Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Stroom opgewekt door Pellets. Bij het bedrijf Okofen in Oostenrijk.
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    1.3 MB · Views: 59
Laat ik het niet hopen want ik verbruik ongeveer 2500 kg per jaar. Denk ook dat pellets grotendeels rest materiaal is.
Alleen als de pellets het FSC-, PEFC- of het EN plus-keurmerk hebben. Bedrijven met een NTA 8080-certificaat leveren ook 'milieu-vriendelijke' pellets.
'Milieuvriendelijk' tussen '' omdat het rendement van een pelletkachel niet boven de 100% komt. Een elektrische warmtepomp komt op een rendement van 400 tot 500%. Deze stoot geen fijnstof uit en hoef je niks aan te doen. Ik zie dat een - geautomatiseerde - pelletkachel bij een vriend van ons nog best wat attentie behoeft en dat de brander een gevoelig onderdeel is.
Een grond-water warmtepomp koelt 's zomers ook nog eens heerlijk.
 
Bij een warmtepomp wordt warmte onttrokken aan de omgeving: lucht of (grond)water. Die warmte wordt in de berekening niet meegenomen. Het hoge rendement krijg je door de geproduceerde nuttige warmte (in een energie-eenheid, bij voorkeur kWh) te delen door enkel de elektriciteit die je voor het hele proces nodig hebt (in een energieeenheid, kWh).
Het is een omgekeerde koelkast. Die geeft warmte af aan de omgeving en koelt daardoor binnenin de koelkast. Het totale rendement is nooit groter dan 1. Je kan met een koelkast je huis niet afkoelen. Maar bij een warmtepomp beschouw je, terecht volgens mij, de geringe afkoeling van de buitenomgeving niet als een verlies.
Voor de allerbeste kom je, bij niet extreme omstandigheden, uit op rendementen van 400% en meer.
 
Alleen als de pellets het FSC-, PEFC- of het EN plus-keurmerk hebben. Bedrijven met een NTA 8080-certificaat leveren ook 'milieu-vriendelijke' pellets.
'Milieuvriendelijk' tussen '' omdat het rendement van een pelletkachel niet boven de 100% komt. Een elektrische warmtepomp komt op een rendement van 400 tot 500%. Deze stoot geen fijnstof uit en hoef je niks aan te doen. Ik zie dat een - geautomatiseerde - pelletkachel bij een vriend van ons nog best wat attentie behoeft en dat de brander een gevoelig onderdeel is.
Een grond-water warmtepomp koelt 's zomers ook nog eens heerlijk.

Een keer per jaar gaat alles even los en maak ik alles schoon en zo blijft alles storingsvrij werken. Het koelen hoeft in onze zomers tegenwoordig niet meer ;)
 
:)Het is waarschijnlijk al bekend, maar toch. Ik was net laden bij SuC Adam Zuid- Oost en het viel me op dat ik maar
190 Km/uur aan het laden was. Ik heb toen binnen gevraag hoe dat zit.

De Suc's werken per paar, dus als je naast een bezette SuC gaat laden dan gaat de buurman lader heel snel en
jijzelf niet. Dus zoek je buurman lader niet op :p
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ze zijn allemaal genummerd 1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3B, etc.
Als er bij hetzelfde nummertje twee staan te laden, dan wordt de capaciteit gewoon gedeeld voor zover mij bekend.
Klopt deels. Capaciteit is ongeveer 150 kw maar wordt niet gedeeld. Diegene die als eerste aansluit krijgt zoveel vermogen als mogelijk. De 2e auto krijgt het resterende deel van het totale vermogen.

Hier een filmpje erover