Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Dat blijft een spannend verhaal. De outlooks zijn nu wat minder rooskleurig omschreven. Geen melding meer van 1.000.000 EVs voor een bepaalde datum. Wel bijzonder dat men vind dat de OEMs klaar staan om serieuze aantallen BEVs te gaan maken. Helaas is dat voorlopig niet waar. De OEMs denken vrijwel allemaal aan aantallen richting de 50.000 stuks per jaar in de periode tot 2022. De wereldwijde productie van de OEMs zal ergens in 2022 best ergens tussen de 250.000 en 1.000.000 auto's kunnen liggen (Als Audi, Mercedes en VW hun best gaan doen). Tesla wil ergens tussen de 1.000.000 en de 2.000.000 per jaar produceren in dat jaartal. Ofwel, met de wind mee kunnen 4% van de nieuwe auto's in 2022 een BEV zijn.

Maar als ik de cijfers zo lees, dan heeft men momenteel een jaaromzet van ongeveer 1 miljoen (twee x H1-2017) en 5 miljoen aan kosten, waarvan 1 miljoen aan financieringskosten. Nog steeds mooi dat men hard groeit, maar de verhouding verlies vs omzet van 4:1 vind ik toch wel zorgelijk.

In het verleden werd nogal eens Tesla aangehaald als vergelijkbaar voorbeeld, maar als ik 4x Q1 2017 neem, dan heeft Tesla een jaaromzet van 10 mld en 1 mld aan verlies. Dus in plaats van verlies vs omzet 4:1 zoals Fastned, is het 1:10 voor Tesla.

En het verlies en verbranden van cash door Tesla wordt al door "experts" als zeer problematisch gezien. Hoe moet ik dat van FastNed plaatsen?

In 2018 doorbraak jaar? Ja, maar wel relatief. Waarschijnlijk zal het aantal BEVs verdubbelen in 1 jaar. Nu rijden er ongeveer 16.000 rond en eind komend jaar misschien wel 40.000. Dan nog blijft FastNed een orde van grootte achter op Tesla in de verhouding tussen omzet en verlies.

Wanneer de Model 3 CCS 150kW compatible zou zijn, kan FastNed daarvan profiteren door hun unieke locaties. Zeker gezien ze dit jaar met de 150kW stations gaan beginnen! :)
 
  • Like
Reactions: Klaas
Ik kom tot iets andere cijfers: omzet H1 2017 is 190K en de operationele kosten zijn 2,1M (de 900K aan capex vergeten we maar even). Dat is een verhouding van 10:1.

Wat volgens mij toch zorgelijk is, is dat de groei aan het afnemen is. Waar ze afgelopen kwartalen steeds ruim 3x zoveel omzet hadden als in hetzelfde kwartaal van het jaar ervoor, is dat nu teruggezakt naar nog geen verdubbeling. Willen ze in 2022 uit de rode cijfers komen moeten ze echt die exponentiele groei blijven tonen. Aan hun infrastructuur ligt het niet, die is ruim voldoende voor 10-20 keer zo veel laadbeurten. De markt is er gewoon nog niet.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Stond nog overige opbrengst bij...dus even alles meegenomen en niet alleen directe verkoop. Maar het verhaal blijft hetzelfde. Vanaf het begin al het gevoel gehad dat het idee geweldig is, het product ook, maar dat men gewoon 10 jaar te vroeg is begonnen. Achteraf kan blijken dat het "station" model minder goed werkt door hoge kosten en dat een kleinschaliger (oppervlak) model zoals Fortum in Noorwegen beter was....dus eigenlijk gewoon een aantal laders en parkeerplaatsen en klaar.

Zolang FastNed leeft en ik vanaf eind komend jaar in de Model 3 ga rijden....zal ik zeker komen laden. De bewezen betrouwbaarheid en de super locaties langs de weg zijn super.

Snap alleen niet waarom iedere aanbieden pasjes, dongels en apps wil hebben. Waarom niet gewoon een betaalterminal zoals bij de onbemande tankstations? Kan je met een tankkaart betalen, of creditcard/pinpas. Veel klantvriendelijke voor de spontane, incidentele laders. De abonnementhouders kunnen prima een app gebruiken.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Stond nog overige opbrengst bij...dus even alles meegenomen en niet alleen directe verkoop. Maar het verhaal blijft hetzelfde. Vanaf het begin al het gevoel gehad dat het idee geweldig is, het product ook, maar dat men gewoon 10 jaar te vroeg is begonnen. Achteraf kan blijken dat het "station" model minder goed werkt door hoge kosten en dat een kleinschaliger (oppervlak) model zoals Fortum in Noorwegen beter was....dus eigenlijk gewoon een aantal laders en parkeerplaatsen en klaar.

Zolang FastNed leeft en ik vanaf eind komend jaar in de Model 3 ga rijden....zal ik zeker komen laden. De bewezen betrouwbaarheid en de super locaties langs de weg zijn super.

Snap alleen niet waarom iedere aanbieden pasjes, dongels en apps wil hebben. Waarom niet gewoon een betaalterminal zoals bij de onbemande tankstations? Kan je met een tankkaart betalen, of creditcard/pinpas. Veel klantvriendelijke voor de spontane, incidentele laders. De abonnementhouders kunnen prima een app gebruiken.

Uiteindelijk zal men er niet onderuit kunnen om een systeem van voertuigherkenning en afrekening via backoffice te ontwikkelen. Anders groeien de Superchargers en de andere snelladers te ver uiteen ten nadele van de anderen.
 
Voertuigherkenning of RFID-herkenning, het lijkt mij een klein verschil. Backoffice en bijhorende facturatie kosten in beide gevallen evenveel geld, waarschijnlijk meer dan een betaling via debet- of creditkaart.
Ik dacht dat een van de technische problemen was dat tussen het moment van het openen van de betaling, dus bij het activeren van de laadpaal en het moment van betalen, dus wanneer de tijd of het aantal kWh gekend is, te veel tijd verloopt.
Bij een aantal laadpalen, bijvoorbeeld via e-Charge in Duitsland, kan je met Paypal of creditcard betalen. Maar in die gevallen bepaal je op het moment van activeren de laadkost, opnieuw kWh of tijd.
Powerdale in België laat je betalen via de bancontact-app, ook daar moet je bij activeren de laadkost bepalen.
 
Last edited:
Ach, uiteindelijk hetzelfde verschil van inzicht als bij de noodzaak met een eigen losse kabel te moeten hannesen of een vaste kabel. Ik neem me maar voor nu voor de laatste keer te benadrukken dat je, als je het publiek uiteindelijk in een EV wilt krijgen je het eenvoudig moet maken. Het lijkt geen klein verschil want het is een groot verschil. Pasjes, apps, pinpassen of wat in die richting dan ook zal het niet worden. Men meldt éénmalig de auto aan bij een instantie/backoffice of het is gewoon de leverancier waarna de auto bij de relevante laadposten wordt herkend en de afname automatisch en op de achtergrond wordt verrekend. Voor minder zal men het niet willen doen. Het zal zelfs een USP bij de auto en bij concurrerende laadnetwerken gaan worden.
 
Uiteindelijk zal men er niet onderuit kunnen om een systeem van voertuigherkenning en afrekening via backoffice te ontwikkelen. Anders groeien de Superchargers en de andere snelladers te ver uiteen ten nadele van de anderen.
Dat zit in de CCS 2.0 specificatie en ze zijn met oa BMW met de i3 dit al aan het testen.

In de auto wordt eenmalig een software certificaat geladen en daarmee kan de auto zich bij de lader identificeren. Afrekenen kan daarmee plaats vinden.

Plug&charge wordt het genoemd in CCS 2.0
 
RWS (dus de Nederlandse Staat) is volgens het FD van vandaag in hoger beroep gekomen van het vonnis van de rechtbank van 4juli 2017 waarin, kort gezegd, het verbod op shops bij de FN is vernietigd. de Minister moet een nieuw besluit nemen.
Bij de rechtzaak voegden zich diverse oliehandelbelanghebbenden. Dat begrijp ik. Dat de Staat hen steunt, niet. Zeker waar de rechtbank in 4.4 overweegt dat de bestaande exploitanten geen initiatieven namen om elektrische laadpunten te realiseren. Dat gedrag moet je niet willen belonen, lijkt mij.

Uitspraak Rb:
ECLI:NL:RBAMS:2017:4755, Rechtbank Amsterdam, AMS 16/3357 en 16/5854
 
RWS (dus de Nederlandse Staat) is volgens het FD van vandaag in hoger beroep gekomen van het vonnis van de rechtbank van 4juli 2017 waarin, kort gezegd, het verbod op shops bij de FN is vernietigd. de Minister moet een nieuw besluit nemen.
Bij de rechtzaak voegden zich diverse oliehandelbelanghebbenden. Dat begrijp ik. Dat de Staat hen steunt, niet. Zeker waar de rechtbank in 4.4 overweegt dat de bestaande exploitanten geen initiatieven namen om elektrische laadpunten te realiseren. Dat gedrag moet je niet willen belonen, lijkt mij.

Uitspraak Rb:
ECLI:NL:RBAMS:2017:4755, Rechtbank Amsterdam, AMS 16/3357 en 16/5854
Vooral dat laatste. FN steekt zijn nék wel uit. BP en Shell doen ook wat dingetjes, maar tot op heden hebben ze niet 'gewoon even' serieus geld er tegenaan gegooid.

Al was het maar een PR campagne van 100 miljoen. Dat is niets voor hen en dan zijn ze 'klaar'.
 
  • Like
Reactions: FVO
Gewoon food tuk tuks neerzetten! Hier in de juiste kleur en nog electrisch ook!
HTB1lIm3FVXXXXckaXXXq6xXFXXXA.jpg
 
RWS (dus de Nederlandse Staat) is volgens het FD van vandaag in hoger beroep gekomen van het vonnis van de rechtbank van 4juli 2017 waarin, kort gezegd, het verbod op shops bij de FN is vernietigd. de Minister moet een nieuw besluit nemen.
Bij de rechtzaak voegden zich diverse oliehandelbelanghebbenden. Dat begrijp ik. Dat de Staat hen steunt, niet. Zeker waar de rechtbank in 4.4 overweegt dat de bestaande exploitanten geen initiatieven namen om elektrische laadpunten te realiseren. Dat gedrag moet je niet willen belonen, lijkt mij.

Uitspraak Rb:
ECLI:NL:RBAMS:2017:4755, Rechtbank Amsterdam, AMS 16/3357 en 16/5854
De staat kan waarschijnlijk een rij rechtzaken of schadeclaims van oliehandelaren verwachten wanneer blijkt dat hun duurbetaalde concessie toch niet exclusief blijkt te zijn...
 
De staat kan waarschijnlijk een rij rechtzaken of schadeclaims van oliehandelaren verwachten wanneer blijkt dat hun duurbetaalde concessie toch niet exclusief blijkt te zijn...

Volgens mij beperkt die exclusiviteit zich tot de verkoop van brandstoffen.

Ik denk dat we deze zaak niet los kunnen zien van de weigering van RWS om fatsoenlijke bewegwijzering naar de FN stations te plaatsen zoals zij ook voor tankstations en zelfs McDonalds incl openingstijden doet.
 
Volgens mij beperkt die exclusiviteit zich tot de verkoop van brandstoffen.

Ik denk dat we deze zaak niet los kunnen zien van de weigering van RWS om fatsoenlijke bewegwijzering naar de FN stations te plaatsen zoals zij ook voor tankstations en zelfs McDonalds incl openingstijden doet.

Ik zie wel bewegwijzering naar Vandebron en andere aanbieders bij afritten staan?! Is het dus niet een kwestie van geld?