Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
De idioot lijkende plannen zijn een combinatie van een lagere kWh-prijs maar wel een toeslag op niveau van piekverbruik. Als je dus je piekverbruik kan beperken, zou je met een EV inderdaad je kostprijs kunnen laten dalen, terwijl iemand zonder EV procentueel gezien een mindere daling zal zien.

Ik spreek niet specifiek over het verbruik van een Model X, want niet alleen doet ie 250Wh/km maar bovendien is het ook nog eens een auto van 100K. Ik moet al hard zoeken om een vergelijkbare diesel te vinden, en de diesels van die klasse verbruiken ook meer dus dan loopt de vergelijking ook gewoon mee op.

Dit moet je overigens ook meenemen in je vergelijk:
Electricity_Prices_Europe.png
 
Ik ben het niet helemaal eens. De kost van een EV is vooral interessant als je thuis kan laden en dan kom je altijd aan hoge pieken. Ik denk dat de meeste kopers toch die 11 kW willen kunnen laden, zodat de wagen altijd volgeladen kan worden tijdens de nacht. Andere broek je weer het comfort. En daar ga je veel voor beginnen betalen in België. Er zal blijkbaar wel een bovenlimiet komen en de impact is me niet helemaal duidelijk.

De vergelijking van de Tijd die hiervoor getoond werd, toont dat iemand die al een EV heeft, mogelijk iets minder zal betalen in het nieuwe systeem. Ik vrees dat het aankopen van een eerste EV de prijs per kWh zal doen stijgen, zowel voor het laden als voor het regulier verbruik.
 
  • Like
Reactions: horta
De prijzen van ionity zijn voor mij correct. Aan een 50kW laadpaal betaal je al 69€c/kWh. De merken die het netwerk mee financierden laden aan een tarief dat op het niveau van een AC-paaltje ligt, zoals een betalende laadbeurt bij een Tesla-SUC. Alleen kan iedereen bij Ionity laden. Dat is niet onlogisch vanwege wat Europese subsidie. Jammer dat bij Tesla niet ook andere merken kunnen laden aan verhoogd tarief, bv 79€c per km. Af en toe zou dat wel gebruikt worden.
 
De kost van een EV is vooral interessant als je thuis kan laden en dan kom je altijd aan hoge pieken. Ik denk dat de meeste kopers toch die 11 kW willen kunnen laden,

Wat een onnodig gedoe om wille van laden en laadsnelheid altijd.
Ik laad al 4 jaar aan 7,4 kW (ik heb een monofase aansluiting). Is voor mijn MS 34km/u. In principe laad ik van 21u tot 6u (nachttarief). Af en toe ben ik later thuis, maar dat valt nooit samen met een behoefte van 300km de dag er voor én de dag er na. Als dat zo zou zijn, dan anticipeer ik de avond er voor door direct bij aankomst thuis te beginnen laden (= 70km extra). Mocht dat niet volstaan, dan doe ik meer 700km op 2 dagen en is een koffiestop aan de SuC geen straf, maar eerder een must.
Een piek van 7,4W zou nog mee vallen qua tarief en de KWh-prijs niet verhogen.
Het wordt wel ingewikkeld. Knijp ik het vermogen nog verder en begin ik direct bij aankomst te laden (ook al is dat nog aan dagtarief)?. Investeer ik in slimme aansturing? Ga ik in het weekend meer laden als de zon schijnt (in de week ben ik overdag op het werk)?
 
De prijzen van ionity zijn voor mij correct. Aan een 50kW laadpaal betaal je al 69€c/kWh. De merken die het netwerk mee financierden laden aan een tarief dat op het niveau van een AC-paaltje ligt, zoals een betalende laadbeurt bij een Tesla-SUC.
Ja en nee, je moet na het eerste jaar elk jaar minimum 449kWh bij IONITY laden om goedkoper af te zijn met abonnement dan zonder abonnement. Het goedkopere tarief wordt namelijk pas beschikbaar na een jaarlijks abonnement van €215,40.
 
M
Wat een onnodig gedoe om wille van laden en laadsnelheid altijd.
Ik laad al 4 jaar aan 7,4 kW (ik heb een monofase aansluiting). Is voor mijn MS 34km/u. In principe laad ik van 21u tot 6u (nachttarief). Af en toe ben ik later thuis, maar dat valt nooit samen met een behoefte van 300km de dag er voor én de dag er na. Als dat zo zou zijn, dan anticipeer ik de avond er voor door direct bij aankomst thuis te beginnen laden (= 70km extra). Mocht dat niet volstaan, dan doe ik meer 700km op 2 dagen en is een koffiestop aan de SuC geen straf, maar eerder een must.
Een piek van 7,4W zou nog mee vallen qua tarief en de KWh-prijs niet verhogen.
Het wordt wel ingewikkeld. Knijp ik het vermogen nog verder en begin ik direct bij aankomst te laden (ook al is dat nog aan dagtarief)?. Investeer ik in slimme aansturing? Ga ik in het weekend meer laden als de zon schijnt (in de week ben ik overdag op het werk)?
dag/nachttarief zou komen te vervallen in het nieuwe systeem, dus in principe zo veel mogelijk spreiden door direct te beginnen opladen gedurende zo veel mogelijk uren.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
dag/nachttarief zou komen te vervallen in het nieuwe systeem, dus in principe zo veel mogelijk spreiden door direct te beginnen opladen gedurende zo veel mogelijk uren.
Inderdaad. Dit helpt natuurlijk niks om pieken in het aanbod overdag af te vangen, of op te vangen 's avonds, of de baseline 's nachts te verbruiken. Het is een heel botte manier om op het lokale net pieken te vermijden.

Maar als je het dus slim aanpakt, kan je met een slimme laadpaal (of een slim gemaakte laadpaal) er je voordeel mee doen: de kWh-prijs gaat omlaag en enkel een piek van langer dan 15 minuten wordt je een maand lang bestraft. Als het al loont om nog een laadpaal te kopen, en je niet beter af bent door je mobiele lader elke avond in een wandcontactdoos te steken.

Voor publieke netwerken is het natuurlijk een ramp, want die werken enkel met pieken. Niemand bij zijn volle verstand gaat aan 3,5kW aan een publieke laadpaal laden, behalve als je de hele nacht er kan staan en je asociaal de paal wil blokkeren.
 
Hier wil je toch niet 20 minuten staan met je EV of ligt dat nou aan mij? Struik bij Holten.

View attachment 593802
Nou nee, niet echt een plek om te gaan staan. Zijn we eindelijk van Shell af, dan ga je niet een half uur naar een tankstation kijken.
Maar ja als je Shell bent heb je denk ik nog weinig keus om een laadpunt neer te zetten. Ze blijven conventioneel denken.
 
Nou nee, niet echt een plek om te gaan staan. Zijn we eindelijk van Shell af, dan ga je niet een half uur naar een tankstation kijken.
Maar ja als je Shell bent heb je denk ik nog weinig keus om een laadpunt neer te zetten. Ze blijven conventioneel denken.
Misschien wel bewust, zodat de andere old skool bestuurders denken 'zie die stumperd daar nou wachten, ik ben al klaar met tanken én heb m'n koffie al op, niks voor mij zo'n EV'. :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Nou nee, niet echt een plek om te gaan staan. Zijn we eindelijk van Shell af, dan ga je niet een half uur naar een tankstation kijken.
Maar ja als je Shell bent heb je denk ik nog weinig keus om een laadpunt neer te zetten. Ze blijven conventioneel denken.
Ik denk dat het de bedoeling is dat je de shop ingaat en daar een hapje en een drankje gaat kopen. Voor tankstations is dat niet eens zo'n gek business model. Ik heb wel eens gelezen dat ze op de shop meer verdienen dan de brandstof. Dus als je ev-rijders voor langere tijd binnen krijgt, is dat wel iets waard.
 
In de B-Parking van Brugge zijn ze vandaag gestart met het vervangen van de oude laadpalen.
Ons is het ondertussen wel al enkele weken gelukt om te laden aan deze oude palen, vraag me af of ze voordien toch al iets gewijzigd hadden.

Follow Up : heb eens mijn licht opgestoken bij B parking en kreeg dit antwoord :

We danken u voor uw mail.

Momenteel loopt er een project om de laadpalen te vervangen. Een nieuwe bedrijf zal de laadpalen van de parkings normaal nog dit jaar vervangen en beheren.

Laat ons hopen dat dit spoedig gebeurd en wel werkt met de M3 ...