Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
upload_2019-5-24_20-8-56.png


upload_2019-5-24_20-52-48.png


Het lijkt me dat je met NewMotion iets meer mogelijkheden gaat hebben.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Michel3 and job-lek
Ik ben wat verder gaan zoeken, en blijkbaar is er wel een netwerk van laders die niet aan Plugsharing of Newmotion gekoppeld zijn.

ELMO - Eesti elektromobiilsuse programm | Charging network

Maar net zoals heel wat laadnetwerken in Frankrijk en Groot-Britannie verwachten ze een maandelijks bedrag + bedrag per laadbeurt. Dat schiet echt niet op voor buitenlanders.
 
Sorry voor mijn late antwoord: ik was een paar daagjes weg (touren met de Tesla natuurlijk).
Het probleem met de kaartjes van wooter (dank voor het meedenken), is dat daarop in Lithouwen geen laadpunten zijn.
Ik kom daarom uit bij Plugshare, die daar wel laadpunten ondersteunt, naast in Estland en Letland. Meteen een laadpas bij hun besteld, die een week levertijd vraagt ((moet uit Berlijn komen). Geen maandelijkse betaling, alleen 10 euro voor de aanschaf en die krijg je weer als tegoed terug. Ik krijg een soort penning, als ik het goed begrijp, en ik kan een APP laden op mijn telefoon. Ik hoop de goede keuze gemaakt te hebben. En anders probeer ik het met 220-Volt-laden. Thuis uitgeprobeerd, en deze laadt met 17 km/uur. Dus als ik bij een hotel van 6 PM tot 10 AM de volgende dag bij hun aan de kabel mag, is dat 16 x 17 = 272 km bereik erbij, waarmee ik een eind kan komen.
 
Misschien is het al eens genoemd, maar ik kan het niet terugvinden:

Zijn er in de Benelux al 150kw Superchargers? Zou fijn zijn om nog dat beetje extra laadsnelheid te kunnen hebben. Ik kan ze enkel maar in Amerika vinden.

Wat ik begrijp..... "bergen", zowat allemaal, alleen nog niet vrijgeven (in USA zie dan bij de update, vanaf 2019.12 dacht ik, dat de auto nu 150kw kan laden).
 
Last edited:
Misschien is het al eens genoemd, maar ik kan het niet terugvinden:

Zijn er in de Benelux al 150kw Superchargers? Zou fijn zijn om nog dat beetje extra laadsnelheid te kunnen hebben. Ik kan ze enkel maar in Amerika vinden.

Nog niet. Het schijnt dat de geplaatste superchargers hier ongeschikt zijn om 150 kW aan te kunnen. Wel gaan er stemmen op dat de 2019.20 update ervoor zorgt dat model 3 met 250 kW kan laden. Dan zou je bijvoorbeeld bij FastNed snel kunnen laden. Wellicht gaat Tesla dan ook vaart maken met de V3 deployment of upgrade van bestaande stations.
 
Weet iemand hoe je er achter kan komen wat het tarief van een laadpaal is? Voorbeeld: gemeente Apeldoorn heeft een aantal openbare laadpalen in het centrum staan maar ik kan nergens tarieven vinden.

Is het dan gewoon de gok nemen en een hoog (start)tarief accepteren, of kan je dat toch ergens bekijken?
 
Nog niet. Het schijnt dat de geplaatste superchargers hier ongeschikt zijn om 150 kW aan te kunnen. Wel gaan er stemmen op dat de 2019.20 update ervoor zorgt dat model 3 met 250 kW kan laden. Dan zou je bijvoorbeeld bij FastNed snel kunnen laden. Wellicht gaat Tesla dan ook vaart maken met de V3 deployment of upgrade van bestaande stations.
Ik heb gisteravond de 2019.20.1 gehad, met laden tot 200 kW. We kunnen al wel terecht bij de 2 Ionity 350 kW laders. In Apeldoorn en bij Tol Negen langs de A1. Slechts € 8 per laadbeurt. Mogelijk zijn er ook enkele duurdere FastNed laders die meer dan 120 kW aan kunnen.
Bij de Superchargers moeten we daar nog een tijdje op wachten.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Weet iemand hoe je er achter kan komen wat het tarief van een laadpaal is? Voorbeeld: gemeente Apeldoorn heeft een aantal openbare laadpalen in het centrum staan maar ik kan nergens tarieven vinden.

Is het dan gewoon de gok nemen en een hoog (start)tarief accepteren, of kan je dat toch ergens bekijken?
Dat is inderdaad heel stom, dat het niet op de paal staat.
Je kunt de tarieven vaak wel op een website of in een app vinden.
Zo geeft de NewMotion app de laadsterkte en de prijs voor een standaard lading. Bijvoorbeeld Molenstraat 22kW €16,27, Deventerstraat 22kW €10,56, Stationsstraat 11kW, €17,40. Kortom, grote verschillen voor palen die op loopafstand van elkaar staan!
 
Ik heb gisteravond de 2019.20.1 gehad, met laden tot 200 kW. We kunnen al wel terecht bij de 2 Ionity 350 kW laders. In Apeldoorn en bij Tol Negen langs de A1. Slechts € 8 per laadbeurt. Mogelijk zijn er ook enkele duurdere FastNed laders die meer dan 120 kW aan kunnen.
Bij de Superchargers moeten we daar nog een tijdje op wachten.

Ook allego, Eindhoven heeft 350kw staan (dacht 4, maar aantal zijn tijdje defect geweest, geen idee of ze nu werken).
Dan A27 nieuwegein: 4 x 175kw (Smoov app met filter)
Fastned 175kw (diversen) (meeste zijn voorbereid op 350kw): filter op de site
Fastned heeft ook een 350kw lader (fastned site/app)
En dan 2 x Ionity.

En alle werken met Maingau (scheelt weer).

Beetje zoeken maar staan er al aardig wat waar je sneller kunt laden dan bij een SUC met je model 3 (alleen heb je dat nodig in NL ?)
 
  • Like
Reactions: Michel3
Wie kan mij zeggen wat de snelst leverbare laadpas (of app?) is?

Toelichting:
Dinsdag a.s. is het plots zo ver: ik kan mijn nieuwe lease auto ophalen in Tilburg. De Model 3 LR RWD. Kennelijk is de combinatie zwart, zwart, 18" enorm snel leverbaar, want er zit nog geen 2 weken tussen bestel- en afleverdatum. Dit verrast me echter een beetje. Door de leasemaatschappij was eind augustus voorspeld. Mijn laadpunt thuis is dan ook nog niet gereed en ik verwacht dinsdag ook nog niet de laadpas van het leasecontract op zak te hebben. Zodoende ben ik op zoek naar de snelst leverbare mogelijkheid om voorlopig even bij publieke laadpalen te laden en de kosten daarvan voor te schieten. Omdat ik die avond laat thuis kom en de volgende ochtend weer vroeg op pad moet, zoek ik naar een snel leverbare laadpas (of app?) die ik uiterlijk dinsdag up & running heb. Mijn zoektocht via Google heeft veel voor- en nadelen over verschillende leveranciers opgeleverd, maar niet deze vraag beantwoord.
 
Wie kan mij zeggen wat de snelst leverbare laadpas (of app?) is?

Toelichting:
Dinsdag a.s. is het plots zo ver: ik kan mijn nieuwe lease auto ophalen in Tilburg. De Model 3 LR RWD. Kennelijk is de combinatie zwart, zwart, 18" enorm snel leverbaar, want er zit nog geen 2 weken tussen bestel- en afleverdatum. Dit verrast me echter een beetje. Door de leasemaatschappij was eind augustus voorspeld. Mijn laadpunt thuis is dan ook nog niet gereed en ik verwacht dinsdag ook nog niet de laadpas van het leasecontract op zak te hebben. Zodoende ben ik op zoek naar de snelst leverbare mogelijkheid om voorlopig even bij publieke laadpalen te laden en de kosten daarvan voor te schieten. Omdat ik die avond laat thuis kom en de volgende ochtend weer vroeg op pad moet, zoek ik naar een snel leverbare laadpas (of app?) die ik uiterlijk dinsdag up & running heb. Mijn zoektocht via Google heeft veel voor- en nadelen over verschillende leveranciers opgeleverd, maar niet deze vraag beantwoord.
Via de app van Fastned en daarin (tijdelijk) je bankpas of creditcard opgeven.
 
Wie kan mij zeggen wat de snelst leverbare laadpas (of app?) is?

Toelichting:
Dinsdag a.s. is het plots zo ver: ik kan mijn nieuwe lease auto ophalen in Tilburg. De Model 3 LR RWD. Kennelijk is de combinatie zwart, zwart, 18" enorm snel leverbaar, want er zit nog geen 2 weken tussen bestel- en afleverdatum. Dit verrast me echter een beetje. Door de leasemaatschappij was eind augustus voorspeld. Mijn laadpunt thuis is dan ook nog niet gereed en ik verwacht dinsdag ook nog niet de laadpas van het leasecontract op zak te hebben. Zodoende ben ik op zoek naar de snelst leverbare mogelijkheid om voorlopig even bij publieke laadpalen te laden en de kosten daarvan voor te schieten. Omdat ik die avond laat thuis kom en de volgende ochtend weer vroeg op pad moet, zoek ik naar een snel leverbare laadpas (of app?) die ik uiterlijk dinsdag up & running heb. Mijn zoektocht via Google heeft veel voor- en nadelen over verschillende leveranciers opgeleverd, maar niet deze vraag beantwoord.
Gewoon een keuze maken van een paar exemplaren uit die top-10 die hierboven wordt genoemd, zonder vaste kosten uiteraard.
Mocht je die nog niet op tijd hebben ontvangen of geactiveerd, dan is er altijd nog het SuperCharger netwerk en de bij de auto geleverde mobiele lader i.c.m. je eigen stopcontact met desnoods een adequaat verlengsnoer.