Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb er eerder over geschreven heb op dit forum - wellicht ook in deze rubriek - maar anders hierbij nogmaals met de laatste informatie over laden in Duitsland. Ik kreeg vandaag keurig van RheinEnergie, een RFID-kaart opgestuurd die ik naast SMS-activering ook kan gebruiken bij laadstations in Duitsland. Het lijkt erop, Karl had e.e.a. al eerder voor mij uitgezocht, dat RheinEnergie het meest vooruitstrevend is wat betreft aanbod en service voor laden van elektrische auto's. Voor degene die binnenkort naar Duitsland gaan dus hierbij nogmaals de tip om een RFID-kaart bij RheinEnergie aan te vragen, geheel vrijblijvend en gratis te bestellen, waarbij ze een prima (after-)sales voor elektrische rijders hebben. Contactpersoon die ik nog voor jullie heb is Frau (Christine) Schruff; [email protected]. De actuele informatie over hun (eigen) laadstations zijn te vinden op Ladestationen - RheinEnergie AG.
Gr Arnold

PS1 Let op dat je de juiste stekkertype selecteert, Type 2.
PS2 Er kan vooralsnog maximaal 3*16A geladen worden ook al staat er wel eens 3*32A als aanduiding voor een bepaald laadstation dan is deze in praktijk geknepen tot 3*16A.


Dank voor de tip!! Vraagje: De sms activeringspas heb je ook direct aangevraagd bij Rheinenergie of via Essent Vaak pas??

Ik kwam na wat heen en weer klikken op dit overzicht uit van laadpalen bij onze buren:
e-tankstellen-finder.com
 
Dank voor de tip!! Vraagje: De sms activeringspas heb je ook direct aangevraagd bij Rheinenergie of via Essent Vaak pas??

Ik kwam na wat heen en weer klikken op dit overzicht uit van laadpalen bij onze buren:
e-tankstellen-finder.com
Site is prima en vind je alle laadstations ook die van Rheinenergie. De RFID kaart heb ik rechtstreeks aangevraagd en de sms activeringsmogelijkheid apart omdat via de site je niet een NL kenteken daarop kwijt kan. Als je dat los via de email vraagt wordt het handmatig voor je geactiveerd en gevraagd naar je gegevens. Nogmaals, men is erg bereid je te helpen, succes .
PS. RFID kaart en SMS activering staan los van elkaar volgens mij.
 
Ff klagen over laadmogelijkheden in Brugge. Vooraf contact gehad met Interparking die mij verzekerden dat ik in hun parkeergarages kon laden. Gewoon ff naar de beheerder, die zorgt voor spanning.

Garage 1: laadpunten bezet door ICE's :-(, en velg langs stoeprandje in dat krappe hok :-(
garage 2: EV boxen met mooie Mennekes klep, met daarachter een rechtopenneer stopcontact.... Maar goed tijd zat. Nadat beheerder een half uur naar het pasje had gezocht spanning. Na 20 sec laden sloeg de boel af. Meerdere keren geprobeerd. Ook de andere EV box. Ook nog regulier stopcontact bij brandslang geprobeerd. Dito. Wel behulpzame Belgen, maar geen prik....

Morgen maar proberen een fiets te lenen, die in de S te gooien en bij echte laadpaal 5 km verderop te proberen. Nog 20 km in de tank....
 
Ff klagen over laadmogelijkheden in Brugge. Vooraf contact gehad met Interparking die mij verzekerden dat ik in hun parkeergarages kon laden. Gewoon ff naar de beheerder, die zorgt voor spanning.

Garage 1: laadpunten bezet door ICE's :-(, en velg langs stoeprandje in dat krappe hok :-(
garage 2: EV boxen met mooie Mennekes klep, met daarachter een rechtopenneer stopcontact.... Maar goed tijd zat. Nadat beheerder een half uur naar het pasje had gezocht spanning. Na 20 sec laden sloeg de boel af. Meerdere keren geprobeerd. Ook de andere EV box. Ook nog regulier stopcontact bij brandslang geprobeerd. Dito. Wel behulpzame Belgen, maar geen prik....

Morgen maar proberen een fiets te lenen, die in de S te gooien en bij echte laadpaal 5 km verderop te proberen. Nog 20 km in de tank....

Laten we dit de charme van het pionieren noemen.
 
De vraag zal vast vaker gesteld zijn en beantwoord:
Ik heb een Keba lader, thuis is deze aangesloten met een aardlek beveiliging type A.
Op de zaak wil de installateur een type B beveiliging gebruiken. Deze is ongeveer €800 duurder.

In het installatievoorschrift van Keba staat dat type A genoeg is maar dat de autofabrikant een type B kan eisen.

Iemand een goed advies...wat moet officieel en is type A huis veilig?

Thx
 
Uhhh ja, zeer charmant. Maar ben wel blij als ik zondag MET de S weer naar huis kan... ;-)


paar adressen misschien :
Grote Markt 16 Brugge. 3fazig 16A.
Zwijnstraat 17 Brugge. ook al 11KW
Koningin Astridpark 6 Brugge. Schuko... Brugge verkennen intussen...


succes...

- - - Updated - - -

De vraag zal vast vaker gesteld zijn en beantwoord:
Ik heb een Keba lader, thuis is deze aangesloten met een aardlek beveiliging type A.
Op de zaak wil de installateur een type B beveiliging gebruiken. Deze is ongeveer €800 duurder.

In het installatievoorschrift van Keba staat dat type A genoeg is maar dat de autofabrikant een type B kan eisen.

Iemand een goed advies...wat moet officieel en is type A huis veilig?

Thx
de aardlek-schakelaar. Er wordt voor nageschakelde gelijkrichters (zoals de laders van de batterij) een type B aangeraden.
De standaard huis-tuin-keuken aardlekschakelaar is type A.


voor meer uitleg, zie http://www.installmedia.nl/71009/Imp...r-controle.pdf
 
In de handleiding van mijn Keba staat het volgende:

Keuze aardlekschakelaar:
�� Ieder laadstation moet via een eigen aardlekschakelaar worden aangesloten. Er
mogen geen andere stroomcircuits worden aangesloten op deze aardlekschakelaar.
�� Aardlekshakelaars minimaal type A
Afwijkend daarvan kan door de voertuigfabrikant een aardlekschakelaar type B
worden geëist. Als niet bekend is welke voertuigen worden geladen (bijvoorbeeld half
openbare bereiken) is het daarom zinvol om een aardlekschakelaar van het type B te
gebruiken.
�� De nominale stroom IN
moet passend bij de installatieautomaat en de voorzekering
worden gekozen.

In de handleiding van de Tesla staat niks over de te gebruiken aardlekschakelaar, dus ga ik er van uit dat een type A afdoende is.

Verder heb ik nog nooit een van Model S eigenaar (USA of EU) gelezen dat zijn meterkast in rook op is gegaan, dus ga er van uit dat in de auto de DC/AC gedeeltes netjes gescheiden zijn en dus geen dure B aardlek nodig is. Dus bespaar je die centen zou ik zeggen.

PS: Volgens mij staat bijvoorbeeld bij Renault de eis voor een type B wel duidelijk in de handleiding. Kan iemand dat bevestigen?
 
paar adressen misschien :
Grote Markt 16 Brugge. 3fazig 16A.
Zwijnstraat 17 Brugge. ook al 11KW
Koningin Astridpark 6 Brugge. Schuko... Brugge verkennen intussen...

thx! Zwijnstraat lust volgens oplaadpalen.nl alleen pasjes die ik niet heb. Of zou dat toch werken?oplaadpalen

grote markt staat niet op oplaadpalen. ga ik ff kijken.

De dichtsbijzijnde die love to load pas accepteert staat vlgs oplaadpalen hier: oplaadpalen
 
Offerte aansluiten kabel, hoe komt dit op jullie over?

Vandaag de offerte binnen gekregen van de elektriciën.

De kabel zit al in de meterkast klaar om aangesloten te worden (5x 10mm2 grondkabel). De keba is ook al volledig buiten aangesloten.

De klemkast en de hoofdschakelaar wordt vervangen voor een gecombineerde klemkast met hoofdstop(1) en een enkele DIN(2) waarop mijn stroom meter komt(3) en aardlekautomaat(4).
Op deze automaat(4) wordt dan de grondkabel van de autolader aangesloten.
De meterkast kast erboven blijft hetzelfde.
Meterkast aansluiting.png

De automaat, de meter en de grondkabel zijn al reeds gekocht door mij.
Rest dus alleen nog de twee kastjes en een hoofdschakelaar en klein materiaal.

Op de offerte staan als totale kosten van de opdracht dit te realiseren: €750,- inc BTW
Hiervan zijn €290 ex BTW aan materiaal kosten en 360 ex BTW aan werk

Als ik op internet deze twee kastjes opzoek kom ik rond de €100 euro ex BTW uit aan materiaal kosten.
Holec schakelkast hssde634-s24 (hoofdschakelaar 63a) €65
EATON GROEPENKAST S55 LEEG 220x110H €30
Totaal €95
voor de kastjes


Ik kan mij niet aan de aandacht onttrekken dat het wat fors is in arbeidskosten (360 ex BTW)
en nog forser in de materiaal kosten (€290 ex BTW)
Zover ik weet had ik niet gevraagd om vergulde contacten :tongue:

Ben benieuwd wat jullie mening is, ben ik te zuinige Hollander of zit er wel erg veel ruimte in hier.

Wxll
 
Last edited:
Hahah nee het idee was dan kan ik er 2 laders aan hangen mochten we ooit 2 van die dingen hebben staan.
Beetje met oog op de toekomst heb ik dat gedaan
:)cool:kan nu mijn eigen fast charger maken met 90A :cool:. )
Dacht als ik toch bob de bouwer ben met kabels de grond in spitten dan maar meteen goed. En zoveel scheelde dat niet op de prijs van de hele kabel van 6mm2 of 10mm2.
Ben trouwens wel blij met die 10mm2 want als ik hoorde dat de tesla toch stikum 3x 32A laad niet tussen de L's maar steeds tussen de L en de N dan mag die N wel wat extra mm^2 hebben om die 3x32=96A terug te voeren naar de centrale :scared:

Tsja nu nog de aansluiting verzwaren, maar dat gaan we pas later doen als de prijs daar meer aantrekkelijk voor is.

Wxll
 
Ff klagen over laadmogelijkheden in Brugge. Vooraf contact gehad met Interparking die mij verzekerden dat ik in hun parkeergarages kon laden. Gewoon ff naar de beheerder, die zorgt voor spanning.

Garage 1: laadpunten bezet door ICE's :-(, en velg langs stoeprandje in dat krappe hok :-(
garage 2: EV boxen met mooie Mennekes klep, met daarachter een rechtopenneer stopcontact.... Maar goed tijd zat. Nadat beheerder een half uur naar het pasje had gezocht spanning. Na 20 sec laden sloeg de boel af. Meerdere keren geprobeerd. Ook de andere EV box. Ook nog regulier stopcontact bij brandslang geprobeerd. Dito. Wel behulpzame Belgen, maar geen prik....

Morgen maar proberen een fiets te lenen, die in de S te gooien en bij echte laadpaal 5 km verderop te proberen. Nog 20 km in de tank....

Je geeft het beeld goed weer... voorlopig niet op pad zonder een plan A maar ook een plan B lijkt het..
over een jaar pakweg zal dat allemaal anders zijn.. dan is plan A genoeg .. fastned, een of twee superchargers in de benelux... Dat is de prijs die we betalen voor de belastingvoordelen... Kan daar wel mee leven. En gezien de aktieradius van de M S is dit voor mij iig geen every day issue. Over twee jaar gaan we gewoon gratis van Amsterdam naar Rome, naar Madrid, naar Parijs, naar Londen... lachen we iedereen uit.. -;). Toevallig interview met Elon Musk op de BBC van gisteren gezien ?
 
In de handleiding van mijn Keba staat het volgende:



In de handleiding van de Tesla staat niks over de te gebruiken aardlekschakelaar, dus ga ik er van uit dat een type A afdoende is.

Verder heb ik nog nooit een van Model S eigenaar (USA of EU) gelezen dat zijn meterkast in rook op is gegaan, dus ga er van uit dat in de auto de DC/AC gedeeltes netjes gescheiden zijn en dus geen dure B aardlek nodig is. Dus bespaar je die centen zou ik zeggen.

PS: Volgens mij staat bijvoorbeeld bij Renault de eis voor een type B wel duidelijk in de handleiding. Kan iemand dat bevestigen?
Iets verderop staat ook

Afwijkende eisen om te voldoen aan “Z.E.-Ready®” (Renault)
 Er mogen geen 13A-laadkabels worden gebruikt
 Bij 3-fasige aansluiting van de KeContact P20 moet een aardlekschakelaar van het
type B worden gebruikt
 Renault adviseert de installatieautomaat aan de hand van de volgende tabel te kie-
zen:

zelf gisteren de KEBA EH000R1B ontvangen.
nu nog de installatie en verzwaring van de aansluiting uitvoeren.
 
Je geeft het beeld goed weer... voorlopig niet op pad zonder een plan A maar ook een plan B lijkt het..
over een jaar pakweg zal dat allemaal anders zijn.. dan is plan A genoeg .. fastned, een of twee superchargers in de benelux... Dat is de prijs die we betalen voor de belastingvoordelen... Kan daar wel mee leven. En gezien de aktieradius van de M S is dit voor mij iig geen every day issue. Over twee jaar gaan we gewoon gratis van Amsterdam naar Rome, naar Madrid, naar Parijs, naar Londen... lachen we iedereen uit.. -;). Toevallig interview met Elon Musk op de BBC van gisteren gezien ?
Hmmm, lees zojuist een artikel in autovisie waarin staat dat het met de uitbreiding vd publieke laadpunten nog niet zo goed loopt. Zitten op de helft van de target. En met de snelle uitbreiding van het elektrische wagenpark zullen de problemen eerder groter dan kleiner worden. Zal kijken of ik het artikel in het pers draadje kan plaatsen.