Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
In november staat er een rit naar Rijswijk gepland en dat is met een S70 vanuit Winterswijk zonder bij te laden een uitdaging weer in Zevenaar te komen. Via ChargeMap in de buurt veel laadpunten gevonden maar bijna niet openbaar. Een particulier laadpunt met twee model S-en op de foto vlakbij. Hmmm, dat geeft hoop.... Na wat zoekwerk verschillende bedrijven op dat adres aangeschreven. Dank HWS voor je snelle reactie en je uitnodiging om te komen laden. Blijft mooi zo'n forum en de bereidwilligheid om elkaar te helpen ;-)
 
In november staat er een rit naar Rijswijk gepland en dat is met een S70 vanuit Winterswijk zonder bij te laden een uitdaging weer in Zevenaar te komen. Via ChargeMap in de buurt veel laadpunten gevonden maar bijna niet openbaar. Een particulier laadpunt met twee model S-en op de foto vlakbij. Hmmm, dat geeft hoop.... Na wat zoekwerk verschillende bedrijven op dat adres aangeschreven. Dank HWS voor je snelle reactie en je uitnodiging om te komen laden. Blijft mooi zo'n forum en de bereidwilligheid om elkaar te helpen ;-)

top !

ik wil van deze gelegenheid nog even misbruik maken om de Tesla-voor-Tesla map opnieuw onder de aandacht te brengen.
ZeeMaps Private Map 672926
Het laadpunt van HWS/Acin staat ook op deze kaart.;)
 
  • Like
Reactions: ebullio and HWS
In november staat er een rit naar Rijswijk gepland en dat is met een S70 vanuit Winterswijk zonder bij te laden een uitdaging weer in Zevenaar te komen. Via ChargeMap in de buurt veel laadpunten gevonden maar bijna niet openbaar. Een particulier laadpunt met twee model S-en op de foto vlakbij. Hmmm, dat geeft hoop.... Na wat zoekwerk verschillende bedrijven op dat adres aangeschreven. Dank HWS voor je snelle reactie en je uitnodiging om te komen laden. Blijft mooi zo'n forum en de bereidwilligheid om elkaar te helpen ;-)
Tja, die mail heb ik 5x ontvangen op verschillende bedrijven. Dan kun je natuurlijk onmogelijk weigeren:rolleyes:
 
Hebben jullie dit al gezien?
Nederlandse partij brengt ultrasnelladen naar Europa - Groen7

Laden tot 350 kW. Klinkt goed. Ik ben benieuwd of we daar in de toekomst (adaptor) met de Tesla gebruik van kunnen gaan maken...

Ik zal wel als mr Negativ te boek gaan staan.

Het is jammer dat ze zich zo vastgebeten hebben in het CCS idee als standaard. Uiteraard wisten ze toen nog niet van het toen nog komende succes van Tesla. We naderen binnen Europa de 250 Supercharger stations, in de regel 8 stalls maar steeds vaker meer, op strategische plaatsen en al dagelijks in gebruik bij een vloot van vele duizenden auto's en naar schatting 150.000 Model 3's die er eerder zullen zijn dan welke CCS auto die kan laden met meer dan 100 Kw. Daarnaast zal de Supercharger naar gelang de behoefte steeds mee opgeschaald worden. Daarnaast blijft natuurlijk de vraag wat de koper zal kiezen. Het Supercharger Netwerk is een enorm verkoopargument en met meer deelnemers zou de dichtheid nog veel sterker kunnen groeien. En dat allemaal in het belang van de automobilist die nu de dupe wordt van het gepriegel.

De eerste aanbieder van EV's die belooft dat deze kan laden bij het Supercharger Netwerk zal spekkoper zijn en nu al wachtlijsten kunnen vormen. Maar nee, men schiet zichzelf liever in de voet. En de bussen en vrachtauto's? We moeten niet uitsluiten dat ook daar Tesla een voortrekkersrol gaat spelen als deze voertuigen vergelijkbaar zijn met de Model S en X en 3 wat gebruikservaring betreft. Daarnaast is de infrastructuur voor bussen vrachtauto's totaal anders dan die voor personenauto's. Of heeft men de Waterstoftoren bij geiselwind als voorbeeld in gedachten?
En ja, hoe wordt het gefinancierd? Met onze belastingcentjes.

En die 350 Kw? De echte deskundigen, zoals JB Straub, hebben al aangegeven dat de wedloop naar het hoogst aantal Kw alleen op Powerpoint wordt gelopen. In de praktijk zal men zich het best gaan voelen bij een laadsnelheid van 200 of hooguit 250 Kw, net zo goed als de "buitenwacht" alleen maar roept om batterijen van 150 kWh terwijl de praktijk, dus de insiders, laten zien dat dit wel wat genuanceerder ligt. Dit getuige het succes van de 60, 70 en 75 waar je kennelijk ook overal mee kunt komen.

Jullie weten dat ik vooral redeneer vanuit de gemiddelde automobilist die best tevreden is over zijn (brandstof)auto en de overstap moet gaan maken naar een EV. Daar zal heel wat voor nodig zijn, of juist niet. Alleen een auto die hij koste wat koste wil hebben.

Een voorbeeld, denken jullie dat ik als Opelrijder bereid zou zijn om de prijs van een Insigna op tafel te leggen voor een EV van het formaat Astra met prestaties die nog worden overtroffen door een Astra van 23k, dus globaal 2/3 van de prijs? Never!

Die benadering vanuit de klant missen ze nog steeds.
 
Raar vandaag in brugge bij een destination charger aan het laden krijg volgende plaatje op de app. Zegt 3 fase 32 amp, lijkt mij toch meer 1 fase 32 a gezien laadsnelheid. Is verder geen probleem, tijd genoeg om vol te laden, ziet er alleen bedrieglijk uit
 

Attachments

  • IMG_0959.PNG
    IMG_0959.PNG
    134.3 KB · Views: 56
@Janc : kan je eens een foto van de laadinfo op de centrale console posten ?

overigens is "bedriegelijk" een zware term.;)
Staat achter dichte garage deur kan er nu niet makkelijk bij, wat ik zag bij opstarten was dat er ook een 3, zelfde als in de app. Zal morgenochtend nog proberen te denken aan een foto. Is verwarrend een betere term :). Was allang blij dat er een redelijk geprijsd hotel een destination charger had, zit voor cursus in zeebrugge, heb hem niet gesproken maar denk dat eigenaar ook een tesla heeft Wat ik al vermeldde sta hier een nacht dus geen enkel probleem. Op site destination chargers dit hotel gevonden(hotel ten brugge) hier staat ook 9 kw lader dus dat klopt met de 37 km/h was alleen verbaasd het drietje te zien.
 
Een voorbeeld, denken jullie dat ik als Opelrijder bereid zou zijn om de prijs van een Insigna op tafel te leggen voor een EV van het formaat Astra met prestaties die nog worden overtroffen door een Astra van 23k, dus globaal 2/3 van de prijs? Never!
Ik denk dat we ervan moeten uitgaan dat ook voor de Ampera-e de TCO minstens vergelijkbaar zal zijn met de ICE-modellen die je opnoemt. Dankzij belastingvoordelen allerhande, besparingen op brandstof en onderhoud zal de Ampera-e ook begin 2017 al en net zoals de huidige Tesla's, aangenamer en goedkoper zijn om mee te rijden dan het ICE-equivalent met dezelde TCO.

Nogmaals, en ik verwijs naar deze website met een overzicht van de verkopen per land: in België en Nederland vielen de incentives vooral de zakelijke rijders te beurt. In die markt heb je eigenlijk maar één keuze en kom je automatisch bij de Tesla's terecht hoewel we hier in Brussel toch ook heel wat i3's zien rijden. Het hoeft niet te verwonderen dat in die landen in verhouding erg veel zakelijke rijders de switch naar EV al maakten.
In Noorwegen zie je dat iedereen een flinke steun krijgt bij de aanschaf en het gebruik van een EV: resultaat een beeld dat nagenoeg overeenkomt met dat van ICE-wagens.
In Frankrijk is er dan weer een beperkte steun voor zakelijke rijders en geeft men een vast subsidiebedrag per EV. Resultaat daar is dat de TCO van de kleine EVs opvallend gunstig is met een verdeling van de EV-markt waarin modellen als de Zoe, de Leaf en zelfs de Peugeot iOn (ik wist niet dat die nog gemaakt werd) de verkopen aanvoeren en Tesla in de rubriek "others" terecht komt.

Ik ga maar deels akkoord met het emotie-argument. Voor de meeste - niet voor alle - automobilisten is het vooral de portefeuille die de aankoop bepaalt, zelfs in het topgamma.