Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand ervaring met de Mennekes Home Charger Comfort 22 C2?

Bedankt voor de feedback(s) !

Yep, sinds 23 sep. Dagelijks laden. Werkt probleemloos. Gebruik'm binnen 3x25 amp (zekering op afgesteld) op 16 amp = 11kw laden. 50 km per uur. Gezien de lengte van de nacht, dagelijks gebruik, tijdstip thuiskomst is dit voldoende. Ik heb wel eea zo laten aanleggen dan 22 kw zonodig ook kan. Zitten geen instelling op 22c2, de auto regelt gevraagde vermogen. Stel ik die hoger in dan klapt zekering eruit.
Zit vaste kabel aan waardoor aan- en afsluiten simpel proces is. Kabel is overigens niet gekruld zoals je soms nog op foto's ziet. Dat was op verzoek Mercedes maar leverde teveel storing op. Zie foto's. Je kan hiermee risicoloos aan de slag.

ik heb de aanvoer in een 40 mm buis laten aanleggen zodat er ruimte is voor utp tzt mocht ik smart changing willen gaan gebruiken (ik den niet dat dat met ccc2 werkt overigens). Komt ook 220v toevoer via die pijp.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    935.1 KB · Views: 551
  • image.jpg
    image.jpg
    1.2 MB · Views: 530
Yep, sinds 23 sep. Dagelijks laden. Werkt probleemloos. Gebruik'm binnen 3x25 amp (zekering op afgesteld) op 16 amp = 11kw laden. 50 km per uur. Gezien de lengte van de nacht, dagelijks gebruik, tijdstip thuiskomst is dit voldoende. Ik heb wel eea zo laten aanleggen dan 22 kw zonodig ook kan. Zitten geen instelling op 22c2, de auto regelt gevraagde vermogen. Stel ik die hoger in dan klapt zekering eruit.
Zit vaste kabel aan waardoor aan- en afsluiten simpel proces is. Kabel is overigens niet gekruld zoals je soms nog op foto's ziet. Dat was op verzoek Mercedes maar leverde teveel storing op. Zie foto's. Je kan hiermee risicoloos aan de slag.

ik heb de aanvoer in een 40 mm buis laten aanleggen zodat er ruimte is voor utp tzt mocht ik smart changing willen gaan gebruiken (ik den niet dat dat met ccc2 werkt overigens). Komt ook 220v toevoer via die pijp.

Goed om te weten! Bedankt, Edi99!
 
neem aan dat ie ook buiten kan hangen zonder dat ie in een kast moet?!

klopt, dat kan prima. Omdat het vrijwel aan de straat in de tuin staat wilde ik de mogelijkheid het geheel in een kastje op te bergen. Ut het zicht en niet zo'n hangende kabel in je tuin, dat wordt op een gegeven moment vies en kleverig met al die bomen etc. Maar als je naar de specs van de Mennekes kijkt kan je het ook gewoon zo gebruiken.
 
Vandaag langs geweest bij Flanders Expo, daar is 1 x 32A beschikbaar op een laadpaal van TheNewMotion.
Zou normaal dienen te werken zonder laadpas of kaart en gratis, maar noppes. Ik was schijnbar de eerste die wilde laden met 32 A....

De verantwoordelijke ter plaatse heeft zelf gebeld met TheNewMotion, deze wou vanaf afstand activeren, doch zonder resultaat.
Ben dan maar vertrokken zonder te tanken...
Je ziet dus maar...die jongens gingen ervan uit dat de palen werkten...

Gelukkig meer dan voldoende KW over om veilig thuis te geraken.:smile:

Je had bij ikea kunnen laden
Open Charge Map - Location Details: OCM-16506 IKEA Gent

of dit restaurant Open Charge Map - Location Details: OCM-9128 Restaurant Patyntje
 
Superchargerpunten winter 2013

Ik heb maar eens de passer van de kinds gepakt en ben eens cirkeltjes gaan trekken/volgen op de teslakaart van europa. Geeft een eerste indicatie waar Tesla haar Superchargers gaat plaatsen. Omdat we al weten dat Tesla haar Supercharger bij Frankfurt heeft gepositioneerd, kon in mooi controleren of een van de cirkels als middelpunt Frankfurt had. En dat klopt dus.

De eerste zou dan in de buurt van Amsterdam komen, de tweede bij Düsseldorf, vervolgens bij Frankfurt, daarna nog eentje in München. In Zwitserland zou er eentje in Geneve moeten komen te staan.

Ben benieuwd of dit het zal worden ...
 
Gratis laden op Schiphol vanaf 15 okt!

Volgens de Schiphol site:

Vanaf 15 oktober 2013 kunnen passagiers en bezoekers van Amsterdam Airport Schiphol op diverse parkeerlocaties de auto elektrisch opladen. Met het aanleggen van deze elektrische laadpunten komt Schiphol Parking tegemoet aan de behoeften en wensen van een steeds grotere groep gebruikers van elektrische auto’s.

De beschikbaarheid van elektrische laadpunten is onderdeel van het programma ‘Duurzame Mobiliteit’ van Schiphol Parking, dat onder andere CO2-reductie beoogt.

Er worden op dit moment geen kosten berekend door Schiphol Parking voor elektrisch laden.

Vanaf 15 oktober 2013 is elektrisch laden mogelijk op de volgende Schiphol Parking parkeerlocaties:

  • P1 Schiphol Visitors & Business Parking, op de 2e etage (op het dak)
  • P1 Schiphol Privium Parking, op de 2e etage (op het dak)
  • P1 WTC, op etage -1 tegenover het rode trappenhuis
  • Schiphol Excellence Parking, op de 1e etage
  • Schiphol Valet Parking (P12), graag aangeven bij de Valet servicebalie tijdens het afgeven van de autosleutel

Waarom plaatsen zie die laders op P1 nu op het dak?! Ik weet dat e.e.a. weersbestendig is, maar ik zie m'n oplaadkabel toch liever droog. Hoe dan ook: goede zit van Schiphol! Ben benieuwd over er (i.t.t. de parkeergarages in Haarlem waar m'n Volt staat) genoeg ruimte voor een S is.
 
Volgens de Schiphol site:

Vanaf 15 oktober 2013 kunnen passagiers en bezoekers van Amsterdam Airport Schiphol op diverse parkeerlocaties de auto elektrisch opladen. Met het aanleggen van deze elektrische laadpunten komt Schiphol Parking tegemoet aan de behoeften en wensen van een steeds grotere groep gebruikers van elektrische auto’s.

De beschikbaarheid van elektrische laadpunten is onderdeel van het programma ‘Duurzame Mobiliteit’ van Schiphol Parking, dat onder andere CO2-reductie beoogt.

Er worden op dit moment geen kosten berekend door Schiphol Parking voor elektrisch laden.

Vanaf 15 oktober 2013 is elektrisch laden mogelijk op de volgende Schiphol Parking parkeerlocaties:

  • P1 Schiphol Visitors & Business Parking, op de 2e etage (op het dak)
  • P1 Schiphol Privium Parking, op de 2e etage (op het dak)
  • P1 WTC, op etage -1 tegenover het rode trappenhuis
  • Schiphol Excellence Parking, op de 1e etage
  • Schiphol Valet Parking (P12), graag aangeven bij de Valet servicebalie tijdens het afgeven van de autosleutel

Waarom plaatsen zie die laders op P1 nu op het dak?! Ik weet dat e.e.a. weersbestendig is, maar ik zie m'n oplaadkabel toch liever droog. Hoe dan ook: goede zit van Schiphol! Ben benieuwd over er (i.t.t. de parkeergarages in Haarlem waar m'n Volt staat) genoeg ruimte voor een S is.

Eigelijk zouden er ook parkeerplaatsen met laden voor enkel full ev's moeten komen. Die hebben geen alternatieve aandrijving.
 
Eigelijk zouden er ook parkeerplaatsen met laden voor enkel full ev's moeten komen. Die hebben geen alternatieve aandrijving.

+1 ! Bereid je maar voor dat binnen afzienbare tijd de wegen slash laadpunten vol zullen staan met plug-in hybrides. Een kerel van VW vertelde me dat hun strategie erin bestaat enkel e-Up en e-Golf op de markt te brengen als full electric, en voor de rest alleen maar plug-in hybrides. Als iedereen zo z'n gang gaat, krijgen we met z'n allen problemen met laadpunten en ook met het electriciteitsnet. Lang leve de Tesla-only Superchargers !
 
Eigelijk zouden er ook parkeerplaatsen met laden voor enkel full ev's moeten komen. Die hebben geen alternatieve aandrijving.

Hoewel ik als Volt-rijder dat natuurlijk een slecht idee vind, vind ik dit wel een interessant punt. Als ik een Tesla zou rijden heb ik meer dan genoeg bereik om zonder te herladen naar Schiphol heen-en-weer te kunnen. Juist de kleine batterijtjes van de PHEV's hebben baat bij meer laadpalen.

Maar als ik een MiEV / i3 / etc. zou hebben ben ik het natuurlijk helemaal eens dat die PHEV's niet voor niets een ICE aan boord hebben!

Zolang ik op Schiphol €30/dag betaal is de oplossing in dit geval eenvoudig: waar nodig laadpalen bijplaatsen!

- - - Updated - - -

Weet iemand hier of over de electriciteit die via laadpalen geleverd wordt ook €0,12 (ex BTW) energiebelasting moet worden betaald/afgedragen?

En als er toch een expert rondloopt: boven de 10.000.000 kWh (jaarlijks; niet-zakelijk) is de energiebelasting €0,001. Wie-o-wie verbruikt er niet-zakelijk 10 miljoen kWh?!?

(info via www.rijksoverheid.nl)
 
Hoewel ik als Volt-rijder dat natuurlijk een slecht idee vind, vind ik dit wel een interessant punt. Als ik een Tesla zou rijden heb ik meer dan genoeg bereik om zonder te herladen naar Schiphol heen-en-weer te kunnen. Juist de kleine batterijtjes van de PHEV's hebben baat bij meer laadpalen.

Maar als ik een MiEV / i3 / etc. zou hebben ben ik het natuurlijk helemaal eens dat die PHEV's niet voor niets een ICE aan boord hebben!

Zolang ik op Schiphol €30/dag betaal is de oplossing in dit geval eenvoudig: waar nodig laadpalen bijplaatsen!
Vooral je laatste punt is het gene waar het om gaat.

Zie verder ook dit topic: The Netherlands: Plug-in hybrids taking charging spots

verder zou Schiphol gewoon op P3 een sloot aan laders neer moeten gooien. Desnoods 1x10A, want op P3 sta je toch minimaal enkele dagen. Met 10A is een 85kWh accu in zo'n 40 uur weer vol, maar ik zet mijn auto niet op P3 voor een periode van minder dan 48 uur.

Weet iemand hier of over de electriciteit die via laadpalen geleverd wordt ook €0,12 (ex BTW) energiebelasting moet worden betaald/afgedragen?

En als er toch een expert rondloopt: boven de 10.000.000 kWh (jaarlijks; niet-zakelijk) is de energiebelasting €0,001. Wie-o-wie verbruikt er niet-zakelijk 10 miljoen kWh?!?

(info via www.rijksoverheid.nl)
Lijkt me dat het wel moet? Want je betaald per aansluiting sowieso die belasting.
 
verder zou Schiphol gewoon op P3 een sloot aan laders neer moeten gooien. Desnoods 1x10A, want op P3 sta je toch minimaal enkele dagen. Met 10A is een 85kWh accu in zo'n 40 uur weer vol, maar ik zet mijn auto niet op P3 voor een periode van minder 48.
Schiphol Valet Parking biedt oplaadservice, zonder extra kosten. (Nou kost een dagje Valet 37.50). Aangezien ik veel reizen van 1 Max 2 dagen heb, is Valet parking een prima uitkomst. En mijn S wordt mooi opgeladen. Ik zet hem wel in Valet modus :)
 
Superchargerpunten winter 2013

Ik heb maar eens de passer van de kinds gepakt en ben eens cirkeltjes gaan trekken/volgen op de teslakaart van europa. Geeft een eerste indicatie waar Tesla haar Superchargers gaat plaatsen. Omdat we al weten dat Tesla haar Supercharger bij Frankfurt heeft gepositioneerd, kon in mooi controleren of een van de cirkels als middelpunt Frankfurt had. En dat klopt dus.

De eerste zou dan in de buurt van Amsterdam komen, de tweede bij Düsseldorf, vervolgens bij Frankfurt, daarna nog eentje in München. In Zwitserland zou er eentje in Geneve moeten komen te staan.

Ben benieuwd of dit het zal worden ...

Volgens mij mis je nog de Supercharger tussen Stuttgart en München, waarschijnlijk bij Ulm als ik het kaartje goed interpreteer. Frankfurt-München is een te lange afstand. Ulm zou handig zijn want daar vandaan kun je een heel eind het westen van Oostenrijk (Vorarlberg) inkomen.
 
zet de puntjes op de i

Hmm, volgens mij heb je gelijk. Frankfurt-München is geen haalbare kaart ;-). Het is heel lastig te zien op het kaartje maar de route loopt via Heidelberg-Heilbronn-Stuttgart, niet over Karlsruhe. Dan zou volgens mij het gebied Heilbronn-Stuttgart in aanmerking komen. Je kunt dan én naar München komen én naar Zurich. Ik ben namelijk nog een tweede SC vergeten en volgens de tekening komt die in de buurt van Zurich te staan. Dan moet het plaatje compleet zijn.

Dan krijgen we dus uiterlijk juni 2014 het volgende plaatje: Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt, Heilbronn/Stuttgart, München, Zürich en Genève. Dan kunnen we de zomer 2014 doorbrengen in Zwitserland, Oostenrijk, Oost-Frankrijk en Noord-Italië. Kosten? Een tolvignet :)
 
Hmm, volgens mij heb je gelijk. Frankfurt-München is geen haalbare kaart ;-). Het is heel lastig te zien op het kaartje maar de route loopt via Heidelberg-Heilbronn-Stuttgart, niet over Karlsruhe. Dan zou volgens mij het gebied Heilbronn-Stuttgart in aanmerking komen. Je kunt dan én naar München komen én naar Zurich. Ik ben namelijk nog een tweede SC vergeten en volgens de tekening komt die in de buurt van Zurich te staan. Dan moet het plaatje compleet zijn.

Dan krijgen we dus uiterlijk juni 2014 het volgende plaatje: Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt, Heilbronn/Stuttgart, München, Zürich en Genève. Dan kunnen we de zomer 2014 doorbrengen in Zwitserland, Oostenrijk, Oost-Frankrijk en Noord-Italië. Kosten? Een tolvignet :)

Er was al eerder discussie hierover. Zie o.a. mijn post met plaatje: Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 787

Maar even daarna kwam per e-mail een ander kaartje binnen met andere en kleinere cirkels, zie deze post: Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 787
Ik vraag me dus af of er echt al een heel vast plan bij Tesla ligt voor de plaatsing van de superchargers.
 
de supercharger in frankfurt was tijdelijk als demo voor de IAA (stond op transportpalet)
kon niet gebruikt worden door mensen die reeds een s hadden en IAA bezochten
Dus of een supercharger in frankfurt komt is nog maar de vraag!
 
Sorry, met zoveel pagina's had ik niet in de gaten dat ik het wiel voor de zoveelste keer aan het uitvinden was. Zijn we het in ieder geval eens over mogelijke plaatsen voor SC's. Mag hopen dat Tesla nu wel een vast omlijnd plaatje heeft liggen. Realisatie kost immers ook tijd en juni 2014 is het zo ...