HWS
Well-Known Member
Helemaal met PdB eens. Ik laad standaard op de zaak. Daar heb ik 22kw laadpunten met vaste kabel aan laten leggen. Thuis voorlopig voor een goedkopere oplossing gekozen. Zonder Tesla zat ik al op een verbruik van > 8.000kw/jr, met een aansluiting van 3x25A. Heb een kast laten monteren waarin ik de UMC opberg en aangesloten laat. Nog geen problemen met stroomuitval gehad. Enkel als ik moet laden moet ik wel ff met de vrouw afchecken wanneer ze de grote stroomverbruikers denkt aan te gaan zetten. De UMC neem ik zelden mee. Als ik in de toekomst wil upgraden naar een vast laadstation heb ik weinig installatiewerkzaamheden voor niks laten doen. Hooguit de kast want de bekabeling naar het krachtstroompunt is gelijk aan die voor een laadstation. In de meterkast heb ik een aparte meter gemonteerd om de jaarlijks geladen stroom thuis met de bv te kunnen verrekenen. De UMC is eigenlijk al een laadstation met vaste kabel.Als (nul)optie zou ik zeker het laden met de UMC (met de rode adapter) op een 16A CEE aansluiting meenemen.
Minimale aanlegkosten en toch 11 kW maximaal laden.
Je 'vaste' kabel is dan de UMC geworden, wat niet echt vast is natuurlijk.
Als je echt de max 16A per fase gaat laden is er nog maar 9A per fase over voor wassen, drogen, koken, airco, etc.
Daar moet je dus even over nadenken of dat gaat werken. Bij laden op nachtstroom lukt dit doorgaans prima, want dan doen die andere stroomvreters toch niks.
Op het forum lees je al regelmatig dat de UMC onderweg nogal eens problemen geeft. Als je deze toch permanent thuis installeert kun je beter je geld uitgeven aan de Juicebooster? voor onderweg/vakanties. Die schijnt het altijd te doen, ook in het buitenland ook met stroomfluctuaties en kan zelfs met 22kw ipv 11kw laden.