Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Wie kan mij zeggen wat de snelst leverbare laadpas (of app?) is?

Toelichting:
Dinsdag a.s. is het plots zo ver: ik kan mijn nieuwe lease auto ophalen in Tilburg. De Model 3 LR RWD. Kennelijk is de combinatie zwart, zwart, 18" enorm snel leverbaar, want er zit nog geen 2 weken tussen bestel- en afleverdatum. Dit verrast me echter een beetje. Door de leasemaatschappij was eind augustus voorspeld. Mijn laadpunt thuis is dan ook nog niet gereed en ik verwacht dinsdag ook nog niet de laadpas van het leasecontract op zak te hebben. Zodoende ben ik op zoek naar de snelst leverbare mogelijkheid om voorlopig even bij publieke laadpalen te laden en de kosten daarvan voor te schieten. Omdat ik die avond laat thuis kom en de volgende ochtend weer vroeg op pad moet, zoek ik naar een snel leverbare laadpas (of app?) die ik uiterlijk dinsdag up & running heb. Mijn zoektocht via Google heeft veel voor- en nadelen over verschillende leveranciers opgeleverd, maar niet deze vraag beantwoord.
Geen zorgen. Als je thuis kunt laden heb je zelden tot nooit een laadpas nodig. Want niet nodig bij de SuC's.
 
Ook allego, Eindhoven heeft 350kw staan (dacht 4, maar aantal zijn tijdje defect geweest, geen idee of ze nu werken).
Dan A27 nieuwegein: 4 x 175kw (Smoov app met filter)
Fastned 175kw (diversen) (meeste zijn voorbereid op 350kw): filter op de site
Fastned heeft ook een 350kw lader (fastned site/app)
En dan 2 x Ionity.

En alle werken met Maingau (scheelt weer).

Beetje zoeken maar staan er al aardig wat waar je sneller kunt laden dan bij een SUC met je model 3 (alleen heb je dat nodig in NL ?)
Nuttige info.
Maar je vraag op het eind is heel terecht. Hebben we sneller laden echt nodig?
Zodra mijn periode gratis Superchargen in augustus afgelopen is hoef ik binnen Nederland zelden of nooit meer ergens anders dan thuis te laden. Want nergens goedkoper. Mijn range (LR AWD) is voldoende voor 99% van mijn ritten voor werk en privé. Voor die enkele keer dat ik wel bij moet laden (in de winter) zijn de 120 kW Superchargers snel genoeg en goedkoopste oplossing.
Tijdens onze recente vakantiereis heb ik de laadsnelheid zelden een belemmering gevonden. Ja het dwingt je om even rust te nemen. Maar dat is eigenlijk heel goed. Mooi moment om mailtjes en appjes te beantwoorden.
Ik zie die grotere laadsnelheid vooral als een reactie op de negatieve en onterechte beeldvorming daarover. Om ook die argumenten weg te nemen. Gebruik dat zelf ook regelmatig. Nu 300 km laden in een half uur, straks 300 km in 15 minuten (bij 250 kW) ...

Mensen vergeten bovendien vaak hoeveel tijd ze verspillen bij tankstations, met wachten tot er plek is, wachten tot de tank vol is, lopen naar de kassa, wachten in de rij voor je kunt betalen, wachten voor het toilet... Behalve het eerste (pas 1 keer meegemaakt) allemaal zaken die niet hoeft te doen of gelijk kunt doen met het laden.
 
Bedankt voor jullie reactie op mijn vraag over de snelst leverbare laadpas of app. Goed om te weten dat ik bij de superchargers en met de fastned app in feite dezelfde dag nog zou moeten kunnen laden, naast de langzamere stopcontact optie.

Prettig dat jullie toch de moeite nemen om deze, waarschijnlijk, simpele vragen te beantwoorden. Ik ben normaal niet te lui om dit soort dingen zelf uit te zoeken, maar dacht daar nog twee maanden de tijd voor te hebben i.p.v. een paar dagen :D

Handig die site van laadpastop10.nl . Die ga ik denk ik wel gebruiken voor het verkrijgen van een privé laadpas naast die van de leasemaatschappij. Lijkt me toch handig om een backup te hebben, zeker voor evt. buitenlandse reisjes. Bijvoorbeeld een Maingau en/of Plugsurfing pas/account.
 
Nuttige info.
Maar je vraag op het eind is heel terecht. Hebben we sneller laden echt nodig?
Zodra mijn periode gratis Superchargen in augustus afgelopen is hoef ik binnen Nederland zelden of nooit meer ergens anders dan thuis te laden. Want nergens goedkoper. Mijn range (LR AWD) is voldoende voor 99% van mijn ritten voor werk en privé. Voor die enkele keer dat ik wel bij moet laden (in de winter) zijn de 120 kW Superchargers snel genoeg en goedkoopste oplossing.
Tijdens onze recente vakantiereis heb ik de laadsnelheid zelden een belemmering gevonden. Ja het dwingt je om even rust te nemen. Maar dat is eigenlijk heel goed. Mooi moment om mailtjes en appjes te beantwoorden.
Ik zie die grotere laadsnelheid vooral als een reactie op de negatieve en onterechte beeldvorming daarover. Om ook die argumenten weg te nemen. Gebruik dat zelf ook regelmatig. Nu 300 km laden in een half uur, straks 300 km in 15 minuten (bij 250 kW) ...

Mensen vergeten bovendien vaak hoeveel tijd ze verspillen bij tankstations, met wachten tot er plek is, wachten tot de tank vol is, lopen naar de kassa, wachten in de rij voor je kunt betalen, wachten voor het toilet... Behalve het eerste (pas 1 keer meegemaakt) allemaal zaken die niet hoeft te doen of gelijk kunt doen met het laden.

Helemaal mee eens, maar is nog steeds groep die op vakantie wil met de EV en dan zo snel mogelijk wil laden. Is maar fractie van je jaarlijkse km's maar ook ik heb een hekel aan wachten en ga meestal met het vliegtuig. Gewoon handig dat het kan al gebruik je het zelden.
 
Helemaal mee eens, maar is nog steeds groep die op vakantie wil met de EV en dan zo snel mogelijk wil laden. Is maar fractie van je jaarlijkse km's maar ook ik heb een hekel aan wachten en ga meestal met het vliegtuig. Gewoon handig dat het kan al gebruik je het zelden.
Wij zijn op vakantie geweest met de 3. En ik vond de 120 kW SuC snel genoeg. Het is toch verstandig om na 3 à 400 km even rust te nemen. Meeste keren hadden wij meer tijd nodig dan de auto. Sneller kan wel handig zijn, maar mijn stelling is dat het niet echt nodig is, maar vooral publicitair nuttig is.
En als je niet wilt wachten moet je natuurlijk helemaal niet met het vliegtuig gaan! (Moet je sowieso niet meer doen, maar dat is iets anders.)
 
Frankrijk laadtips gevraagd: Misschien is dit al eerder beantwoord maar ik kan het niet vinden. Graag hoor ik wat tips over het laden in Frankrijk. Deze zomer gaan we voor het eerst met de Tesla S op vakantie naar Frankrijk. Met vrouw en 2 kids, zit ik natuurlijk niet te wachten op laadproblemen. onderweg de SuCs dat is duidelijk daarna in Bretagne zal dat moeilijker zijn. Waar kan ik wat meer hierover lezen? Ik las ergens dat je bij de Leclerc supermarkt gratis zou kunnen laden? Helaas kan ik dat berichtje niet meer vinden....
 
Frankrijk laadtips gevraagd: Misschien is dit al eerder beantwoord maar ik kan het niet vinden. Graag hoor ik wat tips over het laden in Frankrijk. Deze zomer gaan we voor het eerst met de Tesla S op vakantie naar Frankrijk. Met vrouw en 2 kids, zit ik natuurlijk niet te wachten op laadproblemen. onderweg de SuCs dat is duidelijk daarna in Bretagne zal dat moeilijker zijn. Waar kan ik wat meer hierover lezen? Ik las ergens dat je bij de Leclerc supermarkt gratis zou kunnen laden? Helaas kan ik dat berichtje niet meer vinden....
SUC voor onderweg. Ter plaatse even kijken bij ChargeMap. Deze hebben ook een laadpas die veel punten gebruikt kunnen worden.
 
Frankrijk laadtips gevraagd: Misschien is dit al eerder beantwoord maar ik kan het niet vinden. Graag hoor ik wat tips over het laden in Frankrijk. Deze zomer gaan we voor het eerst met de Tesla S op vakantie naar Frankrijk. Met vrouw en 2 kids, zit ik natuurlijk niet te wachten op laadproblemen. onderweg de SuCs dat is duidelijk daarna in Bretagne zal dat moeilijker zijn. Waar kan ik wat meer hierover lezen? Ik las ergens dat je bij de Leclerc supermarkt gratis zou kunnen laden? Helaas kan ik dat berichtje niet meer vinden....
Gewoon deze aanvragen: Kiwhi | Laadpas Top 10
 
Frankrijk laadtips gevraagd: Misschien is dit al eerder beantwoord maar ik kan het niet vinden. Graag hoor ik wat tips over het laden in Frankrijk. Deze zomer gaan we voor het eerst met de Tesla S op vakantie naar Frankrijk. Met vrouw en 2 kids, zit ik natuurlijk niet te wachten op laadproblemen. onderweg de SuCs dat is duidelijk daarna in Bretagne zal dat moeilijker zijn. Waar kan ik wat meer hierover lezen? Ik las ergens dat je bij de Leclerc supermarkt gratis zou kunnen laden? Helaas kan ik dat berichtje niet meer vinden....
TeslaVragen - Frankrijk
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Frankrijk laadtips gevraagd: Misschien is dit al eerder beantwoord maar ik kan het niet vinden. Graag hoor ik wat tips over het laden in Frankrijk. Deze zomer gaan we voor het eerst met de Tesla S op vakantie naar Frankrijk. Met vrouw en 2 kids, zit ik natuurlijk niet te wachten op laadproblemen. onderweg de SuCs dat is duidelijk daarna in Bretagne zal dat moeilijker zijn. Waar kan ik wat meer hierover lezen? Ik las ergens dat je bij de Leclerc supermarkt gratis zou kunnen laden? Helaas kan ik dat berichtje niet meer vinden....

Hier vind je veel antwoorden: Vakantie - Frankrijk

Tesla vragen / Frankrijk is volgens mij vanaf 2017 al niet meer bijgewerkt.
 
Frankrijk laadtips gevraagd: Misschien is dit al eerder beantwoord maar ik kan het niet vinden. Graag hoor ik wat tips over het laden in Frankrijk. Deze zomer gaan we voor het eerst met de Tesla S op vakantie naar Frankrijk. Met vrouw en 2 kids, zit ik natuurlijk niet te wachten op laadproblemen. onderweg de SuCs dat is duidelijk daarna in Bretagne zal dat moeilijker zijn. Waar kan ik wat meer hierover lezen? Ik las ergens dat je bij de Leclerc supermarkt gratis zou kunnen laden? Helaas kan ik dat berichtje niet meer vinden....
Maak je niet druk, laden gaat prima. We zijn vorige maand met onze 3 LR AWD naar de Lot geweest.
Vergeet vooral slow chargen met de UMC op een 230 V Schuko stopcontact van huisje of camping niet. Op vakantie heb je geen haast en in een nacht zit er zo weer 150 km in. In 24 uur zit de accu helemaal vol. Wel opletten dat stopcontact of bedrading niet warm wordt. 230 V * 13 A = 3000 W. Continue is dat veel! Schakel liever in de auto omlaag naar 9 of 10 A. Als je de auto redelijk vol houdt (70-90%) heb je altijd voldoende range. Zorg dus dat je een goed en dik verlengsnoer bij je hebt.
In veel dorpjes staan laadpalen met 11 kW AC. Werken meestal met NewMotion of ChargeMap pasje. Op de apps daarvan kan je zien welke palen waar staan.
Andere laadpalen dan de SuC heb ik niet nodig gehad. 230 V was voor ons voldoende ter plaatse, ondanks dat we iedere dag een tochtje gemaakt hebben. Laatste nacht naar 100 % geladen, waardoor we eerste ruk van 400 km konden maken. Van Zuid Frankrijk naar huis maar 3 laadstops van 30 min hoeven maken.
 
YMMV en je kan anti Shell zijn, maar de laadpas en app van NewMotion geeft toegang tot de meeste netwerken. Is niet noodzakelijk het goedkoopste, maar ook niet zo duur als je aan een trage laadpaal gaat hangen in een parkeergarage ofzo.

Deze bleek in snel geleverd te worden. Donderdag aangevraagd en vrijdag of zaterdag al in huis. Goede tip dus als iemand nog eens snel zo'n ding nodig heeft.
 
NewMotion is het grootste roaming netwerk voor de Benelux, pay-per-go en niet te duur.

Wel goed om dan ook even te vermelden dat NM eigendom van (S)hell is... Wij gebruiken ons NM pasje ( ... in een andere NM-tijd aangevraagd... ) alleen als het echt het enige pasje is dat werkt.
..alternatieven...
Oha. werkt BlueCorner overal wel in België of bijv. Ecotap in NL. En waarom deze stellingname? Gewoon de krant lezen. Over (S)hell en hun ambivalente en alleen op winst gerichte houding tav. klimaatverandering en energietransitie wordt vrijwel dagelijks bericht.
ChargeMap PlugSurfing, Maingau, etc etc zijn ook okay alternatieven!
Happy charging :cool: !