Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Kost bijna 800 euro ex BTW, installatie komt er apart bij a ruim 200 euro. En je moet een slim laadpunt hebben.
Komt dan met laadpaal erbij in de buurt van de prijs van de Hager Witty oplossing, die kost 250 voor de smart module en 1650 voor het laadpunt (module werkt alleen met dat laadpunt) excl. BTW en installatie.

Edit: Hager Witty is goedkoper, zie #3410
 
Last edited:
ICU Compact (met nieuwe loadbalancing firmware) icm. Slimme meter release 4 moet dit ook kunnen. Volgende maand wordt mijn ICU geupdated, dus dan zal ik het beleven....

Ben wel benieuwd hoe dat gaat werken. Een DSMR 4 meter stuurt eens per 10 sec. een 'telegram' via de P1 poort met huidige verbuik etc. Bij overbelasting boven de aansluitwaarde zou 10 seconden best lang genoeg kunnen zijn om de hoofdautomaat uit te schakelen. Misschien dat via andere interface (knipperende LED?) sneller is vast te stellen dat het verbruik boven de grens uitkomt?
 
Ben wel benieuwd hoe dat gaat werken. Een DSMR 4 meter stuurt eens per 10 sec. een 'telegram' via de P1 poort met huidige verbuik etc. Bij overbelasting boven de aansluitwaarde zou 10 seconden best lang genoeg kunnen zijn om de hoofdautomaat uit te schakelen. Misschien dat via andere interface (knipperende LED?) sneller is vast te stellen dat het verbruik boven de grens uitkomt?
10 seconden is waarschijnlijk te lang voor automaten, misschien dat het met smeltzekeringen nog net gaat...? 80 euro kost het vervangen van zo'n smeltzekering...
Knipperende led zal ws. geen stroom per fase doorgeven...
 
Ben wel benieuwd hoe dat gaat werken.

Ik ook. Ik heb overigens smeltzekeringen, en deze zouden volgens opgave overbelast moeten kunnen worden met factor 1,4 en enkele minuten toelaatbaar. 10 seconden zou dan ruim voldoende moeten zijn, tenzij de 35A (=25x1,4) op een enkele fase ruim wordt overschreden. De grote verbruikers (en de verbruikers die theoretisch gelijktijdig aan kunnen zijn) zijn allen netjes verdeeld over de fasen.

Dus ja, ik ben ook wel benieuwd of het gaat werken :)

Overigens ben ik niet van plan om ook elke dag max 25A te laden. Als je een smeltzekering regulier nominaal belast verouderd deze snel. Elke nacht met 25A laden betekent een nieuwe hoofdzekering iedere 5 jaar (indicatief). Het gaat me er zelf meer om dat ik -als ik het nodig heb- even sneller kan laden.
 
Last edited:
Ben wel benieuwd hoe dat gaat werken. Een DSMR 4 meter stuurt eens per 10 sec. een 'telegram' via de P1 poort met huidige verbuik etc. Bij overbelasting boven de aansluitwaarde zou 10 seconden best lang genoeg kunnen zijn om de hoofdautomaat uit te schakelen. Misschien dat via andere interface (knipperende LED?) sneller is vast te stellen dat het verbruik boven de grens uitkomt?

Mijn poller kan elke 30 seconde pollen (stom ding) en dat gaat bij mij al tijden goed.

Ik laad op 30A en zie zo af en toe 44A door mijn 40A hoofd automaten gaan. Binnen 40 seconde reageert mijn OpenEVSE met RaspberryPi er op en dan is alles weer in orde.
 
Ik heb al gezocht, maar in dit mooie grote forum is nauwelijks iets terug te vinden!

Ik heb een ICUcompact hangen met een vaste kabel. Mijn Tesla heb ik dinsdag gekregen en ik loop hier tegenaan.
Het aan de lader hangen gaat prima, maar hoe krijg ik 's-ochtends de connector het makkelijkst uit de auto.
Nu kom ik aanlopen, auto gaat open. Haal mijn pas langs de lader, laden stopt. Dan krijg ik de connector er nog niet uit.
Doe dan de deur open en druk op de open chargeport button en even later lukt het me dan om de connector te ontkoppelen!
Kan dit misschien makkelijker? Of doe ik iets verkeerd? Moet ik misschien een chargeport-opener bestellen.

En de connector gaat een beetje stroef uit de auto, moet ik dit mogelijk smeren?

Excuses voor deze Tesla for Dummies vraag ;)
 
Ik heb al gezocht, maar in dit mooie grote forum is nauwelijks iets terug te vinden!

Ik heb een ICUcompact hangen met een vaste kabel. Mijn Tesla heb ik dinsdag gekregen en ik loop hier tegenaan.
Het aan de lader hangen gaat prima, maar hoe krijg ik 's-ochtends de connector het makkelijkst uit de auto.
Nu kom ik aanlopen, auto gaat open. Haal mijn pas langs de lader, laden stopt. Dan krijg ik de connector er nog niet uit.
Doe dan de deur open en druk op de open chargeport button en even later lukt het me dan om de connector te ontkoppelen!
Kan dit misschien makkelijker? Of doe ik iets verkeerd? Moet ik misschien een chargeport-opener bestellen.

En de connector gaat een beetje stroef uit de auto, moet ik dit mogelijk smeren?

Excuses voor deze Tesla for Dummies vraag ;)

1. Heul simpel: dubbelklikken op het dakje van je key-fob
2. Geen ervaring met smeren van de connector, wie weet kan Loek/laadkabel winkel er iets over zeggen?
 
Die zijn inmiddels weer te koop bij een bekende winkel (iets met laadkabels enzo) ;) met dank aan fuzzy uiteraard.

2. Geen ervaring met smeren van de connector, wie weet kan Loek/laadkabel winkel er iets over zeggen?
Tsja wat is stroef? Het kan in het begin wel onhandig of stroef gaan om de kabel aan te koppelen maar als na een tijdje gebruik het plastic wat ingesleten is moet dat wel beter worden. Je zou eventueel eens een beetje vaseline kunnen proberen maar ik betwijfel of dat genoeg helpt.
 
Hebben jullie dit gezien:

Maxem Smart Charging van Elektrische Autos | Cohere

Iemand al ervaring mee?

Ja, Heb ik thuis aan laten leggen.
Werkt erg goed. Huisaansluiting is "gewoon" 3x25A.
Aan laten leggen via Cohere die een instellateur uit Soest hebben ingeschakeld voor de installatie. Super netjes werk geleverd.

Opladen gaat meestal op 3x24A dus super snel. Van de week even getest hoe het gaat met het huisverbruik. Zodra ik de waterkoker aanzet zie je direct de auto teruggaan naar 3x10A laden zodat de hoofdzekering er niet uitklapt. Als de waterkoker uitgaat zie je de auto weer teruggaan naar 3x24A.

Echt een aanrader wat mij betreft.