Het lijkt me sterk dat de stijging enkel te verklaren valt door volgers.
Ik spreek me niet uit in hoeverre mate het realistisch dat elke verkochte Tesla 1,3 miljoen aan beurswaarde zou betekenen, maar het lijkt me wel duidelijk dat de lauwe resultaten van de beloofde concurrentie (in capaciteit, in rijbereik, in laadcapaciteit, in prijs, in software-integratie, en in verkoopcijfers) een mogelijke reden kunnen zijn dat speculanten zien dat elektrische auto's disruptief zijn, Tesla de disruptie leidt en OEM's moeite hebben om te kunnen volgen. En ja, de Nissan Leaf was even vroeg (maar maakte geen deuken qua snelladen, rijbereik of software integratie) en de de Renault Zoe erg goedkoop (maar idem; maakte geen deuken qua snelladen, rijbereik of software integratie).
Je zou een normalisatie pas kunnen verwachten wanneer een concurrent een voorsprong neemt op Tesla op al die dingen, maar momenteel is er niemand die de capaciteiten van Tesla lijkt te benaderen. En zolang dat er niet is, en de elektrische revolutie zich doorzet, zal de koers van het aandeel globaal zich in stijgende lijn doorzetten.
Dat wordt duidelijk in een zogenaamde radar chart, waar je de concurrenten op uitsplist:
Er zijn modellen die hier en daar wel eens een puntje uitschieten (Renault die AC op hoog vermogen kan laden aan een lagere aankoopprijs) maar op andere gebieden dan als een pudding in mekaar zakken (beperkte range, geen sterke infotainment integratie). Tesla levert dan een auto aan niet de goedkoopste prijs, maar wel met adequate AC laadkarakteristiek, snel DC laden aan V2 en V3 laders, een groot rijbereik en verregaande infotainment en software integratie.
Wil je dus als autobouwer Tesla overtreffen, moet je op al die zaken ook Tesla overtreffen.
De cijfertjes in bovenstaande diagram zijn overigens maar guestimates.
Ik spreek me niet uit in hoeverre mate het realistisch dat elke verkochte Tesla 1,3 miljoen aan beurswaarde zou betekenen, maar het lijkt me wel duidelijk dat de lauwe resultaten van de beloofde concurrentie (in capaciteit, in rijbereik, in laadcapaciteit, in prijs, in software-integratie, en in verkoopcijfers) een mogelijke reden kunnen zijn dat speculanten zien dat elektrische auto's disruptief zijn, Tesla de disruptie leidt en OEM's moeite hebben om te kunnen volgen. En ja, de Nissan Leaf was even vroeg (maar maakte geen deuken qua snelladen, rijbereik of software integratie) en de de Renault Zoe erg goedkoop (maar idem; maakte geen deuken qua snelladen, rijbereik of software integratie).
Je zou een normalisatie pas kunnen verwachten wanneer een concurrent een voorsprong neemt op Tesla op al die dingen, maar momenteel is er niemand die de capaciteiten van Tesla lijkt te benaderen. En zolang dat er niet is, en de elektrische revolutie zich doorzet, zal de koers van het aandeel globaal zich in stijgende lijn doorzetten.
Dat wordt duidelijk in een zogenaamde radar chart, waar je de concurrenten op uitsplist:
Er zijn modellen die hier en daar wel eens een puntje uitschieten (Renault die AC op hoog vermogen kan laden aan een lagere aankoopprijs) maar op andere gebieden dan als een pudding in mekaar zakken (beperkte range, geen sterke infotainment integratie). Tesla levert dan een auto aan niet de goedkoopste prijs, maar wel met adequate AC laadkarakteristiek, snel DC laden aan V2 en V3 laders, een groot rijbereik en verregaande infotainment en software integratie.
Wil je dus als autobouwer Tesla overtreffen, moet je op al die zaken ook Tesla overtreffen.
De cijfertjes in bovenstaande diagram zijn overigens maar guestimates.