Ik zal dan toch nog even reageren.
- Bouw Gigafactory Berlijn gestart
- Bouw Gigafactory Texas aangekondigd en gestart
- Gigafactory China verdubbeld in omvang
Dat is inderdaad gerealiseerd, maar die zaken waren voordien al grotendeel bekend. Het is blijjkbaar zo dat de koers verschillende keren profiteert van eenzelfde plan tot investering
: bij een eerste intentieverklaring, bij de keuze van het terrein, bij de aankoop van het terrein, bij concrete plannen, bij de eerste spadesteek, bij het terug opendraaien van het afgesloten water, bij het herstarten van de werken na een kortgeding omwille van de bomenkap, bij het nieuws dat ze een maand voorsprong hebben op een van de plannen enz... De meeste andere bedrijven zijn wat minder exhibitionistisch als het om het uitvoeren van hun investeringen gaat, of wat minder transparant, als je wil.
- Verkopen Model 3 en orders Model Y in China boven verwachting
Ik neem aan dat juiste is en dat is belangrijk want China is een grote markt. Maar daar staat tegenover dat de verkopen in Europa (= grootste EV-markt geworden) dan weer onder de verwachtingen bleven
- Battery Day met uitzicht op enorme kostenbesparingen en veel lagere accuprijzen, etc.
Zelf vond ik het aangekondigde, het zal je waarschijnlijk niet verbazen, niet zo fantastisch als na alle beloftevolle aankondigingen kon verwacht worden. Een eerste reactie op de beurzen gaf trouwens ook blijk van een zekere teleurstelling. Op ander nieuws rond aankondigingen over nieuwe batterij-technologie wordt meestal kritischer gereageerd met een terechte: eerst zien en dan geloven. Maar de belangrijkste elementen waren:
- Grotere cellen gebruiken (Tesla was de enige die gebruik maakte van de erg kleine standaardcellen 18650 met alle nadelen naar montage en problemen bij defect van een van die duizenden cellen van dien. Ze hadden dan weer wel een kostenefficiënte manier gevonden om defecte cellen uit te schakelen, maar om het idee van grotere cellen nu geniaal te noemen..., Andere fabrikanten gebruikten van in het begin minder maar grotere cellen. De bewering dat de 4680 cellen 5x meer energie bevatten en 6x meer vermogen kunnen leveren, is toch wat misleidend, maar kritiekloos overgenomen: de cellen hebben ook een ongeveer 5x groter volume. Het is niet dat de energiedichtheid met een factor 5 groter werd: dat zou pas een kwantumsprong zijn.
- Tesla stapt voor sommige modellen ook over op de prismatische cellen, hetgeen de meeste andere fabrikanten al vanaf het begin doen.
- En de LFP-cellen zijn al ruim een decennium oud. In mijn eigen elektrische scooters zitten LFP-cellen (2170 trouwens). Voor de vervanging van een 12V loodbatterij worden meestal LFP-cellen gebruikt omdat ze een wat lagere nominale spanning hebben 3,3V waardoor ze in een serie van 4 perfect de spanningsgrenzen hebben van de 12V loodbatterij. Z komen met de nadelen die nu boven komen: minder energiedichtheid, grotere inwendige weerstand, langere laadsnelheid en moeilijker te balanceren maar wel goedkoper en robuuster en minder gevoelig voor te vol laden en eens ze gebalanceerd zijn blijven ze ook meer in balans.
- Het verhaal met vooral toch de altijd weerkerende mooie foto van die tab-less cellen: ik ben geen echte specialist maar de grootste elektrische weerstand in een cel komt niet in de eerste plaats van de beweging van de elektronen hoewel het verkorten van de weg wel enige impact zal hebben, maar van die van de ionen. De chemische ionen-reactie waarbij een elektron vrijgezet wordt bij het ontladen en gebonden bij het laden. Dat verklaart ook waarom een koude batterij minder vermogen kan afgeven. of minder snel kan laden. Elektronen ondervinden geen hinder van de koude. Maar het brede beleggerspubliek is er uiteindelijk wel in meegestapt. Maar dat heeft toch heel wat youtube-video's gevergd.
- Forse verkoopstijging in een economisch rampjaar waarin alle andere autofabrikanten minder verkochten
Ja, indien gekeken naar de volledige automarkt. Logisch dat die tgv de pandemie en de onzekerheid een flinke klap krijgt. Knap dat Tesla dat nauwelijks gemerkt heeft. De groeicijfers hadden voor Tesla zeker hoger gelegen zonder Corona. Maar ook de andere merken zagen een groei in de verkoop van hun BEV-modellen en vaak groter dan de stijging van de Tesla-modellen, zeker in de markten waar ze zich op toegelegd hadden. Niet helemaal te vergelijken omdat het vaak om lanceringen ging.
- Verlies omgebogen naar winst, inmiddels 5 winstgevende kwartalen op rij.
Klopt en dat is voor zo'n jong bedrijf een mooi resultaat. Anderzijds: Tesla is nu toch ook al sinds 2003 bezig, het mocht er wel eens van komen. Over de kwaliteit van de winst: zeker voor de eerste drie kwartalen was die niet in de eerste plaats te danken aan de core-business, namelijk de verkoop van EVs, maar aan een politiek opgelegd boetemechanisme. Ik vind het trouwens gek dat
- automerken ervoor mogen/kunnen kiezen om op papier de auto's van een andere fabrikant in rekening te brengen, zo aan de eisen lijken te voldoen en dus kunnen ontsnappen aan de eigenlijke boete.
- er überhaupt merken zijn die voor die optie kiezen en zo hun concurrent in de kaart spelen.
Maar inderdaad 5 kwartalen wat winstgevend. Ik lees op Yahoo Finance een winst per aandeel van 0,52$ per aandeel, maar daarin zit Q4 nog niet verwerkt. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat een glijdend gemiddelde is over de laatste 4 kwartalen of nog de cijfers voor 2019.
Right_Said_Fred: kijk nu is het toch weer een hele boterham geworden.