Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Even op chargemap kijken, daar staat per laadpaal aangegeven welk type aansluiting er is.

Dat Suc's en destinationchargers gemakkelijk te vinden zijn is prachtig. Misschien is het al eerder opgemerkt, maar wat ik graag zou willen is dat ook de niet-Tesla laadpalen via het navigatiescherm zijn te zien en je ook daarnaar kunt navigeren.

Heb ik iets gemist of is het beleid van Tesla om alleen "eigen" laadmogelijkheden te tonen?
 
Het beleid van Tesla is dat de andere netwerken heterogeen zijn en je ze niet zomaar kan afbeelden op het scherm. Audi en Jaguar doen het wel, en je ziet direct wat een kakofonie het oplevert, met ongefilterde gegevens zodat je aan een laadpaal staat waar je geen compatibel pasje voor hebt, of het pasje vervallen is, of de laadsnelheid niet adequaat is om te gebruiken voor doorgaand verkeer. Als ik onderweg ben en moet laden, schiet het me niks op dat ik weet waar een 11kW paal staat...
 
kona/niro kun je ze live ophalen en de status bekijken (tomtom services).
Daarnaast kun je filteren op laadpalen: bv. alleen de snelladers.

Erg handig, pasjes blijft een issue.....en dat noem ik maar "complete chaos".

Maar wellicht kan het straks gewoon in de browser (chromium), google maps (die heeft ook alle laadpaal data) en dan navi starten vanuit maps.
 
kona/niro kun je ze live ophalen en de status bekijken (tomtom services).
Daarnaast kun je filteren op laadpalen: bv. alleen de snelladers.

Erg handig, pasjes blijft een issue.....en dat noem ik maar "complete chaos".

Maar wellicht kan het straks gewoon in de browser (chromium), google maps (die heeft ook alle laadpaal data) en dan navi starten vanuit maps.
Ik heb al eens my.newmotion.com in de browser op het scherm geladen op zoek naar de status van een laadpaal, dus dat werkt wel.
 
De titel is misleidend. De laadpalen gaan niet sneller laden, maar juist langzamer. Uit het artikel blijkt dat de palen langzamer laden tijdens piekuren en alleen op vol vermogen laden bij voldoende zonneschijn en in de daluren (‘s nachts).

Dat is nog niet eens het hele verhaal Michel.
Even terug naar 2015. Er waren toen drie aanbieders van laadpalen in Amsterdam; Nuon, Essent, en nog een derde.
Bij mij voor de deur stond een mooie duo laadpaal van Essent. 2x22kW.
In 2015 heeft de gemeente een tender uitgeschreven voor beheer, onderhoud en uitbreiding van de laadpalen, het moest in 5 jaar tijd van 1500 naar 4000 laadpalen. Nuon/Heijmans won de tender, en meteen in Januari 2016 gingen zij enthousiast aan de slag om alle laadpalen van de bestaande drie aanbieders uit de straat te trekken en te vervangen door nieuwe palen, de Public Line serie van EV-Box.
“Amsterdam is op de toekomst voorbereid” klonk het in de pers, woorden van de marketingafdeling van de gemeente.
Wat ze er niet bij vertelden was dat de nieuwe palen op een 3x25A netaansluiting afgezekerd waren. In tegenstelling tot de oude Essent palen die op 3x35 of 3x40A waren afgezekerd. Simpelweg een maatregel om te bezuinigen op aansluitkosten dus, voor de gemeente of de aanbieder, geen idee.
Het effect was in ieder geval dat als je met 2 auto’s aangesloten staat elke wagen maar max 1x12A of 3x12A krijgt, dus 2.7kW of 8.3kW. Ook als de auto aan de tweede aansluiting al klaar is met laden want er zit geen interne loadbalancing in de paal. De laadtijd nam dus even 25% toe (of 33%, afhankelijk hoe je rekent). In de meeste gevallen natuurlijk geen ramp maar toch jammer als je nog even wat kilometers extra wil bijladen.
Bij de FlexPower palen hebben ze kennelijk de netaansluiting weer verhoogt, naar 3x35A.
Gewoon twee auto’s tegelijkertijd laden op 11kW wordt dus weer mogelijk. Maar niet op de spitstijden.
We zijn dus eigenlijk min of meer weer terug op het niveau van 2015, maar nog niet helemaal.

Ik ondersteun helemaal dat operators het vermogen van laadpalen moeten kunnen regelen en knijpen afhankelijk van de capaciteit van het net, en ben er nog meer voor om het laden te regelen adhv beschikbare zon- en windenergie, maar de ervaring van de gebruiker wordt nog wel eens vergeten. Ik ken een van de palen waar ze voorheen de proef mee deden, daar kreeg je rond 18:00 maar 3x7A. Never nooit dat ik daar ging laden omdat het moest, ik gebruikte hem alleen maar omdat het de enige vrije parkeerplek was. Dat laden was maar een noodzakelijk kwaad :)

Oja, vergeet ik nog: in 2017 sprak ik een enthousiaste hybride rijder. Hij beklaagde zich erover dat hij ‘vroeger’ tijdens zijn wekelijkse bezoek in Amsterdam gedurende 2 of 3 uur altijd weer net genoeg had geladen om helemaal electrisch naar huis te rijden, en dat dat sinds een jaar ofzo niet meer lukte: hij moest weer een stuk fossiel rijden. Gaf eerst de Tesla’s de schuld ervan. Totdat ik hem bovenstaande uitlegde.
Electriciteitsnetwerk gered, fossiele brandstof besparen mislukt. Dat effect kan het dus ook hebben.
 
  • Informative
Reactions: michelh and fabian
Dit heb ik nu bij de dichtstbijzijnde publieke laadpaal bij mij in de buurt:
Screenshot 2019-05-20 at 00.20.51.png

"Unable to charge Voltage too high: try a different power source"

Al gemeld aan Ecotap een week geleden, voorlopig moet ik dus een stukje verder parkeren bij de volgende laadpaal.
 
Goedemiddag Teslarijders,

Bij mij is de kogel door de kerk en ik heb (eindelijk) een Model 3 besteld. Levering eind mei / begin juni.

Ik heb dit forum, en specifiek dit topic, al een tijdje gevolgd en wil nu bij mij thuis een laadpaal laten installeren.
Door de vele berichten in dit topic zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer dus ik hoop dat jullie me willen / kunnen helpen.

Ik ben a-technisch, excuus daarvoor alvast-;)

Ik overweeg om een TWC te installeren, gewoon aan de muur naast de voordeur (daar achter zit de meterkast, dus geen graaf/straat werkzaamheden). Ik heb daarnaast 15 zonnepanelen op mijn dak liggen.

Ik heb concreet de volgende vragen

- De TWC: welke versie? 2,5 meter of 7,5 meter ?
(ik zal in het vraag/aanbod draadje kijken of iemand er nog 1 te koop heeft)
- Kan de TWC
- Weet iemand een goede en betaalbare installateur in de regio Amersfoort / Harderwijk?
- Ik lees veel over een Maxem. Is dit raadzaam om te installeren? (ivm de zonnepanelen).

PS. iemand een tip waar welke laadpas te bestellen als ik publiek moet laden?

Bedankt en nogmaals excuus als dit onderwerp (vast en zeker) al behandeld is in deze thread
 
  • Like
Reactions: wooter
Goedemiddag Teslarijders,

Bij mij is de kogel door de kerk en ik heb (eindelijk) een Model 3 besteld. Levering eind mei / begin juni.

Ik heb dit forum, en specifiek dit topic, al een tijdje gevolgd en wil nu bij mij thuis een laadpaal laten installeren.
Door de vele berichten in dit topic zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer dus ik hoop dat jullie me willen / kunnen helpen.

Ik ben a-technisch, excuus daarvoor alvast-;)

Ik overweeg om een TWC te installeren, gewoon aan de muur naast de voordeur (daar achter zit de meterkast, dus geen graaf/straat werkzaamheden). Ik heb daarnaast 15 zonnepanelen op mijn dak liggen.

Ik heb concreet de volgende vragen

- De TWC: welke versie? 2,5 meter of 7,5 meter ?
(ik zal in het vraag/aanbod draadje kijken of iemand er nog 1 te koop heeft)
- Kan de TWC
- Weet iemand een goede en betaalbare installateur in de regio Amersfoort / Harderwijk?
- Ik lees veel over een Maxem. Is dit raadzaam om te installeren? (ivm de zonnepanelen).

PS. iemand een tip waar welke laadpas te bestellen als ik publiek moet laden?

Bedankt en nogmaals excuus als dit onderwerp (vast en zeker) al behandeld is in deze thread
Dit draadje behandelt public charging, dus openbare laadpalen en niet de eigen private laadmogelijkheden. In het draadje Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden) maak je meer kans op hulp.
 
Dit draadje behandelt public charging, dus openbare laadpalen en niet de eigen private laadmogelijkheden. In het draadje Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden) maak je meer kans op hulp.
Je hebt helemaal gelijk. Ik probeer al een half uur deze vraag te verplaatsen naar het juiste draadje. Lukt niet. Iemand tips. Ik zie natuurlijk weer een knopje over het hoofd waarschijnlijk. Wil m ook wel deleten en opnieuw in de juist draad plaatsen maar ook die mogelijkheid zie ik niet.

Ik zal in ieder geval deze vraag in de juiste draad stellen.
Bedankt!
 
Ga in juni met mijn Model3 op vakantie: rondje om de Oostzee.
Waarbij ik Polen oversla door de (nacht)boot van Kiel naar Klaipeda (in Lithouwen) te nemen.
Toen ik (in februari) de boekingen deed (ferry/hotel) stond er in Estland/Letland/Lithouwen bij de Superchargers "Coming soon". En Elon beloofde dat in Europa superchargers zouden bijkomen zodat heel Europa te bereiken zou zijn. Blijkbaar weet hij niet dat de Baltische staten ook Europa zijn, dat terwijl ze zelfs de Euro als betaalmiddel hebben.
Voor Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken zie ik geen problemen met de Superchargers, die zijn er voldoende.
Maar ik ben bang dat er straks geen Superchargers zijn in de Baltische staten, op eentje na (een Destination Charger van een hotel in Parnu, waar ik natuurlijk geboekt heb).

Ik heb de Plusurfing penning besteld, om daarmee op public charging laders te kunnen laden, maar verder wordt het een groot avontuur.
Zijn er menen die tips hebben voor het laden in de Baltische staten? Zo ja dan hoor ik die graag.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Wat leuk @DuurzameHenk !
Nee, ik kan je niet helpen, maar wij hebben vorige zomer het volledige rondje gedaan met een klassieker uit 1964. Dat was erg de moeite waard. Pärnu is zeker de moeite waard om een dag te blijven. Bijzonder kuuroord.
In Klaipéda hebben wij de enige (kleine) reparatie van de hele reis gehad. Voor de deur bij een leuk hotel aan de haven.
Als je meer tips wilt, stuur dan een Pb.