Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
(Daar die smart/open EVSE nog even niet leverbaar (b)lijkt: )
Welk slim apparaatje moet ik nu laten installeren in de meterkast opdat ik de Mode 3 laadpaal kan delen met een magnetron/over op één groep?
Dus dat zodra de magnetron gebruikt wordt, de kabel naar de 1 x 16A laadpaal even wordt afgeknepen?
 
(Daar die smart/open EVSE nog even niet leverbaar (b)lijkt: )
Welk slim apparaatje moet ik nu laten installeren in de meterkast opdat ik de Mode 3 laadpaal kan delen met een magnetron/over op één groep?
Dus dat zodra de magnetron gebruikt wordt, de kabel naar de 1 x 16A laadpaal even wordt afgeknepen?

misschien loont het de moeite om een aantal bordjes ineen te steken om dan samen (tegen kostprijs zonder winst) een veilige oplossing te hebben
 
Waarschijnlijk ligt de fout eerder aan mijn kant ;) SmartEVSE is (volgens mij) een fork van openEVSE ; het is een opensource project. De gegevens voor het maken van de PCB boarden (printplaatjes) zijn opgenomen in het project, alsook de software die geprogrameerd moet worden in de chip. Het is dus doenbaar om dit project als doe-het-zelf uit te voeren. Maar ben zeker dat widoh zijn commentaar hier ook nog op zal geven.
 
Uiteraard zijn er prima tussenoplossingen: koop een afsluitbare buitenkast (en monteer die) op een paal, monteer daarin een rood CEE stopcontact en steek de UMC er vast in, laat de kabel via een uitsparing naar buiten lopen en sluit de kast af. Eventueel kun je een aardlek+zekeringautomaat in de kast opnemen, maar beter is om die in je hoofdzekeringkast te hebben, dan is de kabel naar de paal toe ook beveiligd. Maak onder de kast een nette beugel om je kabel op te hangen (eventueel met afdakje) en je hebt een prima tussenoplossing die veilig is.

Exact wat ik thuis heb. De UMC zit droog in de afgesloten kast (met slot) en het is erg makkelijk de kabel aan de Tesla te koppelen. Dit kastje vond ik ook fraaier dan die laadpalen bij je huis maar dat is persoonlijk natuurlijk. Laden bij publieke palen doe ik altijd met een mennekes kabel. Alleen nu in Oostenrijk heb ik de UMC meegenomen.
 
(Daar die smart/open EVSE nog even niet leverbaar (b)lijkt: )
Welk slim apparaatje moet ik nu laten installeren in de meterkast opdat ik de Mode 3 laadpaal kan delen met een magnetron/over op één groep?
Dus dat zodra de magnetron gebruikt wordt, de kabel naar de 1 x 16A laadpaal even wordt afgeknepen?
Je kan een Lolo kopen, die kan dat.


Waarschijnlijk ligt de fout eerder aan mijn kant ;) SmartEVSE is (volgens mij) een fork van openEVSE ; het is een opensource project. De gegevens voor het maken van de PCB boarden (printplaatjes) zijn opgenomen in het project, alsook de software die geprogrameerd moet worden in de chip. Het is dus doenbaar om dit project als doe-het-zelf uit te voeren. Maar ben zeker dat widoh zijn commentaar hier ook nog op zal geven.
FuzzyLogic / Stegen Electronics maak(te) de hardware voor SmartEVSE, maar ik weet niet of hij dat nog steeds doet.

SmartEVSE is idd deels gebaseerd op OpenEVSE, maar heeft oa toevoeging voor locking van de connector en het uitlezen van de PP (Proximity Pilot).

Ik weet niet of FuzzyLogic de hardware nog gaat produceren overigens.
 
(Daar die smart/open EVSE nog even niet leverbaar (b)lijkt: )
Welk slim apparaatje moet ik nu laten installeren in de meterkast opdat ik de Mode 3 laadpaal kan delen met een magnetron/over op één groep?
Dus dat zodra de magnetron gebruikt wordt, de kabel naar de 1 x 16A laadpaal even wordt afgeknepen?
Excuses voor de spam alert maar: dat bestaat al: Maxem (we hebben het zelf ontwikkeld :)). Ik neem aan dat je smart-charging bedoelt, waarbij de maximale netaansluiting beschermd wordt. Meer info over Maxem kan je hier vinden: Maxem Smart Charging van Elektrische Autos | Cohere
 
Artikel van Widodh en argumenten pro laadpaal klinken inderdaad vrij overtuigend...

Vooral het 'smart' gedeelte mij iets zegt want is deze winter al een vijftal keer gebeurd dat vaatwas + droogkast + Tesla = met een zaklantaarn zoeken naar de zekeringkast...

Maar wat is dan het verschil tussen zo'n laadpaal en een Tesla Wall Connector? Doet een Wall Connector hetzelfde als een laadpaal? Of ziet ie er alleen wat beter uit?
 
Dit werkt dus wel:
[Video] Zo kun je ook je Tesla Model S opladen! | Hartvoorautos.nl

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het niet 'mag' van Tesla (handleiding). Maar leek me waarschijnlijk dat het wel zou werken. Is nu bewezen dus. Vincent Everts deed het al ooit met een Leaf.
Dat het geen nep is, zie je aan de resultaten. Per gesleepte kilometer à ~60 kW komen er 5 in de range bij. Ook een manier om ergens te komen, dus.
Elke 350 km (~3uur) een uur achter een truck slepen à 65 km/h (= weer 350 km erbij). Komt neer op 765 km in 7 uur + de tijd voor aan- en afkoppelen. Klinkt helemaal niet zo gek, als ik de beslommeringen van de Tesla-toeristen onder ons hier lees. Nu nog een deal met een Europese werkende transportondernemer maken...
 
Maar er is dus niet een kastje voor in de meterkast die slim schakelt? (Ik zie hier wel een markt voor...)

SmartEVSE zou in de meterkast passen, het past op de DIN-rail, maar heeft nog niet alles in zich wat je nodig hebt, daarnaast moet je hebben:
- Relais
- Koppeling Slimme Meter
- Type 2 socket ergens buiten

Artikel van Widodh en argumenten pro laadpaal klinken inderdaad vrij overtuigend...

Vooral het 'smart' gedeelte mij iets zegt want is deze winter al een vijftal keer gebeurd dat vaatwas + droogkast + Tesla = met een zaklantaarn zoeken naar de zekeringkast...

Maar wat is dan het verschil tussen zo'n laadpaal en een Tesla Wall Connector? Doet een Wall Connector hetzelfde als een laadpaal? Of ziet ie er alleen wat beter uit?

De HPWC van Tesla is niet te koop in Europa, maar feitelijk is hij identiek aan een laadpaal met Tesla logo er op.
 
Dat het geen nep is, zie je aan de resultaten. Per gesleepte kilometer à ~60 kW komen er 5 in de range bij. Ook een manier om ergens te komen, dus.
Elke 350 km (~3uur) een uur achter een truck slepen à 65 km/h (= weer 350 km erbij). Komt neer op 765 km in 7 uur + de tijd voor aan- en afkoppelen. Klinkt helemaal niet zo gek, als ik de beslommeringen van de Tesla-toeristen onder ons hier lees. Nu nog een deal met een Europese werkende transportondernemer maken...
Staat me bij dat er ook stond geschreven dat deze gewonnen km's er wel sneller afgingen.
 
Soms verbaas ik me over mensen die €100k investeren in hun auto, maar niet willen investeren in een degelijke laadinfrastructuur thuis
...
I call it a no-brainer.

Nou het mooie is dat Tesla al een hele mooie (elektronisch zelfs veiligere) (mobiele) laadpaal bij de auto levert. Het enige wat moet gebeuren is het ding wat beschermen tegen de elementen (nattigheid en kinderen). Ik heb zelf nog nooit thuis meer vermogen nodig gehad dan de UMC levert, dus geen verzwaring nodig hier.

Waarom zou ik investeren in zaken die ik niet nodig heb, ongeacht wat andere zaken in vergelijking hebben gekost? Da's mijn no-brainer :-D
 
(Daar die smart/open EVSE nog even niet leverbaar (b)lijkt: )
Welk slim apparaatje moet ik nu laten installeren in de meterkast opdat ik de Mode 3 laadpaal kan delen met een magnetron/over op één groep?
Dus dat zodra de magnetron gebruikt wordt, de kabel naar de 1 x 16A laadpaal even wordt afgeknepen?

Ik gebruik al een klein jaar de SmartEVSE exact op die manier, samen met een interface naar de drie stroomsensors. (3 fase dus ipv 1 fase, maar maakt geen verschil).

Onlangs heb ik nog vernomen van Fuzzy dat ik de module kan bestellen op zijn website, en ik ga waarschijnlijk binnenkort weer een lader voor iemand in elkaar zetten op basis van deze module (alleen in dat geval nog zonder de 'smart' optie).

In 2013 is er door een aantal forum leden eens een zeer interessante dag georganiseerd in Delft rond laden en smart-charging, wellicht is het moment daar eens te kijken naar een dag rond laden in het algemeen, de SmartEVSE en hoe je daaruit (veilig) een smartcharger kunt samen stellen. Ik sta er zeker voor open mee te werken aan de organisatie van zo'n dag.

Een complete SmartEVSE lader kun je in elkaar zetten voor minder dan euro 500,-- aan onderdelen.


Edit : Hier is de module te bestellen : Smart EVSE controller - Stegen Electronics
 
Last edited: