Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als (nul)optie zou ik zeker het laden met de UMC (met de rode adapter) op een 16A CEE aansluiting meenemen.
Minimale aanlegkosten en toch 11 kW maximaal laden.

Je 'vaste' kabel is dan de UMC geworden, wat niet echt vast is natuurlijk.
Als je echt de max 16A per fase gaat laden is er nog maar 9A per fase over voor wassen, drogen, koken, airco, etc.
Daar moet je dus even over nadenken of dat gaat werken. Bij laden op nachtstroom lukt dit doorgaans prima, want dan doen die andere stroomvreters toch niks.
Helemaal met PdB eens. Ik laad standaard op de zaak. Daar heb ik 22kw laadpunten met vaste kabel aan laten leggen. Thuis voorlopig voor een goedkopere oplossing gekozen. Zonder Tesla zat ik al op een verbruik van > 8.000kw/jr, met een aansluiting van 3x25A. Heb een kast laten monteren waarin ik de UMC opberg en aangesloten laat. Nog geen problemen met stroomuitval gehad. Enkel als ik moet laden moet ik wel ff met de vrouw afchecken wanneer ze de grote stroomverbruikers denkt aan te gaan zetten. De UMC neem ik zelden mee. Als ik in de toekomst wil upgraden naar een vast laadstation heb ik weinig installatiewerkzaamheden voor niks laten doen. Hooguit de kast want de bekabeling naar het krachtstroompunt is gelijk aan die voor een laadstation. In de meterkast heb ik een aparte meter gemonteerd om de jaarlijks geladen stroom thuis met de bv te kunnen verrekenen. De UMC is eigenlijk al een laadstation met vaste kabel.

Op het forum lees je al regelmatig dat de UMC onderweg nogal eens problemen geeft. Als je deze toch permanent thuis installeert kun je beter je geld uitgeven aan de Juicebooster? voor onderweg/vakanties. Die schijnt het altijd te doen, ook in het buitenland ook met stroomfluctuaties en kan zelfs met 22kw ipv 11kw laden.
 
Dag allemaal,

Mijn Model S is inmiddels al een tijdje onderweg vanuit de States. De verwachting is dat ik eind augustus de 'sleutels' heb (man man man wat duurt wachten toch lang.. ;)
Voordat ie op de oprit staat wil ik een laadpunt laten installeren op mijn woonadres en heb daarvoor verschillende offertes opgevraagd. Deze lopen nogal uiteen qua advies (en prijs) wat op zich geen probleem is.
Aangezien ik totaal geen verstand heb van laden/elektrotechniek/etc, weet ik niet goed wat ik moet kiezen en wie ik op z'n blauwe ogen moet geloven.

Allereerst heb ik op advies een verzwaring van mijn meterkast aangevraagd ter voorbereiding (van 1x35A naar 3x25A). Ter info: huidig verbruik privé is ca 5.300 kWh/jaar.

Dan heb ik diverse opties (verschillende partijen):
- KEBA online (met smart laadtool) wandmodel (ca € 2.550 ex BTW incl montage etc)
- EV-Box 3fase/16A vaste kabel / GSM controll / 3mnd backoffice (ca € 1.340 ex BTW excl montage etc)
- ISU Compact 11kWh (ca € 1.750 ex BTW incl montage etc)
- Chargepoint WallBox 4.1 > offerte volgt

Wensen:
- 11 kWh
- vaste kabel aan apparaat
- kWh meter erbij/erin ivm zakelijke verrekening
- en ik wil natuurlijk dat de aardlek er niet uitklapt keer-op-keer :) dus is smart-charging handig/noodzakelijk?

Heeft iemand advies/tips? Ik heb uiteraard al vele uren doorgebracht op dit fantastische forum. Maar omdat iedere situatie weer anders is en er heel veel te vinden is maar niet gemakkelijk, etc etc heb ik mijn specifieke vraag hier maar geplaatst.

Omdat ik in de gemeente Utrecht woon, heb ik zeer waarschijnlijk ook nog recht op € 500 subsidie. Altijd leuk.
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!
Micha
Heb hier de 16a Ev box met vaste kabel met abonnement, als je wilt kom maar even kijken...
 
Allereerst heb ik op advies een verzwaring van mijn meterkast aangevraagd ter voorbereiding (van 1x35A naar 3x25A). Ter info: huidig verbruik privé is ca 5.300 kWh/jaar.

In een vergelijkbare situatie heb ik los een Keba besteld via Bosch (710 excl. BTW, tot 32A, zonder vaste kabel) en heb een ZZP-er de meterkast laten aanpassen en alles aan laten sluiten, incl. een kWh-meter in de meterkast voor de zakelijke verrekening. Dat deel was 600 Euro excl. BTW. De kosten die je netbeheerder maakt voor het verzwaren van de aansluiting zitten daar niet bij in.

We hebben een oplaadpunt zonder vaste kabel gekozen met het oog op mogelijke diefstal van koper.
 
Ik heb ook de 700 euro keba. Inclusief aansluiten op meterkast, uitbreiden met extra groep, aparte meter en 3x16A stopcontact was ik voor 1000 euro klaar.
Ik laad meestal 's nachts op 11Kw. Geen probleem op een 3x25A aansluiting mits de andere verbruikers (let ook op eventuele close-in boilers) goed zijn verdeeld over de groepen (en je niet alles tegelijk aan zet).
 
Bizar, ik laad op 3x20 in ons 3x25 huis en kan zelfs de wasdroger nog laten draaien (1kW)
Mijn laadstation was nog niet afgeknepen op 25A en heeft zijn eigen 3x25A aansluiting. Ik heb dus eens fijntjes kunnen testen wanneer de stoppen eruit staan. Blijkt dat er best wel wat reserve in de stoppen zitten. Heb er zelfs even over gedacht om mijn lader maar gewoon op 22kw te laten staan, maar 1 fase vond dat toch niet al te leuk en sprong na enige tijd toch eruit.

Dus het verbaast me niet dat je droger gewoon werkt...
 
Mijn laadstation was nog niet afgeknepen op 25A en heeft zijn eigen 3x25A aansluiting. Ik heb dus eens fijntjes kunnen testen wanneer de stoppen eruit staan. Blijkt dat er best wel wat reserve in de stoppen zitten. Heb er zelfs even over gedacht om mijn lader maar gewoon op 22kw te laten staan, maar 1 fase vond dat toch niet al te leuk en sprong na enige tijd toch eruit.

Dus het verbaast me niet dat je droger gewoon werkt...

Je hebt automaten en geen smeltzekeringen? Dan moet 3x26A kunnen, alleen zou ik het niet doen ivm verzekering.

Gewoon op 3x24A zetten het laadstation :)
 
10525551_278925802294343_1526919253_n.jpg


Hij staat dan eindelijk, 2x 11kW :)


Ik hoef nu niet meer die gare UMC te gebruiken en elke keer de plug er opnieuw insteken wanneer er iemand de lift pakt..
 
Goed om te zien dat je een profi oplossing hebt Dylan! Ziet er fatsoenlijk uit!

Misschien dat dit de plaats is om te vragen of er nog iemand op het punt staat een laadstation aan te schaffen en dit in combinatie met Smart-Charging. Wij zoeken nog klanten die ons pre-release systeem willen testen (uiteraard tegen lagere prijs!). Inmiddels hebben we een groep tevreden beta-customers en deze groep willen we opschalen om de laatste puntjes op de i te zetten. Als je geinteresseerd bent, hier is de URL: http://www.cohere.eu/smart-charging/
 
Goed om te zien dat je een profi oplossing hebt Dylan! Ziet er fatsoenlijk uit!

Misschien dat dit de plaats is om te vragen of er nog iemand op het punt staat een laadstation aan te schaffen en dit in combinatie met Smart-Charging. Wij zoeken nog klanten die ons pre-release systeem willen testen (uiteraard tegen lagere prijs!). Inmiddels hebben we een groep tevreden beta-customers en deze groep willen we opschalen om de laatste puntjes op de i te zetten. Als je geinteresseerd bent, hier is de URL: http://www.cohere.eu/smart-charging/

Ik ben op dit moment voorbereidingen aan het treffen voor diverse laadpunten bij ons pand, en een deel moet hiervan Smart zijn, ivm capaciteits- issues. We krijgen dus een 3-fase zonne-inverter, om meer te kunnen leveren aan de laders dan de aansluiting. Dit ziet er wel naar uit wat we nodig hebben denk ik zo?
 
Top!

Niet gekozen voor de nieuwe EV-Box die 22kW levert wanneer er één auto staat en 11kW wanneer er twee staan?

Nee, hij levert 11kW aan één auto en 5,5 aan twee auto's ;) Aansluiting wordt nog niet verzwaard hier. Mocht het ooit komen dan upgraden we tegen die tijd wel!

- - - Updated - - -

Mooi! Openbaar?

Uiteraard! :) Hij staat alleen nog op de site van EV-Box (Neerloopweg 38, Breda), op andere sites al wel aangemeld maar nog niet vermeld.