Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Dan weet ik er nog één. Wat als de belegger zelf plotseling wegvalt? Dan had hij het geld wellicht bij leven beter kunnen uitgeven.... :D Benieuwd hoe beleggers boven de 90 jaar dat risico afwegeno_O.

Off-topic: Zelf gezin en kids, maar bestaat er een soort verzekerings product voor kapitaalkrachtige personen zonder (relevante) erfgenamen? Zodat die groep bij vroegtijdig overlijden van een lid uit de groep het vermogen onderling verdeelt. Soort omgekeerde overlijdensverzekering ? :rolleyes:
ik dacht dat daar het forum voor was;)
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
zal een korte stevige daling opleveren, maar langzaam zal duidelijk worden dat het DNA van Elon nog leeft. Zie /Steve Jobs
Met de beurskoers ging het na het verscheiden van Jobs erg goed, door superieure executie en marketing, maar helaas ook door risicomijding en een paar tandjes minder innovatie. Cook is een top-CEO, maar niet op t niveau van Jobs of Musk.

Dus explodeert de koers van Tesla enkele jaren na die korte stevige daling bij Musk’s laatste ademtocht.
 
Een jaar geleden, dus voor de Corona-dip, stond de koers op 100$, dus 1/8 van nu. Erg veel zijn de verwachtingen ondertussen niet veranderd. Een aantal zaken zijn bevestigd, maar in essentie evolueert alles zoals voorzien. Dus met mijn huidige analyse en de koers van een jaar geleden, was er geen voorwerp van discussie. Niemand had verwacht dat de nieuwe inzichten zo snel zouden komen en in een x8 zouden resulteren.
De vraag is: wie brengt mensen het meest op een dwaalspoor? Iemand die beweert dat een belegging in Tesla aan de huidige koers nog een enorm potentieel heeft op korte termijn? Er zijn er die spreken van x2, x3 en zelfs x5 op korte termijn. Of iemand die aangeeft dat er op dit moment toch al veel verwachting in de koers verrekend zit? Diegenen die zoiets vooropstellen doen dat uiteraard uit overtuiging maar hebben eventueel toch ook de bijbedoeling de koers verder te pumpen.
Ik ga dit onderwerp even laten rusten want ik besef dat ik hier met mijn visie op de koers niet echt voor eigen kerk spreek.

Je hebt al aangegeven het onderwerp even te laten rusten, maar ik wilde toch nog een (late) reactie hierop geven.

Je zegt dat er niet zo veel is veranderd in een jaar tijd en dat de verachtvoudiging van de koers in dat licht overdreven kan worden genoemd. Maar ik ben het niet met je eens dat er in dat jaar niets is veranderd.

- Bouw Gigafactory Berlijn gestart
- Bouw Gigafactory Texas aangekondigd en gestart
- Gigafactory China verdubbeld in omvang
- Verkopen Model 3 en orders Model Y in China boven verwachting
- Battery Day met uitzicht op enorme kostenbesparingen en veel lagere accuprijzen, etc.
- Forse verkoopstijging in een economisch rampjaar waarin alle andere autofabrikanten minder verkochten
- Verlies omgebogen naar winst, inmiddels 5 winstgevende kwartalen op rij.

Je kunt het ook anders zien: terwijl het bedrijf tussen 2017 en 2020 drie jaar lang flink groeide, deed de koers per saldo vrijwel niets. Wellicht was het dus tijd voor een forse inhaalslag.
 
Ik zal dan toch nog even reageren.

- Bouw Gigafactory Berlijn gestart
- Bouw Gigafactory Texas aangekondigd en gestart
- Gigafactory China verdubbeld in omvang

Dat is inderdaad gerealiseerd, maar die zaken waren voordien al grotendeel bekend. Het is blijjkbaar zo dat de koers verschillende keren profiteert van eenzelfde plan tot investering :D: bij een eerste intentieverklaring, bij de keuze van het terrein, bij de aankoop van het terrein, bij concrete plannen, bij de eerste spadesteek, bij het terug opendraaien van het afgesloten water, bij het herstarten van de werken na een kortgeding omwille van de bomenkap, bij het nieuws dat ze een maand voorsprong hebben op een van de plannen enz... De meeste andere bedrijven zijn wat minder exhibitionistisch als het om het uitvoeren van hun investeringen gaat, of wat minder transparant, als je wil.

- Verkopen Model 3 en orders Model Y in China boven verwachting
Ik neem aan dat juiste is en dat is belangrijk want China is een grote markt. Maar daar staat tegenover dat de verkopen in Europa (= grootste EV-markt geworden) dan weer onder de verwachtingen bleven
- Battery Day met uitzicht op enorme kostenbesparingen en veel lagere accuprijzen, etc.
Zelf vond ik het aangekondigde, het zal je waarschijnlijk niet verbazen, niet zo fantastisch als na alle beloftevolle aankondigingen kon verwacht worden. Een eerste reactie op de beurzen gaf trouwens ook blijk van een zekere teleurstelling. Op ander nieuws rond aankondigingen over nieuwe batterij-technologie wordt meestal kritischer gereageerd met een terechte: eerst zien en dan geloven. Maar de belangrijkste elementen waren:
  • Grotere cellen gebruiken (Tesla was de enige die gebruik maakte van de erg kleine standaardcellen 18650 met alle nadelen naar montage en problemen bij defect van een van die duizenden cellen van dien. Ze hadden dan weer wel een kostenefficiënte manier gevonden om defecte cellen uit te schakelen, maar om het idee van grotere cellen nu geniaal te noemen..., Andere fabrikanten gebruikten van in het begin minder maar grotere cellen. De bewering dat de 4680 cellen 5x meer energie bevatten en 6x meer vermogen kunnen leveren, is toch wat misleidend, maar kritiekloos overgenomen: de cellen hebben ook een ongeveer 5x groter volume. Het is niet dat de energiedichtheid met een factor 5 groter werd: dat zou pas een kwantumsprong zijn.
  • Tesla stapt voor sommige modellen ook over op de prismatische cellen, hetgeen de meeste andere fabrikanten al vanaf het begin doen.
  • En de LFP-cellen zijn al ruim een decennium oud. In mijn eigen elektrische scooters zitten LFP-cellen (2170 trouwens). Voor de vervanging van een 12V loodbatterij worden meestal LFP-cellen gebruikt omdat ze een wat lagere nominale spanning hebben 3,3V waardoor ze in een serie van 4 perfect de spanningsgrenzen hebben van de 12V loodbatterij. Z komen met de nadelen die nu boven komen: minder energiedichtheid, grotere inwendige weerstand, langere laadsnelheid en moeilijker te balanceren maar wel goedkoper en robuuster en minder gevoelig voor te vol laden en eens ze gebalanceerd zijn blijven ze ook meer in balans.
  • Het verhaal met vooral toch de altijd weerkerende mooie foto van die tab-less cellen: ik ben geen echte specialist maar de grootste elektrische weerstand in een cel komt niet in de eerste plaats van de beweging van de elektronen hoewel het verkorten van de weg wel enige impact zal hebben, maar van die van de ionen. De chemische ionen-reactie waarbij een elektron vrijgezet wordt bij het ontladen en gebonden bij het laden. Dat verklaart ook waarom een koude batterij minder vermogen kan afgeven. of minder snel kan laden. Elektronen ondervinden geen hinder van de koude. Maar het brede beleggerspubliek is er uiteindelijk wel in meegestapt. Maar dat heeft toch heel wat youtube-video's gevergd.
- Forse verkoopstijging in een economisch rampjaar waarin alle andere autofabrikanten minder verkochten
Ja, indien gekeken naar de volledige automarkt. Logisch dat die tgv de pandemie en de onzekerheid een flinke klap krijgt. Knap dat Tesla dat nauwelijks gemerkt heeft. De groeicijfers hadden voor Tesla zeker hoger gelegen zonder Corona. Maar ook de andere merken zagen een groei in de verkoop van hun BEV-modellen en vaak groter dan de stijging van de Tesla-modellen, zeker in de markten waar ze zich op toegelegd hadden. Niet helemaal te vergelijken omdat het vaak om lanceringen ging.
- Verlies omgebogen naar winst, inmiddels 5 winstgevende kwartalen op rij.
Klopt en dat is voor zo'n jong bedrijf een mooi resultaat. Anderzijds: Tesla is nu toch ook al sinds 2003 bezig, het mocht er wel eens van komen. Over de kwaliteit van de winst: zeker voor de eerste drie kwartalen was die niet in de eerste plaats te danken aan de core-business, namelijk de verkoop van EVs, maar aan een politiek opgelegd boetemechanisme. Ik vind het trouwens gek dat
  • automerken ervoor mogen/kunnen kiezen om op papier de auto's van een andere fabrikant in rekening te brengen, zo aan de eisen lijken te voldoen en dus kunnen ontsnappen aan de eigenlijke boete.
  • er überhaupt merken zijn die voor die optie kiezen en zo hun concurrent in de kaart spelen.
Maar inderdaad 5 kwartalen wat winstgevend. Ik lees op Yahoo Finance een winst per aandeel van 0,52$ per aandeel, maar daarin zit Q4 nog niet verwerkt. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat een glijdend gemiddelde is over de laatste 4 kwartalen of nog de cijfers voor 2019.

Right_Said_Fred: kijk nu is het toch weer een hele boterham geworden.
 
  • Like
Reactions: Daniel 74
Dat is inderdaad gerealiseerd, maar die zaken waren voordien al grotendeel bekend.
Er zijn verschillende fases bij Tesla:
  1. het is onbekend wat ze gaan doen
  2. ze kondigen aan wat ze gaan doen
  3. ze doen het
  4. de resultaten van wat ze gedaan hebben worden zichtbaar in de kwartaalcijfers, jaarcijfers, ...
Bij elk van deze fases krijgt het aandeel een ondersteuning, omdat je als belegger het gevoel krijgt dat Tesla beter en beter haar zaken op orde krijgt, en het een minder risicovolle investering lijkt.

Bijvoorbeeld:
  • er waren al jaren geruchten over een fabriek in China, maar critici geven aan dat Westerse bedrijven niet zomaar een fabriek kunnen bouwen in China
  • de fabriek wordt aangekondigd, de problemen die critici aangaven zijn opgelost. Tesla geeft aan op anderhalf jaar tijd de fabriek klaar te hebben; de critici geloven er niks van want zo een fabriek kost 2,5j om te bouwen
  • het gebied wordt vrijgemaakt, de financiën zijn rond
  • de fabriek wordt op ongeveer een jaar gebouwd, waardoor Tesla hun belofte nakomt en de critici weer in hun blootje staan
  • de productie wordt opgestart, en men ondervind minder groeipijnen dan met de opstart van de productie van de Model 3 in Fremont
  • de productie in China neemt alsmaar een groter aandeel in de kwartaalcijfers, de auto's zijn kwalitatief goed gebouwd. In China gebouwde Model 3's worden geëxporteerd naar Europa
Dit is een verhaal van om en beide 4 jaren, en door telkens die milestones te halen, krijgt Tesla meer en meer vertrouwen bij beleggers.

Dus ja, het is vanzelfsprekend dat de koers telkens profiteert bij dezelfde investering. Goeie ideeën hebben we allemaal; het is de uitvoering waar het vaak op fout loopt dus als de uitvoering beter als verwacht is, dan werkt dat ondersteunend.

Hetzelfde voor battery day. Dat is voor mij stap 2 in bovenstaand stappenplan, dus als ze 3 en 4 rond krijgen, ga je ook daar ondersteuning van het aandeel zien. Als binnen enkele weken een facelift Model S uitkomt met een 130kWh batterij waarmee ze op EPA 1000km kunnen halen die dan al in productie is en geleverd kan worden in april 2021, wat denk je dat dat zal geven voor het aandeel?

Qua verkopen in Europa is nog altijd duidelijk dat ze alles verkopen wat ze produceren, dus ik ben er vrij zeker van dat men de wachttijden wereldwijd nivelleert, en kijkt naar regionale verschillen. Tesla ligt niet zo wakker van Europese credits, maar zet wel een tandje bij bij nationale fiscale verschillen.

Tuurlijk is $TSLA een bubble, gedreven door FOMO. Weinig aanbod + veel vraag = hogere prijs. Maar jarenlang beweren dat de huizenprijzen te hoog zijn, zorgt er niet voor dat de huizenprijzen dalen. Wie heeft er ongelijk: degene die jarenlang beweert dat de huizenprijzen te hoog zijn en wacht dat ze dalen, of degene die een huis gekocht heeft en er nu in kan wonen, terwijl de papieren prijs bleef stijgen?
 
Hoe langer niet erkend in haar potentieel (en het was tot in '17 '18 ook sterk de vraag of Tesla 't zou redden) hoe groter de sprong als het bewijs er wel is. 2010-2018 heel weinig winst, dan in 19/20 heel veel. Ja, te veel als je 1 jaar vooruitkijkt maar ja, als je weet dat het de laatste jaren telkens eerder positiever van negatiever uitpakt (zie @wooter hierboven etc) mag er ook wel lucht inzitten. En dat was alleen automobiliteit.. Misschien moet je even Steven Mark Ryans laatste filmpje even kijken voor de rest.. (Solving the moneyproblem op Youtube)
[edit, zie ook @Klaas #3276]
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Klaas and dutchneon
Ik heb mijn tegenargumenten al te uitvoerig gegeven, ik ga ze niet herhalen. Tesla is sinds 2003 bezig en maakt in 2020 voor het eerst een beetje winst. Ultiem moet je aandeel in een bedrijf een winstuitkering genereren die marktconform is, laat ons stellen dat dat voor aandelen 5% is of het bedrijf moet op zich groeien zodat een dergelijke winstuitkering in de toekomst realistisch wordt. Aan de huidige koers is de winst 0,06%. Er wordt dus al flink wat winstgroei ingecalculeerd. Op dit moment is de waardering dus al zo hoog dat heel wat van die winstgroei waarnaar men altijd verwijst al in extreme mate is ingecalculeerd. Ik betwist dus niet dat Tesla een beloftevolle firma is, maar beweer dat aan de huidige koersen al die beloftes al erg ruim verrekend zijn. De analyse van mijn laatste link stelt het duidelijk: een van de kenmerken van een bubble is dat beleggers zich niets aantrekken van de fundamentele analyse.
Andere populaire aandelen die ook wat in een hype zitten, zoals Amazone, Apple of Netflix, FB noteren met een koers/winst of een koers/omzet die minstens één grootte-orde lager ligt.
 
  • Like
Reactions: Bankroetlama
Ik heb mijn tegenargumenten al te uitvoerig gegeven, ik ga ze niet herhalen. Tesla is sinds 2003 bezig en maakt in 2020 voor het eerst winst. Ultiem moet je aandeel in een bedrijf een winstuitkering genereren die marktconform is, laat ons stellen dat dat voor aandelen 5% is of het bedrijf moet op zich groeien zodat een dergelijke winstuitkering in de toekomst realistisch wordt. Aan de huidige koers is de winst 0,06%. Er wordt dus al flink wat winstgroei ingecalculeerd. Op dit moment is de waardering dus al zo hoog dat heel wat van die winstgroei waarnaar men altijd verwijst al in extreme mate is ingecalculeerd. Ik betwist dus niet dat Tesla een beloftevolle firma is, maar beweer dat aan de huidige koersen al die beloftes al erg ruim verrekend zijn. De analyse van mijn laatste link stelt het duidelijk: een van de kenmerken van een bubble is dat beleggers zich niets aantrekken van de fundamentele analyse.
Andere populaire aandelen die ook wat in een hype zitten, zoals Amazone, Apple of Netflix, FB noteren met een koers/winst of een koers/omzet die minstens één grootte-orde lager ligt.


Wie wil er nu winstuitkering.... als je afgelopen jaar 900% hebt gedaan als tsla aandeelhouder
 
Nog eentje over disruptie. Ik ben er ook 100% van overtuigd dat EV-technologie de ICE-technologie uit de markt zal dringen. In elk geval zit ICE in de eindfase. Dat zal misschien wat langer duren dan wat de meesten hier denken, maar binnen afzienbare tijd is het zover.
Zoals het in de analyse ook gesteld wordt: Tesla is meer waard dan alle andere merken samen, maar verkoopt minder dan de helft van de EV-verkoop van de andere merken samen. Wat een enorme prestatie is, maar de waardering niet verantwoordt.
Ik stel vast dat bijna alle andere merken volop meestappen in de ontwikkeling van EV, met uiteraard de moeilijke evenwichtsoefening vanwege hun afnemende ICE-verkoop aan klanten die ICE willen en kunnen betalen (=95%, dit is een schatting maar je snapt de idee) van de automarkt.
 
Ik stel vast dat bijna alle andere merken volop meestappen in de ontwikkeling van EV, met uiteraard de moeilijke evenwichtsoefening vanwege hun afnemende ICE-verkoop aan klanten die ICE willen en kunnen betalen (=95%, dit is een schatting maar je snapt de idee) van de automarkt.
Dat andere merken hun dumb phones inwisselden op smartphones op Android, betekende niet dat Apple geen trendsetter meer is.

Jaar na jaar blijkt maar weer dat Apple nog altijd trendsetter is, en de concurrentie niet verder geraken dan het jaar erop een goeie kloon te bouwen. De e-tron is een goeie elektrisch aangedreven Q5, de ID.3 een elektrisch aangedreven Golf en de Renault Zoe een elektrisch aangedreven Twingo. Maar geen van allen zijn momenteel disruptief, op hun aandrijving na, en enkel in vergelijking met hun ICE-broertjes. De performance is, met uitzondering van de Taycan, vaak ook maar matig qua maximum laadsnelheid, rijbereik en verbruik. Geen van de OEM modellen hebben uitschieters die binnen nu en 2 jaar 1000km rijbereik ondersteunen of ooit eens eindelijk die 350kW max. vermogen halen. En die 350kW wordt al beloofd sinds 2015, dat we dat zeker in 2019 jaar gingen halen.

Het klonen wordt nog opvallender met bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E, met het verticaal geïntegreerde scherm, dat duidelijk geïnspireerd is door Tesla. Of Porsche, die met hun Taycan overal schermen installeerde maar qua software eigenlijk niets speciaal doet en de app en connectiviteit maandenlang een rommeltje was.
 
tenzij er sprake is van disruptie, dan heb je niks aan TA en FA (maar goed we zitten in een cirkel die in een paar posts alweer rond is)

klopt, maar ook disruptie heeft een houdbaarheids datum. Tesla is steeds minder een disruptie. Ja ze lopen nu nog best ver voor op de concurrentie maar dat word het met het jaar minder. Ergens gaat er een keer een stevige correctie komen. en in het geval van tesla gaat die gewoon gigantisch worden. Zitten ook enorm veel retail investors in tesla. Dat zorgt altijd voor prachtige weak hands/ panic sellers

Las dat Micheal burry tesla short. Kijken of ie weer gelijk gaat krijgen net als in 2005-2007
 
Dat andere merken hun dumb phones inwisselden op smartphones op Android, betekende niet dat Apple geen trendsetter meer is.

Jaar na jaar blijkt maar weer dat Apple nog altijd trendsetter is, en de concurrentie niet verder geraken dan het jaar erop een goeie kloon te bouwen. De e-tron is een goeie elektrisch aangedreven Q5, de ID.3 een elektrisch aangedreven Golf en de Renault Zoe een elektrisch aangedreven Twingo. Maar geen van allen zijn momenteel disruptief, op hun aandrijving na, en enkel in vergelijking met hun ICE-broertjes. De performance is, met uitzondering van de Taycan, vaak ook maar matig qua maximum laadsnelheid, rijbereik en verbruik. Geen van de OEM modellen hebben uitschieters die binnen nu en 2 jaar 1000km rijbereik ondersteunen of ooit eens eindelijk die 350kW max. vermogen halen. En die 350kW wordt al beloofd sinds 2015, dat we dat zeker in 2019 jaar gingen halen.

Het klonen wordt nog opvallender met bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E, met het verticaal geïntegreerde scherm, dat duidelijk geïnspireerd is door Tesla. Of Porsche, die met hun Taycan overal schermen installeerde maar qua software eigenlijk niets speciaal doet en de app en connectiviteit maandenlang een rommeltje was.

hoop bla bla, zo geweldig is tesla nou ook weer niet tov concurrenten. Kijk wat filmpjes van de ID3 van Bjorn. Komt best een end in de buurt. Verhaal apple is ook erg oud. apple nu nog de benchmark??? geen idee op welk vlak. Marked share daalt ook al vele jaren.
Mbt tesla en de toekomst, veel gaat afhangen van een betaalbaar model. Als die er niet binnen 2 a 3 jaar is gaat de concurrentie dat gat vullen en daar liggen de aantallen. Maar gok dat musk dat ook wel boven aan zijn prio lijstje heeft staan en verwacht dat het ook wel goed komt. Ik geloof echt in tesla anders had ik er ook geen 1. Maar sommigen hier leven echt op een enorme groene candle wolk......
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
hoop bla bla, zo geweldig is tesla nou ook weer niet tov concurrenten. Kijk wat filmpjes van de ID3 van Bjorn. Komt best een end in de buurt. Verhaal apple is ook erg oud. apple nu nog de benchmark??? geen idee op welk vlak. Marked share daalt ook al vele jaren.
Jaar na jaar blijft Apple met hun chipsets en features wel trendsetter. Tuurlijk vind je soms iets terug op Android dat later ook op iOS beschikbaar is, maar van de banale dingen zoals hoofdtelefoonaansluiting, vingerafdrukken of gezichtsherkenning is het telkens wel opvallend dat de rest volgt, ipv de omgekeerde kant. En totaal gezien heeft Android wel een groter marktaandeel, maar in z'n totaliteit heeft Samsung niet zoveel meer marktaandeel dan Apple, en zeker niet de marge. Meer nog, voor de meeste Android leveranciers is het een verlieslatende tak.

Likewise, die ID.3 is gebouwd om aan 80% van de prijs van een Tesla 80% van de features te geven, maar eigenlijk komen ze niet aan de 80%, maar daar merk je niks van als je een auto gebruikt om zelf van A naar B te rijden en terwijl naar de radio te luisteren.

Mbt tesla en de toekomst, veel gaat afhangen van een betaalbaar model. Als die er niet binnen 2 a 3 jaar is gaat de concurrentie dat gat vullen en daar liggen de aantallen. Maar gok dat musk dat ook wel boven aan zijn prio lijstje heeft staan en verwacht dat het ook wel goed komt. Ik geloof echt in tesla anders had ik er ook geen 1. Maar sommigen hier leven echt op een enorme groene candle wolk.....
Goh, voor mij hoeft dat betaalbaar model niet zo. Porsche maakt zich ook niet echt zorgen dat ze centen laten liggen in het segment dat moet concurreren met de VW Polo en de Renault Zoe. Net zoals Apple niet wakker ligt van de mensen die €150 al veel geld vinden voor een smartphone. Dat is een marktaandeel waar de marges laag zijn, maar waar je wel service voor moet leveren, en vooral een publiek van mensen die ook niet het budget hebben om Tesla prijzen aan service te betalen (hoewel mijn Audi en BMW per km duurder bleken).