Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog een topic geopend over een mogelijke CCS / Combo adapter voor de Model S: CCS / Combo adapter for DC charging

Zo ver mijn informatie nu rekt zou deze adapter veel goedkoper en simpeler kunnen zijn dan een CHAdeMO adapter, maar ook tot 80kW kunnen leveren waar CHAdeMO tot 50kW gaat.

FastNed heeft een CHAdeMO en CCS adapter, want oa de Leaf, e-Up en e-Golf kunnen met CCS laden.
 
Ik heb nog een topic geopend over een mogelijke CCS / Combo adapter voor de Model S: CCS / Combo adapter for DC charging

Zo ver mijn informatie nu rekt zou deze adapter veel goedkoper en simpeler kunnen zijn dan een CHAdeMO adapter, maar ook tot 80kW kunnen leveren waar CHAdeMO tot 50kW gaat.

FastNed heeft een CHAdeMO en CCS adapter, want oa de Leaf, e-Up en e-Golf kunnen met CCS laden.

Ik ben in ider geval al voor zulk een adapter.
Met Fastned mogelijkheid in een aantal jaren is dit helemaal al een oplossing.
 
Het gaat niet over verbruikskosten, die kunnen gewoon zakelijk vergoed worden aan privé.
Een woonhuis is privé eigendom. Wanneer je een woonhuis verkoopt, verkoop je daarmee ook alles wat 'aard- en nagelvast' aan je huis vastzit.
Daarom is alles wat aard- een nagelvast aan je huis vastzit automatisch privé eigendom.
Het stroomverbruik van jouw 2e netaansluiting kan dus wel zakelijk zijn, maar de stopcontacten zijn privé eigendom.

De laadpaal die op mijn oprit staat heb ik zelf geplaatst en mocht ik verhuizen, dan neem ik hem ook zeker mee.
Daarnaast levert die laadpaal geen privé voordeel op (in tegenstelling tot gewone stopcontacten die je ook privé zou kunnen gebruiken)
Ik durf zelfs te stellen dat mijn huis er niet meer waard door geworden is (welke particulier heeft nou behoefte aan een laadpunt?)

De belastinginspecteur wil dat echter niet zo zien (en ontmoedigt daardoor ook nog eens hybride rijders om thuis op te laden....)
Ik had beloofd er nog even op terug te komen na advies van mijn vrouw, die fiscalist is (en zelf ook elektrisch gaat rijden). Dit is haar antwoord op je oorspronkelijke vraag:

Wat hier gebeurt, is dat het juridische deel (natrekking) wordt gevolgd. Echter is het zo, dat na het juridische aspect altijd het fiscale/economische aspect bekeken dient te worden. Dat is de essentie ook van belastingrecht. En dat is ook feitelijk de reden dat zonnepanelen WEL als zakelijk gezien kunnen worden.

Feitelijk is er, als je kijkt naar natrekking, geen verschil tussen een zonnepaneel en een laadpaal. Dat ding schroef je vast en dan is het vanwege natrekking deel geworden van de onroerende zaak. Dus so far is de argumentatie van de particulier heel goed geweest. Immers: er dient geen enkel privé belang. Daarnaast (aanvullend): als de zonnepanelen zakelijk zijn omdat ze voor de zakelijke auto gebruikt kunnen worden, maar we hebben geen (zakelijke) stekker om die opgewekte zakelijke stroom in de zakelijke auto te krijgen, wat is dan het nut van die zakelijke zonnepanelen? Met andere woorden: mijn standpunt is dat de laadpaal een functioneel en onlosmakelijk deel van de zonnepanelen zijn geworden.


Mijn advies zou zijn: handel in de aangifte alsof alles zakelijk is. Als dit dan gecorrigeerd wordt door de fiscus, start je een normale bezwaarprocedure. De kans is groot dat dit uiteindelijk goed gaat komen. Ik zou hier met plezier een bezwaarprocedure over starten als fiscalist, want de winkans is enorm. ;)
 
Ik denk dat je sterker staat door te beargumenteren dat het laadstation in functioneel opzicht onlosmakelijk met de auto is verbonden. De zonnepanelen discussie speelde op het vlak van de omzetbelasting. Deze problematiek speelt bij de Inkomstenbelasting
Ik refereerde naar een andere zonnepaneel discussie: de staatsecretaris van EZ heeft in 2009 uitgesproken dat zonnepanelen op een woonhuis zakelijk bezit kunnen zijn. (Besluit van 15 september 2009, nr. CPP2009/1116M, Staatscourant 2009, 14052)
Iedereen bedankt voor het meedenken, inmiddels heb ik al wat politiek contact gehad.
Een uitspraak van de inspecteur negeren maakt aanpassing ervan later niet makkelijker.
 
IMG_0639.jpg
Leuk om even te vertellen! :) Afgelopen week hebben we met het R&D team van Cohere op een lab op de TU Delft verschillende EV's getest op smart charging met behulp van verschillende merken laadpunten. Samen met een hoogleraar Electrical Power Processing kregen wij een lab beschikbaar gesteld. Met smart charging bedoelen wij het actief reguleren van het laadvermogen van EV's tijdens het laden. Hiermee kun je niet alleen een auto sneller laden op een beperkte huisaansluiting, maar we willen het met name koppelen aan duurzame energiebronnen, zoals zonnepanelen.

We wilden weten hoe snel onboard chargers reageren op wisselende laadvermogens. We wisten dat de Model S nog een software bug heeft waardoor hij alleen naar beneden bijgesteld kan worden en niet meer omhoog. Tesla heeft gelukkig laten weten dat ze in januari met een software update komen waar ze de bug er uit halen. We konden in ieder geval testen hoe de Model S reageert. En dat doet hij gelukkig snel en stabiel. Zelfs als we snel fluctuerende of onzinwaarden sturen reageert de Model S heel voorspelbaar. Het is belangrijk dat hij snel reageert voor het geval je bijv. staat te laden met 25A op een 25A huisaansluiting. Als jij je wasdroger aan zet moet hij snel genoeg reageren, anders vliegt je hoofdzekering er uit!

Daarnaast hebben we ook de Zoe, de Kangoo, Mercedes A klasse, de Ampera en de Volvo V60 kunnen testen. Grappig dat ze allemaal net even anders reageren, maar gelukkig geen gekke dingen tegen gekomen die het smart chargen zou bemoeilijken.

De Model S testen we verder op verschillende pilot locaties. We houden je op de hoogte!

Michael
Cohere
 
....

De Model S testen we verder op verschillende pilot locaties. We houden je op de hoogte!

Michael
Cohere

Leuk dat je dit deelt. De behoefte in NL aan smartchargen met ons systeem met ridicule verhoging van vastrecht bij verzwaren v.d. aansluiting is groot. Ben ook erg benieuwd hoe straks verschillende laadsystemen onderling gaan' reageren als je op één aansluiting meerdere laders en EV's gaat hangen. Heb het nu voor elkaar gekregen om een aparte tweede aansluiting te maken. Straks komt er echter een 2e EV bij. Dan willen we op één 3x25A aansluiting 2 slimme laadstations gaan realiseren. Dit soort onderzoek is daarbij essentieel. Ben ook benieuwd of er voldoende afstemming is tussen de verschillende merken laadsystemen om straks b.v. 2 merken naast elkaar te kunnen hangen.
 
Inmiddels is er een leverancier op de markt die af-fabriek smartchargen aanbiedt. Ze noemen het dynamisch laden. Naam fabrikant is Hager. Sinds 1 november hebben ze een aantal laadstations op de markt gebracht, waaronder 22kW laders. Door een losse module in de meterkast te plaatsen (loadmanager € 200 ex BTW) en er 3 transformatoren op aan te sluiten schakelt dit laadstation automatisch terug als er in huis het energieverbruik sterk stijgt. De loadmanager wordt middels een twee-aderige kabel (2 x 0,6) met het laadstation verbonden.
Andersom werkt het ook. Het laadstation kost 1.650 bruto ex BTW.

Inmiddels een complete set besteld en installatie op 2 januari. I.v.m. de investeringsaftrek, die dit jaar al opgebruikt is door aankoop Tesla. Pakken we in ieder geval weer 28 procent KIA. De MIA zal wel blijven bestaan denk ik. Maar dat weten we in de week tussen kerst en nieuw, dan wordt namelijk de nieuwe lijst 2014 voor de MIA gepubliceerd.
 
Sinds ongeveer een week kom ik 's ochtends voor de vervelende verrassing dat de MS niet volledig opgeladen is. Ik heb een 3x32A keba. Die staat ingesteld op 3x20A. Alles ging de laatste maanden prima tot hij ineens 's nachts begint uit te vallen. Heel vervelend als je een lange tocht voor de boeg hebt. Even voor de duidelijkheid: hij stopt meestal met laden ergens na, ik schat, een uur of 3 laden. Dus niet op 1 bepaald vullingspercentage. Ik vermoed een temperatuurprobleem, maar dat zou vreemd zijn omdat het in de garage altijd 17 graden is. Lekstroom? Gridprobleem?

De keba geeft dan de rode en blauwe leds als foutmelding en de tesla zegt: waiting for charger power.

Enige wat werkt is als ik de automaat van de keba groep uit- en aan zet in de meterkast. Dan begint ie zonder problemen weer.

Heeft iemand dit ook gehad?
Ideeën voor oplossingen?
 
Klopt het dat de auto aangeeft op 230V te laden zodra je krachstroom aansluit? De laadsnelheid is dan wel 3x zo hoog dan bij 1 fase, maar het zou mij duidelijk ogen als hij 400V aangeeft...
Dat klopt, alleen komt er wel een "3" icoontje bij in het scherm.

De Model S laad overigens in een Y-configuratie en niet in een Delta configuratie.

Dat wil zeggen dat de laders 3x230 Volt laden en dus de nul gebruiken en niet op 400V laden tussen de fasen in.
 
Inmiddels is er een leverancier op de markt die af-fabriek smartchargen aanbiedt. Ze noemen het dynamisch laden. Naam fabrikant is Hager. Sinds 1 november hebben ze een aantal laadstations op de markt gebracht, waaronder 22kW laders. Door een losse module in de meterkast te plaatsen (loadmanager € 200 ex BTW) en er 3 transformatoren op aan te sluiten schakelt dit laadstation automatisch terug als er in huis het energieverbruik sterk stijgt. De loadmanager wordt middels een twee-aderige kabel (2 x 0,6) met het laadstation verbonden.
Andersom werkt het ook. Het laadstation kost 1.650 bruto ex BTW.

Inmiddels een complete set besteld en installatie op 2 januari. I.v.m. de investeringsaftrek, die dit jaar al opgebruikt is door aankoop Tesla. Pakken we in ieder geval weer 28 procent KIA. De MIA zal wel blijven bestaan denk ik. Maar dat weten we in de week tussen kerst en nieuw, dan wordt namelijk de nieuwe lijst 2014 voor de MIA gepubliceerd.


Wij werken aan een controller die ook verbonden is met het laadpunt en het energieverbruik in huis meet. Op basis daarvan kun je dus sneller laden, zonder je netaansluiting te verzwaren. We noemen het geen loadmanager, maar een smart hub. Er zit nog een hele rits aan poorten op voor zonnepanelen, windturbinetjes, warmtepompen, stationaire batterijen, etc. Niet alleen is het mooi om duurzaam te rijden, maar op een gegeven moment zal de salderingsregeling veranderen waardoor het financieel aantrekkelijk wordt om je lokale energie lokaal te gebruiken. Met de smart hub ben je dan flexibel en voorbereid op de toekomst.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen van het systeem van Hager. Ik heb die zelf nog niet gezien.