Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
27 april 2011 Europoort - Hull, aangesloten met een campingstekker verloop. Wel bij reservering melden, ze hadden maar een paar aansluitingen.
Hou er rekening mee dat wellicht bij een korte stroomonderbreking het laadproces kan uitschakelen (omschakelen wal naar boordstroom ?) .
Ik heb daarom voor de zekerheid de timer geprogrammeerd na vertrek.


Laden aan boord.JPG
 
Ik heb ook reactie van DFDS gekregen, helaas niet mogelijk en ook zij verwachten niet op korte termijn. Ik zal nog een mailtje sturen dat ze het echt moeten overwegen en dat de concurrent het wel heeft.

Dus tussenstand:
hotels.nl heeft de keuze voor hotels met oplaadpunten toegevoegd
StenaLine heeft 2 oplaadpunten op de boten van HvH - Harwich (bij aanmelden op de terminal melden dat je wil opladen aan boord)
DFDS heeft geen oplaadpunten aan boord van hun schepen
EuroShuttle heeft geen oplaadpunten aan boord van hun treinen

- - - Updated - - -

27 april 2011 Europoort - Hull, aangesloten met een campingstekker verloop. Wel bij reservering melden, ze hadden maar een paar aansluitingen.
Hou er rekening mee dat wellicht bij een korte stroomonderbreking het laadproces kan uitschakelen (omschakelen wal naar boordstroom ?) .
Ik heb daarom voor de zekerheid de timer geprogrammeerd na vertrek.

@Hans, ik vraag me af of de Tesla met een camping verloop kan laden? Widodh, weet jij dit? Dit is dat 1x 220V met 16A, toch?
 
Last edited:
Ik heb ook reactie van DFDS gekregen, helaas niet mogelijk en ook zij verwachten niet op korte termijn. Ik zal nog een mailtje sturen dat ze het echt moeten overwegen en dat de concurrent het wel heeft.
Dan nemen wij gewoon lekker Stenaline! Geen laadpunten? Dan ben je mij als klant kwijt.

Dus tussenstand:
hotels.nl heeft de keuze voor hotels met oplaadpunten toegevoegd
Die had ik gemist, maar dat is super!

@Hans, ik vraag me af of de Tesla met een camping verloop kan laden? Widodh, weet jij dit? Dit is dat 1x 220V met 16A, toch?
Geen enkel probleem. De "Camping" stekker is gewoon een blauwe CEE gemaakt voor 16A. Eigenlijk veel beter en veiliger dan een regulier stopcontact wat die 16A over een langere periode eigenlijk niet aan kan.

Als er gewoon 230V 50 ~ 60Hz uit komt is het geen probleem iig.
 
#314 meldt zich..

Nu ik vandaag ook het leasecontract heb getekend, is het tijd om me dan ook maar hier eens te melden - na eerst een paar weken meegelezen te hebben. Na ruim 20 jaar Volvo (240, V40, V70) - huidige auto V70 P5. En voor de zonnige dagen E-Type S1,5, OTS ´68. Die laatste blijft wel overigens....
De Tesla wordt een P85, blauw met de meeste opties (jammer dat wit leer niet mogelijk was overigens). #314, zou al in Q3 geleverd moeten gaan worden. Iemand enig idee of dat nummer bepalend is voor de levertijd ?
 
Met welke maatschappij was dit?

http://www.poferries.eu ?

- - - Updated - - -


Inderdaad P&O Ferries. Zeer belangrijk om overal aan te geven dat je aan boord wilt laden, je moet op het juiste dek terechtkomen.
Schijnt dat niet ieder dek aansluitingen heeft.

IK had 2 verloopsnoertjes gemaakt voor de UK: 1 van Schuko vrouwtje naar campingplug en 1 van Schuko vrouwtje naar UK plug.
Hou rekening met randaarde. Met de Leaf kon ik niet laden zonder randaarde.

Bij de openbare laadpunten kom je van alles en nog wat tegen (pasje bij de kassa in de Supermarkt halen, niet op het net aangesloten CHAdeMO laders) , het was in 2011 nogal een rommeltje.

Reden dat diverse maatschappijen geen laadfaciliteiten aan boord hebben is een brand met een EV eind 2010 in een schip en het ontbreken van voorschriften/richtlijnen (verzekering).
Converted Nissan EV cause of fire onboard

- - - Updated - - -

Dan nemen wij gewoon lekker Stenaline! Geen laadpunten? Dan ben je mij als klant kwijt.

Die had ik gemist, maar dat is super!

Geen enkel probleem. De "Camping" stekker is gewoon een blauwe CEE gemaakt voor 16A. Eigenlijk veel beter en veiliger dan een regulier stopcontact wat die 16A over een langere periode eigenlijk niet aan kan.

Als er gewoon 230V 50 ~ 60Hz uit komt is het geen probleem iig.


In de UK zijn de elektriciteitsvoorzieningen in huizen, hotels, schuren etc. vaak niet van hele goede kwaliteit, zoals wij dat in NL gewend zijn.
Daarom liever met niet meer dan 10A laden op een vrije groep.

- - - Updated - - -

Nissan Leaf GRATIS mee op de trein door Frankrijk. Leuke actie van Nissan.

http://www.zerauto.nl/2013/06/24/nissan-leaf-gratis-met-de-trein-mee-op-vakantie-door-frankrijk/
 
Reactie P&O

Geachte heer Van Der Stelt,


Hartelijk dank voor uw e-mail.
Ik kan bevestigen dat het wel mogelijk is om een electrische auto op te laden, hoewel dit afhangt van de route waarop u reist. Standaard is dit 120 volt en is een gewone stekker voldoende.
Maar als u ons de route en datum door mailt waarop u wenst te reizen, kunnen wij meer informatie van de desbetreffende boot verkrijgen.
Indien u nog vragen heeft, aarzel dan niet en neem contact met ons op per telefoon (BE) +32 (0)70 70 77 71 of (NL) +31 (0)20 201 3333 of per e-mail op het volgende adres: [email protected].

Met vriendelijke groet,

Sophia Malik
Customer Services
P&O Ferries Holdings Ltd
Channel House
Channel View Road
Dover, Kent. CT17 9TJ
 
P&O Ferries
Dear H,


Thank you for your email.I can confirm that we do have charging facilities onboard, however these facilities depend on the ferry you will be travelling on. Can you provide us with the routes, dates and times on which you'd like to travel please? We will then check with the relevant ferries what facilities they have for an electric car for you. If we can help you with anything else, please don't hesitate to contact us at the
address below or by email at the following address:
[email protected].

Regards

Sophia Malik
Customer Services

DFDS
Geachte mijnheer of mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail aan DFDS Seaways.
Momenteel bieden wij (nog) geen mogelijkheden voor het opladen van voertuigen of apparatuur aan boord van onze schepen.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Best regards / Met vriendelijke groet

Eva de Vries
Customer Service & Sales

Eurotunnel
Thank you for your email.
We do not have charging facilities onboard our shuttles, the crossing time from Calais to Folkestone is just 35 minutes.
Kind regards
Sales Support Team
Eurotunnel Le Shuttle
 
Nice! Wat is het geworden? 3x16A of 3x32A?

Ook aangesloten op de backoffice van EV Box om zo een kickback voor stroom te krijgen of geeft hij gewoon altijd vrij?

Widodh, ik heb 3x 32A gedaan. Wil gewoon snel kunnen laden. Heb nu 3 maanden backoffice gratis, moet even kijken wat ik wil. Hij staat op mijn oprit, dus vrijgeven ga ik niet doen. Maar als iemand in Dordt op de Dordtse Kil 3 moet zijn dan is ie welkom. Was wel even een gedoe om mijn meterkast aan te passen, maar alles is gelukt.