De TCO berekening viel voor ons gunstiger uit dan voor een benzine auto. Dat blijkt ook uit de private lease tarieven. De aanname is dan wel dat je niet bij snelladers hoeft te zijn, en dat gaat voor een model X niet meevallen ben ik bang. Thuis laden is in Nederland overigens goedkoper (tarieven van 0,21 euro/kWh zijn gangbaar) en we worden niet gestraft voor meer afname. Sterker nog bij afname van meer dan 10.000 kWh/jaar gaat het tarief omlaag naar iets van 0,18 euro/kWh voor alles boven de 10.000 kWh. Ook worden we (nog) niet gestraft voor zonnepanelen, en kan daarmee het bedrag/km verder omlaag. Dan is het over de looptijd snel goedkoper om een EV te rijden, in ieder geval in de prijsrange van een Model 3.
Tenslotte is Maingau momenteel nog altijd stukken goedkoper dan de tarieven die door Ionity en Fastned worden gehanteerd.
Je ziet in Nederland vaak dat niet naar TCO wordt gekeken maar puur naar de aanschafprijs....
De (idioot lijkende) plannen voor het duurder maken van elektriciteit in België gaan tegen de EV werken. Vraag je af uit wiens koker die plannen komen.
Er lijkt dus een belangrijk verschil tussen België en Nederland te zijn, nog los van de subsidies.