Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wist niet dat Mercedes nog een stekker auto had. Aggregaat is een beetje overdone..
 

Attachments

  • E11B4F01-B32F-4E15-A8B5-2E62A558C65A.jpeg
    E11B4F01-B32F-4E15-A8B5-2E62A558C65A.jpeg
    550.3 KB · Views: 92
Sta nu bij fastned Haarlem aan de 175kW lader. Was benieuwd of volledige 175 te halen is, maar na 5min lijkt het te blijven steken rond 138kW a 900km/hr. Niet slecht maar geen 175 :) Binnenkort eens ionity Apeldoorn proberen. Met een M3P is dit overigens.
 
Ga in juni met mijn Model3 op vakantie: rondje om de Oostzee.
Waarbij ik Polen oversla door de (nacht)boot van Kiel naar Klaipeda (in Litouwen) te nemen.
. . .
Voor Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken zie ik geen problemen met de Superchargers, die zijn er voldoende.
Maar ik ben bang dat er straks geen Superchargers zijn in de Baltische staten, op eentje na (een Destination Charger van een hotel in Parnu, waar ik natuurlijk geboekt heb). . . .
Even mijn ervaringen, voor wie ook naar de Baltische staten wil. Mooie landen, overigens. Het is er mooi, goedkoop, en ze hebben de Euro.

Litouwen is voortreffelijk. Overal 50 kW laadpunten, vooral aan de snelweg, die gratis zijn. Maar nog belangrijker: gewoon werken, zonder identificatie. En goed te vinden met de kaart van PlugsShare. Vlak voor de grens in Pakelas Namai de Tesla nog volgeladen en toen Letland in. Daar waren ook gratis 50 kW-laders zonder identificatie, te vinden via PlugShare, maar wel minder. Bij een supermarkt van Lidl in Riga de boel volgeladen, om in Estland te komen. Daar hadden we de Destination Charger van het hotel in Parnu. Daarmee konden we tot op de ferry van Tallinn naar Helsinki komen. In Tallinn het wel geprobeerd bij (gratis) 50 kW-laders, maar die weigerden te laden.
In Helsinki de Destination lader van restaurant Blue Peter Seaside gebruikt, waarna we daarna volop SuperChargers konden vinden in de rest van de trip.

Conclusie: De Baltische staten zijn goed te doen, met wat planning en PlugShare. Meestal is er wel een cafe of restaurant bij de lader, zodat je de laadtijd goed kunt doorkomen.
Rondreis.png
 
Hajé Allego HPC 200kW restaurant Nieuwegein A27 oost - Ultra E (Allego).

Die werkt dus niet (M3 LR), aansluiten, pas (maingau), pas herkend, start laden, 1 seconde en stopt met laden. 2 pogingen gedaan, dan maar verder.....(later op suc gewoon 120kw). Denk test even, zat op de route.
Staan er 4 stuks, maar op 1 getest.
Hoe kun je dit melden bij Allego ?

Zag dat Ionity en Fastned daar ook 350kw gepland hebben.
 
Hajé Allego HPC 200kW restaurant Nieuwegein A27 oost - Ultra E (Allego).

Die werkt dus niet (M3 LR), aansluiten, pas (maingau), pas herkend, start laden, 1 seconde en stopt met laden. 2 pogingen gedaan, dan maar verder.....(later op suc gewoon 120kw). Denk test even, zat op de route.
Staan er 4 stuks, maar op 1 getest.
Hoe kun je dit melden bij Allego ?

Zag dat Ionity en Fastned daar ook 350kw gepland hebben.

Via de laadpaal-verzamelsite Oplaadpalen.nl is het tel.nr wel te vinden. Zelf meld ik laadproblemen altijd op Chargemap.com, hebben andere EV-ers er ook wat aan..
 
Zojuist even aan de kant gaan staan in Rotterdam. Zag een jonge dame in de weer met een X aan een snellader waar ook een CHAdeMO adapter naast hing maar zij type 2 erin stopte. Ze wist niet dat het gebruik van de CHAdeMO mogelijk was en ook niet dat je door de achterkant van je keyfob ingedrukt te houden je de laadklep kan openen. Was erg blij met de uitleg en dat ze zowat 2.5 maal sneller kon laden.... Er is gewoon erg veel nog wat Tesla rijders gewoon niet weten. Dat is naar mijn mening niet bevordelijk, het zijn uiteindelijk de rijders die er mede voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen overstappen op een EV en dan zijn alle positie ervaringen echt van belang.
 
Dat gekluns snap ik ook niet. Interesseren mensen zich kennelijk totaal niet voor de bijzonderheden van de auto :rolleyes:
Het zal als een schok komen voor jullie, maar er zijn mensen voor wie een auto vooral een vervoermiddel is. En wees eerlijk: al die stekkers en laadsystemen zijn niet eenvoudig te doorgronden, zeker als je altijd thuis laadt en toevallig een keer bij zo’n laadstation terecht komt.
 
Zojuist even aan de kant gaan staan in Rotterdam. Zag een jonge dame in de weer met een X aan een snellader waar ook een CHAdeMO adapter naast hing maar zij type 2 erin stopte. Ze wist niet dat het gebruik van de CHAdeMO mogelijk was en ook niet dat je door de achterkant van je keyfob ingedrukt te houden je de laadklep kan openen. Was erg blij met de uitleg en dat ze zowat 2.5 maal sneller kon laden.... Er is gewoon erg veel nog wat Tesla rijders gewoon niet weten. Dat is naar mijn mening niet bevordelijk, het zijn uiteindelijk de rijders die er mede voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen overstappen op een EV en dan zijn alle positie ervaringen echt van belang.

Wat is eigenlijk het nut van de laadklep openen door lang op de achterkant van de keyfob te drukken? Dat heb ik werkelijk nog nooit gedaan. Gewoon de laadklep indrukken of het knopje op de stekker.
 
Wat is eigenlijk het nut van de laadklep openen door lang op de achterkant van de keyfob te drukken? Dat heb ik werkelijk nog nooit gedaan. Gewoon de laadklep indrukken of het knopje op de stekker.
Ooit waren de classics voorzien van een laadklep die je niet kon openen door erop te drukken :)
En niet elke kabel (en ook die genoemde Chademo adapter niet) heeft dat handige knopje
 
  • Love
  • Like
Reactions: Gaston and pvh
Inmiddels paar weken trotse eigenaar van een M3. Wat ik echter nog niet helemaal snap, is hoe ik het makkelijkst de charge port kan unlocken als de auto aan een publieke laadpaal hangt. Loop naar de auto toe met telefoon in mn zak. Scan laadpaal met pas. De laadpaal unlockt. Ik kan de kabel prima uit de paal halen, maar nog niet uit de auto. Moet echt in de app de chargeport ontgrendelen om kabel uit de auto te krijgen. Hoe doen jullie dit?

In m’n vorige auto (outlander phev) unlockte de “auto zijde” zodra ik de de laadpaal had gescand met mn pasje..
 
Inmiddels paar weken trotse eigenaar van een M3. Wat ik echter nog niet helemaal snap, is hoe ik het makkelijkst de charge port kan unlocken als de auto aan een publieke laadpaal hangt. Loop naar de auto toe met telefoon in mn zak. Scan laadpaal met pas. De laadpaal unlockt. Ik kan de kabel prima uit de paal halen, maar nog niet uit de auto. Moet echt in de app de chargeport ontgrendelen om kabel uit de auto te krijgen. Hoe doen jullie dit?

In m’n vorige auto (outlander phev) unlockte de “auto zijde” zodra ik de de laadpaal had gescand met mn pasje..
Hij unlocked ook op dezelfde manier maar alleen als je auto niet op slot staat