Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Leasing, Financing and Tax incentives

This site may earn commission on affiliate links.
Een operational lease ?
Voor een Model S ?
Denk dat je daar tussen de 13 - 15 p/m zit.

Maar als hij de lease eerder wilt aflossen, waarom dan geen krediet ? dat kun je daadwerkelijk eerder aflossen zonder extra kosten ?
Zit misschien iets hoger qua maandlasten in het begin, maar zal snel omlaag gaan als hij het krediet sneller aflost. (je betaald tenslotte rente over het openstaand bedrag).

Gaat hij die lease zakelijk aan of privé ?
Het gaat eigenlijk om z'n vrouw (natuurlijk :wink:).
Die is in functie bij een grote bank. Policy is gewoon de 60 mnd uitzitten voor je weer aan de beurt bent.
Maar ze heeft een best hoge functie, dus ik denk als ze&hij echt willen, ze wel wat voor elkaar moet kunnen krijgen.
Ze reden privé altijd grotendeels met zijn auto, en zij < 500km. Maar dat lukt haar nu niet meer, dus vette bijtelling.
Daar probeer ik ze vanaf te helpen, moet alleen het toverwoord "model S" nog even goed bij ze laten landen.
 
Een operational lease ?
Voor een Model S ?
Denk dat je daar tussen de 13 - 15 p/m zit.

Maar als hij de lease eerder wilt aflossen, waarom dan geen krediet ? dat kun je daadwerkelijk eerder aflossen zonder extra kosten ?
Zit misschien iets hoger qua maandlasten in het begin, maar zal snel omlaag gaan als hij het krediet sneller aflost. (je betaald tenslotte rente over het openstaand bedrag).

Gaat hij die lease zakelijk aan of privé ?

Ik heb ooit een offerte van Mistergreen lease voor operationele leasing (incl laadpaal) voor 60 maanden en 40.000km / jaar.
Ze kwamen op een dikke 1.800€ per maand uit.
 
Het gaat eigenlijk om z'n vrouw (natuurlijk :wink:).
Die is in functie bij een grote bank. Policy is gewoon de 60 mnd uitzitten voor je weer aan de beurt bent.
Maar ze heeft een best hoge functie, dus ik denk als ze&hij echt willen, ze wel wat voor elkaar moet kunnen krijgen.
Ze reden privé altijd grotendeels met zijn auto, en zij < 500km. Maar dat lukt haar nu niet meer, dus vette bijtelling.
Daar probeer ik ze vanaf te helpen, moet alleen het toverwoord "model S" nog even goed bij ze laten landen.
Heb begrepen dat de hele Rabo top een S krijgt ivm MVO:wink:
 
In princiepe is het "relatief" makkelijk hun te overtuigen.

Het magische getal is de 0% bijtelling, geen BPM.

Voordat ik een lease voor elkaar heb gekregen, heb ik een abnormaal hoeveelheid banken en leasemaatschappijen gecontacteerd.
Ik heb nog even de mail-folders doorgenomen en dit heb ik kunnen vinden :

"
Operational lease

Hieronder vind u een korte beschrijving van onze operationele lease richtprijzen op basis van 60 maanden.

- Opel Ampera € 750 per maand

- Tesla Model S € 1,150 per maand

- Nissan Leaf € 599 per maand

- Mitsubishi Outlander € 725 per maand

- Fisker Karma € 1,800 per maand

- Toyota Prius Plug-in € 699 per maand
"

Dit is vanuit MisterGreen. Het is nog niet te laat aangezien ze nog een aantal bestellingen beschikbaar hebben.
Ook al staat daar 1150 per maand, ga ervan uit dat het eerder rond de 1300 of 1500 per maand zit.

Een dat is de bruto leaseprijs.
 
VAA

Het belastbaar voordeel wordt berekend op jaarbasis met de volgende formule:
cataloguswaarde van het voertuig x ouderdomspercentage x 6/7 x CO2-percentage

Het voordeel mag voor het inkomstenjaar 2012 (aanslagjaar 2013) nooit minder bedragen dan 1.200 euro per jaar.

Voor 2013 wordt dit 1.230 euro.


Een laat antwoord, maar misschien toch nog handig voor wie het nog moet opzoeken: VAA voor elektrische auto's wordt berekend met een 'C02-percentage' van 4%.
Dus wordt het cataloguswaarde (incl btw en opties) x ouderdomspercentage (nieuw = 100%) x 6/7 x 4%


Voor mijn toekomstige Tesla van €90740 wordt dat dan €3111 per jaar, of een kleine 260 euro per maand
 
Een laat antwoord, maar misschien toch nog handig voor wie het nog moet opzoeken: VAA voor elektrische auto's wordt berekend met een 'C02-percentage' van 4%.
Dus wordt het cataloguswaarde (incl btw en opties) x ouderdomspercentage (nieuw = 100%) x 6/7 x 4%


Voor mijn toekomstige Tesla van €90740 wordt dat dan €3111 per jaar, of een kleine 260 euro per maand
da klopt, maar ik zit dan toch op minder dan de helft van mijn huidige Jaguar XF:wink:
 
Vandaag onderstaand tekst opgepikt inzake maatregel 'willekeurige afschrijving'. We kennen (allemaal) VAMIL, deze lijkt daar een tijdelijk alternatief voor te zijn.

"Ondernemers kunnen van 1 juli 2013 tot het einde van dit jaar direct tot de helft van nieuwe bedrijfsinvesteringen afschrijven en van de belasting aftrekken. Hierdoor kunnen ondernemers hun belastingafdracht de komende jaren verminderen. Dit levert extra ruimte om te investeren ter grootte van 400 miljoen euro. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Weekers van Financiën en minister Kamp van Economische Zaken."
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek daalden de bedrijfsinvesteringen in het eerste kwartaal van 2013 met bijna 8%, het Centraal Planbureau verwacht voor heel 2013 een krimp van 10%. ‘Een dergelijk krimp is zorgwekkend', aldus minister Kamp. ‘Deze maatregel zorgt er voor dat ondernemers meer ruimte krijgen om te investeren in de economie. Dat zorgt voor inkomens en banen die we in deze moeilijke economische tijd goed kunnen gebruiken'.
Staatssecretaris Weekers: ‘Dankzij deze regeling voor willekeurige afschrijvingen kunnen bedrijven hun belastingafdracht in 2013 met een aantal jaren uitstellen. Daarmee krijgen ze extra liquiditeiten en een zetje om juist nu te investeren. Daar profiteren niet alleen deze ondernemers van, maar ook de Nederlandse economie als geheel.'
De regeling voor tijdelijke willekeurige afschrijving gaat per 1 juli 2013 in en loopt tot eind dit jaar. Zowel bedrijven die vennootschapsbelasting als bedrijven die inkomstenbelasting betalen, kunnen er gebruik van maken. Bedrijfsinvesteringen die in de tweede helft van dit jaar worden gedaan kunnen eenmalig tot maximaal de helft willekeurig worden afgeschreven. Normaal is dat een lager percentage.
Willekeurig afschrijven betekent dat een ondernemer het eerste jaar zelf bepaalt hoeveel van de investering wordt afgetrokken van de belasting. Voorwaarde is dat de investering, bijvoorbeeld een machine, voor 1 januari 2016 in gebruik wordt genomen. Zo niet, dan wordt de willekeurige afschrijving teruggenomen. Uiteindelijk betaalt men evenveel belasting als zonder willekeurige afschrijvingen, maar de regeling levert het bedrijfsleven in 2013 en 2014 samen een liquiditeitsvoordeel van 400 miljoen euro op.
[ Bron: Ministerie van Financiën ]
 
Kosten die in aanmerking komen
U kunt het volledige bedrag van uw auto melden voor MIA en/of Vamil inclusief verwijderingsbijdrage en gebruiksklaar maken van uw auto. Accessoires af-fabriek komen in aanmerking; accessoires die door de dealer worden geleverd of gemonteerd, zoals winterbanden, dakkoffers en trekhaken, kunt u niet melden evenals accessoires die niet aan de auto vastzitten zoals aanhangers of een fietsendrager. Legeskosten behoren NIET tot de investering en mag u dus ook niet melden voor MIA en/of Vamil. Ook eventuele subsidie voor deze auto moet u van het investeringsbedrag aftrekken.

Wanneer u de BTW kunt verrekenen, moet u de investeringskosten exclusief BTW melden.

Bron: http://www.agentschapnl.nl/programmas-regelingen/elektrisch-vervoer
 
Last edited:
Vandaag onderstaand tekst opgepikt inzake maatregel 'willekeurige afschrijving'. We kennen (allemaal) VAMIL, deze lijkt daar een tijdelijk alternatief voor te zijn.

"Ondernemers kunnen van 1 juli 2013 tot het einde van dit jaar direct tot de helft van nieuwe bedrijfsinvesteringen afschrijven en van de belasting aftrekken. Hierdoor kunnen ondernemers hun belastingafdracht de komende jaren verminderen. Dit levert extra ruimte om te investeren ter grootte van 400 miljoen euro. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Weekers van Financiën en minister Kamp van Economische Zaken."
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek daalden de bedrijfsinvesteringen in het eerste kwartaal van 2013 met bijna 8%, het Centraal Planbureau verwacht voor heel 2013 een krimp van 10%. ‘Een dergelijk krimp is zorgwekkend', aldus minister Kamp. ‘Deze maatregel zorgt er voor dat ondernemers meer ruimte krijgen om te investeren in de economie. Dat zorgt voor inkomens en banen die we in deze moeilijke economische tijd goed kunnen gebruiken'.
Staatssecretaris Weekers: ‘Dankzij deze regeling voor willekeurige afschrijvingen kunnen bedrijven hun belastingafdracht in 2013 met een aantal jaren uitstellen. Daarmee krijgen ze extra liquiditeiten en een zetje om juist nu te investeren. Daar profiteren niet alleen deze ondernemers van, maar ook de Nederlandse economie als geheel.'
De regeling voor tijdelijke willekeurige afschrijving gaat per 1 juli 2013 in en loopt tot eind dit jaar. Zowel bedrijven die vennootschapsbelasting als bedrijven die inkomstenbelasting betalen, kunnen er gebruik van maken. Bedrijfsinvesteringen die in de tweede helft van dit jaar worden gedaan kunnen eenmalig tot maximaal de helft willekeurig worden afgeschreven. Normaal is dat een lager percentage.
Willekeurig afschrijven betekent dat een ondernemer het eerste jaar zelf bepaalt hoeveel van de investering wordt afgetrokken van de belasting. Voorwaarde is dat de investering, bijvoorbeeld een machine, voor 1 januari 2016 in gebruik wordt genomen. Zo niet, dan wordt de willekeurige afschrijving teruggenomen. Uiteindelijk betaalt men evenveel belasting als zonder willekeurige afschrijvingen, maar de regeling levert het bedrijfsleven in 2013 en 2014 samen een liquiditeitsvoordeel van 400 miljoen euro op.
[ Bron: Ministerie van Financiën ]

Deze 50% willekeurige afschrijving in één jaar geldt voor ALLE investeringen, voor elektrische auto's bestaat al de gunstigere Vamil-regeling waarbij je 75% in één jaar kunt afschrijven!
 
Even een oude koe uit een sloot halen:

Ik heb een kWh meter voor mijn laadpunt geplaatst en maak gewoon declaratie [...] en vraag de BTW zakelijk terug.

Ik dacht toch echt te weten dat je eenmaal prive betaald na declaratie bij "de zaak" je de BTW zakelijk *niet* terugkrijgt. Als privépersoon ben je niet BTW plichtig en mag/kan je geen BTW-facturen uitschrijven.

Ik hoop echter dat jij gelijk hebt. Heb je misschien achtergrondinfo hierover?
 
Even een oude koe uit een sloot halen:



Ik dacht toch echt te weten dat je eenmaal prive betaald na declaratie bij "de zaak" je de BTW zakelijk *niet* terugkrijgt. Als privépersoon ben je niet BTW plichtig en mag/kan je geen BTW-facturen uitschrijven.

Ik hoop echter dat jij gelijk hebt. Heb je misschien achtergrondinfo hierover?

Raymond, zoals jij het omschrijft is helemaal correct. Je kan zakelijk geen BTW terugvragen zonder geldige BTW factuur en een privé persoon kan/mag geen BTW factureren.
Wel mag je als privépersoon de BTW doorbereken aan de B.V. (BTW = immers kosten voor de privépersoon) en mag de B.V. die dus in zijn geheel aftrekken van de winst. Beter iets dan niets.