Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De auto wordt op 2 fases gevoed met 1 ingaande fase vanuit je WCD (welke gesplitst wordt in de "lader*" is)
Dat is jouw aanname. Volgens mij wordt de auto op 1 fase met 32A gevoed en wordt er intern twee van de drie fases van de AC lader gekoppeld. En ik lees zelfs dat alle drie fases gekoppeld kunnen worden zodat je theoretisch 48A eenfase kunt laden. Maar daar is geen adapter voor beschikbaar.

Ik heb inmiddels een foto op een duits forum gevonden waar daadwerkelijk maximaal 32A laadstroom staat.

643ba5e73e61d3a11efa2abbfeac47a2047cc984_2_690x388.jpeg
 
  • Like
Reactions: fivari
Dit werkt gewoon prima, zolang je dus die 32A blauwe cee stekker gebruikt met de mobiele lader, en natuurlijk die aansluit op een groep die ook 32A kan leveren. De auto regelt de rest, waarbij hij de 3 laders die hij aan boord heeft, er twee gebruikt om tot die 32A te kunnen komen.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Ik moet mezelf overigens corrigeren... 3 fasen is belangrijk voor ovens en andere apparatuur die verder op 3 fasen werken, maar da's natuurlijk anders voor een auto waar 3 enkelfase omvormers zijn ingebouwd.

Dus ja, 2x16A zou moeten kunnen werken, maar in mijn vorige 2017 Model X had ik een defecte lader en kon ik maar met 1 fase laden en kreeg ik in geen enkel scenario de TWC en auto zover om 2x16A te laden.

Nu, alles doorlopen, waar vind je 1x32A beschikbaar aan een campingstekker? Als het voor thuis is, is het dan niet handiger om een degelijke TWC te installeren? Uit ervaring weet ik dat de TMC niet echt geschikt is voor langdurig gebruik buiten, dus je moet al in de garage parkeren, en als je dat doet is een TWC dan teveel werk maar een grote blauwe stekker met 32A aansluiting niet?
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik moet mezelf overigens corrigeren... 3 fasen is belangrijk voor ovens en andere apparatuur die verder op 3 fasen werken, maar da's natuurlijk anders voor een auto waar 3 enkelfase omvormers zijn ingebouwd.

Dus ja, 2x16A zou moeten kunnen werken, maar in mijn vorige 2017 Model X had ik een defecte lader en kon ik maar met 1 fase laden en kreeg ik in geen enkel scenario de TWC en auto zover om 2x16A te laden.

Nu, alles doorlopen, waar vind je 1x32A beschikbaar aan een campingstekker? Als het voor thuis is, is het dan niet handiger om een degelijke TWC te installeren? Uit ervaring weet ik dat de TMC niet echt geschikt is voor langdurig gebruik buiten, dus je moet al in de garage parkeren, en als je dat doet is een TWC dan teveel werk maar een grote blauwe stekker met 32A aansluiting niet?
Ik heb ook eerst een blauwe 32A stopcontact gemaakt en met de UMC geladen. Totdat ik hiet een goed geprijsde TWC kon kopen dus die hangt er nu naast. Ja misschien wat geld teveel uitgegeven maar in totaal goedkoper dan een nieuwe TWC. En ja ik laad nog steeds op 1 fase.
 
De handleiding van de gen 2 Mobile Connector zegt dat je met de blauwe (camping) connector tot 32A kunt laden. Ik had ergens gelezen dat de Tesla dat intern oplost door twee fases van de AC lader te gebruiken, maar klopt het dat je met een Model 3 op die manier ook echt met 32 A / 7,4 kW kunt laden? Met de adapter die standaard bij mijn Model 3 zit krijg ik 16A. Die weet niets van mijn zekering dus is er nog een aparte adapter voor 32 A eenfase laden?

Er zijn 2 blauwe campingstekkers, een grote en een kleine. De kleine gaat maar tot 16 ampere, de grote tot 32 ampere (maar die heb ik nog nooit op een camping gezien...) De Tesla lost dat inderdaad intern op. Ik denk dat jij een kleine campingstekker hebt...
 
Het kan handig zijn bij een "laag afgezekerde 3 fase aansluiting"icm een EV die geen 3 fase laden ondersteund maar wel 1 fase 32A.
In die gevallen lukt het niet om 1 fase zwaar te belastingen (dan springt de hoofdzekering eruit)
En als je wel met meer dan 1x 16A wilt laden is dit een trucje welke door een paar "laders" ondersteund wordt. (niet bij alle laders mogelijk!)
Dat is toch juist de omgekeerde situatie? Wat je hier doet is twee fases van je huis op een of andere manier (diodes, hoop ik?) op elkaar aansluiten, waarbij de spanning veel hoger gaat worden dan 230 Volt. Maar hier ging het juist over een 1-fase voeding via de blauwe stekker die alleen maar een L1 en N heeft.

Ik las hier de hypotheses dat 1 fase (L1) wordt verdeeld over twee ingangen (L1 + L2) van de Tesla. Ik vond dat wat raar klinken, want hoe krijg je die 120 graden faseverschuiving er dan in? Maar bij nader inzien kan het best zijn dat ze gewoon parallel geschakeld gevoed worden. Wat maakt het de diodes daarachter nou uit hoeveel graden de fase verschoven is.

Ik ga er tenminste van uit dat de L1, L2 en L3 vrijwel direct een brugcel in gaan, waarna de spanning verder wordt behandeld als "vuile" DC en door de rest van het laadcircuit op smaak wordt gebracht voordat het de accu in gaat.
 
Dat is toch juist de omgekeerde situatie? Wat je hier doet is twee fases van je huis op een of andere manier (diodes, hoop ik?) op elkaar aansluiten, waarbij de spanning veel hoger gaat worden dan 230 Volt. Maar hier ging het juist over een 1-fase voeding via de blauwe stekker die alleen maar een L1 en N heeft.

Ik las hier de hypotheses dat 1 fase (L1) wordt verdeeld over twee ingangen (L1 + L2) van de Tesla. Ik vond dat wat raar klinken, want hoe krijg je die 120 graden faseverschuiving er dan in? Maar bij nader inzien kan het best zijn dat ze gewoon parallel geschakeld gevoed worden. Wat maakt het de diodes daarachter nou uit hoeveel graden de fase verschoven is.

Ik ga er tenminste van uit dat de L1, L2 en L3 vrijwel direct een brugcel in gaan, waarna de spanning verder wordt behandeld als "vuile" DC en door de rest van het laadcircuit op smaak wordt gebracht voordat het de accu in gaat.
Als je natuurlijk met maar 1 fase voed, heb je niks van doen met eventuele faseverschuiving want wat de auto aangeboden krijgt is 1 en dezelfde fase.
 
Als je natuurlijk met maar 1 fase voed, heb je niks van doen met eventuele faseverschuiving want wat de auto aangeboden krijgt is 1 en dezelfde fase.
Precies. En dat kwartje moest nog even vallen, dat dat niet uitmaakt. Je hoeft geen fases te verschuiven als dat helemaal niet nodig is. Je mag die gelijkrichters best precies tegelijk aansturen.

Ik ben zo intussen best wel nieuwsgierig naar de electrische schema's van e.e.a. Zou die TMC misschien sowieso al 2 fases parallel voeden zodat er niks geschakeld hoeft te worden tot en met de 32A? (Edit: nonsense weggehaald. Deze TMC kan sowieso geen rode plug aan. Toch?)

Iemand met zo'n kabel en een multimeter?
 
  • Like
Reactions: adjego
Ik vind het overigens ook niet zo interessant meer om nog voor moeite te doen om een rooie plug aan de TMC te hangen.

Voor 300€ kan je nu al mobiele laders vinden die 3x16A/11kW aan kunnen. Heb er net na levering van mijn 2023 Model X Plaid eentje gescoord via Amazon en daar mee op vakantie op een rooie stekker geladen. En op die rooie stekker kan je ook een adapter hangen die vaak is meegeleverd zodat je ook op Schuko kan insteken.
 
De ‘oude’ driefase TMC die vroeger bij de Model S en X werd geleverd kon je een 32A blauwe CEE adapter op aansluiten die meteen in de adapter op fase 1 en 2 was aangesloten. 32A werd dus in de OBC door twee van de drie laders afgehandeld, waarbij inderdaad de fases in sync liepen. Niet elke OBC in elke ev kon daarmee om, herinner me nog dat bepaalde modellen in storing gingen of defect raakten toen ze eens met een Tesla TMC op deze manier werden geladen.
 
Zitten er nou echt drie laders naast elkaar in een Tesla? Of is dat meer "abstract" gesproken? Als ik een 3-fase lader zou ontwerpen die flexibel moet zijn, dan zou ik de drie fases zo snel mogelijk gelijkrichten en het resultaat daarvan in 1 lader stoppen die de volle 11 kW aan kan. De onderdelen zijn dan wel wat zwaarder, maar 1 zwaarder onderdeel is toch goedkoper dan 3 lichtere varianten.
 
Het is 1 doos met daarin per fase een identieke omvormer.

Zo een blokken vind je overigens ook in de Gen2 en Gen3 superchargers. Er is dus wel over modulariteit nagedacht.

View attachment 971515


Dit gaat wel over de Gen3 charger uit de Model S en X vziw.
In de Model 3 en Y zit de charger veel meer geintegreerd op het batterypack.
Had laatst nog een hele discussie of daar nog nou zo’n junction box in zou zitten want het voordeel van CCS is dat je die niet nodig zou hebben.
 
Dit gaat wel over de Gen3 charger uit de Model S en X vziw.
In de Model 3 en Y zit de charger veel meer geintegreerd op het batterypack.
Had laatst nog een hele discussie of daar nog nou zo’n junction box in zou zitten want het voordeel van CCS is dat je die niet nodig zou hebben.
Dat is een voordeel, een groter voordeel zou zijn dat je grotere stromen door de gelijkstroom gedeelte van de CCS kan laten gaan dan door het type 2 gedeelte.
 
Ik ben op zoek naar een mobiele lader om aan reguliere stopcontact te laden. Wat zijn goede mobiele laders voor rond de 250 euro?
En kan je een tesla mobile connector ook gebruiken om andere EV's op te laden?
Op Amazon vind je nu al modellen met Type 2 en Schuko connector voor €170. Heb zelf nog een 3 fasen 11kW lader gekocht in juli voor €300.

De TMC v2 en v1 kan je ook gebruiken om andere EV's op te laden.
 
Op Amazon vind je nu al modellen met Type 2 en Schuko connector voor €170. Heb zelf nog een 3 fasen 11kW lader gekocht in juli voor €300.

De TMC v2 en v1 kan je ook gebruiken om andere EV's op te laden.
Dank. Ik vind het voordeel van de TMC dat je er ook andere stekkers aan hang kan hangen voor buitenland of blauwe stekker of rood. En ik dacht dat de tesla lader ook keek of het electrische net het aan kon en dan pas gaat laden. Ik zou niet willen dat de stoppen doorsloeg in het huis waar ik ben.

Welke lader heb jij gekocht voor 300 euro?