Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Wow, echt dan al (2019 hè)??
Helemaal gemist. Bron?
Ligt eraan hoe je de volgende zinnen leest uit de Q4-Update-letter maar:

Also, by the end of this year we are expecting to start producing Model 3 vehicles at our Gigafactory Shanghai using a complete vehicle production line.
In the initial phase of Gigafactory Shanghai, we expect to have stamping, paint shop, body joining, and general assembly shops in operation by the end of 2019.
Inclusive of Gigafactory Shanghai, where we are initially aiming for 3,000 Model 3 vehicles per week, our goal is to be able to produce 10,000 vehicles per week on a sustained basis.


Als je ziet hoe hard het gaat met het bouwen van de buitenkant van de fabriek die zelfs naar schatting in mei klaar is. Dan kunnen ze ook al snel beginnen met het opzetten van de productielijnen. Lijkt me niet heel onaannemelijk dat zeker in december de 3k per week misschien al gehaald kan worden. Misschien is mijn 25k voor Q4 iets te hoog geschat, maar het zou mij erg verbazen als er helemaal niks uit Shanghai komt dit jaar ;)

Die aandelen van mij staan prima.
 
Tweet van Elon :)
Stay positive
1f9c1.png

D3Xx7CTXoAAU-JQ.jpg
 
Hmmm,
Terugvallende vraag of onenigheid met Panasonic?
Bloomberg - Are you a robot?

In de berichten staat dat GF1 nu een capaciteit heeft van 35GWh, ofwel 35.000.000KWh. Een Tesla model 3 heeft nu 75KWh nodig aan batterijen, dus kun je 466.666 model 3's bouwen met huidige capaciteit. Dus je zou ook kunnen lezen dat GF1 voldoende capaciteit heeft voor de huidige plannen. En dat zonder bijbouwen van extra productielijnen.

En de (mogelijke) overname van Maxwell en nieuwe lijnen in Shanghai door (waarschijnlijk) LG-chem lijkt me logisch dat Panasonic niet grote investeringen doet.

FUD dus, niks aan de hand!
 
  • Like
Reactions: stevenp
Ik ben al jaren een Tesla bull, maar begin de laatste tijd toch wat te twijfelen. Eerste aandelen gekocht aan $90, dat is toch weer een tijdje geleden. Al die jaren nooit geloof gehecht aan de van de pot gerukte verhalen die door shorters de wereld werden ingestuurd. Geldgebrek, niet genoeg vraag? Het enige probleem van Tesla was juist dat ze de auto's niet snel genoeg geproduceerd kregen om aan de schijnbaar ongelimiteerde vraag te voldoen! Ook tijdens de Model 3 rollout geloofde ik het officiële verhaal dat ze meer dan genoeg cash hadden en dat de rollout nu wel snel op gang ging komen, richting 10.000 auto's per week.

Eind 2018, toen de productie eindelijk goed begon te lopen, vertelde Elon echter dat ze op een bepaald moment van de rollout echt op het punt gestaan hadden om in financiële problemen te komen. Huh? Dat kwam niet echt overeen met wat ze op het moment zelf zeiden... Note to self: neem wat Elon zegt in het vervolg toch met een korreltje zout.

In december was ik in Chicago in een Tesla store, en zag ik hoe de verkopers erg hun best deden om mensen snel een Tesla te laten bestellen. Je kon inventory-modellen bestellen die al na een paar dagen geleverd werden, en een bestelling op maat ging nog voor het einde van de maand geleverd worden. Ook op Twitter smeekte Elon bijna: bestel nu snel nog een Tesla, dan heb je hem voor 31 december! Je kan zeggen dat hij de mensen wou helpen om nog van de tax credit te profiteren, maar in een wereld waar ze de vraag niet konden bijhouden zou dat niet nodig geweest zijn.

Nu goed, dacht ik, ze beginnen nu met de rollout in Europa en China, daar staan nog tienduizenden preorders te wachten, dus ze kunnen weer een aantal maanden probleemloos verkopen, vraag genoeg.

Maar na een dikke week ging de order page al open voor niet-reservatiehouders. Huh? Is die backlog al zo snel weggewerkt? En in maart las ik hier op de forums berichten van mensen die een Model 3 bestelden en een week later al opgebeld werden, of ze hun auto de week erna konden ophalen. Dat waren dus auto's die op het moment van de bestelling al op de boot stonden? Het kan een annulatie geweest zijn, natuurlijk, maar er was in elk geval zeker geen wachtlijst meer.

Intussen kwamen er prijsdalingen, die zelfs ronduit spectaculair waren voor Model S en X. Allerlei acties om snel nog wat auto's verkocht te krijgen. Prijsdaling, maar binnenkort terug duurder, dus bestel snel (voor het einde van het kwartaal)!

En toen kwamen de productiecijfers van het eerste kwartaal. Model S/X zo ongeveer gehalveerd, en de sequentiële productie van Model 3 licht gedaald terwijl ik dacht dat de productie nog in volle expansie was en niet aan de vraag kon voldoen. Uiteraard overdreven de shorters als ze wezen op de nog veel sterkere daling van het aantal leveringen, want dat is gewoon omdat er zo veel meer onderweg zijn per boot, maar die gedaalde productie baart me echt wel zorgen.

Ik heb dus met spijt in het hart afscheid genomen van mijn TSLA-aandelen. Ook al blijven het fantastische auto's, ik rijd dolgraag met onze Model 3, maar de rest van de wereld lijkt er nog niet echt klaar voor. Toch niet in de mate die ik dacht. Ik hoop dat ik ongelijk heb...
 
@michelcolman.
Je bent niet alleen. Ik had gekocht begin dit jaar aan 306. Na een week zou ik meer dan 10% winst gehad hebben. Omdat ik geen Lei-nr had uiteindelijk niet kunnen verkopen (waren gekocht met de zaak en ik kende die voorwaarde van Europa niet). Uiteindelijk een paar weken geleden verkocht met 20% verlies.
Niet omdat ik er niet meer in geloofde, maar ze gingen te veel op mijn gemoed werken. Ik werd gek vd berichten op twitter.
Mijn gemoedsrust is mij het verlies waard.
Ik ben niet gemaakt voor de aandelenmarkt.
Zegt Elon trouwens ook: “Als je niet tegen wat ups en downs kan, moet je geen Tesla aandelen kopen”.
 
Ik ben al jaren een Tesla bull, maar begin de laatste tijd toch wat te twijfelen. Eerste aandelen gekocht aan $90, dat is toch weer een tijdje geleden. Al die jaren nooit geloof gehecht aan de van de pot gerukte verhalen die door shorters de wereld werden ingestuurd. Geldgebrek, niet genoeg vraag? Het enige probleem van Tesla was juist dat ze de auto's niet snel genoeg geproduceerd kregen om aan de schijnbaar ongelimiteerde vraag te voldoen! Ook tijdens de Model 3 rollout geloofde ik het officiële verhaal dat ze meer dan genoeg cash hadden en dat de rollout nu wel snel op gang ging komen, richting 10.000 auto's per week.

Eind 2018, toen de productie eindelijk goed begon te lopen, vertelde Elon echter dat ze op een bepaald moment van de rollout echt op het punt gestaan hadden om in financiële problemen te komen. Huh? Dat kwam niet echt overeen met wat ze op het moment zelf zeiden... Note to self: neem wat Elon zegt in het vervolg toch met een korreltje zout.

In december was ik in Chicago in een Tesla store, en zag ik hoe de verkopers erg hun best deden om mensen snel een Tesla te laten bestellen. Je kon inventory-modellen bestellen die al na een paar dagen geleverd werden, en een bestelling op maat ging nog voor het einde van de maand geleverd worden. Ook op Twitter smeekte Elon bijna: bestel nu snel nog een Tesla, dan heb je hem voor 31 december! Je kan zeggen dat hij de mensen wou helpen om nog van de tax credit te profiteren, maar in een wereld waar ze de vraag niet konden bijhouden zou dat niet nodig geweest zijn.

Nu goed, dacht ik, ze beginnen nu met de rollout in Europa en China, daar staan nog tienduizenden preorders te wachten, dus ze kunnen weer een aantal maanden probleemloos verkopen, vraag genoeg.

Maar na een dikke week ging de order page al open voor niet-reservatiehouders. Huh? Is die backlog al zo snel weggewerkt? En in maart las ik hier op de forums berichten van mensen die een Model 3 bestelden en een week later al opgebeld werden, of ze hun auto de week erna konden ophalen. Dat waren dus auto's die op het moment van de bestelling al op de boot stonden? Het kan een annulatie geweest zijn, natuurlijk, maar er was in elk geval zeker geen wachtlijst meer.

Intussen kwamen er prijsdalingen, die zelfs ronduit spectaculair waren voor Model S en X. Allerlei acties om snel nog wat auto's verkocht te krijgen. Prijsdaling, maar binnenkort terug duurder, dus bestel snel (voor het einde van het kwartaal)!

En toen kwamen de productiecijfers van het eerste kwartaal. Model S/X zo ongeveer gehalveerd, en de sequentiële productie van Model 3 licht gedaald terwijl ik dacht dat de productie nog in volle expansie was en niet aan de vraag kon voldoen. Uiteraard overdreven de shorters als ze wezen op de nog veel sterkere daling van het aantal leveringen, want dat is gewoon omdat er zo veel meer onderweg zijn per boot, maar die gedaalde productie baart me echt wel zorgen.

Ik heb dus met spijt in het hart afscheid genomen van mijn TSLA-aandelen. Ook al blijven het fantastische auto's, ik rijd dolgraag met onze Model 3, maar de rest van de wereld lijkt er nog niet echt klaar voor. Toch niet in de mate die ik dacht. Ik hoop dat ik ongelijk heb...
Niks mis met het handelen op sentimenten, M.
Minder winst is ook winst.

Tegen de tijd dat jij er weer in gaat geloven of de Fear Of Missing Out (FOMO) toeslaat, zijn er nog genoeg mensen die aan je willen verkopen. Ook een ritje van $400 naar $500 is 25% rendement. Die kansen komen nog volop.
 
Ja, ik blijf er op lange termijn zeker wel in geloven hoor. Maar de komende kwartalan gaan hard tegenvallen. En dan komt er misschien weer een mooi instapmoment.

Bij de vorige kwartaalresultaten zeiden ze nog dat ze vanaf dan continu winst verwachtten. Intussen hebben ze dit kwartaal al bijgesteld naar verlies. Ze halen alles uit de kast om toch wat winst te maken: FSD wordt duurder vanaf 1 mei, dus koop snel nu ook al krijg je er voorlopig nog niets voor! Basismodel kunnen we niet met winst maken, dus koop standard+! Lijkt me allemaal nogal paniekvoetbal. De Chinese fabriek gaat het waarschijnlijk wel beter doen, dus tegen het einde van het jaar zal ik wel terug in het aandeel zitten.
 
Voor diegenen die nog twijfelen over uitstappen, hier een up to date kopie van de chart die ik hier postte: #2309)

Uitstappen wanneer de prijs significant onder de onderste (enigste) opgaande lijn in de chart komt (zeg onder de 250), blijven zitten zolang als de prijs boven die lijn blijft. Die lijn is de onderkant van het lange termijn kanaal waarin het aandeel zich beweegt sinds Tesla nog in de luiers zat.

Twijfel je over instappen? Ik zelf wacht tot de groene pijl waargemaakt wordt, en stap in op de terugtest van de dikgedrukte groene lijn. Ik verwacht dat er nog een paar bodempjes worden gezet voordat het zover is.

Heb je TSLA aandelen, twijfel je nog steeds en wil je voor korte termijn rustig slapen? Hedge je positie met opties (@PaulusdB legt je wel uit hoe ;)).

Hier volgt nog een simplistisch verhaal voor wie moeite heeft met aandelen:
Het grote voordeel van aandelenmarkten is dat zowel de inkoopprijs (waar professionele partijen hun aandelen voor verkrijgen) als de retail verkoopprijs bekend is. Meestal ken je de inkoopprijs van je leveranciers in het gewone leven niet, maar bij aandelen kun je dat gewoon uit de grafieken en volumes halen.

Bijvoorbeeld in dit geval van TSLA:
De lol voor de grote jongens is natuurlijk om de prijs zoveel als mogelijk richting die onderste opgaande lijn te krijgen, want daar liggen massa's verkoop orders (zoals die van @michelcolman en @Phil V). Het aankopen van grotere hoeveelheden is dan dus makkelijk zonder dat de prijs te ver oploopt (genoeg aanbod). Dit is hun inkoopprijs.
Vandaar alle negatieve sentiment van de analisten (in dienst van de grote jongens) en in het verlengde ervan de pers.
Stel nu dat wat ik nu hierboven simplistisch schrijf over grote jongens waar is, zijn die er dan bij gebaat dat de prijs uit het opgaande kanaal zakt? Nee want dan hebben ze te duur ingekocht.
Als de prijs binnen het kanaal blijft, dan is het duidelijk waar het naartoe gaat, namelijk richting de bovenkant van het kanaal. Ergens halverwege (afhankelijk van nieuwsmomenten en de rest van de aandelenmarkten en zo) beginnen de grote jongens serieus de aan de onderkant van het kanaal ingekochte waar te verkopen. Dat is het moment dat analisten langzaamaan van 'sell' naar 'hold' gaan. Vervolgens beginnen de niet zo doorgewinterde beleggers te zien dat Tesla flink gestegen is, en stappen in. De prijs gaat richting de bovenkant van het kanaal, de analisten bewegen van 'hold' naar 'buy' of 'strong buy', je begint van iedereen om je heen te horen dat ze TSLA hebben gekocht (van die grote jongens inderdaad). De prijs bereikt de bovenkant van het kanaal, of totdat er geen vraag meer is, en de boel zakt weer in, cyclus begint weer van voren af aan. (het leuke is dat dezelfde cyclus ook terug te zien is als je op week of dag niveau of zelfs uurniveau inzoomt).
Bij een aandeel zoals TSLA werkt het bovenstaande fantastisch goed, omdat er maar erg weinig 'floating' aandelen zijn, oftewel een heel groot deel van de aandelen is niet beschikbaar (in handen van lange termijn beleggers). Je hebt dus maar relatief weinig volume nodig om de prijs veel te laten bewegen.
Zou het aandeel uit het kanaal zakken, dan kun je de cyclus niet langer volhouden. Er zouden waarschijnlijk ook veel meer aandelen beschikbaar komen waardoor meer volume nodig is voor het spelletje, en het wordt moeilijker om gebruik te maken van de grote massa retail beleggers (jan en alleman) omdat de prijs dan te ver weggezakt is. Die beginnen namelijk pas mee te doen als de grafiek een hele mooie stijging laat zien (die bijna op zijn eind is).
Vandaar dat ik me dus op dit moment geen zorgen maak.
Het bovenstaande is simplistisch, want een en ander hangt natuurlijk ook sterk af van de algemene aandelenmarkten/indexen/valuta enz. Alles is met elkaar verweven.

(Oh ja ik zou het bijna vergeten: vergeet de korrels zout en je eigen verantwoordelijkheid niet als je mijn geneuzel hierboven serieus neemt o_O).

upload_2019-4-14_21-3-4.png
 
Tesla Gigafactory 1 battery cell production is still limited to about 23 GWh, says Elon Musk
Dus tegenvallende levering in Q1 gelinkt aan te weinig capaciteit van Gigafactory 1? Die draait maar op 2/3 van zijn theoretische capaciteit zegt Elon?
1) ben benieuwd wat de beleggers daar morgen van vinden
2) wat zou de SEC van deze tweet vinden? Lijkt me toch relevante beursgevoelige informatie die niet eerder bekend was...
Ik hoop dat hij deze keer goedkeuring heeft gevraagd alvorens te posten? Hij tweette overigens ook dat ze de komende 12 maanden 500.000 auto's gaan produceren, waarop iemand opmerkingen maakte over de SEC, en Elon bevestigde dat ze er zeker zo veel gingen maken. ("We will. You read it right.")
 
Ik hoop dat hij deze keer goedkeuring heeft gevraagd alvorens te posten? Hij tweette overigens ook dat ze de komende 12 maanden 500.000 auto's gaan produceren, waarop iemand opmerkingen maakte over de SEC, en Elon bevestigde dat ze er zeker zo veel gingen maken. ("We will. You read it right.")
Maakt niet uit of ie gelijk heeft, maar gaat erom of dit substantiele informatie was, die nog niet eerder beschikbaar was. Blijft een raadsel waarom Elon zo met vuur (=SEC) blijft spelen. Ik snap dat Tesla aandelen redelijk volatiel zijn, maar de helft van die volatiliteit komt toch ook zeker door allerlei (on)gecontroleerde uitspraken van mijnheer Musk zelf .
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Tesla Gigafactory 1 battery cell production is still limited to about 23 GWh, says Elon Musk
Dus tegenvallende levering in Q1 gelinkt aan te weinig capaciteit van Gigafactory 1? Die draait maar op 2/3 van zijn theoretische capaciteit zegt Elon?
1) ben benieuwd wat de beleggers daar morgen van vinden
2) wat zou de SEC van deze tweet vinden? Lijkt me toch relevante beursgevoelige informatie die niet eerder bekend was...
Het valt mij nog wel mee wat die beleggers er van vinden...;)
266,38 USD −1,32 (0,49%)
Gesloten: 15 apr. 16:57 GMT-4 · Disclaimer
Nabeurs 266,40 +0,020 (0,0075%)
 
  • Like
Reactions: Flaker
Ook al heb ik geen $Tsla zo denk ik er ook over...
"... We continue to view Tesla as a major disrupter and think new product introductions, production ramps, and further development of innovative technologies will drive growth,” Kallo wrote. “While we acknowledge it may take time for sentiment to improve, over time we think shares will move higher as the company executes on its growth strategy.... ”.