 16-17kW kan op piekmomenten incl het laden van de auto weleens krap worden als dat niet erg s wordt afgeregeld. Op mijn vraag of er ook een datakabel tbv loadbalancing getrokken zou worden, wist de bouwbegeleider ons te melden dat er geen datakabel bij wordt geleverd. Aangezien wij nu in ons huidige huis loadbalancing op de slimme meter hebben via een datakabel, leek ons dat de meest pragmatische oplossing. Nu zijn we een beetje aan het kijken wat de alternatieven zijn als er inderdaad geen datakabel van de laadpaal naar de meterkast getrokken gaat worden. Wat zijn zoal de mogelijkheden momenteel, liefst zonder extra abonnement zoals bij Maxem?

Zo..... net een berichtje van de bouwbegeleider gehad. Een UTP kabeltje trekken van de parkeergarage naar onze meterkast kost.... gaat u even goed zitten.... haal diep adem.... €400 incl btw!
Let wel, er hoeft niks spannends te gebeuren, aangezien het nieuwbouw is en alle kabels via de schacht naar de betreffende etages wordt geleid.

Als ik 100mtr UTP Google, ben ik voor onder de €100 klaar voor de allerduurste kabel, €70 voor een standaard CAT6 kabeltje.

Dus even bedenken wat de andere opties dan zijn. Denk dat we voor €400 even gaan uiteten ;)
 
Vraagje.. is er de afgelopen updates iets gewijzigd ivm de Mobile charger? Normaal laad ik thuis (mono fase) aan 11km/u, dit was gisteren 18km/u.
Iets verandert? Denk ik niet. Dit is wat Tesla (al een hele tijd) zegt:

upload_2019-4-8_14-10-41.png


Overigens geloof ik niet dat de getallen die je ziet werkelijk afhankelijk zijn van rijstijl. Ik denk nl. dat die getallen altijd hetzelfde zijn en (m.i. net als het resterende EV bereik dat je in de app en links boven aan het scherm ziet) zijn gebaseerd op WLTP ge/verbruik en niet op je eigen recente ge/verbruik.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: e-bike
Iets verandert? Denk ik niet. Dit is wat Tesla (al een hele tijd) zegt:

View attachment 394897

Overigens geloof ik niet dat de getallen die je ziet werkelijk afhankelijk zijn van rijstijl. Ik denk nl. dat die getallen altijd hetzelfde zijn en (m.i. net als het resterende EV bereik dat je in de app en links boven aan het scherm ziet) zijn gebaseerd op WLTP ge/verbruik en niet op je eigen recente ge/verbruik.
Het staatje klopt zeker niet voor oudere Model S versies met een dubbele lader.
Ik laad elke dag met 22 kW en dan komt er 98 tot 100 km per uur bij.
 
@DutchTM3 De denkfout is de benaming N, L1, L2. Er is geen sprake van N, het is L1, L2 en L3. In een driehoek aangesloten netwerk is geen N aanwezig, vandaar het hele draadje van de Belgische neuter.
Vandaar dat ik eerder al had geschreven:

Dat aparte draadje is er niet voor niets.

Ik denk dat 'het probleem' veroorzaakt wordt doordat de begrippen "fasen van het netwerk" en "ingangen van het laadstation" gemakshalve op één hoop gegooid worden.

;)
 
Zo..... net een berichtje van de bouwbegeleider gehad. Een UTP kabeltje trekken van de parkeergarage naar onze meterkast kost.... gaat u even goed zitten.... haal diep adem.... €400 incl btw!
Let wel, er hoeft niks spannends te gebeuren, aangezien het nieuwbouw is en alle kabels via de schacht naar de betreffende etages wordt geleid.

Als ik 100mtr UTP Google, ben ik voor onder de €100 klaar voor de allerduurste kabel, €70 voor een standaard CAT6 kabeltje.

Dus even bedenken wat de andere opties dan zijn. Denk dat we voor €400 even gaan uiteten ;)
Twee mogelijkheden. Of je koopt zelf en trek dat zelf als de bliksem door de schacht voordat deze dicht gaat of je doet het legaal via de bouwer. Euro 400 Incl BTW vind ik in zo'n situatie niet duur, ook al is het maar 30 meter. In de laatste situatie ben je ook verzekerd mocht er ooit iets gebeuren, want het komt ook op de factuur terecht.
 
Last edited:
Het aanleggen van de stroomdraden plus extra groep plus uitbreiden van 1x35A naar 3x25A kost €990. Als het trekken van een utp kabel €400 kost, is dat voor mij een beetje uit verhouding.
 
Het risico bij het datakabeltje is groot. Mocht die niet werken moet ie opnieuw getrokken worden. Bij een stroom kabel is de kans op breuk veel kleiner. Waarschijnlijk komen er 3 fasen bij je meterkast binnen alleen wordt er maar 1 gebruikt. Dus die €990,- is eigenlijk alleen voor de andere meterkast opbouw.
 
Het risico bij het datakabeltje is groot. Mocht die niet werken moet ie opnieuw getrokken worden. Bij een stroom kabel is de kans op breuk veel kleiner. Waarschijnlijk komen er 3 fasen bij je meterkast binnen alleen wordt er maar 1 gebruikt. Dus die €990,- is eigenlijk alleen voor de andere meterkast opbouw.
...en € 200 voor de netbeheerder die de aansluiting omzet van 1x35A naar 3x25A.

Die € 400 is eenvoudige value-based-pricing in plaats van de veronderstelde cost-based-pricing. Wanneer rijkaards met elektrische auto's ook nog UTP bekabeling willen laten aanleggen naar de garage, dan betalen die dergelijke prijzen in de regel zonder morren. Meteen maar twee UTP kabels laten trekken zal niet of nauwelijks duurder zijn en lijkt mij verstandig.
 
Het aanleggen van de stroomdraden plus extra groep plus uitbreiden van 1x35A naar 3x25A kost €990. Als het trekken van een utp kabel €400 kost, is dat voor mij een beetje uit verhouding.
Aanpassen van de stoppenkast (terwijl een oude er nog niet inzit) in nieuwbouw € 990,=? Zo pittig prijsje voor dat meerwerk. En afhankelijk van de netbeheerder kunnen de werkzaamheden van die beheerder tussen de € 200 en € 350 zijn. Dat komt nog bovenop de € 990. Ik heb in het westen voor de totale aanpassing (lees toevoeging) van de stoppenkast betaald € 880,= incl kWu-meter. En voor de aanpassing door de netbeheerder van 1 maal 25 naar 3 maal 25 € 300,=. In het oosten in mijn 2de huis €2700,= maar daar is een hele nieuwe stoppenkast gekomen met 13 stoppen, twee krachtgroepen, kWu-meter plus aansluitingen voor de Wall Connector en de 11 kw kookplaat. Daar bovenop kwam nog €200 voor Liander voor verandering van 1 maal 25 naar 3 maal 25. Tja in het oosten is er minder concurrentie, dus een goede installateur die aangesloten is bij het netwerk van Tesla is goed stevig duur. Maar ik bereken het gewoon door in de verhuur- of verkoopprijs. Dus geen kopzorgen voor mij.
 
Ik heb sinds vandaag een VIN nummer en wil een Wall Charger bestellen, kan bij het afrekenen alleen niet mijn VIN selecteren om deze te koppelen.. Gezien ik de auto volgende week woensdag al kan ophalen zou ik wel graag dit weekend de Wall Charger installeren thuis en hem dus asap bestellen. Is het mogelijk om de charger achteraf nog te koppelen aan de auto?
 
Ik heb sinds vandaag een VIN nummer en wil een Wall Charger bestellen, kan bij het afrekenen alleen niet mijn VIN selecteren om deze te koppelen..Is het mogelijk om de charger achteraf nog te koppelen aan de auto?
Koppelen is (in technische zin) niet nodig en kan ook niet eens. Dat ding werkt altijd welke tesla er ook aan hangt. Bellen om te bestellen helpt je de bestelling er doorheen te krijgen.
 
Ik heb sinds vandaag een VIN nummer en wil een Wall Charger bestellen, kan bij het afrekenen alleen niet mijn VIN selecteren om deze te koppelen.. Gezien ik de auto volgende week woensdag al kan ophalen zou ik wel graag dit weekend de Wall Charger installeren thuis en hem dus asap bestellen. Is het mogelijk om de charger achteraf nog te koppelen aan de auto?
Waarom koop je niet via Marktplaats. Zijn meerdere mensen die een Wall Connector via het vroegere referral programma hebben en er vanaf willen. Goedkoper dan bij Tesla zelf. Een Wall connector hoef je niet aan je VIN te koppelen. Ik heb mijn wallConnectoren (voor beide huizen) al vorig jaar zomer gekocht en geïnstalleerd. Pas anderhalve week geleden kreeg ik de auto. De Wall connector aangezet en meteen aan het laden geslagen. Zorg wel dat de totale amperage van wat in je huis binnenkomt gaat naar 3 maal 25 zodat je met 3 maal 16A 11kW alleen 's avonds kan laden. Zo'n autootje vraagt veel stroom.Betekent wel een aantal aanpassingen aan de stoppenkast. BV een 400 V hoofdschakelaar en een krachtgroep, evt een ALS er tussen, een 4 x 4 mm grondkabel (bv merk Nexans Benelux) van de krachtgroep naar de Wall Connector, waarbij de litze van de grondkabel als aarding moet worden aangesloten.
De verandering naar 3 maal 25 duurt nog het langst. Eerst moet de stoppenkast (gedeeltelijk) worden ingericht voor 3 fasen. Pas dan komt de netbeheerder via een afspraak een paar weekjes later de hoofdstoppen veranderen en een nieuwe slimme meter plaatsen. Nog een leuke tip. Je kan ook nog een KWuurmetertje tussen de krachtgroep en de Wall Connector plaatsen. Dan kan je ook in je stoppenkast zien hoeveel kw je hebt "verstookt". Da's handig als buren en kennissen ook willen laden en ervoor willen betalen. Kost alleen rond de €200 meer.
Nog even extra info. Het beste is thuis alleen 's nachts laden, want als je de wasmachine of de waterkoker of de magnetron erbij aanzet, vliegen de hoofdstoppen eruit, met als gevolg dat je of de installateur moet bellen of de netbeheerder erbij moet halen. Dan heb je een beetje ellende.
 
Last edited:
Waarom koop je niet via Marktplaats. Zijn meerdere mensen die een Wall Connector via het vroegere referral programma hebben en er vanaf willen. Goedkoper dan bij Tesla zelf. Een Wall connector hoef je niet aan je VIN te koppelen. Ik heb mijn wallConnectoren (voor beide huizen) al vorig jaar zomer gekocht en geïnstalleerd. Pas anderhalve week geleden kreeg ik de auto. De Wall connector aangezet en meteen aan het laden geslagen. Zorg wel dat de totale amperage van wat in je huis binnenkomt gaat naar 3 maal 25 zodat je met 3 maal 16A 11kW alleen 's avonds kan laden. Zo'n autootje vraagt veel stroom.Betekent wel een aantal aanpassingen aan de stoppenkast. BV een 400 V hoofdschakelaar en een krachtgroep, evt een ALS er tussen, een 4 x 4 mm grondkabel (bv merk Nexans Benelux) van de krachtgroep naar de Wall Connector, waarbij de litze van de grondkabel als aarding moet worden aangesloten.
De verandering naar 3 maal 25 duurt nog het langst. Eerst moet de stoppenkast (gedeeltelijk) worden ingericht voor 3 fasen. Pas dan komt de netbeheerder via een afspraak een paar weekjes later de hoofdstoppen veranderen en een nieuwe slimme meter plaatsen. Nog een leuke tip. Je kan ook nog een KWuurmetertje tussen de krachtgroep en de Wall Connector plaatsen. Dan kan je ook in je stoppenkast zien hoeveel kw je hebt "verstookt". Da's handig als buren en kennissen ook willen laden en ervoor willen betalen. Kost alleen rond de €200 meer.
Nog even extra info. Het beste is thuis alleen 's nachts laden, want als je de wasmachine of de waterkoker of de magnetron erbij aanzet, vliegen de hoofdstoppen eruit, met als gevolg dat je of de installateur moet bellen of de netbeheerder erbij moet halen. Dan heb je een beetje ellende.

Ik wil hem zakelijk kopen, heb dus een bonnetje nodig, marktplaats is geen optie (mits dit heel veel goedkoper ja, ik ga toch ff kijken Thanks). Aansluiten is geen probleem, gaan we zelf dien en meterkast heeft al 3 fasen. Ik ga inderdaad ook een extra kWh meter er tussen zetten zodat de kosten kunnen worden verrekend met de zaak.

Maar Thanks voor je reactie, ik ga dus gewoon een wallconector bestellen nu.
 
Ik heb sinds vandaag een VIN nummer en wil een Wall Charger bestellen, kan bij het afrekenen alleen niet mijn VIN selecteren om deze te koppelen.. Gezien ik de auto volgende week woensdag al kan ophalen zou ik wel graag dit weekend de Wall Charger installeren thuis en hem dus asap bestellen. Is het mogelijk om de charger achteraf nog te koppelen aan de auto?
Heb ooit gelezen, dat je een wall connector telefonisch kunt bestellen met je reserveringsnummer. Maar ik doe dit uit het hoofd en heb het niet zelf gedaan.