Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Kan toch wel, nu dat de 11 cent consumentenbelasting per kWh over de eerste 10 MWh is/wordt gehalveerd naar 5,5 cent?

Die verlaging van de belasting is bedoeld om de business case voor de providers te verbeteren.
Ik heb dan ook nog nergens een aankondiging gezien dat de prijzen voor eindgebruikers verlaagd zijn.
Behalve bij Allego maar die prijzen waren toch al te hoog.
 
Een idle fee is wel super! Weg met die auto als hij vol is.
Ja en nee. Ik moet toegeven dat ik dit ook wel eens een lader als parkeerplaats gebruik.
Maar dan is het nodig dat ik context beschrijf:
Ik kan niet thuis laden, alleen bij de openbare (Nuon) laadpaal bij mij in de straat. Daarbij laad ik niet iedere dag, maar alleen als het nodig is.
Dan kom ik 18u30 thuis en moet ik opladen. Dan gaat het snel om 60+ kwh dat ik moet bijladen op vol vermogen (11kw). Dat duurt dus tot ruim over middennacht als ik de paal alleen heb. Als ik een buurman heb, gaat het langzamer. Ik ga er niet midden in de nacht uit om te verplaatsen. Zeker niet als ik al slaap en die kans is groot.

Zelf zou ik heel blij zijn met vier outlets per laadpaal: 1x 11kw en 3x 3,7kw. Dat kan zonder netverzwaring. Idle fee op de 11kw, geen (of zeer lage) idle fee op de 3,7kw waarbij ik mij niet schuldig hoef te voelen als ik een laadsessie van 13 uur heb.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Jkr85
Zit in identieke situatie als Pim. Laadpalen in de bebouwde kom kunnen nu praktisch gezien zowel voor passanten een destinationfunctie als voor bewoners een thuislaadfunctie hebben. Daar kan je denk ik moeilijk tussen differentiëren.

Daarnaast: mijn ice-buren zijn blijer als ik zo nu en dan de laadpaalplek een avond/nacht bezet, scheelt hun een parkeerplek. Wrevel over onbezette laadpaalplekken in een drukke buurt is immers jammer maar onvermijdelijk.
Per buurt zal de situatie anders zijn. Maak daar maar eens beleid op. Niet eenvoudig.
 
Ja en nee. Ik moet toegeven dat ik dit ook wel eens een lader als parkeerplaats gebruik.
Maar dan is het nodig dat ik context beschrijf:
Ik kan niet thuis laden, alleen bij de openbare (Nuon) laadpaal bij mij in de straat. Daarbij laad ik niet iedere dag, maar alleen als het nodig is.
Dan kom ik 18u30 thuis en moet ik opladen. Dan gaat het snel om 60+ kwh dat ik moet bijladen op vol vermogen (11kw). Dat duurt dus tot ruim over middennacht als ik de paal alleen heb. Als ik een buurman heb, gaat het langzamer. Ik ga er niet midden in de nacht uit om te verplaatsen. Zeker niet als ik al slaap en die kans is groot.

Zelf zou ik heel blij zijn met vier outlets per laadpaal: 1x 11kw en 3x 3,7kw. Dat kan zonder netverzwaring. Idle fee op de 11kw, geen (of zeer lage) idle fee op de 3,7kw waarbij ik mij niet schuldig hoef te voelen als ik een laadsessie van 13 uur heb.
Je kunt toch zelf het laadvermogen van je auto beperken? Door op 5 of 6 A te laden bereik je hetzelfde als met een 3,7 kW laadpunt.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Je kunt toch zelf het laadvermogen van je auto beperken? Door op 5 of 6 A te laden bereik je hetzelfde als met een 3,7 kW laadpunt.

Vraag ik me af: de publieke duo laadpalen doen intern volgens mij weinig aan loadbalancing.
Als je van een aansluiting maar 9A afneemt blijft er dan aan de andere aansluiting 16A over ? Ik vermoed dat ze allebei gewoon 12.5A krijgen (iemand die dit eens samen met me in Amsterdam wil testen ?)
Het idee van @PimEffting was meerder aansluitingen te realiseren zonder dat de (dure) netaansluiting verzwaard hoeft te worden.
 
Daarnaast: mijn ice-buren zijn blijer als ik zo nu en dan de laadpaalplek een avond/nacht bezet, scheelt hun een parkeerplek. Wrevel over onbezette laadpaalplekken in een drukke buurt is immers jammer maar onvermijdelijk.
Per buurt zal de situatie anders zijn. Maak daar maar eens beleid op. Niet eenvoudig.

Is bij mij in de straat inderdaad ook zo. Toch neem ik meestal een gewone parkeerplek in en laat de laadplek onbezet.
Extra zetje aan de buren om ook electrisch te gaan rijden :)

Mijn suggestie was bedoeld om het stekkergeld te ontlopen. (Analoog aan het onnodig tot 100% laden bij een SuC.)
Op die fiets...
 
Ik dacht ook even te lezen dat de energiebelasting thuis omlaag kon. De energiebelasting op laadpaalstroom is per 1 januari gedaald van 11 cent naar 5 cent per kWh blijkt uit het artikel.

Helaas.....even wat verder zoeken.


Het kabinet heeft aangekondigd in het Belastingplan 2017 de verlaging van energiebelasting voor openbare laadpalen praktisch vorm te geven door een tijdelijk verlaagd tarief in de energiebelasting op te nemen voor laadpalen met een zelfstandige aansluiting op het distributienet. Bron Tijdelijk verlaagd tarief laadpalen stimuleert elektrisch rijden - Over Salaris

Het probleem zit natuurlijk in de zelfstandige aansluiting op het net.......
 
Zit in identieke situatie als Pim. Laadpalen in de bebouwde kom kunnen nu praktisch gezien zowel voor passanten een destinationfunctie als voor bewoners een thuislaadfunctie hebben. Daar kan je denk ik moeilijk tussen differentiëren.

Daarnaast: mijn ice-buren zijn blijer als ik zo nu en dan de laadpaalplek een avond/nacht bezet, scheelt hun een parkeerplek. Wrevel over onbezette laadpaalplekken in een drukke buurt is immers jammer maar onvermijdelijk.
Per buurt zal de situatie anders zijn. Maak daar maar eens beleid op. Niet eenvoudig.

Hier idem.
De buren vinden het niet grappig als de laadplekken vrij zijn terwijl de parkeerdruk hier heel hoog is.
Dan krijg je een situatie als deze (de E-Golf van mijn vrouw en de Tesla beide naast de lege laadplekken terwijl er nergens anders parkeerplaatsen vrij zijn):

image.jpeg


Ik vind een idle fee prima als ik ergens anders laad, maar thuis zou ik dat wel heel onhandig vinden.
Als publiek lader wil je toch ook je auto altijd ingeplugd houden, zodat je aan de paal kunt voorverwarmen en voor vertrek nog even kunt bijladen zodat de accu warm is...?
Als je publiek laden te duur en/of onpraktisch maakt, zal dat een hoop mensen in de steden weerhouden van het kopen van een elektrische auto ben ik bang.
 
  • Like
Reactions: eelcodb
Publieke laadpalen zijn totaal niet rendabel te exploiteren. Dat zien we nu ook al aan de hoge kosten. Ik vermijd ze heel graag omdat ze best wel duur zijn om te laden. Fastned is goedkoper om te laden voor mij in de meeste gevallen. (Tijd buiten beschouwing gelaten).

Langs de andere kant zijn ze absoluut noodzakelijk voor EV rijders in een binnenstedelijke omgeving. Die hebben geen eigen grond om prive thuislaad-infrastructuur aan te leggen. Of het dan de zaak van de netbeheerders is, daar kan je inderdaad over discussieren.