Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
ik vind die prijzen voor het laden vrij fors. Dan beter in de Tivoli garage, daar is het gratis. Vreemd dat dat door de stad heen niet gestandaardiseerd is.
Die destination chargers zijn wel leuk natuurlijk. Heb jij daar de hand in gehad?
35c per kWh is normaal voor publieke palen, maar ik blijf het ook maar duur vinden. 25c is eigenlijk wel mijn max.

Publiek laden is best duur imho.
 
Op het VRT Journaal kwam men naar aanleiding van de laatste dag van het autosalon met de km prijs per brandstof, en CNG was de goedkoopste gevolgd door Benzine/Diesel en dan pas elektriciteit als laatste.

Kilometer prijs voor 20.000 km:

CNG 0,36 EUR
diesel & benzine 0,44 EUR
elektriciteit 0,46 EUR

Rekening houdend met onderhoud, aankoopprijs en premies

Al is natuurlijk maar de vraag welke het referentiemodel was voor deze berekening.
 
Op het VRT Journaal kwam men naar aanleiding van de laatste dag van het autosalon met de km prijs per brandstof, en CNG was de goedkoopste gevolgd door Benzine/Diesel en dan pas elektriciteit als laatste.

Kilometer prijs voor 20.000 km:

CNG 0,36 EUR
diesel & benzine 0,44 EUR
elektriciteit 0,46 EUR

Rekening houdend met onderhoud, aankoopprijs en premies

Al is natuurlijk maar de vraag welke het referentiemodel was voor deze berekening.
Lijkt me niets van te kloppen. Rijden op elektriciteit is een stuk goedkoper per km als je alleen de 'brandstof' telt. Onderhoud van een Tesla is ook veel goedkoper dan vergelijkbare benzine auto's, en de afschrijving is volgens mij ook lager dan gemiddeld. Dus hoe kunnen de kosten dan hoger uitkomen?
 
35c per kWh is normaal voor publieke palen, maar ik blijf het ook maar duur vinden. 25c is eigenlijk wel mijn max.

Publiek laden is best duur imho.
klopt: in R'dam laad ik tegen 37ct (afgerond) bij de ev-net palen incl btw. Bij 200wh per km is dat 0,074 eur per km. Goedkope dieseltjes halen dat ook, zeggen ze, en dan antwoordde ik dat je gratis kan Suc'en.
 
Goedkope dieseltjes (Volkswagen Polo Slowmotion formaat zeg maar) kun je niet echt vergelijken met de luxe van een Model S.

Ik reed meestal 1:12 a 1:14 op benzine, afhankelijk van welke auto ik had. Dat was meestal zo tussen de 0,10 en 0,15 euro per kilometer, de benzineprijs wisselde natuurlijk iets. Rijden op elektriciteit is, zeker met thuisladen (nu 0,18 euro per kWh), heel veel goedkoper.
 
35c per kWh is normaal voor publieke palen, maar ik blijf het ook maar duur vinden. 25c is eigenlijk wel mijn max.

Publiek laden is best duur imho.

Het verschilt natuurlijk per stad, laadpaalexploitant en chargeserviceprovider, maar in Den Haag betaal ik maar €0,25 per kWh (incl. btw) met mijn New Motion pas.
Ik vind dat een zeer acceptabel tarief, want ik hoef daarvoor geen laadpaal aan te kopen / af te schrijven, geen grotere aansluiting te betalen en ik krijg alles netjes maandelijks gefactureerd. :)

image.png
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Goedkope dieseltjes (Volkswagen Polo Slowmotion formaat zeg maar) kun je niet echt vergelijken met de luxe van een Model S.

Ik reed meestal 1:12 a 1:14 op benzine, afhankelijk van welke auto ik had. Dat was meestal zo tussen de 0,10 en 0,15 euro per kilometer, de benzineprijs wisselde natuurlijk iets. Rijden op elektriciteit is, zeker met thuisladen (nu 0,18 euro per kWh), heel veel goedkoper.
Zeker, thuis met EUR 0,18 per kWh is prima te doen, maar publiek laden a EUR 0,35/kWh en dan OOK nog EUR 0,60 aan startkosten leveren mij toch met regelmaat flinke rekeningen op.

Dan moet ik nog 10% er bij tellen vanwege de AC -> DC conversie in mijn auto en ik zit tussen de 9 a 10 cent per KM. Dat vind ik behoorlijk hoog worden.

Daarom leg ik 25 cent toch een beetje als bovenkant voor wat ik graag afreken voor een kWh.

Het verschilt natuurlijk per stad, laadpaalexploitant en chargeserviceprovider, maar in Den Haag betaal ik maar €0,25 per kWh (incl. btw) met mijn New Motion pas.
Ik vind dat een zeer acceptabel tarief, want ik hoef daarvoor geen laadpaal aan te kopen / af te schrijven, geen grotere aansluiting te betalen en ik krijg alles netjes maandelijks gefactureerd. :)
De palen van EVNetNL en Greenflux zijn een beetje het probleem, die zijn zo duur...
 
Op het VRT Journaal kwam men naar aanleiding van de laatste dag van het autosalon met de km prijs per brandstof, en CNG was de goedkoopste gevolgd door Benzine/Diesel en dan pas elektriciteit als laatste.

Kilometer prijs voor 20.000 km:
CNG 0,36 EUR
diesel & benzine 0,44 EUR
elektriciteit 0,46 EUR

Hier snap ik niets van. Lijkt wel alsof ze liters met kWh's hebben vergeleken.
 
Zeker, thuis met EUR 0,18 per kWh is prima te doen, maar publiek laden a EUR 0,35/kWh en dan OOK nog EUR 0,60 aan startkosten leveren mij toch met regelmaat flinke rekeningen op.

Dan moet ik nog 10% er bij tellen vanwege de AC -> DC conversie in mijn auto en ik zit tussen de 9 a 10 cent per KM. Dat vind ik behoorlijk hoog worden.

Daarom leg ik 25 cent toch een beetje als bovenkant voor wat ik graag afreken voor een kWh.

De palen van EVNetNL en Greenflux zijn een beetje het probleem, die zijn zo duur...
Bij veel gebruik is het inderdaad wel duur. Ik zie het zelf eigenlijk altijd als noodoplossing, maar als je er veel gebruik van maakt zou ik mij er ook een stuk meer aan ergeren.
 
Bij veel gebruik is het inderdaad wel duur. Ik zie het zelf eigenlijk altijd als noodoplossing, maar als je er veel gebruik van maakt zou ik mij er ook een stuk meer aan ergeren.

De ellende zit hem in het feit dat er een businessmodel nodig is voor een derde partij. Die moet de kosten terugverdienen en ook nog wat winst op de stroom maken. Dan is 35 ct, gewoon zowel weinig als erg veel, afhankelijk van de invalshoek. Ik noemde het niet als een groot pluspunt (het maakt mij niet uit want zou ik er laden zou het aan de DeC zijn) maar mocht je er een keer moeten zijn en behoefte hebben aan wat extra lading (en de DeC weggedacht) heb je er een betrouwbare mogelijkheid bij. 22 stroompalen, ok, niet moeders mooisten, terwijl in andere garages waar de stroom gratis is (als dat nog zo is nu) de paal meestentijds is bezet door een Outlander c.s.

En neen, Maurice, in deze DeC heb ik niet de hand gehad, maar het brengt wel op ideetjes.
 
Op het VRT Journaal kwam men naar aanleiding van de laatste dag van het autosalon met de km prijs per brandstof, en CNG was de goedkoopste gevolgd door Benzine/Diesel en dan pas elektriciteit als laatste.

Kilometer prijs voor 20.000 km:

CNG 0,36 EUR
diesel & benzine 0,44 EUR
elektriciteit 0,46 EUR

Rekening houdend met onderhoud, aankoopprijs en premies

Al is natuurlijk maar de vraag welke het referentiemodel was voor deze berekening.
De berekening werd allicht gemaakt voor particulieren, vergeleek men vergelijkbare uitvoeringen (bv. automatische transmissie, airco GPS CC, allemaal aanwezig op alle EVs maar ook op de vergelijkbare ICEs?)? Wat met de elektriciteitsprijs? Ging men uit van laden aan een publieke laadpaal? Dan kom je alleen al voor de elektriciteit op 7€ct/km of evenveel als bij diesel. Wat doe je met de aankoop van een thuislaadstation van >1000€?
En allicht 20kkm op 5 jaar. dus al 0,1ct per km voor de meerprijs van 10.000€.

Het zal wel ongeveer kloppen. Zonder incentives is elektrisch rijden niet goedkoper dan fossiel.
 
De berekening werd allicht gemaakt voor particulieren, vergeleek men vergelijkbare uitvoeringen (bv. automatische transmissie, airco GPS CC, allemaal aanwezig op alle EVs maar ook op de vergelijkbare ICEs?)? Wat met de elektriciteitsprijs? Ging men uit van laden aan een publieke laadpaal? Dan kom je alleen al voor de elektriciteit op 7€ct/km of evenveel als bij diesel. Wat doe je met de aankoop van een thuislaadstation van >1000€?
En allicht 20kkm op 5 jaar. dus al 0,1ct per km voor de meerprijs van 10.000€.

Het zal wel ongeveer kloppen. Zonder incentives is elektrisch rijden niet goedkoper dan fossiel.

En de milieukosten zijn niet meegenomen. Blijft een belangrijk punt
 
(Zie ook het Destination Charger draadje.)

Parkeergarage in Tilburg met 22 laadpunten. Tarief voor het laden (uiteraard niet de Tesla laders) 60 cent starttarief en 35 cent per kWh (incl. BTW).
Parkeren 2 € per uur en afrekenen per minuut. Mooi gedaan, Tilburg!

Parkeren in Tilburg Centrum | Parkeergarage Heuvelpoort
Mocht je daar een dezer dagen willen laden; helaas, palen nog niet actief:
"De garage heeft 22 parkeerplekken met elektrische oplaadpunten met een vermogen van 11KW. In korte tijd kunt u dus weer de weg op! Ook zijn er twee Tesla Destination Chargers aanwezig. Kortom, ook als u elektrisch rijdt bent u hier op de beste plek. Momenteel zijn de oplaadpunten nog niet actief, omdat de parkeergarage nog deels in aanbouw is."
 
Mocht je daar een dezer dagen willen laden; helaas, palen nog niet actief:
"De garage heeft 22 parkeerplekken met elektrische oplaadpunten met een vermogen van 11KW. In korte tijd kunt u dus weer de weg op! Ook zijn er twee Tesla Destination Chargers aanwezig. Kortom, ook als u elektrisch rijdt bent u hier op de beste plek. Momenteel zijn de oplaadpunten nog niet actief, omdat de parkeergarage nog deels in aanbouw is."

Dat staat op de website maar toen ik er was stonden er PHEV's te laden. De verbouwing is bijna klaar.
De Tesla laders werken allebei.
 
  • Like
Reactions: Nowyony
Lijkt me niets van te kloppen. Rijden op elektriciteit is een stuk goedkoper per km als je alleen de 'brandstof' telt. Onderhoud van een Tesla is ook veel goedkoper dan vergelijkbare benzine auto's, en de afschrijving is volgens mij ook lager dan gemiddeld. Dus hoe kunnen de kosten dan hoger uitkomen?

toch nog even meegeven dat stroom in België echt véél duurder is dan in Nl.
Momenteel voor 10.000 kWh op jaar basis (4.000kWh dag, 6.000kWh nacht) komt de kost op 2.666,7 €; dat is dus 0,2666 €/kWh

(kost samengesteld door 470€ energiekost, en bijna 2200€ netbeheer, groenestroom-subsidies en andere taksen !)
sta mij toe : :mad::mad::mad::mad:

meteen begrijpen jullie ook waarom een warmtepomp in België ook geen goed idee is, althans voor de portemonnee
 
  • Informative
Reactions: Wim S. and CO2CLEAN
toch nog even meegeven dat stroom in België echt véél duurder is dan in Nl.
Momenteel voor 10.000 kWh op jaar basis (4.000kWh dag, 6.000kWh nacht) komt de kost op 2.666,7 €; dat is dus 0,2666 €/kWh

(kost samengesteld door 470€ energiekost, en bijna 2200€ netbeheer, groenestroom-subsidies en andere taksen !)
sta mij toe : :mad::mad::mad::mad:

meteen begrijpen jullie ook waarom een warmtepomp in België ook geen goed idee is, althans voor de portemonnee
Zou stroomsmokkel de nieuwe botersmokkel worden?
 
  • Funny
Reactions: S-19910
toch nog even meegeven dat stroom in België echt véél duurder is dan in Nl.
Momenteel voor 10.000 kWh op jaar basis (4.000kWh dag, 6.000kWh nacht) komt de kost op 2.666,7 €; dat is dus 0,2666 €/kWh

(kost samengesteld door 470€ energiekost, en bijna 2200€ netbeheer, groenestroom-subsidies en andere taksen !)
sta mij toe : :mad::mad::mad::mad:

meteen begrijpen jullie ook waarom een warmtepomp in België ook geen goed idee is, althans voor de portemonnee
Ondertussen, ongeveer 165 jaar geleden:

William Gladstone: "What is the practical use of electricity?"

Michael Faraday: "Why, sir, there is every probability that you will soon be able to tax it."
 
toch nog even meegeven dat stroom in België echt véél duurder is dan in Nl.
Momenteel voor 10.000 kWh op jaar basis (4.000kWh dag, 6.000kWh nacht) komt de kost op 2.666,7 €; dat is dus 0,2666 €/kWh

(kost samengesteld door 470€ energiekost, en bijna 2200€ netbeheer, groenestroom-subsidies en andere taksen !)
sta mij toe : :mad::mad::mad::mad:

meteen begrijpen jullie ook waarom een warmtepomp in België ook geen goed idee is, althans voor de portemonnee
Tot 10.000kWh bij een gewone huishoudelijke aansluiting zijn de kosten in Nederland ongeveer gelijk. Zeg 2 cent/kWh goedkoper. Daarna gaat het pas echt goedkoper worden ca. 15 cent/kWh.
 
  • Informative
Reactions: S-19910